Institutt
Leksjon 24 Klassens forberedelsesmateriell: Stol på Jesus Kristus som vår dommer


“Leksjon 24 Klassens forberedelsesmateriell: Stol på Jesus Kristus som vår dommer”, Jesus Kristus og hans evige evangelium – Lærermateriell (2023)

“Leksjon 24 Klassens forberedelsesmateriell”, Jesus Kristus og hans evige evangelium – Lærermateriell

Bilde
Jesus Christ [Jesus Kristus], av Harry Anderson

Leksjon 24 Klassens forberedelsesmateriell

Stol på Jesus Kristus som vår dommer

Forestill deg de tanker og følelser du kunne hatt hvis du i dag ble invitert inn i Herrens nærhet. En dag skal “enhver av oss stå for å bli dømt av ham etter våre gjerninger og vårt hjertes ønsker” (“Den levende Kristus: Apostlenes vitnesbyrd”, ChurchofJesusChrist.org; se også 2 Nephi 9:15). Hvordan vi opplever å være i Frelserens nærhet, vil avhenge av hvordan vi har forberedt oss (se Alma 5:16–25). Mens du studerer kan du overveie hva du kan gjøre slik at du vil føle deg trygg i hans nærhet ved den endelige dom (se Lære og pakter 121:45).

Del 1

Hvorfor kan jeg stole på Jesus Kristus som min dommer?

På grunn av Frelserens guddommelige natur og hans altomfattende forsoning, kan vi være sikre på at han vil være en “rettferdig dommer” (Moses 6:57) når den dagen kommer da vi står foran ham for å gi en beretning om vårt liv (se Romerne 14:10–12). Han vil fullkomment avgjøre hvilken herlighetsgrad vi er kvalifisert til å motta. I Salmenes bok leser vi: “Han skal dømme verden med rettferdighet og folkene med trofasthet.” (Salmene 9:13, se også 96:13).

Da han talte om hvordan Herren er kvalifisert til å være vår dommer, sa eldste Richard G. Scott i De tolv apostlers quorum:

Bilde
Eldste Richard G. Scott

Jesus Kristus hadde kvalifikasjoner som andre personer umulig kunne ha. Han var en Gud, Jehova, før sin fødsel i Betlehem. Hans elskede Fader ga ham ikke bare hans åndelegeme, Jesus var også hans enbårne Sønn i kjødet. Vår Mester levde et fullkomment, syndfritt liv og var derfor fri fra rettferdighetens krav. Han er fullkommen i enhver egenskap, inkludert kjærlighet, medfølelse, tålmodighet, lydighet, tilgivelse og ydmykhet …

Jeg vitner om at Frelseren med ufattelig lidelse og kval, til uoverskuelig pris, oppnådde sin rett til å være vår Forløser, vår Mellommann, vår endelige Dommer. (“Forsoningen kan sikre din fred og lykke”, Liahona, nov. 2006, 42)

Bilde
Meeting the Savior [Møtet med Frelseren], av Jen Tolman

President Dallin H. Oaks i Det første presidentskap, som tidligere var høyesterettsdommer i Utah, sa om Frelserens unike posisjon til å dømme oss:

Bilde
President Dallin H. Oaks

Hans allvitenhet gir ham en fullkommen kunnskap om alle våre handlinger og ønsker, både de uomvendte eller de uforandrede, og de omvendte eller rettferdige. Derfor, etter hans dom vil vi alle bekjenne “at hans straffedommer er rettferdige” (Mosiah 16:1). (“Den store plan”, Liahona, mai 2020, 96)

Bilde
ikon, overvei

Overvei som forberedelse til leksjonen

Tenk på en av Jesu Kristi egenskaper som øker din tillit til at han vil være en rettferdig dommer. Du kan for eksempel overveie hvordan han er kjærlig, allvitende, allmektig, klok, barmhjertig, rettferdig, medfølende, langmodig, saktmodig eller tilgivende. Vær forberedt på å dele den egenskapen du valgte med klassen.

Del 2

Hvordan vil jeg bli dømt?

Å tenke på den endelige dom kan føles både fryktinngytende og overveldende. Noen ganger lurer vi kanskje på om vi noensinne vil føle oss beredt til å bli dømt av Herren. Johannes’ åpenbaring gir viktige sannheter om hvordan Herren vil dømme oss.

Bilde
ikon, studium

Studer som forberedelse til leksjonen

Les Johannes’ åpenbaring 20:12, og se etter én måte vi vil bli dømt på.

President Harold B. Lee underviste:

Bilde
President Harold B. Lee

De “bøker” som omtales, er de opptegnelser om [våre] gjerninger som føres på jorden … Boken som er livets bok, er den opptegnelsen som er ført i himmelen. (Læresetninger fra Kirkens presidenter – Harold B. Lee [2000], 226)

I et syn om Det celestiale rike fikk profeten Joseph Smith ytterligere innsikt i den endelige dom. Frelseren underviste: “For jeg, Herren, vil dømme alle mennesker etter deres gjerninger – etter deres hjerters ønsker” (Lære og pakter 137:9; uthevelse tilføyd). Profeten Alma sa at vi også vil bli holdt ansvarlige for våre ord (se Alma 12:14).

President Oaks sa imidlertid at den endelige dom er mer enn en vurdering av våre tanker, ord og gjerninger:

Bilde
President Dallin H. Oaks

Den endelige dom er ikke bare en evaluering av alle gode og onde handlinger – hva vi har gjort. Den er en erkjennelse av den endelige følge av våre handlinger og tanker – hva vi har blitt … Budene, ordinansene og paktene i evangeliet er ikke en liste over innskudd som kreves på en konto i himmelen Jesu Kristi evangelium er en plan som viser oss hvordan vi kan bli det vår himmelske Fader ønsker at vi skal bli. (“Utfordringen å bli”, Liahona, jan. 2001, 40)

Det er viktig å huske at uansett hvor flittig vi streber etter å etterleve evangeliet, kan vi aldri bli det vår himmelske Fader ønsker at vi skal bli uten Herrens hjelp. Heldigvis er ikke Jesus Kristus bare vår dommer, men også vår “talsmann hos Faderen” (Lære og pakter 110:4, se også 1 Johannes 2:1).

Bilde
Meeting the Savior [Møtet med Frelseren], av Jen Tolman

President Russell M. Nelson sa at talsmann betyr “en røst for” eller “en som ber for en annen” (“Jesus Kristus – vår Mester og mer” [Andakt ved Brigham Young University, 2. feb. 1992], 4, speeches.byu.edu). Som vår talsmann “kjenner [Jesus Kristus] menneskets svakhet og vet hvordan han skal komme dem til hjelp som blir fristet” (Lære og pakter 62:1). Han vil tale vår sak og gå i forbønn på våre vegne når vi utøver tro på ham (se Moroni 7:28; 2 Nephi 2:9; Hebreerne 4:15–16).

Eldste Dale G. Renlund i De tolv apostlers quorum sa om Jesu Kristi rolle som vår talsmann:

Bilde
Eldste Dale G. Renlund

Kristus taler vår sak hos Faderen, og er ikke vår motstander. Jesus Kristus … ville ikke kjempet for noe annet enn det Faderen alltid har ønsket. Vår himmelske Fader heier på og applauderer utvilsomt når vi lykkes.

Kristi forsvar går, i hvert fall delvis, ut på å minne oss på at han har betalt for våre synder og at ingen er utenfor rekkevidden av Guds barmhjertighet. (“Velg i dag”, Liahona, nov. 2018, 104–5)

Bilde
Meeting the Savior [Møtet med Frelseren], av Jen Tolman

I en åpenbaring profeten Joseph mottok i 1831, beskrev Jesus Kristus den rolle forsoningen har, når han taler for dem som tror på ham.

Bilde
ikon, studium

Studer som forberedelse til leksjonen

Les Lære og pakter 45:3–5, og se etter hvordan Jesus Kristus taler vår sak.

Bilde
ikon, overvei

Overvei som forberedelse til leksjonen

Forestill deg at du hører Frelseren tale din sak for Faderen. Hvordan ville du følt når du lytter til ham som taler på dine vegne?

Del 3

Hvordan kan jeg bedre evaluere mine forberedelser til den endelige dom?

President Oaks underviste: “Hensikten med denne endelige dom er å avgjøre om vi har oppnådd det Alma beskrev som en ‘mektig forandring i hjertet’” (“Renset ved omvendelse”, Liahona, mai 2019, 93). Denne forandring oppnås gjennom Jesu Kristi forsoning og oppriktig omvendelse.

Da Alma underviste Zarahemlas folk, stilte han dem spørsmål slik at de kunne vurdere sitt hjertes tilstand og finne ut hvor forberedt de var til å bli dømt av Frelseren (se Alma 5:14).

Bilde
ikon, studium

Studer som forberedelse til leksjonen

Les Alma 5:15–16, 19, 26–27, og ta deg tid til ærlig selvrefleksjon når du overveier svarene på spørsmålene som blir stilt. Finn spesielt ett spørsmål som omhandler et område der du kan forbedre deg akkurat nå.

Bilde
person som grunner på Skriftene

Når du tenker på hva du kan gjøre for bedre å forberede deg til den endelige dom, husk følgende kloke råd fra eldste Larry R. Lawrence i De sytti:

Bilde
Eldste Larry R. Lawrence

Ånden kan vise oss våre svakheter, men han er også i stand til å vise oss våre sterke sider. Noen ganger må vi spørre hva vi gjør riktig, slik at Herren kan løfte og oppmuntre oss … Han fryder seg hver gang vi tar et skritt fremover. For ham er retningen vår uendelig mye viktigere enn hastigheten.

Vær standhaftige, brødre og søstre, men bli aldri motløse. (“Hva er det så jeg mangler?Liahona, nov. 2015, 35)

Bilde
ikon, skriv ned

Skriv ned tankene dine

Bruk noen minutter på å skrive et svar på spørsmålet du fant i Almas ord, som omhandlet noe du kan jobbe med akkurat nå. Du kan også finne et spørsmål som antyder noe du gjør riktig, og skrive et svar på dette spørsmålet også.