Institutt
Leksjon 15 Klassens forberedelsesmateriell: Kom nærmere Jesus Kristus gjennom nadverden


“Leksjon 15 Klassens forberedelsesmateriell: Kom nærmere Jesus Kristus gjennom nadverden”, Jesus Kristus og hans evige evangelium – Lærermateriell (2023)

“Leksjon 15 Klassens forberedelsesmateriell”, Jesus Kristus og hans evige evangelium – Lærermateriell

Bilde
In Remembrance of Me [Til minne om meg], av Walter Rane

Leksjon 15 Klassens forberedelsesmateriell

Kom nærmere Jesus Kristus gjennom nadverden

Tenk på forrige gang du tok del i nadverden. Hvordan opplevde du det? Hvilken oppmerksomhet ga du Frelserens forsoning og ditt paktsforhold til ham? Når du studerer leksjonene i enhet 4, vil du få anledning til å overveie hva du kan gjøre for å la Jesus Kristus og hans forsoning bli mer personlig, relevant og anvendelig i ditt liv.

Del 1

Hvordan kan nadverden hjelpe meg å komme nærmere Frelseren?

Noen timer før han kom inn i Getsemane hage, befalte Jesus sine tolv apostler å tilberede påskemåltidet (se Matteus 26:17–19). I nesten 1500 år hadde Israels barn feiret påskehøytiden og brukt blodet av ubesmittede lam til å symbolisere sin befrielse fra ødeleggelsens engel (se 2 Mosebok 12:21–28; 13:14–15). Etter dette måltidet oppfylte Jesus Kristus, Guds Lam, påskehøytidens symbolikk da hans blod ble utgytt og han ble verdens Frelser (se Johannes 1:29; 1 Peter 1:18-19). Som en del av sitt siste påskemåltid, “[innstiftet han] nadverden som en påminnelse om sitt store sonoffer” (“Den levende Kristus: Apostlenes vitnesbyrd”, ChurchofJesusChrist.org). Frelserens forsoning ville omfatte hans lidelse i Getsemane, hans død på korset og hans strålende oppstandelse.

Bilde
Jesus bryter brødet under det siste måltid
Bilde
ikon, studium

Studer som forberedelse til leksjonen

Les Matteus 26:26–28, og forestill deg hvordan det kan ha vært å motta nadverden fra Jesus Kristus. Du kan se “Det siste måltid” (6:01) for å hjelpe deg å reflektere over denne opplevelsen.

Brød og vin, eller vann, er nadverdens hellige symboler. Et symbol er en fysisk fremstilling av et konsept, en egenskap eller en tanke. Mens du studerer følgende punkter, kan du grunne på hvordan nadverdens symboler kan minne deg om Frelseren og hva han har gjort for deg:

  • I løpet av de 40 årene oldtidens Israel oppholdt seg i villmarken, fikk de daglig manna eller “brød fra himmelen” (Johannes 6:31; se også Salmene 78:24–25). Etter å ha snakket om manna, erklærte Jesus Kristus: “Jeg er det levende brødet som er kommet ned fra himmelen … Den som eter dette brødet, skal leve i evighet” (Johannes 6:51, 58).

  • Som en del av sin forsoning ble Jesu Kristi legeme forslått, ødelagt og sønderrevet for oss idet han “villig … gikk for oss smertenes vei” (“Jesus fra Nasaret”, Salmer, nr. 107). President Dallin H. Oaks i Det første presidentskap sa: “Fordi den er brutt og opprevet er hver brødbit unik, akkurat slik de som tar del i brødet, er unike” (“Viktige aspekter ved misjonærarbeidet forblir uendret, sier eldste Oaks”, Church News, 30. juni 2017, ChurchofJesusChrist.org).

  • Vin ble brukt i den første nadverden til å symbolisere Jesu Kristi blod. Vi blir renset ved hans blod (se 1 Johannes 1:7). I dag bruker vi vann, noe som også innebærer renselse (se Lære og pakter 27:2) og er avgjørende for livet. Mens han var ved en brønn, fortalte Jesus en kvinne i Samaria at vannet han tilbyr oss, er som “en kilde med vann som veller fram til evig liv” (Johannes 4:14).

  • Eldste D. Todd Christofferson i De tolv apostlers quorum har sagt: “I overført betydning har det å spise hans kjød og drikke hans blod en videre betydning, og det er å tilegne seg Kristi egenskaper og karakter … Når vi tar del i nadverdsbrødet og vannet hver uke, gjør vi klokt i å overveie i hvilken grad vi må innlemme hans karakter og mønsteret av hans syndfrie liv i vårt liv og vesen” (“Det levende brød som er kommet ned fra himmelen”, Liahona, nov. 2017, 37).

Bilde
nadverdens symboler
Bilde
ikon, skriv ned

Skriv ned tankene dine

Skriv ned svar på følgende spørsmål: Hva gjør inntrykk på deg ved de symbolske betydningene av brødet og vannet? Hva vil du huske om Frelseren neste gang du tar del i brødet og vannet under nadverden?

Del 2

Hvordan kan deltagelse i nadverden gi meg større tilgang til Herrens kraft?

Under sitt virke blant nephittene og lamanittene ga Jesus Kristus sine disipler myndighet og befalte dem å forrette nadverden for medlemmene av hans kirke. Han sa: “Dette skal dere alltid se til å gjøre … slik som jeg har brutt brød og velsignet det og gitt det til dere” (3 Nephi 18:6; se også vers 5). Å møtes ofte og verdig ta del i nadverden er også en befaling fra Herren i vår tid (se Lære og pakter 20:75; 59:9).

Bilde
Jesus forretter nadverden for nephittene
Bilde
ikon, studium

Studer som forberedelse til leksjonen

Les 3 Nephi 18:7, 10–12; 20:8–9, og se etter velsignelsene Herren lover dem som trofast adlyder hans befaling om å forrette og ta del i nadverden.

Søster Cheryl A. Esplin, tidligere rådgiver i Primærs generalpresidentskap, beskrev også velsignelsene Herren tilbyr oss gjennom nadverden:

Bilde
Søster Cheryl A. Esplin

Nadverden blir en åndelig styrkende opplevelse når vi lytter til nadverdsbønnene og forplikter oss på nytt til å holde våre pakter … Når vi tar del i nadverden, vitner vi for Gud at vi alltid vil minnes hans Sønn, ikke bare under den korte nadverdsordinansen …

Nadverden gir oss tid til en virkelig åndelig erfaring hvis vi nøye overveier Frelserens forløsende og styrkende kraft gjennom hans forsoning …

Når en prestedømsbærer strekker ut armen for å gi oss de hellige symbolene, er det som om Frelseren selv strekker ut sin barmhjertighets arm og innbyr hver enkelt av oss til å ta del i de dyrebare kjærlighetsgavene som er tilgjengelige gjennom hans sonoffer – gavene omvendelse, tilgivelse, trøst og håp.

Jo mer vi grunner på nadverdens betydning, jo mer hellig og meningsfylt blir den for oss. (“Nadverden – en fornyelse for sjelen”, Liahona, nov. 2014, 12, 13–14)

Bilde
ung voksen tar del i nadverden
Bilde
ikon, drøft

Drøft som forberedelse til leksjonen

Ta kontakt med en betrodd venn eller slektning som er et eksempel på tro på Jesus Kristus. Spør dem hva de har gjort for å øke sin ærbødighet under nadverden, eller be dem fortelle hvordan de prøver alltid å minnes Frelseren. Vær forberedt på å dele det du lærer med klassen.

Del 3

Hvordan kan jeg vite om jeg virkelig er verdig til å ta del i nadverden?

Apostelen Paulus oppfordret Kirkens medlemmer til å “granske” seg selv (1 Korinter 11:28) før de tar del i nadverden. Han advarte så og sa: “For den som eter og drikker, han eter og drikker seg selv til dom dersom han ikke akter på Herrens legeme” (1 Korinter 11:29, se også vers 27–28; 3 Nephi 18:28–29). Fordømmelse er å få sin fremgang begrenset (se Veiledning til Skriftene, “Fordømmelse”, scriptures.ChurchofJesusChrist.org).

Eldste John H. Groberg, mens han virket i De sytti, ga følgende veiledning for å vurdere personlig verdighet:

Bilde
Eldste John H. Groberg

Hvis vi ønsker å forbedre oss (dvs. å omvende oss) og ikke er underlagt restriksjoner fra prestedømmet, da er vi, etter min mening, verdige. Men hvis vi ikke har noe ønske om å forbedre oss, hvis vi ikke har til hensikt å følge Åndens veiledning, må vi spørre: Er vi verdige til å ta del i nadverden, eller spotter vi selve hensikten med nadverden, som er at den skal virke som en katalysator for personlig omvendelse og forbedring? (“The Beauty and Importance of the Sacrament”, Ensign, mai 1989, 38).

I videoen “Nadverdsmøtet” (fra tidskode 6:40 til 7:30) gir eldste David A. Bednar i De tolv apostlers quorum viktige råd om verdighet når vi skal ta del i nadverden.

Bilde
ikon, handle

Handle

Når du forbereder deg til å ta del i nadverden, kan du overveie hva du kan gjøre for å få mest mulig ut av denne hellige opplevelsen. Du kan begynne din forberedelse ved å granske livet ditt. Hvis du føler deg uverdig til å ta del i nadverden, kan du gjøre en avtale med biskopen eller grenspresidenten og dele dine bekymringer med ham.