Institutt
Leksjon 25 Lærermateriell: Arbeid med flid for å være en trofast Jesu Kristi disippel


“Leksjon 25 Lærermateriell: Arbeid med flid for å være en trofast Jesu Kristi disippel”, Jesus Kristus og hans evige evangelium – Lærermateriell (2023)

“Leksjon 25 Lærermateriell”, Jesus Kristus og hans evige evangelium – Lærermateriell

Leksjon 25 Lærermateriell

Arbeid med flid for å være en trofast Jesu Kristi disippel

Å være en trofast Jesu Kristi disippel er verdt enhver innsats for “hans vei er den sti som fører til lykke i dette liv og evig liv i den kommende verden” (“Den levende Kristus: Apostlenes vitnesbyrd”, ChurchofJesusChrist.org). I denne leksjonen skal elevene finne ut hva Herren krever av sine disipler. De skal også overveie hva de kan gjøre for å bli en mer engasjert og trofast Jesu Kristi disippel.

Undervisningsforslag

Jesus Kristus innbyr oss til å være hans disipler.

Vurder å vise et bilde av Jesus som vasker apostlenes føtter, og be en eller to elever fortelle hva de ville ha følt hvis Frelseren vasket føttene deres.

Bilde
Jesus vasker Peters føtter

Du kan gjerne stille følgende spørsmål, og be elevene grunne på dem et øyeblikk:

  • Hva kan jeg lære om Frelserens egenskaper fra hans handlinger overfor apostlene? Hvordan kan jeg bedre etterligne disse Kristus-lignende egenskapene?

Forklar at slike spørsmål er de vi kan stille oss selv når vi arbeider med flid for å bli bedre Jesu Kristi disipler. En Kristi disippel er en som følger Frelseren og etterlever hans læresetninger (se Lære og pakter 41:5). Etter at Frelseren vasket apostlenes føtter, underviste han dem mer om disippelskap.

Be elevene gjennomgå Johannes 13:14–17, 34–35; 14:15 og fullfør følgende uttalelse: En Jesu Kristi disippel …

Be noen elever dele sine fullstendige utsagn, som kan omfatte slike uttrykk som “tjener andre”, “har kjærlighet til andre” og “holder hans bud”. Når elevene deler, kan du stoppe opp og stille oppfølgingsspørsmål, som for eksempel disse:

  • Hvem fra Skriftene eller ditt eget liv er et eksempel på denne typen disippelskap? Hvordan har hans eller hennes eksempel påvirket deg?

Vi kan forbedre vår undervisning og læring

Gi elevene anledninger til selv-evaluering. Selv-evaluering kan være et nyttig redskap for personlig vekst. I noen tilfeller kan det imidlertid få elevene til å føle seg skyldige eller motløse. Minn elevene på at mens de gjør følgende selv-evaluering må de være tålmodig med og snill mot seg selv. Herren har sagt: “Jeg vil vise barmhjertighet for deres svakhet”. (Lære og pakter 38:14).

Du kan vise eller gi elevene en kopi av følgende selv-evaluering.

Disippelens selv-evaluering

Jesus Kristus og hans evige evangelium – Lærermateriell – Leksjon 25

Overvei hvert utsagn og vurder deg selv ved å bruke følgende skala: 1 = veldig uenig, 2 = litt uenig, 3 = hverken enig eller uenig, 4 = litt enig og 5 = veldig enig.

  1. Jeg streber oppriktig etter å være en Jesu Kristi disippel.

  2. Jeg prøver å holde Frelserens bud hver dag.

  3. Jeg prøver å vise kjærlighet og tjene menneskene rundt meg slik Jesus Kristus ville ha gjort.

  4. Jeg streber etter å ofre verdslige ønsker for å følge Frelseren.

Disippelens selv-evaluering

Jesus Kristus og hans evige evangelium – Lærermateriell – Leksjon 25

Bilde
Disippelens selv-evaluering, utdelingsark

Når elevene har fått tid til å skrive ned svarene sine, kan du be dem bruke noen minutter på å grunne på hva de lærer av denne selv-evalueringen.

Fortell elevene at Frelseren oppfordret en rik ung mann til å gjøre sin egen selv-evaluering. Be en elev sammenfatte historien om denne unge mannen (se del 2 av forberedelsesmateriellet), eller dere kan se “Kristus og den rike unge mannen” (2:26).

  • Hva er viktig ved spørsmålet “Hva er det så jeg mangler?” (Matteus 19:20). Hvorfor er det viktig for alle Jesu Kristi disipler å stille seg dette spørsmålet?

Be elevene lese Markus 10:21, og se etter hvordan Markus beskrev Frelserens følelser for denne rike unge mannen.

Du kan så la elevene gjennomgå uttalelsen av eldste Larry R. Lawrence i del 2 av forberedelsesmateriellet. Still så følgende spørsmål, og be elevene skrive ned sine tanker om spørsmålet de finner mest relevant:

  • Hva hindrer deg i å ha åndelig fremgang?

  • Hvordan kan du vise Herren ditt ønske om å ta ditt kors opp og følge ham?

  • Er det noe du føler at du trenger å ofre nå for å bli en bedre Jesu Kristi disippel?

Herren styrker sine disipler.

Du kan gjerne vise følgende uttalelse av president James E. Faust og be elevene se etter velsignelser som er lovet dem som er villige til å betale prisen for disippelskap:

Bilde
President James E. Faust

Mange mener at prisen for disippelskap er for høy og for brysom. For noen innebærer det å gi avkall på for meget. Men korset er ikke så tungt som det kan se ut. Gjennom lydighet erverver vi oss langt mer styrke til å bære det.

“Kom til meg, alle som strever og har tungt å bære, og jeg vil gi dere hvile!

Ta mitt åk på dere og lær av meg, for jeg er nedbøyd og ydmyk av hjertet. Så skal dere finne hvile for deres sjeler.

For mitt åk er gagnlig, og min byrde er lett” (Matteus 11:28–30). (James E. Faust, “En disippel”, Liahona, nov. 2006, 22)

Du kan be elevene samarbeide med en partner eller i små grupper og be dem gjennomgå Romerne 8:16–18, 28, 35, 38–39. Be dem se etter sannheter som kan hjelpe dem når de møter disippelskapets utfordringer. (Elevene kan identifisere sannheter som de følgende: Hvis vi er trofaste disipler, kan vi bli Jesu Kristi medarvinger og bli forherliget med ham. Hvis vi elsker Gud, vil alle ting samvirke til vårt gode.)

Når elevene har delt de sannhetene de har funnet, kan du stille følgende spørsmål:

  • Hvordan kan det å tro at vi kan bli en Jesu Kristi medarving hjelpe oss å forbli trofaste disipler? (Du kan gjennomgå 2 Nephi 9:18. Det kan være viktig å påpeke at en medarving mottar en lik arv med en annen [se Lære og pakter 76:50, 55–59; 84:38].)

  • Hvordan har din kjærlighet til Gud og hans kjærlighet til deg styrket deg når disippelens vei har vært vanskelig?

For å runde av leksjonen kan du bære vitnesbyrd om prinsippene for disippelskap dere drøftet som klasse. Dere kan også se “Gledesfylt etterlevelse av evangeliet” (1:40) med president Dieter F. Uchtdorf, som da var medlem av Det første presidentskap.

Til neste gang

For å oppmuntre elevene til å lese forberedelsesmateriellet til neste leksjon, kan du vurdere å sende dem et kort budskap om Kristus-lignende egenskaper, for eksempel følgende: For å berike ditt studium av forberedelsesmateriellet til leksjon 26, kan du se “Kristus-lignende egenskaper” (2:53).