Institutt
Leksjon 10 Klassens forberedelsesmateriell: Følg Jesu Kristi eksempel på underkastelse


“Leksjon 10 Klassens forberedelsesmateriell: Følg Jesu Kristi eksempel på underkastelse”, Jesus Kristus og hans evige evangelium – Lærermateriell (2023)

“Leksjon 10 Klassens forberedelsesmateriell”, Jesus Kristus og hans evige evangelium – Lærermateriell

Bilde
ung mann som ber

Leksjon 10 Klassens forberedelsesmateriell

Følg Jesu Kristi eksempel på underkastelse

Kan du komme på noen du kjenner som er “som et barn, lydig, saktmodig, ydmyk, full av kjærlighet, villig til å bøye seg for alt som Herren finner gavnlig å pålegge [dem], likesom et barn bøyer seg for sin far”? (Mosiah 3:19). Disse Kristus-lignende egenskapene er innen rekkevidde for hver den av oss som søker dem. Frelseren er det fullkomne eksempel på å underkaste seg vår himmelske Faders vilje. Mens du studerer, kan du overveie betydningen av følgende uttalelse av president Ezra Taft Benson: “Menn og kvinner som overlater sitt liv til Gud, vil oppdage at han kan gjøre langt mer ut av deres liv enn de selv kan” (“Jesus Christ – Gifts and Expectations” [Jesus Kristus – gaver og forventninger], Ensign, des. 1988, 4).

Del 1

Hvordan kan ydmykhet og saktmodighet styrke meg?

Noen føler at ydmykhet er et tegn på svakhet. De tror kanskje at ydmyke mennesker er redde og engstelige. Likevel beskriver ikke dette Jesus Kristus, som er det fullkomne eksempel på ydmykhet og saktmodighet.

Overvei noen eksempler på Frelserens styrke, mot og frimodighet. Han erklærte selvsikkert sin sanne identitet, selv om det satte hans liv i fare (se Johannes 8:54–59). Han renset frimodig tempelet da det ble vanhelliget (se Matteus 21:12–13; Johannes 2:14–17). Han forsvarte tappert de undertrykte (se Johannes 8:1–11; Markus 2:14–17). Han var fryktløs i møte med beskyldninger og kritikk (se Matteus 16:1–12; Lukas 20:19–26).

Bilde
Jesus blir utspurt av religiøse ledere

Hvordan kan ydmykhet føre til større personlig kraft og styrke? Vi lærer at “å være ydmyk er takknemlig å erkjenne vår avhengighet av Herren – å forstå at vi har et konstant behov for hans støtte …

Under sitt jordiske virke anerkjente [Jesus Kristus] alltid at hans styrke kom på grunn av hans avhengighet av sin Fader. Han sa: ‘Jeg kan ikke gjøre noe av meg selv’… Jeg søker ikke min vilje, men hans vilje som har sendt meg’ (Johannes 5:30)” (Gospel Topics, “Humility” [Ydmykhet], topics.ChurchofJesusChrist.org).

Frelserens ydmyke underkastelse til sin Faders vilje er også forbundet med hans saktmodighet (se Matteus 11:29). Eldste David A. Bednar i De tolv apostlers quorum underviste:

Bilde
Eldste David A. Bednar

Saktmodighet er en egenskap som definerer Forløseren og er preget av rettferdig respons, villig underdanighet og sterk selvbeherskelse …

Den store forløser, som “steg ned under alt” [Lære og pakter 88:6] og led, blødde, og døde for å “[rense] oss fra all urettferdighet,”[1 Johannes 1:9], vasket ømt sine disiplers støvete føtter [Johannes 13:4–5]. Slik saktmodighet er et kjennetegn på Herren som tjener og leder.

Jesus gir det ultimate eksempel på rettferdig respons og villig underkastelse da han led intens smerte i Getsemane.

“Da han kom til stedet, sa han til [sine disipler]: Be at dere ikke må komme i fristelse …

Der falt han på kne, ba og sa:

Far, om du vil, så la dette begeret gå meg forbi! Men la ikke min vilje skje, bare din” [Lukas 22:40–42].

Frelserens saktmodighet i denne evige essensielle og uutholdelige opplevelsen viser for hver av oss betydningen av å sette Guds visdom over vår egen visdom. (“Saktmodige og ydmyke av hjertet”, Liahona, mai 2018, 32–33)

Bilde
Prayer at Gethsemane [Bønn i Getsemane], av Del Parson
Bilde
ikon, overvei

Overvei som forberedelse til leksjonen

Hvordan har du blitt velsignet fordi Jesus Kristus ydmykt “underkastet seg Faderens vilje i alle ting fra begynnelsen av”? (3 Nephi 11:11). Hvordan kan du være mer føyelig etter Guds vilje?

Del 2

Hvordan kan det å inngå og holde pakter hjelpe meg å gjøre Guds vilje?

Når du reflekterer over ditt eget liv, lurer du kanskje på hvordan du noensinne kan være ydmyk og saktmodig som Frelseren. Heldigvis viste Jesus Kristus oss hvordan vi kan underkaste oss Gud vilje.

I begynnelsen av sitt virke dro Jesus til døperen Johannes for å motta dåpens ordinans. Til å begynne med nølte Johannes og sa: “Jeg trenger å bli døpt av deg, og du kommer til meg!” Jesus fortalte Johannes at det var passende slik at de kunne “fullføre all rettferdighet” (se Matteus 3:13–17). Vurder å se “Jesu dåp” (2:54) for å forbedre ditt studium av denne beretningen.

Bilde
ikon, studium

Studer som forberedelse til leksjonen

Les 2 Nephi 31:6–7, 11–13 for å finne ut hva Nephi sa om Frelserens eksempel på ydmykhet. Se etter praktiske tiltak du kan gjøre for ydmykt å underkaste deg Guds vilje.

Bilde
Baptism II [Dåp], av J. Kirk Richards

Å underkaste oss dåpens ordinans setter oss på paktens sti. Når vi vandrer på denne stien, streber vi etter å holde budene og underkaster oss derved Guds vilje. President Russell M. Nelson sa følgende om paktens sti:

Bilde
President Russell M. Nelson

Din forpliktelse til å følge Frelseren ved å inngå pakter med ham og deretter holde disse paktene, vil åpne døren for enhver åndelig velsignelse og hvert privilegium som er tilgjengelig for menn, kvinner og barn overalt. (“Når vi samlet går fremad”, Liahona, apr. 2018, 7)

Bilde
ikon, overvei

Overvei som forberedelse til leksjonen

Hvordan har du blitt velsignet, eller hvordan kan du bli velsignet ved å underkaste deg Herrens vilje gjennom å inngå og holde evangeliets pakter?

Del 3

Hva kan jeg gjøre for å la Gud råde i mitt liv?

I Skriftene og i dag omtales ofte Herrens paktsfolk som Israels hus. President Nelson underviste:

Bilde
President Russell M. Nelson

En av de hebraiske betydningene av ordet Israel er “la Gud råde”. Derfor viser selve navnet Israel til en person som er villig til å la Gud råde i sitt liv. Dette konseptet rører ved sjelen min!

Ordet villig er avgjørende for denne tolkningen av Israel. Vi har alle vår handlefrihet … Vi kan velge å la Gud råde i vårt liv eller ikke. Vi kan velge å la Gud være den sterkeste innflytelsen i vårt liv eller ikke …

Er du villig til å la Gud være den viktigste innflytelsen i ditt liv? Vil du la hans ord, hans bud og hans pakter påvirke det du gjør hver dag? Vil du la hans røst få høyere prioritet enn noen annen? Er du villig til å la det han trenger at du skal gjøre, komme foran alle andre ambisjoner? Er du villig til å få din vilje oppslukt av hans? (“La Gud råde”, Liahona, nov. 2020, 92, 94)

Bilde
ung voksen som ber

Av Skriftene og livet til vår tids disipler kan vi lære om de muligheter, utfordringer og velsignelser som kommer når vi velger å la Gud råde i vårt liv.

Bilde
ikon, studium

Studer som forberedelse til leksjonen

Utforsk ett eller flere av følgende eksempler på personer som lar Gud råde, og grunn på spørsmålene som følger:

  • Na’aman den spedalske søker hjelp fra profeten Elisa: 2 Kongebok 5:9–14.

  • Maria får besøk av en engel som erklærer at Maria skal være Jesu mor: Lukas 1:26–38.

  • Enok er utvalgt av Herren til å kalle folket til omvendelse: Moses 6:31–34, 37–39.

  • En ung far ber for sin syke datter: “Å akseptere Guds vilje” (2:23).

  • Eldste Hugh B. Brown lærer hvor viktig det er å underkaste seg Guds vilje: “Guds vilje” (3:01).

    • Hvilke utfordringer kom med oppfordringen til vedkommende om å underkaste seg Guds vilje?

    • Hva gjorde vedkommende for å la Gud råde?

    • Hvordan ble vedkommende velsignet for å underkaste seg Guds vilje?

Når du tenker på din innsats for å la Gud råde i ditt liv, kan du overveie følgende vitnesbyrd fra president Bonnie L. Oscarson, tidligere Unge kvinners generalpresident:

Bilde
President Bonnie L. Oscarson

Jeg vitner om at det er store velsignelser i vente når vi også er villige til å si til Faderen: “Men din vilje skje” [se Lære og pakter 109:44] og innrette vår vilje etter Herrens vilje … Dette er livets prøve. Når vi blir flinkere til å gjøre det, vil vi finne større lykke, få større evne til å motta personlig åpenbaring, få større evne til å tjene menneskene rundt oss, få mer hjelp til å møte prøvelser og oppnå en mer Kristus-lignende karakter. (“Leaders Address Importance of Conversion at BYU Women’s Conference”, 9. mai, 2017, ChurchofJesusChrist.org)

Bilde
ikon, skriv ned

Skriv ned tankene dine

Hva føler du at du bør begynne å gjøre eller slutte å gjøre for å la Gud råde mer fullstendig i ditt liv? Hvordan kan du innby Herrens hjelp når du underkaster deg hans vilje mer fullstendig?