Institutt
Tillegg: Utdelingsark


“Tillegg: Utdelingsark”, Jesus Kristus og hans evige evangelium – Lærermateriell 2023

“Utdelingsark”, Jesus Kristus og hans evige evangelium – Lærermateriell

Tillegg

Utdelingsark

Leksjon 2

Budskap til vår tid i “Den levende Kristus”

Budskap til vår tid i “Den levende Kristus”

Jesus Kristus og hans evige evangelium – Lærermateriell – Leksjon 2

Eldste Robert D. Hales i De tolv apostlers quorum underviste:

Bilde
Eldste Robert D. Hales

“Den levende Kristus – Apostlenes vitnesbyrd” ble utarbeidet i forkant av når vi vil trenge det mest. (“Generalkonferansen: Styrker tro og vitnesbyrd”, Liahona, nov. 2013, 7)

Gjennomgå “Den levende Kristus” for å finne budskap som du føler er nødvendig i vår tid. Vær forberedt på å dele det du finner med studiepartneren din.

Leksjon 2

Snakk mer om Jesus Kristus

Snakk mer om Jesus Kristus

Jesus Kristus og hans evige evangelium – Lærermateriell – Leksjon 2

Eldste Neil L. Andersen i De tolv apostlers quorum sa:

Bilde
Eldste Neil L. Andersen

Når verden snakker mindre om Jesus Kristus, la oss snakke mer om ham. Når vi viser hva som virkelig bor i oss som hans disipler, vil mange rundt oss være beredt til å lytte. (“Vi taler om Kristus”, Liahona, nov. 2020, 90)

Gjennomgå “Den levende Kristus” for å finne budskap du føler ville være spesielt viktig å dele i en verden som snakker mindre om Jesus Kristus. Vær forberedt på å dele det du finner med studiepartneren din.

Leksjon 4

Moses lærer viktige sannheter om skapelsen

Moses lærer viktige sannheter om skapelsen

Jesus Kristus og hans evige evangelium – Lærermateriell – Leksjon 4

Les følgende situasjonsbeskrivelse:

  • Gretchen elsker vitenskap. I sine studier har hun lært mye om hvordan naturen fungerer, men hun har ikke funnet noe tilfredsstillende svar på hvorfor verden finnes. Hun har flere spørsmål om hensikten med jorden og vårt liv.

  • Hvilke utfordringer kan noen møte hvis de ikke forstår hvorfor jorden ble skapt?

Les sammen Moses 1:27–39, og se etter sannheter som kan berike Gretchens syn på skapelsen. Be så hvert gruppemedlem velge ett av punktene nedenfor og bruke noen minutter på å forberede et svar. Hver enkelt av dem kan deretter dele sine tanker med klassen.

  • Hva lærer du om Skaperens natur fra skapelsen? Hvordan påvirkes din tro på Jesus Kristus ved å vite at han skapte alle ting?

  • Hvilke tanker eller følelser får du når du tenker på at “vi er grunnen til at [Gud] skapte universet”? (Du kan gjerne gjennomgå uttalelsen av president Dieter F. Uchtdorf i del 1 av forberedelsesmateriellet.)

  • Hvilke handlinger har du gjort eller kan du gjøre for å hjelpe andre å nå sitt potensial som vår himmelske Faders barn? (Du kan be gruppemedlemmene skrive ned alt de kan føle seg tilskyndet til å gjøre for noen de kjenner.)

  • Hva slags kunnskap kan vi få fra vitenskapen? Hva slags kunnskap kan vi få fra Skriftene? Hvorfor trenger vi begge formene for kunnskap? (Du kan gjerne gjennomgå president Russell M. Nelsons og president Dallin H. Oaks’ uttalelser i del 3 av forberedelsesmateriellet.)

Leksjon 7

Guds rettferdighet og kjærlighet

Guds rettferdighet og kjærlighet

Jesus Kristus og hans evige evangelium – Lærermateriell – Leksjon 7

Før dere begynner gruppedrøftingen, kan dere sammen lese følgende tips:

Forbedring av våre gruppedrøftinger

Arbeid for å få en balansert deltagelse. Vi lærer best når vi hører fra alle gruppemedlemmene, ikke bare én eller to. Hvis du er utadvendt og snakkesalig, må du være forsiktig så du ikke tar over drøftinger, avbryter eller snakker mer enn andre. Hvis du er stille og mindre snakkesalig, vær så snill å være modig og snakke slik at andre kan lære av deg. Sett til side tanken om at din mening ikke spiller noen rolle.

Les høyt sammen følgende situasjonsbeskrivelse:

Zane føler seg overveldet av Guds lover og bud. I lang tid har han følt at han rett og slett ikke er god nok og alltid kommer til kort. Motløs på grunn av sin manglende “fremgang”, har han nylig falt inn i et mønster av alvorlig overtredelse. Han føler et tap av Ånden. Han er ikke lenger verdig til å ha tempelanbefaling. Han lurer på om Gud fortsatt elsker ham på grunn av hans dårlige valg. Han sa nylig til sin venn Maia: “Livet mitt er verdiløst. Jeg er ganske sikker på at Gud har gitt meg opp.” Som svar sa Maia: “Ikke bekymre deg for det. Gud elsker oss betingelsesløst, og han vil frelse deg uansett hva du har gjort. Det er det Jesu Kristi forsoning er til for.”

Gjennomgå kort tilstanden som gikk forut for flommen. Gjennomgå deretter Moses 7:28–29, 32–33 37, og se etter hva Enok lærte om Guds natur ved å se ham se sine ulydige barn lide. Drøft deretter følgende spørsmål:

  • Hvilke sannheter fra disse versene kan hjelpe Zane å innse at vår himmelske Fader elsker ham selv om han har brutt budene? Hvordan kan denne kunnskapen bidra til å forbedre Zanes forhold til vår himmelske Fader? (Du kan lese eldste Jeffrey R. Hollands uttalelse i del 1 av forberedelsesmateriellet som en del av denne drøftingen.)

  • På hvilken måte er Guds rettferdighet, noen ganger tilkjennegitt ved hans vrede, et tegn på hans kjærlighet? (Vurder å lese sammen uttalelsen av president Dallin H. Oaks i del 1 av forberedelsesmateriellet.) Hvis Gud ikke var rettferdig, hvordan kunne dette svekke vår tro på ham?

  • Hva kan være villedende ved Maias perspektiv på Guds kjærlighet? (Det kan være nyttig å lese eldste D. Todd Christoffersons uttalelse i del 1.) Hva kan være noen bedre måter å beskrive Guds kjærlighet på? På hvilke måter har du opplevd Guds kjærlighet?

Leksjon 9

Guds velvillige nedstigning

Guds velvillige nedstigning

Jesus Kristus og hans evige evangelium – Lærermateriell – Leksjon 9

Del ut følgende leseoppdrag i gruppen. Mens du leser, se etter hvordan Herren frivillig steg ned fra en høyere stilling til en lavere status.

  1. Abraham 3:24–25, 27; Filipperne 2:7–8

  2. 1 Nephi 11:14–22

  3. 1 Nephi 11:26–27, 31–33

  4. Uttalelsene av president Tad R. Callister og eldste D. Todd Christofferson i del 2 av forberedelsesmateriellet og følgende uttalelse av søster Wendy Ulrich, tidligere medlem av Hjelpeforeningens veiledende råd på generalplan:

[Frelseren] ble født som et hjelpeløst spedbarn i et jordisk legeme og oppdratt av ufullkomne omsorgspersoner. Han måtte lære å gå, snakke, arbeide og komme overens med andre. Han ble sulten og sliten, hadde menneskelige følelser og kunne bli syk, lide, blø og dø. (“Det er ingen synd å være svak”, Liahona, apr. 2015, 33)

Drøft deretter følgende spørsmål sammen:

  • Hva lærer disse versene oss om Jesu Kristi velvillige nedstigning?

  • Hva lærer Jesu Kristi velvillige nedstigning oss om vår Frelsers og vår himmelske Faders kjærlighet til oss? Hvordan påvirker deres kjærlighet til deg din kjærlighet til dem?

Leksjon 10

La Gud råde

La Gud råde

Jesus Kristus og hans evige evangelium – Lærermateriell – Leksjon 10

Bruk de neste minuttene til å forberede en kort tanke om å underkaste seg Guds vilje. Din tanke bør inneholde et eksempel på underkastelse fra Skriftene eller fra ditt liv eller livet til noen du kjenner. Det kan også omfatte hvordan vi kan anvende dette eksempelet i vårt liv. Vurder å bruke en av følgende ressurser mens du forbereder deg:

Leksjon 16

Jesus Kristus led for å frelse oss

Jesus Kristus led for å frelse oss

Jesus Kristus og hans evige evangelium – Lærermateriell – Leksjon 16

Les gjennom følgende spørsmål, og fokuser på dem gruppen ønsker å drøfte.

  1. Hvilke tanker og følelser har du for Frelseren når du tenker over hans lidelse på dine vegne? Hva lærer hans villighet til å lide oss om ham? (Vurder å lese 1 Nephi 19:9.)

  2. Hvorfor trakk vår himmelske Fader sin Ånd tilbake da Frelseren led på korset? (Vurder å gjennomgå Markus 15:34 og uttalelsen av eldste Jeffrey R. Holland i del 2 av forberedelsesmateriellet.) Hvordan kan det hjelpe oss å huske Herrens opplevelse på korset når vi føler oss alene, glemt eller forlatt?

  3. Hvordan kan et vitnesbyrd om Herrens forsoning hjelpe oss når vi tviler på vår egen verdi? (Du kan gjennomgå Lære og pakter 18:10–11.) Hvordan kan det å fokusere på Jesus Kristus og hans forsoning påvirke hvordan vi ser på våre muligheter og vår fremtid?

  4. Hvilket budskap sender vi til oss selv og Frelseren når vi velger å omvende oss? Hvorfor føler Herren glede når vi omvender oss? (se Lære og pakter 18:13).

  5. Hvis noen føler seg usikker på at Herrens forsoning virkelig fant sted, hva kan hun eller han gjøre for å få et vitnesbyrd om den?

Leksjon 21

Hør Ham

Hør Ham!

Jesus Kristus og hans evige evangelium – Lærermateriell – Leksjon 21

Tenk deg at du har fått anledning til å lage en kort video som uttrykker hvordan du hører Frelserens røst. Lag et kort utkast over hva du ville dele som svar på “Slik hører jeg Ham”. Følgende spørsmål kan være til hjelp når du lager utkastet:

  • Hvilke erfaringer har hjulpet deg å forstå bedre hvordan Herren taler til deg?

  • Hvilke forslag kan du ta med fra uttalelsene av president Russell M. Nelson og søster Michelle D. Craig i del 2 av forberedelsesmateriellet?

  • Hvordan kan du dele dine tanker og følelser på en måte som lett vil bli forstått av andre?

Lag et kort budskap fra utkastet ditt (ett til to avsnitt) som du kan dele med klassen.

Hvis du foretrekker det, kan du i stedet grunne på og skrive ned hva du ønsker å gjøre for å øke din evne til å høre Frelserens røst.

Leksjon 23

De uforstandige jomfruene

De uforstandige jomfruene

Jesus Kristus og hans evige evangelium – Lærermateriell – Leksjon 23

  1. Drøft følgende spørsmål:

  2. Finn ett eller to vanlige eksempler på hvordan vi som medlemmer av Kirken kan velge å være som de uforstandige jomfruene. Vær forberedt på å dele deres eksempler med en gruppe som drøftet de kloke jomfruene.

Leksjon 23

De kloke jomfruene

De kloke jomfruene

Jesus Kristus og hans evige evangelium – Lærermateriell – Leksjon 23

  1. Drøft følgende spørsmål:

  2. Finn ett eller to eksempler på hvordan vi som medlemmer av Kirken kan velge å være som de kloke jomfruene når vi forbereder oss til Det annet komme. Vær forberedt på å dele deres eksempler med en gruppe som drøftet de uforstandige jomfruene.

Leksjon 24

Jesus Kristus er “den rettferdige dommer” (2 Timoteus 4:8)

Jesus Kristus er “den rettferdige dommer” (2 Timoteus 4:8)

Jesus Kristus og hans evige evangelium – Lærermateriell – Leksjon 24

Les høyt Salmene 9:8 og 96:11–13. Be så hvert gruppemedlem om å dele en egenskap fra Frelserens liv som viser at Jesus Kristus dømmer alle mennesker med rettferdighet. Når dere deler egenskaper, kan dere gjerne drøfte følgende spørsmål:

  • Hvordan kan denne egenskapen påvirke hvordan Jesus Kristus dømmer oss?

  • På hvilken måte øker denne egenskapen din tillit til Frelserens egnethet til å være din dommer?

Etter å ha funnet konkrete egenskaper, drøft hvordan Jesus Kristus er forskjellig fra alle menneskelige dommere. (Vurder å gjennomgå uttalelsene av president Dallin H. Oaks og eldste Richard G. Scott i del 1 av forberedelsesmateriellet.) Dere kan også drøfte hvorfor det er viktig at Frelseren innehar alle disse egenskapene som vår dommer.

Leksjon 25

Disippelens selv-evaluering

Disippelens selv-evaluering

Jesus Kristus og hans evige evangelium – Lærermateriell – Leksjon 25

Overvei hvert utsagn og vurder deg selv ved å bruke følgende skala: 1 = veldig uenig, 2 = litt uenig, 3 = hverken enig eller uenig, 4 = litt enig og 5 = veldig enig.

  1. Jeg streber oppriktig etter å være en Jesu Kristi disippel.

  2. Jeg prøver å holde Frelserens bud hver dag.

  3. Jeg prøver å vise kjærlighet og tjene menneskene rundt meg slik Jesus Kristus ville ha gjort.

  4. Jeg streber etter å ofre verdslige ønsker for å følge Frelseren.