Institutt
Leksjon 12 Klassens forberedelsesmateriell: Finn ren sannhet i Jesu Kristi læresetninger


“Leksjon 12 Klassens forberedelsesmateriell: Finn ren sannhet i Jesu Kristi læresetninger”, Jesus Kristus og hans evige evangelium – Lærermateriell (2023)

“Leksjon 12 Klassens forberedelsesmateriell”, Jesus Kristus og hans evige evangelium – Lærermateriell

Bilde
The Savior’s Teachings on Discipleship [Frelserens læresetninger om disippelskap], av Justin Kunz

Leksjon 12 Klassens forberedelsesmateriell

Finn ren sannhet i Jesu Kristi læresetninger

Å leve i den digitale tidsalder har gitt oss fantastisk tilgang til enestående mengder informasjon. Likevel sa president Russell M. Nelson: “En av landeplagene i vår tid er at altfor få mennesker vet hvor de skal søke etter sannhet” (“Ren sannhet, ren lære og ren åpenbaring”, Liahona, nov. 2021, 6). Når du tenker på de forskjellige budskapene og røstene som konkurrerer om din oppmerksomhet, kan du overveie hvordan Jesus Kristus og hans læresetninger er den ultimate kilden til ren sannhet og har kraft til å veilede, styrke og forandre ditt liv (se Johannes 14:6).

Del 1

Hvordan kan Jesu Kristi læresetninger forbedre mitt liv?

Etter sin oppstandelse gikk Jesus sammen med to disipler som var på vei til Emmaus. De kjente ham ikke igjen som den oppstandne Kristus. Mens de gikk, underviste Jesus fra Skriftene om betydningen av hans guddommelige misjon. (Se Lukas 24:13–27.)

Bilde
Jesus snakker med to disipler på veien til Emmaus
Bilde
ikon, studium

Studer som forberedelse til leksjonen

Les Lukas 24:31–32, og se etter hvilken innflytelse Frelserens undervisning hadde på disse disiplene.

Jesus Kristus underviste med “myndighet fra Gud” og ikke som de skriftlærde og fariseerne (Joseph Smiths oversettelse, Matteus 7:37 i Kirkens engelske utgave [i Matteus 7:29, fotnote a]). Da han underviste i sin hjemby Nasaret, ble folket “slått av undring over hans lære, for hans tale var med myndighet”. (Lukas 4:32). Men selv om Herren underviste med myndighet, var det noen som syntes hans læresetninger og doktrine krevde for mye av dem, og valgte å ikke følge ham. Ved en slik anledning spurte Herren sine apostler: “Vil også dere gå bort?” (Johannes 6:67; se også Johannes 6:68–69).

I vår tid kan vi også føle oss utfordret av Jesu Kristi læresetninger og doktrine. Noen ganger kan vi til og med føle oss fristet til å “gå bort”. For å være trofast gjennom hele livet vil det ikke være nok bare å høre hans ord.

Etter å ha undervist en fariseer ved navn Nikodemus viktige sannheter i evangeliet, sa Herren: “Den som gjør sannheten, kommer til lyset, for at hans gjerninger kan bli åpenbart, for de er gjort i Gud” (Johannes 3:21; uthevelse tilføyd).

Bilde
Jesus underviser Nikodemus

Ved en annen anledning, da han underviste i tempelet, sa Jesus: “Om noen vil gjøre hans vilje, da skal han kjenne om læren er av Gud, eller om jeg taler av meg selv” (Johannes 7:17; uthevelse tilføyd). Senere, da Jesus satte et eksempel på tjeneste for sine disipler ved å vaske føttene deres, sa han: “Om dere vet dette, da er dere salige, så sant dere gjør det” (Johannes 13:17; uthevelse tilføyd).

Eldste Jeffrey R. Holland i De tolv apostlers quorum forklarer betydningen av å handle ifølge Jesu Kristi læresetninger:

Bilde
Eldste Jeffrey R. Holland

“Og derfor?” Jeg tror det var det Frelseren svarte dag ut og dag inn som et uadskillelig element i hans undervisning og forkynnelse. Hans prekener og formaninger var til ingen nytte hvis ikke disiplenes liv virkelig ble forandret.

“Og derfor?” Dere og jeg vet at det er altfor mange som ikke har gjennomført forbindelsen mellom det de sier de tror på, og hvordan de faktisk lever sitt liv. (“Undervisning, forkynnelse, helbredelse”, Liahona, jan. 2003, 17)

Bilde
ikon, studium

Studer som forberedelse til leksjonen

Tenk på Frelserens læresetninger som finnes i evangeliene (Matteus, Markus, Lukas og Johannes) og i 3 Nephi 11–27. Velg en læresetning som har vært spesielt viktig for deg, og studer den igjen. (Merk: Hvis du trenger noen forslag for å gjenoppfriske hukommelsen, se “Jesu Kristi læresetninger”, som er tilgjengelig på ChurchofJesusChrist.org.)

Mens du studerer og grunner, skriv ned dine tanker om følgende spørsmål:

  1. Hva gjør størst inntrykk på deg ved denne konkrete læresetningen fra Frelseren?

  2. På hvilke måter har denne læresetningen påvirket ditt liv?

  3. Hvordan har den trukket deg nærmere Jesus Kristus?

Kom til klassen forberedt på å dele den læresetningen du valgte, og hvordan den har påvirket ditt liv. Hvis du ikke kan komme på en læresetning fra Frelseren som har påvirket deg, kan du se etter en som kan være relevant for ditt liv. Studer den og kom forberedt på å fortelle hva som gjør størst inntrykk på deg ved denne læresetningen.

Del 2

Hvilke av Herrens læresetninger er viktigst for min frelse?

President Boyd K. Packer i De tolv apostlers quorum underviste:

Bilde
President Boyd K. Packer

All sannhet er verdt å kjenne. Noen sannheter er nyttigere enn andre, men det finnes sannheter som er de viktigste å kjenne. (“Truths Most Worth Knowing” [Kirkens skoleverks andakt for unge voksne, 6. nov. 2011], ChurchofJesusChrist.org)

Vi kan se hen til Frelseren for å få veiledning om hva som kan være mest verdifullt å vite. Etter sin oppstandelse viste Jesus Kristus seg for mange, herunder sine tolv apostler. Han befalte De tolv å forkynne sitt evangelium til alle mennesker. Han forsikret også om at de som trodde på hans evangelium og ble døpt, ville bli frelst. (Se Markus 16:15–16.)

Da Jesus Kristus viste seg for nephittene, lærte han dem betydningen av hans evangelium og hvorfor det var avgjørende for deres frelse.

Bilde
One by One [Én for én], av Walter Rane
Bilde
ikon, studium

Studer som forberedelse til leksjonen

Les 3 Nephi 27:13–14, 19–21, og vurder å markere de grunnleggende elementene i Frelserens evangelium. Du kan også gjerne se videoen “Evangeliet er godt nytt” (1:33) av president Russell M. Nelson.

Bror Daniel K Judd, tidligere førsterådgiver i Søndagsskolens generalpresidentskap, sa:

Bilde
Bror Daniel K Judd

Selv om Jesu Kristi evangelium omfatter all sannhet, har ikke alle sannheter like stor verdi. Frelseren underviste tydelig at Hans evangelium først og fremst er hans sonoffer. Hans evangelium er også en innbydelse til å motta forsoningens velsignelser ved tro på Kristus, omvendelse, dåp, og mottagelse av Den hellige ånd og å holde trofast ut til enden …

[Det er] avgjørende at vi nærer dem vi underviser og leder ved å fokusere på de grunnleggende læresetningene … fremfor å bruke dyrebar tid på mindre viktige emner. (“Næret ved Guds gode ord”, Liahona, nov. 2007, 93–94)

President Dieter F. Uchtdorf, dengang annenrådgiver i Det første presidentskap, ga følgende råd:

Bilde
President Dieter F. Uchtdorf

Hvis dere noensinne tror at evangeliet ikke virker så godt for dere, vil jeg be dere om å ta ett trinn tilbake, se på livet fra et høyere nivå og forenkle deres tilnærming til disippelskap. Fokuser på evangeliets grunnleggende læresetninger, prinsipper og anvendelse. Jeg lover at Gud vil veilede og velsigne dere på deres vei til et givende liv, og evangeliet vil definitivt virke bedre for dere. (“Det virker helt fantastisk!”, Liahona, nov. 2015, 22)

Bilde
ikon, overvei

Overvei som forberedelse til leksjonen

Hva kan skje når vi overser evangeliets grunnprinsipper og fokuserer på mindre viktige læresetninger? Hva har hjulpet deg mest å holde fokus på det grunnleggende?