Institutt
Leksjon 17 Lærermateriell: Finn håp i Jesu Kristi seier over døden


“Leksjon 17 Lærermateriell: Finn håp i Jesu Kristi seier over døden”, Jesus Kristus og hans evige evangelium – Lærermateriell (2023)

“Leksjon 17 Lærermateriell”, Jesus Kristus og hans evige evangelium – Lærermateriell

Leksjon 17 Lærermateriell

Finn håp i Jesu Kristi seier over døden

President Dallin H. Oaks i Det første presidentskap underviste: “Oppstandelsen fra de døde er den betryggende personlige pilaren i vår tro. Den gir mening til vår lære, motivasjon for vår adferd og håp for vår fremtid” (“Hva har vår Frelser gjort for oss?”, Liahona, mai 2021, 75). I løpet av denne leksjonen skal elevene drøfte realiteten av Herrens oppstandelse og fortelle hvordan den gir dem håp når de står overfor utfordringene som følger med et jordisk legeme.

Undervisningsforslag

Mange øyenvitner bærer vitnesbyrd om Jesu Kristi oppstandelse.

Du kan gjerne innlede leksjonen med å be elevene skrive noen setninger om hvorfor Jesu Kristi oppstandelse er personlig viktig for dem. Gi så tid slik at noen kan dele i små grupper eller som klasse. Du kan gjerne stille ett eller flere av følgende spørsmål for å vurdere hva elevene kan trenge å drøfte mer inngående under leksjonen:

Vurder å vise et bilde av den oppstandne Kristus som viser seg for Maria ved graven. Les Johannes 20:14–18 sammen, og be elevene forestille seg hvordan det kan ha vært for Maria å se den oppstandne Herre. Be elevene dele sine tanker, følelser eller inntrykk.

Minn elevene på at i del 1 av forberedelsesmateriellet ble de bedt om å velge en øyenvitneberetning om den oppstandne Kristus og skrive ned sine tanker og følelser om denne begivenheten. Gi elevene tid til å gjennomgå skriftstedet sitt eller velge et om nødvendig. Be dem så danne små grupper, og be dem fortelle hva de har lært av beretningene de studerte. Du kan deretter spørre:

  • Hvordan kan disse beretningene om oppstandelsen påvirke noens tro på Jesus Kristus?

Du kan gjerne forklare følgende situasjon: Overvei hvordan du kan svare en venn som sa: “Jeg tror at Jesus Kristus var en god lærer og religiøs leder. Jeg godtar hans etiske læresetninger, men jeg tror ikke oppstandelsen faktisk fant sted.”

Som en del av drøftingen kan du stille noen av følgende spørsmål:

  • Hvordan kan apostelen Paulus ha svart på denne uttalelsen? (Du kan gjerne gjennomgå 1 Korinter 15:14, 17–22. Elevene kan nevne sannheter som ligner på følgende: Oppstandelsen er avgjørende i Herrens evangelium. På grunn av Jesu Kristi oppstandelse vil alle oppstå.)

  • Hvorfor står Jesu Kristi oppstandelse sentralt i hans evangelium? Hvilke sannheter om Jesus Kristus og hans evangelium blir bekreftet fordi han oppsto? (Du kan gjerne repetere eldste D. Todd Christoffersons uttalelse i del 2 av forberedelsesmateriellet.)

  • Hvilke tanker og følelser har du når du vet at på grunn av Jesus Kristus vil alle mennesker – også du – oppstå? (Hvis du vil, kan du også uttrykke dine følelser med hensyn til dette spørsmålet.)

Paulus underviser at vi kan fryde oss på grunn av Jesu Kristi seier over døden.

Vi kan forbedre vår undervisning og læring

Ta opp personlige emner med omtanke og medfølelse. Når du snakker om emner som kan forårsake sterke følelser, må du være følsom overfor elevenes situasjoner og følelser. Lær om elevenes liv slik at du kan vite hvordan du best kan tilnærme deg sensitive emner. Under leksjonen kan du se elevenes uttrykk og vurdere hvordan klassens drøfting kan påvirke elevene.

Fortell følgende historie om Alisa, datteren til eldste Paul V. Johnson i De sytti:

Bilde
Eldste Paul V. Johnson

For nesten et år siden døde vår datter Alisa. Hun hadde kjempet mot kreften i nesten åtte år, med en rekke operasjoner, mange forskjellige behandlinger, spennende mirakler og dype skuffelser. Vi så hennes fysiske tilstand forverres da hun nærmet seg slutten av sitt liv på jorden. Det var ulidelig å se dette skje med vår dyrebare datter – dette klarøyde lille barnet som hadde vokst opp og blitt en talentfull, fantastisk kvinne, hustru og mor. Jeg trodde hjertet mitt skulle briste. (“Og døden skal ikke være mer”, Liahona, mai 2016, 121)

  • Har du eller noen du kjenner opplevd lignende følelser? Hva var i så fall omstendighetene?

Be elevene gjennomgå uttalelsen av eldste Johnson i del 3 av forberedelsesmateriellet og 1 Korinter 15:52–55. Du kan foreslå at de ser etter læresetninger som kan gi trøst og håp. Du kan deretter spørre:

  • Hvordan kan læren om oppstandelsen gi trøst og håp til personer som strever med ødeleggende sykdommer, livsendrende skader, fødselsabnormiteter eller at en av deres nærmeste dør? (Elevene kan nevne en læresetning omtrent som denne: Vi vil oppstå med en uforgjengelig og udødelig kropp.)

  • Når har det å forstå realiteten av oppstandelsen hjulpet deg eller noen du kjenner?

Vurder å fortelle mer om Alisas opplevelse:

Bilde
Eldste Paul V. Johnson

Alisa undersøkte hvor mange prosent som overlever den type kreft hun hadde, og tallene var ikke oppmuntrende. Hun skrev: “Men det finnes en kur, så jeg er ikke redd. Jesus har allerede kurert min kreft, og din … Jeg vil bli bedre. Jeg er glad for at jeg vet dette.”

Vi kan bytte ut ordet kreft med en hvilken som helst av de andre fysiske, psykiske eller følelsesmessige lidelsene vi kan oppleve. På grunn av oppstandelsen er de også allerede kurert. (“Og døden skal ikke være mer”, Liahona, mai 2016, 122)

  • Hva kan vi lære av Alisas og eldste Johnsons erfaringer?

Vurder å synge salmen “Jesus Kristus er oppstanden” (Salmer, nr. 115) eller å se videoen “He Lives – Celebrate Easter Because Jesus Christ Lives” [Han lever – vi feirer påske fordi Jesus Kristus lever] (2:26).

Vis så følgende spørsmål, eller noen du føler kan være mer relevante for elevene, og be elevene grunne på og skrive ned sine tanker, følelser og tilskyndelser.

  • Hvordan har Frelserens oppstandelse gitt deg fred og håp når du har møtt jordelivets utfordringer, eller hvordan kan den det?

  • Hvordan kan du bruke det du har lært om oppstandelsen til å styrke ditt vitnesbyrd eller vitnesbyrdet til en annen?

Når de har fått tilstrekkelig tid til å skrive og reflektere, kan du be noen elever dele hva de skrev.

Til neste gang

For å oppmuntre til forberedelse til neste leksjon, kan du sende følgende melding til elevene: Når du studerer forberedelsesmateriellet til leksjon 18, kan du tenke på hvilken rolle nåde spiller i ditt liv.