Seminarie
Les 112: Leer en Verbonden 107:21–38


Les 112

Leer en Verbonden 107:21–38

Inleiding

De onlangs geordende leden van het Quorum der Twaalf Apostelen zijn in april 1835 in Kirtland (Ohio). Daar bereiden ze zich op hun eerste zending als quorum voor. Ze verzoeken de profeet Joseph Smith vóór hun vertrek om een openbaring te vragen. Ze hopen daar steun uit te putten als ieder zijns weegs gaat. (Zie de inleiding van les 111). De ontvangen openbaring is in Leer en Verbonden 107 opgetekend. Dit is de tweede van drie lessen over deze afdeling. De Heer zet in dit gedeelte van de openbaring de plichten van de presiderende quorums van de kerk uiteen: het Eerste Presidium, het Quorum der Twaalf Apostelen en de Zeventig.

Lessuggesties

Leer en Verbonden 107:21–26

De Heer zet de plichten en het gezag van de presiderende quorums van de kerk uiteen

Zet vóór de les de volgende woorden op het bord: steunen en steun verlenen. Vraag de cursisten aan het begin van de les of iemand ze wel eens gesteund of steun verleend heeft. Laat ze daar een medecursist over vertellen.

  • Wat betekende het voor je dat je wist dat iemand je steunde?

Wijs op het woord steunen op het bord.

Laat de cursisten Leer en Verbonden 107:21–22 doorlezen en opletten wie de kerkleden volgens de Heer dienen te steunen.

  • Wie dienen we volgens de Heer te steunen? (Terwijl de cursisten antwoorden, zet u Het Eerste Presidium als kopje op het bord.)

Laat de cursisten Leer en Verbonden 107:8–9 doornemen. Leg uit dat de zinsnede ‘Presidium van de Hoge Priesterschap, naar de orde van Melchizedek’ in vers 9 op het Eerste Presidium slaat. Laat de cursisten opletten wat er in deze verzen over het Eerste Presidium staat.

  • Wat staat er in deze verzen over het Eerste Presidium? (Zet het volgende onder het kopje: Het Eerste Presidium heeft de taak en het gezag om alle ambten in de kerk te presideren.)

  • Hoe steunen wij volgens vers 22 het Eerste Presidium? (In de antwoorden van de cursisten dient het volgende naar voren te komen: het Eerste Presidium wordt door het vertrouwen, het geloof en de gebeden van de kerk gesteund. Laat de cursisten de woorden of zinsneden in vers 22 waarin dit beginsel naar voren komt desgewenst markeren.)

  • Waarom is onze steun aan het Eerste Presidium nodig?

Laat een cursist het volgende citaat van president Henry B. Eyring van het Eerste Presidium voorlezen. Laat de klas opletten hoe we onze kerkleiders volgens hem dienen te steunen.

Afbeelding
President Henry B. Eyring

‘Willen wij hen die […] geroepen zijn steunen, dan moeten wij ons leven onder de loep nemen, ons zo nodig bekeren, beloven de geboden van de Heer na te komen en zijn dienstknechten volgen. […]

[…] Het zou verstandig zijn om allen die samen met ons in het koninkrijk werkzaam zijn, met ons geloof en onze gebeden te steunen. Ik ben mij persoonlijk bewust van de kracht van het geloof van de leden van de kerk om te steunen wie geroepen zijn. […] Ik heb heel sterk de gebeden en het geloof van mensen gevoeld die ik niet ken en die mij alleen maar kennen als iemand die met de sleutels van het priesterschap geroepen is.’ (Zie ‘De ware en levende kerk’, Liahona, mei 2008, 21.)

  • Hoe dienen we onze kerkleiders volgens president Eyring te steunen?

  • Hoe kunnen wij onze kerkleiders, zoals het Eerste Presidium, steunen, ook al kennen wij ze niet persoonlijk?

Laat de cursisten bedenken hoe ze het Eerste Presidium en andere kerkleiders op dit moment steunen. Vraag ze in hun Schriftendagboek of aantekenschrift een doel te noteren hoe ze hun leiders in de toekomst beter gaan steunen.

Zet Het Quorum der Twaalf Apostelen als kopje op het bord. Laat de cursisten Leer en Verbonden 107:23 doorlezen en opletten wat de Heer over de plichten van de twaalf apostelen zegt.

  • Waartoe zijn de twaalf apostelen volgens vers 23 geroepen? (Als de cursisten geantwoord hebben, zet u de volgende leerstelling onder ‘Het Quorum der Twaalf Apostelen’ op het bord: Apostelen zijn bijzondere getuigen van de naam van Jezus Christus in de gehele wereld. Laat de cursisten die leerstelling desgewenst in hun Schriften markeren.)

  • Wat betekent het dat de apostelen bijzondere getuigen van de naam van Jezus Christus in de hele wereld zijn?

Laat de cursisten lezen wat er in de Gids bij de Schriften over het woord en de titel Apostel staat. Vraag de cursisten naar hun bevindingen.

Leg uit dat de president van de kerk de senior apostel op aarde is. De raadgevers in het Eerste Presidium zijn ook apostelen. De leden van het Eerste Presidium zijn dus bijzondere getuigen van de naam van Jezus Christus. Vraag de cursisten hoe ze zich voelen als ze het getuigenis van de apostelen horen of lezen. Laat enkele cursisten hun gevoelens verwoorden.

Laat de cursisten Leer en Verbonden 107:24 doorlezen. Laat ze daarbij opletten wat de Heer over de macht en het gezag van het Quorum der Twaalf Apostelen zegt.

  • Wat komen we in vers 24 over het gezag en de macht van het Quorum der Twaalf Apostelen te weten? (Dat quorum is in gezag en macht gelijk aan het Eerste Presidium. Zet die informatie desgewenst onder ‘Het Quorum der Twaalf Apostelen’ op het bord.)

Leg uit dat een apostel bij zijn ordening dezelfde priesterschapssleutels als de president van de kerk krijgt. De president van de kerk is echter de presiderende hogepriester van de Melchizedekse priesterschap. Hij is ook de enige man op aarde met de bevoegdheid om alle sleutels van het priesterschap te gebruiken. De andere apostelen gebruiken die priesterschapssleutels met toestemming van de president van de kerk. Als een president van de kerk overlijdt, wordt het Eerste Presidium ontbonden. Het Quorum der Twaalf Apostelen, dat in gezag en macht gelijk is aan het Eerste Presidium, wordt het presiderende lichaam van de kerk. De senior apostel is dan als president van het Quorum der Twaalf bevoegd om alle sleutels van het priesterschap te gebruiken.

Laat de cursisten Leer en Verbonden 107:25 doorlezen. Laat ze op nog een priesterschapsquorum in deze openbaring letten en welke plichten de leden daarvan hebben.

  • Welk derde quorum noemt de Heer in deze openbaring? (Terwijl de cursisten antwoorden, zet u De Zeventig als kopje op het bord.)

  • Wat zijn de plichten van de Zeventig? (Nadat de cursisten geantwoord hebben, zet u het volgende onder ‘De Zeventig’ op het bord: De Zeventig zijn geroepen om het evangelie te prediken en om bijzondere getuigen van Jezus Christus te zijn in de hele wereld.)

Laat de cursisten Leer en Verbonden 107:26 doorlezen en opletten wat de Heer over het gezag van de Zeventig zegt. Vraag de cursisten naar hun bevindingen.

Maak de klas duidelijk wat de Heer over het gezag van de Zeventig gezegd heeft. Laat een cursist daartoe het volgende citaat voorlezen:

‘Jezus Christus bezit alle sleutels van het priesterschap met betrekking tot zijn kerk. Hij heeft ieder van zijn apostelen alle sleutels verleend met betrekking tot het koninkrijk van God op aarde. De senior apostel, de president van de kerk, is de enige persoon op aarde die het gezag heeft om alle priesterschapssleutels te gebruiken. […]

‘Zeventigers handelen in opdracht van en met gedelegeerd gezag van het Eerste Presidium en het Quorum der Twaalf Apostelen. […] Het Presidium der Zeventig is aangesteld en heeft de sleutels ontvangen om de Quorums der Zeventig te presideren.’ (Handboek 2: de kerk besturen [2010], 2.1.1.)

Vraag enkele cursisten naar een persoonlijke ervaring bij het lezen of beluisteren van toespraken door leden van het Eerste Presidium, het Quorum der Twaalf Apostelen en de Zeventig. Als er cursisten zijn die een van die algemene autoriteiten ontmoet heeft, kunt u ze daar ook iets over laten vertellen.

Leer en Verbonden 107:27–32

De Heiland legt uit hoe de presiderende quorums van de kerk besluiten dienen te nemen

Vertel de cursisten dat u ze als groep iets eenvoudigs wilt laten besluiten (bijvoorbeeld welke lofzang ze in de volgende les gaan zingen). Moedig de cursisten aan om hun opties te bespreken en samen tot een besluit te komen. Bespreek daarna het volgende:

  • Hoe nemen groepen mensen doorgaans besluiten?

  • In hoeverre stemt die aanpak overeen met hoe het Eerste Presidium, het Quorum der Twaalf Apostelen en de Zeventig besluiten nemen?

Deel de klas in koppels op. Laat ze samen Leer en Verbonden 107:27–32 doorlezen. Laat ze daarbij opletten hoe de presiderende quorums van de kerk volgens de Heer besluiten dienen te nemen. Bespreek de volgende vragen nadat de cursisten de tijd hebben gehad om deze verzen te bestuderen:

  • Hoe nemen de presiderende quorums volgens deze verzen besluiten? (Zet na de antwoorden van de cursisten desgewenst het volgende beginsel op het bord ter samenvatting: Presiderende quorums van de kerk nemen beslissingen eenparig en in rechtvaardigheid.)

  • Welke belangrijke eigenschappen staan er in vers 30 zodat deze leiders tot eenparige besluiten komen?

  • Wat belooft de Heer volgens vers 31 aan de presiderende quorums van de kerk als zij besluiten met die eigenschappen nemen?

  • Hoe kun je deze leiders beter met vertrouwen, geloof en gebed steunen en hun raad opvolgen als je weet dat de Heer belooft het Eerste Presidium, het Quorum der Twaalf Apostelen en de Zeventig met zijn kennis te zegenen?

Leer en Verbonden 107:33–38

De Heer geeft de presiderende quorums van de kerk aanvullende instructies

Wijs iedere cursist een van de volgende verzen toe: Leer en Verbonden 107:33, 34 of 35. Laat de cursisten hun vers bestuderen en opletten wat er over de Twaalf of de Zeventig gezegd wordt. Geef de cursisten voldoende tijd. Laat dan enkele cursisten naar het bord komen en onder ‘Het Quorum der Twaalf Apostelen’ of ‘De Zeventig’ noteren wat ze gevonden hebben.

De cursisten kunnen onder meer het volgende noemen: de Twaalf handelen in de naam van de Heer en bouwen de kerk op aanwijzing van het Eerste Presidium op. De Zeventig handelen in de naam van de Heer, op aanwijzing van de Twaalf. De Twaalf dragen de sleutels voor de verkondiging van het evangelie van Jezus Christus.

Besluit deze les met uw getuigenis van de heilige taken van wie de Heer als leiders van zijn kerk geroepen heeft. Moedig de cursisten aan hen te steunen en steun te verlenen door hun geïnspireerde aanwijzingen op te volgen.

Toelichting en achtergrondinformatie

Leer en Verbonden 107:21–24. Bijzondere getuigen van de naam van Christus

Ouderling David A. Bednar van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft gezegd wat het inhoudt om een bijzondere getuige van de naam van Christus te zijn:

Afbeelding
Ouderling David A. Bednar

‘Een apostel heeft in deze tijd dezelfde rol als die vanouds (zie Handelingen 1:22; 4:33). Het is onze opdracht de hele wereld in te gaan en ‘Jezus Christus, en Die gekruisigd’ te verkondigen (zie Markus 16:15; 1 Korinthe 2:2). Een apostel is een zendeling en bijzondere getuige van de naam van Christus. De “naam van Christus” verwijst naar het geheel van de zending, dood en opstanding van de Heiland – zijn gezag, zijn leer en zijn unieke eigenschappen als de Zoon van God om onze Heiland en Verlosser te zijn. Wij leggen als bijzondere getuigen van de naam van Christus getuigenis af van het bestaan, de goddelijkheid en de opstanding van Jezus Christus, van zijn oneindige en eeuwige verzoening, en van zijn evangelie.’ (‘Special Witnesses of the Name of Christ’, The Religious Educator: Perspectives on the Restored Gospel, deel 12, nr. 2 [2011], 1.)

Leer en Verbonden 107:27–30. Besluiten van het Eerste Presidium en het Quorum der Twaalf Apostelen

President Gordon B. Hinckley heeft uitgelegd hoe het Eerste Presidium en het Quorum der Twaalf Apostelen besluiten nemen:

Afbeelding
President Gordon B. Hinckley

‘Het Eerste Presidium en de Twaalf komen niet tot een besluit zonder de eenparige instemming van alle betrokkenen. Aan het begin van het overleg kunnen er meningsverschillen zijn. Dat is te verwachten. Deze mannen hebben allen een verschillende achtergrond. Het zijn mannen met een eigen mening. Maar voordat er uiteindelijk een besluit wordt genomen, is men één van gedachte en stem.

Dat is te verwachten als het geopenbaarde woord des Heren wordt aangehouden. Weer citeer ik uit de openbaring:

“De besluiten van deze quorums, of één daarvan, moeten genomen worden in alle rechtvaardigheid, in heiligheid en nederigheid van hart, zachtmoedigheid en lankmoedigheid, en in geloof en deugd en kennis, matigheid, geduld, godsvrucht, broederlijke vriendelijkheid en naastenliefde;

want de belofte luidt dat zij, indien deze dingen overvloedig bij hen aanwezig zijn, niet onvruchtbaar zullen zijn in de kennis des Heren” (LV 107:30–31).

‘Ik voeg hieraan mijn persoonlijke getuigenis toe. In de twintig jaar dat ik als lid van de Raad der Twaalf en in de bijna dertien jaar dat ik in het Eerste Presidium werkzaam ben geweest, is er nooit een belangrijk besluit genomen waarin deze procedure niet is aangehouden. Bij die besprekingen heb ik meningsverschillen meegemaakt. Door dit hele proces van mannen die zich uitspreken, worden ideeën en zienswijzen gezift en gescheiden. Maar ik heb onder mijn broeders van de algemene autoriteiten nog nooit hevige onenigheid of vijandigheid opgemerkt. Wel heb ik iets prachtigs en opmerkelijks gezien: het samensmelten, onder de leidende invloed van de Heilige Geest en door de macht van openbaring, van uiteenlopende standpunten tot er volledige harmonie en overeenstemming zijn. Pas dan wordt tot de tenuitvoerlegging overgegaan. Ik getuig dat dat een uiting is van de geest van openbaring, die zich steeds weer bij het bestuur van het werk van de Heer manifesteert.’ (‘God staat aan het roer’, De Ster, juli 1994, 51.)

Leer en Verbonden 107:35. Sleutels van de twaalf apostelen

Afbeelding
Profeet Joseph Smith

De profeet Joseph Smith heeft gezegd dat de twaalf apostelen ‘de kerkgemeenten van de heiligen presideren. […] Zij bezitten de sleutels van deze bediening, om voor alle volken de deur naar het koninkrijk der hemelen te openen en het evangelie aan ieder schepsel te prediken. Dit is de macht, het gezag en de kracht van hun apostelschap.’ (Leringen van kerkpresidenten: Joseph Smith [2007], 152.)