Institutt
Innledning til Jesus Kristus og hans evige evangelium – Lærermateriell (Religion 250)


“Innledning til Jesus Kristus og hans evige evangelium – Lærermateriell (Religion 250)”, Jesus Kristus og hans evige evangelium – Lærermateriell (2023)

“Innledning”, Jesus Kristus og hans evige evangelium – Lærermateriell

Innledning til Jesus Kristus og hans evige evangelium – Lærermateriell (Religion 250)

Velkommen til Jesus Kristus og hans evige evangelium! President Russell M. Nelson erklærte: “Det har aldri vært en tid i verdenshistorien der kunnskap om vår Frelser er mer personlig viktig og relevant for enhver menneskesjel” (“Ren sannhet, ren lære og ren åpenbaring”, Liahona, nov. 2021, 6). Dette kurset vil gi elevene en ekstraordinær mulighet til å øke sin tro på Jesus Kristus, styrke deres forståelse av hans evige evangelium og øke deres tillit til å få tilgang til hans kraft og forsoning i sitt eget liv.

Hva er formålene for dette kurset?

Formålet med Seminar og Institutt er “å hjelpe ungdom og unge voksne å forstå og sette sin lit til læresetningene om Jesu Kristi forsoning, kvalifisere seg til tempelets velsignelser og forberede seg, sin familie og andre til evig liv sammen med sin Fader i himmelen” (Undervisning i evangeliet: En håndbok for lærere og ledere i Seminar og Institutt [2012], x).

Dette kurset er utformet for å hjelpe deg og dine elever å oppfylle dette formålet ved å

  • engasjere deg i læringsopplevelser som øker troen på Jesus Kristus og hans kraft til å styrke, rense og fullkommengjøre deg gjennom hans forsoning.

  • øke din evne til å motta åpenbaring,

  • identifisere, forklare og vitne om guddommelige roller Jesus Kristus oppfyller i vår himmelske Faders forløsningsplan,

  • styrke forpliktelsen til å være en trofast Jesu Kristi disippel ved å holde hans bud og hedre ditt paktsforhold til ham, og

  • styrke din kjærlighet til Frelseren og se etter måter å vise takknemlighet for ham og din himmelske Fader på.

Hvordan er dette kurset bygget opp?

Kurset er delt inn i seks enheter, med 28 leksjoner. Hver enhet dekker en viktig del av Herrens førjordiske, jordiske eller etterjordiske misjon.

Hver leksjon er utformet for en klasseperiode på 50 minutter. For klasser som møtes én gang i uken i 90 minutter, kan lærerne slå sammen to leksjoner, ettersom emnene i leksjonene i hver enhet er nært knyttet sammen.

Hver leksjon er sammensatt av klassens forberedelsesmateriell og lærermateriell. Disse leksjonene er utformet for å oppmuntre til ettertenksom forberedelse, oppfordre elevene til å engasjere seg i dypere læring, og handle på måter som hjelper dem å bli mer lik vår himmelske Fader og Jesus Kristus.

Når du studerer pensumet, kan du be om Herrens hjelp slik at du kan forstå hvordan du best kan dekke elevenes behov. Eldste Jeffrey R. Holland i De tolv apostlers quorum underviste:

Bilde
Eldste Jeffrey R. Holland

Vær åpen – vær åpen spesielt for Ånden. La det være litt slark i leksjonsplanen din. Hvis du trenger å forkorte leksjonen litt slik at du kan bære ditt vitnesbyrd og oppmuntre til en drøfting av et aktuelt emne, vennligst gjør det når Ånden tilskynder til det og tilsier at det er passende …

Husk at en elev er ikke en beholder som skal fylles. En elev er en flamme som skal tennes. (“Engler og forbauselse” [tale holdt på Seminar og Institutts opplæringssending, 12. juni 2019], broadcasts.ChurchofJesusChrist.org)

Klassens forberedelsesmateriell

Klassens forberedelsesmateriell skulle studeres av både deg og elevene dine som forberedelse til leksjonen. Det inneholder læresetninger fra Skriftene og Kirkens ledere, videoer og en “Vil du vite mer?”-del som gir ytterligere ressurser knyttet til leksjonsemnet.

Klassens forberedelsesmateriell inneholder også spørsmål og aktiviteter som oppfordrer elevene til dyp læring og forberedelse til å delta i klassens drøftinger. For eksempel, i klassens forberedelsesmateriell til leksjon 4, “Finn hensikt og glede i Herrens skaperverk”, oppfordres elevene til å gjøre følgende aktivitet:

Bilde
leksjon 4 – handlingsaktivitet

Å bruke forberedelsesmateriellet vil hjelpe elevene å søke “lærdom ved studium og også ved tro” (Lære og pakter 88:118). Eldste David A. Bednar i De tolv apostlers quorum underviste:

Bilde
Eldste David A. Bednar

Lærdom ved tro krever åndelig, mental og fysisk anstrengelse og ikke bare passiv mottagelse …

En elev må utøve tro og handle for å tilegne seg kunnskapen selv. “Søk lærdom ved tro”, Liahona, sept. 2007, 64)

Du kan gjerne se etter muligheter til å gjenta Herrens løfte til elevene om at de som oppriktig søker åndelig lærdom, vil motta den (se Matteus 7:7; Lære og pakter 42:61; 88:63).

Lærermateriell

I innledningen til lærermateriellet for hver leksjon vil du se en beskrivelse av utbyttet som leksjonen er ment å skulle gi. Denne innledningen etterfølges av undervisningsforslag som gir struktur, læresetninger fra Skriftene og Kirkens ledere, sannheter å vektlegge, hjelp til drøftingen og forslag til anvendelse.

Når du studerer lærermateriellet, legg merke til hvordan det bygger på elevenes forberedelse. Det å stole konsekvent på at elevene er forberedt, vil hjelpe dem til å se hvor viktig det er å forberede seg til hver klasse. (Merk: Husk at hvis du introduserer ytterligere innhold i løpet av leksjonen, kan tiden du bruker på å gjøre det, hindre elevene i å dele det de har lært og følt mens de studerte forberedelsesmateriellet.)

Det første spørsmålet nedenfor, fra leksjon 4, er et eksempel på hvordan lærermateriellet bygger på elevenes forberedelse:

Bilde
utklipp av spørsmål fra leksjon 4
Bilde
ikon, overvei

Overvei som forberedelse til å undervise i dette kurset

I likhet med det elevene vil gjøre før leksjonen, bør du ta deg tid til å grunne mens du forbereder deg til å undervise i dette kurset. Se først gjennom en leksjon eller to for å gjøre deg kjent med klassens forberedelsesmateriell og lærermateriellet. Legg merke til at dette materiellet er ment å brukes sammen når du forbereder deg til å undervise. Overvei så følgende spørsmål:

  • Hvilke holdninger eller fremgangsmåter kan du anvende for å bruke dette materiellet effektivt sammen med elevene?

  • Hva er noe du kan gjøre for å oppfordre elevene til å forberede seg slik at de kan få en utbytterik opplevelse i klassen?

  • Hva kan du gjøre for å inkludere elever som kanskje ikke har studert forberedelsesmateriellet?

Hvordan kan jeg forberede meg effektivt til å undervise?

Vår himmelske Fader vil hjelpe deg når du forbereder deg og underviser hans barn. Din innsats for flittig å studere Skriftene og etterleve evangeliet vil hjelpe deg å gjøre deg skikket til Åndens veiledning (se Lære og pakter 11:21).

Det kan være nyttig å stille ett eller flere av følgende spørsmål når du forbereder deg til å lære med og undervise elevene:

  • Har jeg bedt om å motta Den hellige ånds veiledning og forstå elevenes behov? Hvordan kan jeg skjelne hva som er mest relevant for dem?

  • Føler jeg meg tilstrekkelig rotfestet i Skriftene, klassens forberedelsesmateriell og lærermateriellet? Er det noe jeg må tilpasse for å dekke elevenes behov?

  • Hvordan kan jeg hjelpe elevene å fokusere på Frelseren og lære av Den hellige ånd i denne leksjonen?

  • Hvordan kan jeg hjelpe hver av mine elever å være fullt ut engasjert? Hvordan kan jeg være sikker på at de får den tiden de trenger i klassen til å lage en personlig plan for å anvende det de lærer?

  • Hvordan kan jeg skape et læringsmiljø der elevene føler seg verdsatte, godtatte og trygge til å dele og lære av hverandre? (Se Lære og pakter 88:78, 122.)

Hvordan kan jeg tilpasse leksjonene til funksjonshemmede?

Når du forbereder deg til å undervise, må du være oppmerksom på elever som har spesielle behov. Juster aktiviteter og forventninger for å inkludere disse elevene og hjelpe dem å lykkes. For mer informasjon, se ressursene på siden Funksjonshemninger på disabilities.ChurchofJesusChrist.org.

Hva forventes av elevene for å få bestått?

For å bestå kursene frem mot vitnemål fra Institutt må elevene:

  1. studere forberedelsesmateriellet til minst 75 prosent av leksjonene,

  2. være tilstede på 75 prosent av leksjonene, og

  3. fullføre én av følgende læringsopplevelser: føre en studiedagbok, besvare tre stiloppgaver, utforme og utføre et læringsprosjekt (med lærerens godkjennelse) på egenhånd relatert til kursets innhold, eller skrive ned svar på alle spørsmålene og aktivitetene i forberedelsesmateriellet. (Merk: Elevene trenger ikke å sende inn svarene sine til deg. På slutten av semesteret trenger de ganske enkelt å vise deg hva de har gjort.) Finn flere detaljer på siden Institute Elevate Learning Experiences [Institutt, løft læringsopplevelser].

Bilde
ikon, skriv ned

Skriv ned tankene dine

Vurder hva slags læringsopplevelse du håper at elevene vil få gjennom dette kurset. Skriv ned noen av tankene dine om hvordan du planlegger å bidra til at de får en meningsfylt læringsopplevelse.