Institutt
Leksjon 11 Lærermateriell: Nyt velsignelsene i Herrens kirke


“Leksjon 11 Lærermateriell: Nyt velsignelsene i Herrens kirke”, Jesus Kristus og hans evige evangelium – Lærermateriell (2023)

“Leksjon 11 Lærermateriell”, Jesus Kristus og hans evige evangelium – Lærermateriell

Leksjon 11 Lærermateriell

Nyt velsignelsene i Herrens kirke

Under sitt jordiske virke, og igjen i de siste dager, kalte Jesus Kristus apostler og organiserte sin kirke. I denne leksjonen vil elevene få anledning til å overveie velsignelsene som er tilgjengelige for dem i Herrens kirke. De vil også overveie hva de kan gjøre for å forbedre sin egen og andres opplevelse i Kirken.

Undervisningsforslag

Vi kan finne mening i Herrens kirke.

Vi kan forbedre vår undervisning og læring

Vis respekt for andre religioner. Når dere drøfter de unike velsignelsene i Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige, sørg da for at drøftingen viser respekt for andre trossamfunn. Det kan være viktig å understreke de betydelige og positive bidrag andre religioner har gitt gjennom historien og fortsette å gjøre i vår tid.

Du kan gjerne innlede leksjonen med å dele følgende situasjonsbeskrivelse:

Isabella har nylig sluttet å gå i kirken. Hun har begynt å tro at hun kan være åndelig uten å delta i kirken. Etter å ha fortalt deg om noen åndelige øyeblikk hun har hatt på egenhånd, spør hun deg hvorfor du tror det er viktig å delta i kirken.

  • Hvor vanlig er dette perspektivet blant de unge voksne du kjenner?

  • Hvordan ville du svare på Isabellas spørsmål?

Når elevene har delt sine tanker, kan du skrive følgende overskrift på tavlen: Velsignelser ved å delta i Herrens kirke. Be så elevene skrive forslagene sine under denne overskriften.

Elevene kan gjerne nevne noen av følgende velsignelser: motta og bruke prestedømmets myndighet og nøkler, motta ordinanser og inngå pakter, lære ren og tydelig lære, få hjelp til å omvende seg, finne anledninger til å samle Israel, hjelpe de fattige og dekke humanitære behov, delta i tempelarbeid for de døde, få anledninger til å tjene og omgås andre og styrke familier.

  • Hvilke av disse velsignelsene tror du er unike for Herrens kirke?

Når du har denne drøftingen, kan du overveie hvilke av følgende aktiviteter og spørsmål som vil være nyttige for å fremheve Kirkens unike velsignelser. (Du har kanskje ikke tid til å drøfte alle disse emnene. Du kan også velge å utdype forskjellige deler av drøftingen.)

Prestedømmets myndighet og nøkler

Du kan gjerne be elevene rollespille følgende situasjon to og to:

Vennen din, som viser interesse for Kirken, sier: “Jeg forstår at din kirke ledes av apostler. Hvordan er de annerledes enn ledere i andre kirkesamfunn?”

Elevene kan lese Efeserne 2:19–20. Matteus 10:1, 7–8; 16:19; Apostlenes gjerninger 1:21–22; og Lære og pakter 107:23 sammen for å innlede denne aktiviteten. (Du kan gjerne vurdere elevenes forståelse av prestedømsnøkler og supplere deres forståelse om nødvendig. Se president Russell M. Nelsons tale “Prestedømmets nøkler” [Liahona, okt. 2005, 26–30], som det også henvises til i delen “Vil du vite mer?” i forberedelsesmateriellet.)

  • Hvilke velsignelser kan bare komme ved det hellige prestedømmes kraft og myndighet? (Vurder å gjennomgå uttalelsene av president Dallin H. Oaks og eldste Robert D. Hales i del 1 av forberedelsesmateriellet.) Når har du opplevd disse velsignelsene?

Prestedømsordinanser og pakter

  • Hva føler du med hensyn til å motta hellige ordinanser og inngå hellige pakter med Gud? (Du kan gjerne be elevene grunne på velsignelsene som venter dem når de fortsetter å gå fremover på paktens sti.)

Klarhet i Herrens lære

  • Hvordan blir vi beskyttet mot “hver lærdoms vind” (Efeserne 4:14) når vi deltar i Kirken? (Gjennomgå Efeserne 4:11–14 sammen.) Hvordan har generalkonferansen hjulpet deg å lære og forstå Kristi lære?

Tempelarbeid

  • Hvordan har tempelarbeid og slektshistorie vært til velsignelse for deg personlig?

Israels innsamling

  • På hvilke måter har Herrens kirke hjulpet deg å samle Israel på begge sider av sløret? Hvordan har disse handlingene vært til velsignelse for deg?

Be elevene velge en av velsignelsene som står på tavlen, som de ønsker å nyte mer fullstendig i sitt liv. Gi elevene tid til å legge en plan, herunder å lage en liste over hva de kan gjøre for å motta velsignelsen de valgte.

Vi kan gjøre våre menigheter og grener til innbydende steder.

Du kan gjerne spørre elevene hva de ville gjøre hvis de ble bedt om å virke sammen med noen i menigheten eller grenen som har svært forskjellige meninger eller som det kan være utfordrende å samarbeide med.

Vurder å gjennomgå Moroni 6:4–5 sammen og spørre elevene om de har hatt opplevelser i kirken der de følte seg husket, næret eller styrket av noen. De tenker kanskje også på tilfeller da de har følt seg alene i kirken.

Minn elevene på at som forberedelse til leksjonen ble de oppfordret til å tenke på noen som kunne bli velsignet ved deres fellesskap. Gi elevene litt tid til å tenke over hva de kan gjøre for å hjelpe vedkommende å føle seg elsket og velkommen i kirken.

Til neste gang

For å inspirere elevene til å forberede seg til neste leksjon, kan du vurdere å sende følgende melding i løpet av uken: Hvordan ville det ha vært å sitte ved Frelserens føtter og høre ham undervise? Når du leser forberedelsesmateriellet til leksjon 12, kan du overveie hvilken innflytelse Kristi læresetninger har på ditt liv.