Institutt
Leksjon 17 Klassens forberedelsesmateriell: Finn håp i Jesu Kristi seier over døden


“Leksjon 17 Klassens forberedelsesmateriell: Finn håp i Jesu Kristi seier over døden”, Jesus Kristus og hans evige evangelium – Lærermateriell (2023)

“Leksjon 17 Klassens forberedelsesmateriell”, Jesus Kristus og hans evige evangelium – Lærermateriell

Bilde
Jesu Kristi tomme grav

Leksjon 17 Klassens forberedelsesmateriell

Finn håp i Jesu Kristi seier over døden

Vårt legeme er en velsignelse! Det er i det minste lett å føle det slik når vi er friske. Men hva med når vi opplever slike ting som sult, sykdom, skade eller funksjonshemning? Har du sett de noen ganger ødeleggende virkningene alder kan ha på et familiemedlem eller til og med opplevd at en av dine nærmeste døde? Når du tenker på fysisk lidelse og død, kan du overveie hvordan det å styrke din tro på Jesus Kristus og hans oppstandelse kan gi deg håp og fred.

Del 1

Hvordan kan det å studere beretningene om Frelserens oppstandelse styrke min tro?

Etter at Jesus Kristus ble korsfestet, ble hans legeme lagt i en grav. Om morgenen den tredje dagen oppdaget Maria Magdalena at graven var tom, og hun gråt. To engler spurte henne hvorfor hun gråt. Hun svarte: “De har tatt min Herre bort, og jeg vet ikke hvor de har lagt ham!” (Johannes 20:13).

Bilde
Maria gråter utenfor graven
Bilde
ikon, studium

Studer som forberedelse til leksjonen

Les Johannes 20:14–18, og tenk på hvordan det kan ha vært å være det første øyenvitnet til den oppstandne Frelseren. (Uttrykket “Touch me not” er oversatt med “Hold me not” i Joseph Smiths oversettelse. Eldste Bruce R. McConkie i De tolv apostlers quorum antydet at Herren kan ha sagt til Maria: “Du kan ikke holde meg her, for jeg skal stige opp til min Fader” [The Mortal Messiah: From Bethlehem to Calvary (1981), 4:264]. Du kan også se videoen “Jesus is Resurrected” [Jesus er oppstått] [4:05] for å få mer innsikt i Jesu oppstandelse.)

Som en del av sin forsoning var Frelseren den første person på jorden som oppsto. Hans ånd ble gjenforenet med hans fullkommengjorte, udødelige legeme. Siste dagers apostler har vitnet: “Som den oppstandne Herre besøkte han dem som han hadde kjær i livet. Han betjente også de ‘andre får’ (Johannes 10:16) i oldtidens Amerika. I nyere tid viste han og hans Fader seg for gutten Joseph Smith” (“Den levende Kristus: Apostlenes vitnesbyrd”, ChurchofJesusChrist.org).

Jesu Kristi oppstandelse er en av de mest omhyggelig dokumenterte hendelsene i Skriftene (se Russell M. Nelson, “Livet etter livet”, Lys over Norge, juli 1987, 8–10). For å styrke ditt vitnesbyrd om Frelserens oppstandelse, kan du lese en eller flere av følgende øyenvitneberetninger eller se de tilhørende videoene:

Bilde
ikon, skriv ned

Skriv ned tankene dine

Bruk noen minutter på å skrive ned det du tenkte og følte da du studerte en eller flere av disse beretningene.

Del 2

Hvordan kan en dypere forståelse av oppstandelsen øke min tro på vår himmelske Fader og Jesus Kristus?

Kroppen din har evig betydning og er viktig for din lykke i dette livet og det neste. Herren fortalte profeten Joseph Smith: “Grunnstoffene er evige, og ånd og grunnstoff, uadskillelig forenet, mottar en fylde av glede. Når de er adskilt, kan ikke mennesket motta en fylde av glede” (Lære og pakter 93:33–34). I et syn om åndeverdenen sa president Joseph F. Smith at de døde “betraktet sine ånders lange adskillelse fra legemet som et fangenskap” (Lære og pakter 138:50). Tenk på hvor viktig oppstandelsen er for Guds plan for sine barn.

I sitt brev til de hellige i Korint sa apostelen Paulus at hvis Jesus Kristus ikke hadde oppstått fra de døde, “da er vår forkynnelse ingenting, og den troen dere har, er intet” (1 Korinter 15:14).

Bilde
ikon, studium

Studer som forberedelse til leksjonen

Les 1 Korinter 15:17–22 og 2 Nephi 9:8–9 (du kan også se “De dødes oppstandelse” [1:39]), og overveie hva som ville ha skjedd med oss hvis Jesus Kristus ikke hadde oppstått.

Bilde
Jesus Appearing to the Five Hundred [Jesus viser seg for de fem hundre], av Grant Romney Clawson

Eldste D. Todd Christofferson i De tolv apostlers quorum hjelper oss å forstå ytterligere doktrinære følger av oppstandelsen:

Bilde
Eldste D. Todd Christofferson

Tenk et øyeblikk over betydningen av oppstandelsen for en gang for alle å fastslå Jesus fra Nasarets sanne identitet, og besvare de store filosofiske stridigheter og spørsmål i livet. Hvis Jesus virkelig oppsto i bokstavelig forstand, må han nødvendigvis være guddommelig. Ingen jordisk person har makt i seg selv til å våkne til liv igjen etter døden. Fordi han oppsto, kan ikke Jesus bare ha vært en snekker, en lærer, en rabbiner eller en profet. Fordi han oppsto, måtte Jesus ha vært en Gud, ja, Faderens enbårne Sønn.

Derfor er det han underviste, sant, for Gud kan ikke lyve.

Derfor var han jordens Skaper, slik han sa.

Derfor finnes himmel og helvete, slik han forkynte.

Derfor finnes det en åndeverden som han besøkte etter sin død.

Derfor vil han komme igjen, slik englene sa, og “personlig regjere på jorden” (Trosartiklene 1:10).

Derfor er det en oppstandelse og endelig dom for alle. (“Jesu Kristi oppstandelse”, Liahona, mai 2014, 113)

Bilde
He Lives [Han lever], av Simon Dewey

Idet han så på Frelserens oppstandelse fra et evig perspektiv, underviste president Ezra Taft Benson:

Bilde
President Ezra Taft Benson

De største hendelsene i historien er de som påvirker flest mennesker i lengst tid. Ifølge denne standarden kan ingen begivenhet være viktigere for enkeltpersoner eller nasjoner enn Mesterens oppstandelse. (“The Meaning of Easter”, Ensign, apr. 1992, 2)

Bilde
ikon, overvei

Overvei som forberedelse til leksjonen

Med tanke på hvor viktig Jesu Kristi oppstandelse er, hva kan du gjøre for å styrke din forståelse og ditt vitnesbyrd om den?

Del 3

Hvordan kan et vitnesbyrd om oppstandelsen gi meg fred og håp?

Tenk på de fysiske utfordringene du eller noen nær deg har opplevd eller står overfor. Tenk på familiemedlemmer eller nære venner som er døde. Eldste Paul V. Johnson i De sytti ga følgende perspektiv på disse vanskelige jordiske erfaringene:

Bilde
Eldste Paul V. Johnson

Vi har alle fysiske, psykiske og følelsesmessige begrensninger og svakheter. Disse utfordringene, som i noen tilfeller virker uløselige nå, vil til slutt bli løst. Ingen av disse problemene vil plage oss etter oppstandelsen …

Oppstandelsens mirakel, den definitive kur, ligger langt foran den moderne medisin. Men den ligger ikke utenfor Guds kraft …

For alle som har lagt et barn i en grav eller grått over kisten til en ektefelle eller sørget over tapet av en mor eller far eller en de elsket, er oppstandelsen en kilde til stort håp. Hvilken sterk opplevelse det vil være å se dem igjen – ikke bare som ånder, men med et oppstandent legeme. (“Og døden skal ikke være mer”, Liahona, mai 2016, 122, 123)

Bilde
Frelserens hender som strekker seg ut til en kvinne

Som øyenvitne til den oppstandne Kristus frydet apostelen Paulus seg over Frelserens seier over døden.

Bilde
ikon, studium

Studer som forberedelse til leksjonen

Les 1 Korinter 15:53–55, og tenk over hvordan det å stole på Frelserens oppstandelse kan ta bort dødens brodd.

Merk: Begrepet “uforgjengelighet” betyr her at kroppen vår ikke lenger vil bli utsatt for forfall eller død.

Bilde
ikon, handle

Handle

Hvordan kan du bruke det du har lært om oppstandelsen til å styrke ditt vitnesbyrd? Hvem kjenner du som kan bli velsignet ved å høre dine tanker og følelser om Frelserens oppstandelse? Vurder å dele det du tenker og føler med vedkommende.