Institutt
Leksjon 4 Klassens forberedelsesmateriell: Finn hensikt og glede i Herrens skaperverk


“Leksjon 4 Klassens forberedelsesmateriell: Finn hensikt og glede i Herrens skaperverk”, Jesus Kristus og hans evige evangelium – Lærermateriell (2023)

“Leksjon 4 Klassens forberedelsesmateriell”, Jesus Kristus og hans evige evangelium – Lærermateriell

Bilde
rolig bilde av naturen

Leksjon 4 Klassens forberedelsesmateriell

Finn mening og glede i Herrens skaperverk

President M. Russell Ballard i De tolv apostlers quorum sa: “Tenk på hva som ville skje hvis vi alle tok oss tid til å se nøye på naturens undere som omgir oss og viet oss til å lære mer om denne verden som Gud skapte for oss!” (“God‘s Love for His Children”, Ensign, mai 1988, 57). Når du reflekterer over skapelsens mirakel, kan du overveie hva du kan lære om Skaperen og hans hensikter for oss.

Del 1

Hvordan kan det å forstå hensikten med skapelsen gi mitt liv større mening?

Hvilke tanker og følelser har du hatt når du har sett på stjernene på nattehimmelen – kanskje undring, ærefrykt, ærbødighet eller til og med en følelse av ubetydelighet?

Bilde
stjerner om natten

Astronomiens vitenskap gir oss et glimt inn i universets svimlende størrelse. I vår galakse alene er det “mellom 200 og 400 milliarder stjerner. Likevel er den bare én av milliarder av galakser … Til sammen inneholder alle galaksene i det synlige universet anslagsvis 30 milliarder billioner stjerner. Likevel kan dette tallet bare være en liten brøkdel av alt som finnes” (R. Val Johnson, “Worlds without Number”, Ensign, aug. 2013, 45).

I et bemerkelsesverdig syn om skapelsen så Moses vår jord og dens innbyggere, og så lærte han om universets enorme hvelving. Han lærte også at under vår himmelske Faders ledelse skapte Jesus Kristus alle ting (se Moses 2:1, se også Mosiah 3:8; Johannes 1:1–3). Moses var vitne til Guds håndverk og “undret og forundret seg storlig” (Moses 1:8) og spurte: “Fortell meg, jeg ber deg, hvorfor er disse ting slik, og av hva dannet du dem?” (Moses 1:30; se også vers 27–37).

Bilde
studium, ikon

Studer som forberedelse til leksjonen

Les Moses 1:33, 38–39, og se etter hva Moses lærte om hvorfor Gud skapte dette enorme universet og alt liv i det.

President Dieter F. Uchtdorf, da medlem av Det første presidentskap, sa om Guds hensikt med skapelsen:

Bilde
President Dieter F. Uchtdorf

Gud selv [har] sagt at vi er grunnen til at han skapte universet! Hans gjerning og herlighet – hensikten med dette fantastiske univers – er å frelse og opphøye menneskene … Vår himmelske Fader skapte universet så vi kunne oppfylle våre muligheter som hans sønner og døtre.

Dette er menneskets paradoks: Sammenlignet med Gud er mennesket intet, men samtidig er vi alt for Gud. (“Du er betydningsfull for ham”, Liahona, nov. 2011, 20)

Bilde
overvei, ikon

Overvei som forberedelse til leksjonen

Hvordan føles det å vite at vi er grunnen til at vår himmelske Fader og Jesus Kristus skapte universet?

Del 2

Hvordan kan jeg finne større glede i Herrens skaperverk?

Etter at himmelen og jorden var skapt, hvilte Gud på den syvende dag fra alt sitt verk og sa: “Alle ting som jeg hadde gjort, var fullendt, og jeg, Gud, så at de var gode” (Moses 3:2). Så velsignet han den syvende dag. Hva lærer du om Skaperen av at han satte av en tid til å se skapelsens skjønnhet? Hvor ofte har du tatt deg tid til å roe ned og nyte Herrens skaperverk den siste uken?

Bilde
person som går på en sti

I en åpenbaring til profeten Joseph Smith, identifiserte Frelseren timelige og åndelige velsignelser som kommer til dem som holder sabbatsdagen hellig (se Lære og pakter 59:9–19). Disse velsignelsene omfatter en glede over “jordens fylde” (Lære og pakter 59:16).

Bilde
studium, ikon

Studer som forberedelse til leksjonen

Les Lære og pakter 59:16–20, og se etter hvordan Herren ønsker at vi skal dra nytte av hans skaperverk.

Av alle jordens undere er vi Guds største skaperverk. Vår himmelske Fader og Jesus Kristus “gikk ned for å organisere mennesket i sitt eget bilde … mann og kvinne” (Abraham 4:26–27). President Gordon B. Hinckley vitnet:

Bilde
President Gordon B. Hinckley

Vår kropp er hellig. Den er skapt i Guds bilde. Den er vidunderlig, Guddommens største skaperverk. (“Be Ye Clean” [Vær rene], Ensign, mai 1996, 48)

Bilde
mor holder barnet sitt

Å motta et legeme står sentralt i vår evige fremgang (se Lære og pakter 93:33–34). Eldste David A. Bednar i De tolv apostlers quorum har undervist:

Bilde
Eldste David A. Bednar

Vårt fysiske legeme muliggjør en rekke forskjellige, dyptgående og intense erfaringer som vi ikke kunne ha fått i vår førjordiske tilværelse. (“Vi tror at vi må være kyske”, Liahona, mai 2013, 41)

I motsetning til Frelseren forvrenger Satan kroppens guddommelige hensikt og lokker oss til å misbruke dem. President Susan W. Tanner, tidligere Unge kvinners generalpresident, underviste:

Bilde
President Susan W. Tanner

[Satan] frister mange til å besudle den fine gaven legemet er, ved ukyskhet, uanstendighet, nytelsessyke og henfallenhet. Han forleder noen til å forakte kroppen sin, andre frister han til å dyrke kroppen sin. I begge tilfeller forleder han verden til å betrakte den utelukkende som en gjenstand …

Vårt legeme er vårt tempel. Vi er ikke mindre, men mer lik vår himmelske Fader fordi vi har et legeme … Måtte vi respektere legemets hellighet mens vi er på jorden, så Herren kan helliggjøre og opphøye det for evigheten. (“Legemets hellighet”, Liahona, nov. 2005, 13, 15)

Bilde
handle, ikon

Handle

Bruk minst noen minutter i dag på å nyte den gave kroppen er og skapelsens skjønnhet. Gå en tur, lytt til regnet, lukt på noen friske blomster, spis litt frisk frukt, se på skyene, sitt ved en bekk, se på stjernene, lytt til fugler som synger eller hold et nyfødt barn. Vurder å skrive ned hvordan den gave kroppen er og denne jordens skapelse gir deg glede. Vær forberedt på å dele opplevelsene dine i klassen.

Del 3

Hvordan kan jeg utdype min forståelse av Herrens skaperverk ved å studere Skriftene og vitenskapen?

Én måte å lære om Guds skaperverk på er gjennom vitenskap. Vi har for eksempel lært mye om menneskekroppen gjennom medisinsk forskning, om biologisk mangfold gjennom økologi, om værmønstre ved hjelp av meteorologi, og langt mer.

Bilde
lyn

Noen ganger kan du lære noe av vitenskapen som ser ut til å motsi Skriftene. Når du støter på det som synes å være en konflikt, kan følgende perspektiv fra president Russell M. Nelson være nyttig:

Bilde
President Russell M. Nelson

Det er ingen konflikt mellom vitenskap og religion. Konflikter oppstår bare på grunn av ufullstendig kunnskap om enten vitenskap eller religion, eller begge deler …

All sannhet er en del av Jesu Kristi evangelium. Enten sannheten kommer fra et vitenskapelig laboratorium eller ved åpenbaring fra Gud, er den forenelig. (“Church Leaders Gather at BYU’s Life Sciences Building for Dedication”, Church News, 17. apr. 2015, ChurchofJesusChrist.org).

Bilde
en vitenskapskvinne som bruker et mikroskop

Selv om vitenskap kan hjelpe oss å forklare hvordan naturlige prosesser finner sted, fokuserer Herrens evangelium på hvorfor. Vitenskap og religion tar ofte opp forskjellige grupper av spørsmål. Profetene i Skriftene legger hovedsakelig vekt på det vi trenger å forstå om Skaperen og hans hensikter. (Se “Science and Our Search for Truth”, New Era, juli 2016, 26–29.) President Dallin H. Oaks underviste om grensene for vitenskapelig kunnskap:

Bilde
President Dallin H. Oaks

Vitenskapens metoder fører oss til det vi kaller vitenskapelig sannhet. Men ‘vitenskapelig sannhet’ er ikke hele livet. De som ikke lærer ‘ved studium og også ved tro’ (Lære og pakter 88:118), begrenser sin forståelse av sannheten til det de kan bekrefte med vitenskapelige midler …

Vi finner sann og varig glede ved å bli kjent med og handle ifølge sannheten om hvem vi er, meningen med jordelivet og hvor vi går hen når vi dør. Disse sannhetene kan ikke læres ved vitenskapelige eller verdslige metoder. (“Sannhet og planen”, Liahona, nov. 2018, 25)

Når vi kombinerer vår åndelige og vitenskapelige læring om skapelsen, kan den styrke vår forståelse av Gud, selv om vi fortsatt har ubesvarte spørsmål. Når du tenker på dine egne spørsmål, husk at i tusenårsriket vil alle ting bli åpenbart, herunder “de som er i det høye og de som er under det høye, de som er i jorden og på jorden og i himmelen” (Lære og pakter 101:34).

Bilde
overvei, ikon

Overvei som forberedelse til leksjonen

Se videoen “Vi levde sammen med Gud” (4:00), og overvei hva du har lært av vitenskap og religion om skapelsen. Hvordan kan denne innsikten bidra til å styrke ditt vitnesbyrd om Skaperen? (se Moses 6:63; Alma 30:44).