Institutt
Leksjon 3 Klassens forberedelsesmateriell: Stol på Jesus Kristus, vår førjordiske Frelser og leder


“Leksjon 3 Klassens forberedelsesmateriell: Stol på Jesus Kristus, vår førjordiske Frelser og leder”, Jesus Kristus og hans evige evangelium – Lærermateriell (2023)

“Leksjon 3 Klassens forberedelsesmateriell”, Jesus Kristus og hans evige evangelium – Lærermateriell

Bilde
Jesus underviser i Det store råd

Leksjon 3 Klassens forberedelsesmateriell

Stol på Jesus Kristus, vår førjordiske Frelser og leder

Selv om du ikke husker det, begynte din opplevelse med Jesus Kristus lenge før du ble født. Dette forholdet og denne kunnskapen om vår himmelske Faders plan kan gi hensikt og mening for ditt liv på jorden. Enhet 2 vil hjelpe deg å bedre forstå Frelserens avgjørende rolle i det store råd i himmelen, i Faderens plan for lykke, i skapelsen og i andre beretninger som deles i Det gamle testamente. Når du studerer materiellet fra denne leksjonen, kan du tenke på hvordan disse sannhetene kan bygge opp din tillit til Jesus Kristus.

Del 1

Hvordan kan frelsesplanen bringe hensikt og fred til mitt liv?

Har du noen gang gått deg vill i en skog, en stor folkemengde eller en stor by? Hvordan opplevde du det?

Bilde
en bortkommet turgåer

Akkurat slik du kanskje har gått deg vill i skogen eller en stor by, kan du ha følt eller vil kanskje en dag føle deg fortapt med hensyn til meningen og hensikten med livet ditt. Når du overveier disse følelsene, kan du grunne på følgende uttalelse av eldste Robert D. Hales i De tolv apostlers quorum:

Bilde
Eldste Robert D. Hales

Jeg har ofte grunnet på den håpløse situasjonen Guds barn er i når de vandrer i den mørke og dystre verden, uten å vite hvem de er, hvor de kommer fra, hvorfor de er her på jorden eller hvor de skal hen etter sitt jordiske liv.

Vi behøver ikke streife omkring. Gud har åpenbart evige sannheter for å besvare disse spørsmålene …

Frelsesplanen er en av de største skatter i form av kunnskap som noensinne er gitt til menneskeheten, fordi den forklarer livets evige hensikter. (“Frelsesplanen: En hellig skatt i form av kunnskap til å veilede oss”, Liahona, okt. 2015, 25–26)

Vår himmelske Fader presenterte sin frelsesplan i Det store råd i himmelen. Der lærte vi at hvis vi ville følge hans plan, kunne vi bli som ham, vende tilbake til hans nærhet og få evig liv, som “er den største av alle Guds gaver” (Lære og pakter 14:7).

Vi lærte også at Faderens plan ville kreve en Frelser, som ville gjøre det mulig for oss å overvinne fysisk og åndelig død. Vår himmelske Fader valgte Jesus til å være denne Frelseren (se Abraham 3:27).

President Thomas S. Monson vitnet:

Bilde
President Thomas S. Monson

Vår frelser, Jesus Kristus, er avgjørende for [frelses]planen. Uten hans sonoffer, vil alt være tapt. (“Den fullkomne vei til lykke”, Liahona, nov. 2016, 80)

Bilde
overvei, ikon

Overvei som forberedelse til leksjonen

Hvordan har din kunnskap om frelsesplanen gitt ditt liv mening eller hensikt? Hvis du føler deg usikker på hensikten med ditt liv, hvordan kan det hjelpe å studere frelsesplanen og Frelserens rolle i den?

Del 2

Hvorfor aksepterte vi i det førjordiske liv at Jesus Kristus var vår Frelser?

Den kostelige perle gir en interessant beretning om da Abraham lærte om planeter og stjerner. Abraham så at den styrende og klareste stjernen kalles Kolob og er nærmest Guds nærhet (se Abraham 3:2–17).

Abraham lærte også at akkurat slik det er forskjeller mellom stjerner, er det forskjeller mellom Guds åndebarn. Noen ånder er “mer intelligent” enn andre, mens Gud Herren er “mer intelligent enn dem alle” (Abraham 3:18–19). (Merk: Intelligens i dette skriftstedet viser til lys og sannhet en person har fått [se Lære og pakter 93:28, 36].)

I denne sammenhengen, hvor Kolob representerer Jesus Kristus (se Abraham 3:3, 16), hva lærer det oss om ham?

Bilde
fremstilling av Kolob
Bilde
studium, ikon

Studer som forberedelse til leksjonen

Les Abraham 3:22–24, og se etter hva vi kan lære om vårt forhold til Jesus Kristus i det førjordiske liv. (Merk: Intelligenser i dette skriftstedet viser til vår himmelske Faders åndebarn.)

Bilde
det store råd

Abraham lærte at Kolobs nærhet til Gud gjorde den til “den største av alle … fordi den er nærmest [ham]” (Abraham 3:16). Slik er det også med oss som Guds barn. Vår intelligens, lys og herlighet vil avhenge av vår nærhet til Skaperen, Jesus Kristus, som er “nærmest Guds trone” og er “satt … å styre alle dem som tilhører samme orden” (Abraham 3:2, 3).

Bilde
overvei, ikon

Overvei som forberedelse til leksjonen

Hvordan kan kunnskap om Jesu Kristi førjordiske storhet inspirere deg til å stole på ham og komme nærmere ham?

Del 3

Hvordan kan Jesus Kristus hjelpe meg å overvinne onde innflytelser rundt meg?

Noen ganger kan du føle deg overveldet av Satans motstand når du streber etter å følge Jesus Kristus og etterleve hans evangelium. Det kan være nyttig å huske at dette ikke er første gang du har vært vitne til eller opplevd Satans onde innflytelse.

Bilde
studium, ikon

Studer som forberedelse til leksjonen

Les Moses 4:1–4, og se etter forskjellen på Satan og Frelseren.

Satans opprør startet det som i Johannes’ åpenbaring kalles krigen i himmelen (se Johannes’ åpenbaring 12:7). Det ble utkjempet mellom dem som sto sammen med vår himmelske Fader og Jesus Kristus, og dem som motsatte seg dem og valgte å følge Satan.

Bilde
studium, ikon

Studer som forberedelse til leksjonen

Les Johannes’ åpenbaring 12:7–11, og vurder å markere i Skriftene hvordan du overvant Satan og hans tilhengere i det førjordiske liv. (Merk: Adam ble kalt Mikael i det førjordiske liv [se Veiledning til Skriftene, “Mikael”, ChurchofJesusChrist.org].) Hvordan kan det du markerte eller tenkte på mens du leste, gjelde din vedvarende kamp mot Satan her på jorden?

President Gordon B. Hinckley sa om denne konflikten:

Bilde
President Gordon B. Hinckley

Denne krigen, så bitter, så intens, har aldri opphørt. Det er striden mellom sannhet og villfarelse, mellom handlefrihet og tvang, mellom Kristi tilhengere og dem som har fornektet ham …

Den føres i vårt eget liv, dag inn og dag ut, i vårt hjem, i vårt arbeid, i våre skoleorganisasjoner … Vi er alle involvert i den – barn, ungdom eller voksne, hver enkelt av oss. (“En endeløs konflikt, en sikker seier”, Liahona, juni 2007, 6, 9)

Bror Ahmad S. Corbitt i Unge menns generalpresidentskap ga et budskap om håp i vår vedvarende kamp mot det onde:

Bilde
Bror Ahmad S. Corbitt

Satan bedro listig en tredjedel av vår himmelske Faders åndebarn til å la ham råde istedenfor Gud. Men ikke dere! Apostelen Johannes så at dere overvant Satan i kraft av “det ord [dere] vitnet” [Johannes’ åpenbaring 12:11] …

Å vite at dere overvant Satan ved det ord dere vitnet før vil hjelpe dere til å vise kjærlighet, dele og innby nå og alltid – å innby andre til å komme og se, komme og bidra og komme og finne tilhørighet, siden den samme striden om Guds barns sjeler fortsetter å rase. (“Du kan samle Israel!”, Liahona, mai 2021, 61)

Bilde
handle, ikon

Handle

Overvei med bønnens hjelp hvordan det å styrke din tro på Jesus Kristus og hans evangelium kan hjelpe deg å overvinne Satan og “motstå” hans fristelser (Alma 37:33). Du kan også identifisere en handling du har gjort (eller kan gjøre) for å hjelpe deg å overvinne Satans innflytelse i ditt liv.