Institutt
Leksjon 5 Klassens forberedelsesmateriell: Bli Herrens paktsfolk


“Leksjon 5 Klassens forberedelsesmateriell: Bli Herrens paktsfolk”, Jesus Kristus og hans evige evangelium – Lærermateriell (2023)

“Leksjon 5 Klassens forberedelsesmateriell”, Jesus Kristus og hans evige evangelium – Lærermateriell

Bilde
ung mann blir døpt

Leksjon 5 Klassens forberedelsesmateriell

Bli Herrens paktsfolk

Det krever stor tillit og kjærlighet å knytte deg til noen i et paktsforhold. Og denne tilliten utvikles når dere blir kjent med hverandre. Når det gjelder å inngå pakter med Gud som binder deg til ham, kjenner han deg allerede fullkomment og ønsker å gi deg alt han har – alt han er. Han innbyr deg til å stole på ham og gå inn på hans paktssti. Du vil bli rikelig velsignet når du gjør det, for “hans vei er den sti som fører til lykke i dette liv og evig liv i den kommende verden” (“Den levende Kristus: Apostlenes vitnesbyrd”, ChurchofJesusChrist.org).

Del 1

Hvem er Jehova, og hvorfor kan jeg stole på ham?

“Den levende Kristus” lærer oss at “[Jesus Kristus] var Det gamle testamentes store Jehova”. Hvor kom navnet Jehova fra, og hva kan det lære deg om Frelseren?

Etter at Israels barn hadde vært i egyptisk trelldom i mange år, kalte Herren Moses til å “føre [dem] ut av Egypt” (2 Mosebok 3:10, se også vers 1–9). Moses følte seg utilstrekkelig til å utføre denne oppgaven. Han spurte Herren om hans navn slik at han kunne fortelle israelittene hvem som hadde sendt ham (se 2 Mosebok 3:11–13).

Bilde
studium, ikon

Studer som forberedelse til leksjonen

Les 2 Mosebok 3:13–14, og vurder å markere navnet Herren åpenbarte til Moses.

Bilde
Moses Seeing Jehovah [Moses ser Jehova], av Joseph Brickey

Navnet Jeg er betyr “han er” eller “han finnes” og er direkte beslektet med det hebraiske navnet Yahweh, eller Jehova. Jehova betyr “Den uforanderlige” (Bible Dictionary, “Jehovah”). Ærbødigheten de følte for Jehovas navn, er grunnen til at jødene som er nevnt i beretningen i Det nye testamente, reagerte så voldsomt da Jesus Kristus sa til dem: “Jeg er før Abraham ble til” (Johannes 8:58). Kristi bruk av begrepet “Jeg er” er den samme som i 2 Mosebok 3:14 når han sier: “Jeg er den jeg er”.

Bilde
Jesus blir utfordret

Eldste Bruce R. McConkie i De tolv apostlers quorum sa følgende om Frelserens erklæring:

Bilde
Eldste Bruce R. McConkie

Dette er den mest likefremme og utilslørte bekreftelse på guddommelighet som noen har eller kan komme med. “Jeg er før Abraham ble til.” Det vil si: “Jeg er Den Allmektige Gud, den store JEG ER. Jeg er den selveksisterende, evige Gud. Jeg er fedrenes Gud. Mitt navn er: JEG ER DEN JEG ER.” (Doctrinal New Testament Commentary [1965], 1:464)

Bilde
overvei, ikon

Overvei som forberedelse til leksjonen

Hvordan kan det å vite at Jesus Kristus er den store Jehova – Det gamle testamentes Gud, han som er og er uforanderlig – påvirke din tillit til ham? Hva lærer disse titlene deg om hans evne til å gi og holde løfter til deg?

Del 2

På hvilke måter kan mitt liv bli velsignet ved å inngå og holde pakter med Jehova?

Selv om Herren, Jehova, er mektig og uforanderlig, innbyr han og hans Fader hver enkelt av oss inn i et paktsforhold med dem. Dette paktsforholdet omfatter mulige velsignelser som ikke kan mottas på noen annen måte.

Du husker kanskje at en pakt er “en hellig avtale mellom Gud og en person eller gruppe mennesker. Gud setter bestemte betingelser, og han lover å velsigne oss når vi retter oss etter disse. Når vi velger å ikke holde pakter, kan vi ikke motta velsignelsene, og i noen tilfeller blir vi straffet som følge av vår ulydighet” (Gospel Topics, “Covenant”, topics.ChurchofJesusChrist.org; se også Veiledning til Skriftene, Pakt).

Abraham er et godt eksempel på en som inngikk og holdt pakter med Herren. Til tross for mange menneskers avgudsdyrkelse og dårlige eksempel, ønsket Abraham å være “en som fulgte rettferdighet” (Abraham 1:2). Abrahams ønsker ble belønnet da Jehova inngikk en pakt med ham.

Bilde
studium, ikon

Studer som forberedelse til leksjonen

Det som ofte kalles “Abrahams pakt”, omfatter løfter Gud tilbyr oss alle. Studer Abraham 2:8–11 for å bli bedre kjent med en del av Abrahams pakt, og forestill deg at Herren taler disse løftene til deg så vel som til Abraham. Du kan markere velsignelsene du finner.

Bilde
The Lord Appearing unto Abraham [Herren viser seg for Abraham], av Keith Larson

Abrahams pakt omfatter alle evige velsignelser som kommer fra Herrens evangelium, prestedømsordinanser og celestialt ekteskap. Denne stien begynner med en pakt som inngås ved dåpen, og fortsetter mot og forbi tempelet når vi er lydige mot paktene vi har inngått.

President Russell M. Nelson sa om Abrahams pakt:

Bilde
President Russell M. Nelson

De største velsignelser av pakten med Abraham blir overdratt i hellige templer … Oppfyllelsen av den gamle pakten med Abraham er bare mulig på grunn av vår Herre Jesus Kristus. Det er han som har gjort det mulig for oss å bo sammen med Gud, med ham og med våre familier for evig. (I “Spesielle vitner om Kristus”, Ensign, apr. 2001, 7)

Bilde
par som ser på tempelet

Les følgende uttalelse av eldste D. Todd Christofferson i De tolv apostlers quorum, og vurder å markere velsignelsene som kommer av å gå på Frelserens paktssti:

Bilde
Eldste D. Todd Christofferson

Hva er paktens sti? Det er den eneste stien som går til Guds celestiale rike … I løpet av paktens sti (som forresten strekker seg utover jordelivet), mottar vi alle ordinanser og pakter som angår frelse og opphøyelse.

Vår overordnede paktsforpliktelse er å gjøre Guds vilje “og være lydige mot hans befalinger i alt han befaler oss” [Mosiah 5:5] …

De pakter Gud tilbyr sine barn, gjør mer enn å veilede oss. De binder oss til ham, og når vi er bundet til ham, kan vi overvinne alle ting …

Gud gir en nesten uforståelig gave for å hjelpe dem som inngår pakter, å holde pakter: Den hellige ånds gave. Denne gaven er retten til stadig å være ledsaget av, beskyttet og veiledet av Den hellige ånd …

På paktens sti finner vi også de viktige velsignelsene tilgivelse og renselse for synd …

For det fjerde, de som følger paktens sti, finner også enestående velsignelser i forskjellige guddommelig forordnede samlinger … En bokstavelig innsamling av Israels lenge adspredte stammer … er nå på vei med paktsfolkets innsamling i Kirken … Det er også en ukentlig innsamling av paktsfolket til … å ta del i nadverdens brød og vann til minne om Jesu Kristi forsoning …

Paktsfolket samles også i tempelet, Herrens hus, for å motta ordinansene, velsignelsene og åpenbaringene som bare er tilgjengelig der …

Til syvende og sist er det bare ved å følge paktens sti at vi arver Abrahams, Isaks og Jakobs velsignelser, frelsens og opphøyelsens største velsignelser som bare Gud kan gi. (“Hvorfor paktens sti”, Liahona, mai 2021, 116, 118)

Bilde
handle, ikon

Handle

President Nelson sa: “Den største kompliment vi kan få her i dette liv, er å være kjent som en som holder inngåtte pakter” (“Pakter”, Liahona, nov. 2011, 88). Finn én handling du vil gjøre fra og med denne uken for å komme videre på paktens sti. Grunn på hvordan Jesus Kristus – Jehova, Den uforanderlige – kan hjelpe deg å nå målet ditt. Overvei så hvordan du kan hjelpe andre på deres sti.