Institutt
Leksjon 26 Lærermateriell: Bli Jesus Kristus mer lik


“Leksjon 26 Lærermateriell: Bli Jesus Kristus mer lik”, Jesus Kristus og hans evige evangelium – Lærermateriell (2023)

“Leksjon 26 Lærermateriell”, Jesus Kristus og hans evige evangelium – Lærermateriell

Leksjon 26 Lærermateriell

Bli Jesus Kristus mer lik

Jesus Kristus ber oss, som hans disipler, om å bli som han er (se 3 Nephi 27:27). I denne leksjonen skal elevene overveie hvordan de kan bli Frelseren mer lik ved å videreutvikle Kristus-lignende egenskaper. De vil også få anledning til å velge en bestemt Kristus-lignende egenskap og bestemme seg for hva de kan gjøre for å utvikle den mer fullstendig. 

Undervisningsforslag

Jesus Kristus instruerer sine disipler om å bli ham lik.

For å innlede leksjonen kan du vise eller be en elev lese høyt president Dallin H. Oaks’ uttalelse i del 1 av forberedelsesmateriellet. Spør deretter:

  • Hva er forskjellen på å vite noe, å gjøre noe og å bli noe?

Gi et sammendrag av bakgrunnen til 3 Nephi 27, og les så 3 Nephi 27:27 sammen. Dere kan også se det tilhørende klippet fra Mormons bok-videoene (ChurchofJesusChrist.org). Vurder å vise følgende sannhet: Jesus Kristus ber sine disipler om å bli som han er.

Du kan gjerne vise noen bilder som skildrer Kristi egenskaper. Be så elevene velge ett eller to av følgende skriftsteder å lese, og se etter Kristus-lignende egenskaper:

  • Hva er noen av Jesu Kristi egenskaper som du ønsker å videreutvikle? (Vurder å skrive opp egenskapene elevene nevner på tavlen.)

  • Hvordan har du eller hvordan har noen du kjenner blitt velsignet ved å strebe etter å bli mer lik Frelseren? (Du kan gjennomgå president Ezra Taft Bensons uttalelse i del 1 av forberedelsesmateriellet.)

Vurder å presentere noe sånt som følgende tenkte situasjon:

Da han så på en liste over Kristus-lignende egenskaper, følte Eliza seg overveldet. Hun lurte på hvordan hun noensinne skulle kunne innlemme alle disse egenskapene i sitt liv. Det virket umulig.

  • Har du noen gang følt som Eliza? Hvilke råd ville du gitt henne?

  • Hvilke andre utfordringer kan vi møte når vi prøver å utvikle Kristus-lignende egenskaper?

  • Hvilke prinsipper i evangeliet kan hjelpe oss å føle større håp når vi streber etter å utvikle Kristus-lignende egenskaper? (Om nødvendig kan elevene vurdere president Dieter F. Uchtdorfs uttalelse i del 2 av forberedelsesmateriellet eller skriftsteder som de følgende: Mosiah 4:27; Ether 12:27; eller Lære og pakter 78:17–18; 93:13.)

Vi kan forbedre vår undervisning og læring

Bruk historier. Historier kan skape interesse, utdype forståelse og illustrere anvendelse. Sammen med historier i Skriftene kan trosfremmende historier fra Kirkens ledere vise hvordan man anvender prinsipper i moderne sammenheng. Lærere og elever kan også fortelle inspirerende historier fra sitt liv.

For å illustrere konseptet om å bli Herren lik litt etter litt, kan du vise et bilde av Fuji-fjellet og lese følgende opplevelse av eldste Scott D. og søster Whiting. (Eller dere kan se eller lytte til eldste Whiting fortelle om denne opplevelsen på generalkonferansen [fra tidskode 2:35 til 3:09].)

Bilde
Fuji-fjellet
Bilde
Eldste Scott D. Whiting

For noen år siden sto min hustru og jeg ved foten av Japans høyeste fjell, Mount Fuji. Da vi begynte vår oppstigning, så vi opp til toppen langt borte, og lurte på om vi ville komme dit.

Etterhvert som vi gikk oppover ble vi utmattet, fikk såre muskler og virkninger av høyden satte inn. Psykisk ble det viktig for oss bare å fokusere på neste skritt. Vi sa: “Jeg kommer meg kanskje ikke så snart til toppen, men jeg kan ta dette neste skrittet akkurat nå.” Over tid ble den overveldende oppgaven til slutt oppnåelig – skritt for skritt. (Scott D. Whiting, “Bli som Ham”, Liahona, nov. 2020, 12)

  • Hvordan kan familien Whitings opplevelse anvendes på å bli Jesus Kristus mer lik?

Når elevene har delt sine tanker, kan du vise følgende uttalelse av eldste Whiting:

Bilde
Eldste Scott D. Whiting

Å bli som Jesus Kristus er, vil kreve at vi forandrer vårt hjerte og sinn, ja, vår karakter, og å gjøre det er bare mulig ved Jesu Kristi frelsende nåde …

For å oppnå fremgang, må du legge inn vedvarende innsats. Omtrent som det å bestige et fjell krever forberedelse før, og utholdenhet og standhaftighet under oppstigningen, vil også denne reisen kreve virkelig innsats og offer. Sann kristendom, der vi streber etter å bli som vår Mester, har alltid krevd vår beste innsats. (Scott D. Whiting, “Bli som Ham”, Liahona, nov. 2020, 13, 14)

Be elevene se på aktiviteten “Skriv ned tankene dine” i del 3 av forberedelsesmateriellet. Velg deretter hvilke av følgende aktiviteter som best kan dekke elevenes behov:

  1. Be elevene bruke tid på å gjøre aktiviteten “Egenskaper” som finnes i Forkynn mitt evangelium eller grunne på hva de har lært eller kan lære av opplevelsen.

  2. Gi elevene tid til å velge og lese (eller begynne å lese) en av talene i delen “Vil du ha mer?” av forberedelsesmateriellet. De kan også finne sine egne ressurser å studere ved å søke etter en Kristus-lignende egenskap i Evangeliebiblioteket.

  3. Be noen elever dele fra Skriftene hvordan Frelseren var et eksempel på egenskapen de har valgt å arbeide med. (Se “trinn 2” i aktiviteten “Skriv ned tankene dine” i del 3 av forberedelsesmateriellet.)

  4. Be elevene fortelle hva de har lært ved å snakke med noen de kjenner om å bli Frelseren mer lik. (Se aktiviteten “Drøft som forberedelse til klassen” i del 1 eller tredje trinn av aktiviteten “Skriv ned tankene dine” i del 3 av forberedelsesmateriellet for å få ideer.)

For å runde av leksjonen kan du vise følgende spørsmål og be elevene grunne på og skrive ned sine inntrykk:

  • Hvordan kan det å utvikle eller styrke den Kristus-lignende egenskapen du valgte, påvirke ditt liv og dine relasjoner?

  • Hvilke små og enkle trinn kan du gjøre denne uken for å utvikle denne egenskapen?

  • Hvordan vil du søke Herrens hjelp til å utvikle eller styrke denne egenskapen?

Vurder å be noen elever fortelle om noe de følte, lærte eller skrev under dagens drøfting. Du kan også bære ditt vitnesbyrd.

Til neste gang

For å oppmuntre elevene til å studere forberedelsesmateriellet til neste leksjon, kan du vurdere å sende følgende budskap eller et av dine egne: Når du studerer leksjon 27, kan du overveie sammenhengen mellom ordene håp, lys og liv.