Institutt
Leksjon 20 Klassens forberedelsesmateriell: Å finne min plass i den gode hyrdes hjord


“Leksjon 20 Klassens forberedelsesmateriell: Å finne min plass i den gode hyrdes hjord”, Jesus Kristus og hans evige evangelium – Lærermateriell (2023)

“Leksjon 20 Klassens forberedelsesmateriell”, Jesus Kristus og hans evige evangelium – Lærermateriell

Bilde
The Lord Is My Shepherd [Herren er min hyrde], av Simon Dewey

Leksjon 20 Klassens forberedelsesmateriell

Å finne min plass i den gode hyrdes hjord

Når du føler deg alene, bortkommet, trist eller glemt, hvor vender du deg for å få trøst? Eldste Gary E. Stevenson i De tolv apostlers quorum sa: “Jeg finner varig fred i å vite at ‘Herren er min hyrde’ [Salmene 23:1; uthevelse tilføyd] og at han kjenner og tar vare på hver enkelt av oss” (“Å være en hyrde for sjeler”, Liahona, nov. 2018, 111). Når du studerer, kan du overveie hvordan du kan finne “varig fred” ved å få vite at den gode hyrde har personlig og varig kjærlighet til deg.

Del 1

Hvordan kan jeg vite at den gode hyrde bryr seg om meg?

På bibelsk tid elsket og brydde en sann hyrde seg om sauene sine. Hver sau ble tellet og navngitt. Hyrden ledet daglig sauene sine til mat og vann. Når sauene hans forvillet seg, lette hyrden etter dem. Om natten ble sauene ført inn i en beskyttende inngjerding kalt en sauekve. Hyrden lå i døråpningen til sauekveen for å beskytte sauene sine mot rovdyr.

Bilde
en hyrde som leder sin flokk

Til sammenligning våket en leiekar over en saueflokk bare fordi han ble betalt for å gjøre det. Han elsket dem ikke. Ved tegn på fare forlot en leiekar sauene (se Johannes 10:12–13).

Ved hjelp av denne rike billedbruken, underviste Jesus at han er den gode hyrde.

Bilde
ikon, studium

Studer som forberedelse til leksjonen

Les Johannes 10:11, 14–16 eller se “Den gode hyrde og andre får jeg har” (3:16), og overvei hva vi kan lære om Jesus Kristus som den gode hyrde.

Da Jesus Kristus viste seg for lamanittene og nephittene etter sin oppstandelse, fortalte han dem at de var de “andre får” han talte om til folket i Jerusalem (3 Nephi 15:21). Han forklarte at det fortsatt var “andre får” som også ville høre og se ham (se 3 Nephi 16:1–3). Frelseren erklærte: “Jeg kjenner mine får, og de et talte” (3 Nephi 18:31).

Bilde
Going Home [På vei hjem], av Yongsung Kim

Den gode hyrdes kjærlighet til sauene sine blir vakkert undervist i Salmene 23. Eldste Jeffrey R. Holland i De tolv apostlers quorum sa: “Denne avholdte salmen minner oss om at Gud alltid er enkeltpersoners Gud, og at hans omsorg er umåtelig personlig” (For Times of Trouble [2012], 206).

Bilde
ikon, studium

Studer som forberedelse til leksjonen

Les Salmene 23:1–4, og se etter hvordan den gode hyrde ønsker å ta vare på deg og dem du er glad i.

Bilde
ikon, overvei

Overvei som forberedelse til leksjonen

Hvordan har den gode hyrde vist sin omsorg og omtanke for deg? Når du reflekterer over hans kjærlighet, kan du vurdere å lese eller lytte til salmen “Min Herre er hyrden” (Salmer, nr. 84) eller se videoen “Den gode hyrde” (3:04).

Del 2

Hvordan kan jeg bidra i arbeidet til den gode hyrde?

Apostlene må ha følt seg alene etter at deres hyrde hadde forlatt dem og steget opp til himmelen. Du kan forestille deg deres overraskelse og glede over å se ham igjen senere på bredden mens de fisket. Da de kom til land, spiste de et måltid sammen med ham. Ved den anledningen spurte Jesus Peter tre ganger om han elsket ham. Hver gang Peter svarte ja. Og hver gang befalte Herren Peter å fø hans får eller lam (se Johannes 21:15–17). For hele beretningen om Peters opplevelse kan du se “Fø mine får” (5:45).

President Bonnie H. Cordon, Unge kvinners generalpresident, sa om denne opplevelsen:

Bilde
Søster Bonnie H. Cordon

Med fokus på sine får, ønsket Frelseren at Peter skulle gjøre det Han ville ha gjort hvis Han var der. Han ba Peter om å bli en hyrde.

… President Russell M. Nelson [ga oss] en lignende oppfordring til å fø vår Faders får på en helligere måte og gjøre det ved omsorgstjeneste [se Russell M. Nelson, “Omsorgstjeneste”, Liahona, mai 2018, 100].

For å ta fatt på denne oppfordringen på riktig måte, må vi utvikle en hyrdes hjerte og forstå behovene til Herrens får. Så hvordan blir vi de hyrder Herren trenger at vi blir?

Som med alle spørsmål kan vi se hen til vår Frelser, Jesus Kristus – den gode hyrde. (“Å bli en hyrde”, Liahona, nov. 2018, 74–75)

Ved en anledning under Frelserens jordiske virke, kritiserte jødiske religiøse ledere Jesus for å spise sammen med syndere. Som svar fortalte han lignelsen om den bortkomne sauen.

Bilde
ikon, studium

Studer som forberedelse til leksjonen

Les Lukas 15:4–7 og se etter hva denne lignelsen kan lære deg om å utvikle en hyrdes hjerte.

Bilde
Gentle Shepherd [Milde hyrde], av Yongsung Kim

Eldste Stevenson underviste:

Bilde
Eldste Gary E. Stevenson

Brødre og søstre, våre største utfordringer og våre største belønninger kan komme når vi yter omsorg for tapte får. Medlemmene av Kirken i Mormons bok “våket … over sitt folk og livnærte dem med det som har med rettferdighet å gjøre” [Mosiah 23:18]. Vi kan følge deres eksempel og huske at omsorgstjeneste er “ledet av Ånden, den er fleksibel og den er tilpasset behovene til hvert enkelt medlem.” [“Omsorgstjeneste med Det melkisedekske prestedømmes styrkede quorumer og Hjelpeforeningene”, ministering.ChurchofJesusChrist.org]. (“(“Å være en hyrde for sjeler”, Liahona, nov. 2018, 112)

Bilde
ikon, skriv ned

Skriv ned tankene dine

Tenk på noen du kjenner som kan føle seg såret, alene eller trist, eller som kanskje har vandret bort fra den gode hyrdes hjord. Hva kan du gjøre for å nå ut til vedkommende med en hyrdes hjerte?

Del 3

Hva bør jeg gjøre hvis jeg ikke føler at jeg passer inn i den gode hyrdes hjord?

Det kan hende at noen du kjenner føler at de ikke passer inn i “formen” til en siste dagers hellig, eller at de ikke hører hjemme i kirken. (Du kan til og med se deg selv i denne kategorien.) Noen føler det slik fordi de er nye medlemmer, er flaue over tidligere valg, kler seg eller fremstår annerledes enn andre, strever økonomisk eller med familieproblemer, bekymrer seg for at deres vitnesbyrd vakler, har psykiske helseproblemer, opplever tiltrekning til samme kjønn eller er sjenerte, mindre aktive eller tilhører en rasemessig minoritet.

Hvis du føler deg mindreverdig, ekskludert, dømt eller ignorert, kan du vende deg til Frelseren for å få hans forsikring om at du er dyrebar for ham, og at han ønsker at du skal være en del av hans hjord (se Lære og pakter 18:10; Alma 31:35; Jesaja 43:4). Nephi underviste at Frelseren innbyr “alle til å komme til ham og ta del i hans godhet. Og han viser ingen bort som kommer til ham, hverken sort eller hvit, trell eller fri, mann eller kvinne … alle er like for Gud” (2 Nephi 26:33).

Bilde
illustrasjon av mangfold i Kirken

Søster Sharon Eubank, rådgiver i Hjelpeforeningens generalpresidentskap, henviser oss til Frelseren når vi “[ikke føler oss] akseptert eller akseptabel”:

Bilde
Søster Sharon Eubank

Det nye testamente viser hvilke store anstrengelser Jesus gjorde for å strekke ut en hånd til alle slags mennesker: spedalske, skatteoppkrevere, barn, galileere, skjøger, kvinner, fariseere, syndere, samaritaner, enker, romerske soldater, horkarer og de rituelt urene. I nesten hver historie strekker han ut en hånd til noen som ikke var tradisjonelt akseptert i samfunnet. (“Kristus – lyset som skinner i mørket”, Liahona mai 2019, 74)

Når du tenker på din egen plass i den gode hyrdes hjord, kan du lese uttalelsen nedenfor av eldste Robert D. Hales i De tolv apostlers quorum eller se videoen “Er det plass til meg?” (3:59) med eldste D. Todd Christofferson i De tolv apostlers quorum.

Bilde
Eldste Robert D. Hales

Vi tilhører et fellesskap av hellige. Alle trenger hverandre, og alle arbeider mot samme mål. Hvem som helst av oss kunne isolere oss fra denne [menighets]familien på grunnlag av våre forskjeller. Men vi må ikke stenge oss ute eller isolere oss fra muligheter på grunn av forskjellene vi ser mellom oss. La oss heller dele våre gaver og talenter med andre og bringe dem glede og et lysende håp, og ved dette oppløfte vår egen ånd. (“Belonging to a Ward Family”,  Ensign, mar. 1996, 16)

Bilde
ikon, skriv ned

Skriv ned tankene dine