Institutt
Leksjon 18 Klassens forberedelsesmateriell: Motta Frelserens guddommelige nådegave


“Leksjon 18 Klassens forberedelsesmateriell: Motta Frelserens guddommelige nådegave”, Jesus Kristus og hans evige evangelium – Lærermateriell (2023)

“Leksjon 18 Klassens forberedelsesmateriell”, Jesus Kristus og hans evige evangelium – Lærermateriell

Bilde
Jesus Kristus rekker ut sin hånd til en mann

Leksjon 18 Klassens forberedelsesmateriell

Motta Frelserens guddommelige nådegave

Har det vært tilfeller da du har følt deg motløs på grunn av dine synder, feiltrinn og svakheter? Har du noen gang sagt til deg selv ting som “Jeg er ikke god nok” eller “Jeg vil aldri holde mål”? Mens du studerer, kan du overveie hvordan Herrens nåde kan redde deg fra selvkritikk, forvandle dine svakheter til styrke (se Ether 12:27), og gi deg kraft til å bli bedre og gjøre mer godt enn du noensinne kunne ha gjort på egenhånd.

Del 1

Hvorfor trenger jeg Frelserens nåde?

Apostelen Paulus vitnet: “Alt makter jeg i ham som gjør meg sterk” (Filipperne 4:13). Denne styrkende kraften kalles nåde og blir “gitt oss gjennom vår Herre Jesu Kristi forsoning” (Gospel Topics, “Grace” [Nåde], topics.ChurchofJesusChrist.org).

Frelseren illustrerte vårt behov for sin nåde i lignelsen om det sanne vintre.

Bilde
merket oversikt over et vintre, en gren, en frukt
Bilde
ikon, studium

Studer som forberedelse til leksjonen

Les Johannes 15:1–8, og overvei hva symbolene i denne lignelsen kan lære oss om vårt behov for Herrens hjelp. (Merk: “Renser” i vers 2 kan også oversettes som “beskjærer”. “Bli” i vers 4 kan oversettes som “forbli”.)

Eldste Jeffrey R. Holland i De tolv apostlers quorum sa om denne lignelsen:

Bilde
Eldste Jeffrey R. Holland

Kristus betyr alt for oss, og vi må “bli” i ham for godt, urokkelig, standhaftig, for evig. For at evangeliets frukt skal blomstre og være til velsignelse for oss, må vi være fast knyttet til ham … Han er vintreet som er vår sanne kilde til styrke og den eneste kilde til evig liv. (“Bli i meg”, Liahona, mai 2004, 32)

Å bli, eller forbli i Jesus Kristus, gjør oss i stand til å motta hans nåde slik at vi kan overvinne synd og oppnå vårt fulle potensial. Lehi underviste: “Intet kjød kan bo i Guds nærhet uten at det skjer ved Den Hellige Messias’ fortjeneste, barmhjertighet og nåde” (2 Nephi 2:8). Og Moroni vitnet om at ved Kristi nåde kan vi bli som ham – helliggjort, fullkommengjort og hellig (se Moroni 10:32–33).

Bilde
solen skinner på ung voksen

Eldste David A. Bednar i De tolv apostlers quorum underviste at den nåde som er tilgjengelig gjennom Frelserens forsoning, hjelper oss “å se og gjøre godt og bli gode på måter som vi aldri ville kunne erkjent eller oppnådd med våre begrensede jordiske evner” (“I Herrens styrke”, Liahona, nov. 2004, 77).

Bilde
ikon, drøft

Drøft som forberedelse til leksjonen

Spør en venn eller et familiemedlem hvordan hun eller han vil forklare Jesu Kristi nåde og hvordan hun eller han opplever hans nåde.

Del 2

Hvilken rolle spiller min tro og lydighet i å motta Frelserens nåde?

Bilde
en som holder en gave
Bilde
mynter som triller ut av en pung

Se på de to tilhørende bildene. Disse bildene kan symbolisere to syn på guddommelig nåde. Noen ser på nåde som en gave som gis fritt uavhengig av hva vi gjør i livet. Andre tror at vi på en eller annen måte kan fortjene Guds nåde ved våre gode gjerninger. Om disse to ufullstendige perspektivene sa eldste Holland:

Bilde
Eldste Jeffrey R. Holland

Noen av forsoningens gaver er universelle, uendelige og betingelsesløse. Disse omfatter hans forløsning for Adams opprinnelige overtredelse … [og] oppstandelsen …

Andre sider ved Kristi forsonings gave er betingede. De avhenger av ens innsats for å holde Guds bud. For eksempel, selv om alle i den menneskelige familie fritt får forlatelse for Adams synd uten noen egeninnsats, får de ikke forlatelse for sine egne synder med mindre de lover å ha tro på Kristus [og] omvender seg fra disse syndene …

Man fortjener åpenbart ikke forsoningens ubetingede velsignelser, men man fortjener heller ikke fullt ut de betingede. Ved å være trofast og holde Guds bud kan man motta ytterligere privilegier. Men de blir likevel gitt fritt, uten å være egentlig fortjent. (“Jesu Kristi forsoning”, Liahona, mars 2008, 36–37)

Idet han talte om de betingede nådegaver som ble gjort tilgjengelig gjennom Frelserens forsoning, sa Nephi: “Vi vet at det er ved nåde vi blir frelst etter at vi har gjort alt vi kan” (2 Nephi 25:23). Noen har følt seg bekymret over uttrykket “etter at vi har gjort alt vi kan”. For å hjelpe deg å forstå Nephis ord bedre, kan du lese følgende uttalelser av Kirkens ledere:

Bilde
Eldste Dieter F. Uchtdorf

Jeg lurer … på om vi noen ganger feiltolker ordene “etter at vi har gjort alt vi kan”. Vi må forstå at “etter” ikke er det samme som “fordi”.

Vi blir ikke frelst “fordi” vi har gjort alt vi kan. Har noen av oss gjort alt vi kan? Venter Gud til vi har gjort enhver anstrengelse før han vil gripe inn i vårt liv med sin frelsende nåde? …

Jeg er sikker på at Nephi visste at Frelserens nåde tillater og gjør oss i stand til å overvinne synd [se 2 Nephi 4:19–35; Alma 34:31]. Dette er grunnen til at Nephi arbeidet så flittig for å overbevise sine barn og brødre om å “tro på Kristus og bli forsonet med Gud” [2 Nephi 25:23]. (Dieter F. Uchtdorf, “Nådens gave”, Liahona, mai 2015, 110)

Bilde
Eldste D. Todd Christofferson

Vi trenger ikke å oppnå noe minimumsnivå av kapasitet eller godhet før Gud vil hjelpe – guddommelig bistand kan bli oss til del hver time av hver dag, uansett hvor vi er på lydighetens vei … Min inderlige bønn er ganske enkelt at vi må ta ansvar og arbeide slik at det er noe for Gud å hjelpe oss med. (D. Todd Christofferson, “Fri for evig til å handle på egenhånd”, Liahona, nov. 2014, 19)

Bilde
Eldste Bruce C. Hafen

Frelserens nådegave til oss er ikke nødvendigvis begrenset i tid til “etter” alt vi kan gjøre. Vi kan motta hans nåde før, mens og etter at vi har gjort vår egen innsats. (Bruce C. Hafen, The Broken Heart: Applying the Atonement to Life’s Experiences (1989), 155–56)

Bilde
ikon, overvei

Overvei som forberedelse til leksjonen

Hva er noen misoppfatninger du har hørt om Frelserens nåde? Hvordan kan det du lærer om nåde velsigne deg og andre du kjenner?

Del 3

Hvordan kan Frelserens nåde forandre livet mitt?

Jesus Kristus har opplevd alle jordelivets smerter, fristelser, skrøpeligheter og svakheter, så han vet hvordan han kan hjelpe oss (se Hebreerne 2:18; 4:15; Alma 7:11–12; Lære og pakter 62:1). Fordi Jesus Kristus er både en villig og dyktig Frelser, kan vi “med frimodighet tre frem for nådens trone, for at vi kan få miskunn, og finne nåde til hjelp i rette tid” (Hebreerne 4:16).

Bilde
ung voksen som ber
Bilde
ikon, studium

Studer som forberedelse til leksjonen

Overvei hva du kan lære om å søke eller motta Herrens nåde av en eller flere av følgende beretninger fra Skriftene.

Mens du leser, kan du reflektere over følgende spørsmål:

  1. Hvordan ble nåde tilkjennegitt?

  2. Hva gjorde personen (eller personene) for å innby eller stole på Herrens nåde?

  3. Hvordan kan jeg knytte denne beretningen til mitt liv?

Bilde
ikon, skriv ned

Skriv ned tankene dine

Tenk på og skriv ned en gang du føler at du mottok Herrens nåde. Husk at mesteparten av tiden kommer nåde på små og enkle måter. Vær forberedt på å dele et eksempel i klassen.