Seminarie
Les 51: Leer en Verbonden 45:1–15


Les 51

Leer en Verbonden 45:1–15

Inleiding

In maart 1831 blijft de kerk in Kirtland groeien. De weerstand tegen de kerk blijft ook aanhouden. De profeet Joseph Smith schrijft: ‘Er zijn veel valse geruchten, leugens en dwaze verhalen in de kranten gepubliceerd en verspreid om de mensen ervan te weerhouden het werk te onderzoeken of het geloof aan te nemen.’ In die periode van groei en tegenstand ontvangt Joseph Smith een openbaring waarvan hij later zegt dat die ‘tot vreugde van de heiligen kwam, die tegen al die vooroordelen en goddeloosheid moesten strijden’. (In History of the Church, deel 1, 158.) Deze openbaring, nu in Leer en Verbonden 45 opgetekend, begint met verklaringen van de Heiland over het aandeel dat Hij in ons eeuwig heil heeft. De les van vandaag is de eerste van drie die over Leer en Verbonden 45 gaan.

Lessuggesties

Leer en Verbonden 45:1–5

Jezus Christus onderstreept zijn rol als Schepper en Voorspraak

Laat de cursisten zich voorstellen dat ze leiding zoeken aangaande iets wat voor hen belangrijk is en dat verschillende mensen met adviezen op de proppen komen.

  • Welke eigenschappen zoek je bij iemand voordat je naar zijn of haar advies wilt luisteren? (De cursisten kunnen verschillende antwoorden op deze vraag geven. Geef zo nodig de hint dat ze eerder naar iemand zullen luisteren die om hen geeft en die verstand heeft van het onderwerp waarover hij advies geeft.)

Leg uit dat de openbaring in Leer en Verbonden 45 in een periode kwam waarin Heiligen der Laatste Dagen en anderen tegenstrijdige berichten over de kerk hoorden en lazen. Vraag een cursist de inleiding van Leer en Verbonden 45 voor te lezen. Laat de klas meelezen en op de omstandigheden letten waar de heiligen mee te maken hadden.

Vraag een cursist het eerste woord van de Heer in de openbaring voor te lezen.

Wijs de cursisten erop dat luisteren aandacht vergt en ook gehoorzamen betekent. Als we echt naar de Heer luisteren, zullen we zijn raad en geboden in acht nemen. Leg uit dat de Heer deze openbaring begint met verklaringen over wie Hij is en wat Hij zoal voor ons doet. Die verklaringen geven ons allerlei redenen om naar zijn woorden te luisteren. Moedig de cursisten aan om op varianten van het woord luisteren te letten in de verzen die ze vandaag bestuderen.

Laat de cursisten Leer en Verbonden 45:1 doorlezen en opletten wat Jezus Christus over Zichzelf zegt. Vraag de cursisten naar hun bevindingen. Zet de volgende leerstelling op het bord terwijl de cursisten antwoord geven: Jezus Christus heeft de hemelen en de aarde gemaakt.

Laat een cursist Leer en Verbonden 45:2 voorlezen. Laat de klas meelezen en op redenen letten om naar de Heiland te luisteren.

  • Waarom dienen we volgens dit vers naar de Heiland te luisteren? (Leg de zinsnede ‘op een uur dat u het niet verwacht, is de zomer ten einde’ zo nodig uit. Het idee erachter is dat de zomer een tijd kan zijn om te arbeiden en voorbereidingen voor de oogst aan het einde van het seizoen te treffen. Dit vers leert ons dat we nu naar de Heiland moeten luisteren en ons van onze zonden bekeren, terwijl er nog tijd is om voor het behoud van onze ziel te arbeiden.)

Leg uit dat in Leer en Verbonden 45:3 het woord voorspraak staat. Een voorspraak of advocaat is iemand die de zaak van een ander bepleit. Dat gebeurt soms in een rechtbank, waar een advocaat of voorspraak voor de rechter bewijs aanvoert ten behoeve van iemand die veroordeeld is.

Maak vóór de les als volgt drie bordjes:

Afbeelding
rechter, advocaat, gedaagde

Maak de achterkant van de bordjes als volgt:

Afbeelding
Hemelse Vader, Jezus Christus, wij

Laat drie cursisten naar voren komen. Geef iedere cursist een bordje. Vraag ze hun bordje omhoog te houden, met de woorden rechter, advocaat en gedaagde zichtbaar. Laat de cursist met het bordje advocaat tussen de andere twee cursisten in gaan staan.

Vraag de cursisten zich voor te stellen dat ze in een rechtszaal zijn met een rechter, advocaat en gedaagde die van een misdaad beschuldigd wordt.

  • Wat is de rol van de rechter?

  • Hoe kan een advocaat of voorspraak de aangeklaagde van dienst zijn?

Laat een cursist Leer en Verbonden 45:3 voorlezen. Laat de klas meelezen en opletten wat er in dit vers over de Heiland wordt gezegd.

  • Wie is er in dit vers de rechter? (Als de cursisten de vraag beantwoorden, laat u de cursist met het bordje rechter het bordje omdraaien.) Wie is de gedaagde? (Laat de cursist met het bordje gedaagde het bordje omdraaien.) Wie is de advocaat of voorspraak? (Laat de cursist met het bordje advocaat het bordje omdraaien. Zet vervolgens de volgende leerstelling op het bord: Jezus Christus is onze Advocaat of Voorspraak bij onze hemelse Vader.)

  • Waarom hebben we een voorspraak bij onze hemelse Vader nodig? (We zijn schuldig aan zonde. Volgens de gerechtigheid van God kan niets wat onrein is in zijn tegenwoordigheid verblijven. We hebben dan ook een voorspraak nodig die onze zaak bij de Vader bepleit en ons met Hem verzoent.)

Laat een cursist Leer en Verbonden 45:4–5 voorlezen. Laat de klas meelezen en opletten hoe Jezus Christus onze zaak bij de Vader bepleit.

  • Wat vraagt Jezus Christus onze hemelse Vader volgens vers 4 in overweging te nemen? (De Heiland noemt zijn zondeloze leven, zijn lijden en zijn dood.)

  • Wat vraagt de Heiland de Vader volgens vers 5 nog meer in overweging te nemen? (Ons geloof in Jezus Christus.)

Vraag de cursisten te overdenken in welke opzichten ze Jezus Christus in hun dagelijks leven als hun Voorspraak nodig hebben. Vraag ze in hun Schriftendagboek of aantekenschrift hun gevoelens over de Heiland als hun Voorspraak te noteren. Vraag ze ook op te schrijven hoe ze Hem naar hun idee kunnen laten zien dat ze in zijn naam geloven.

Leer en Verbonden 45:6–10

De Heiland verklaart dat Hij het licht en het leven van de wereld is, en zijn eeuwigdurend verbond in de wereld gezonden heeft

Deel de klas op in groepjes van twee en laat de groepjes Leer en Verbonden 45:6–10 samen lezen. Als de cursisten de tijd hebben gehad om te lezen, stelt u de volgende vragen:

  • Welke redenen geeft de Heiland volgens de verzen 6–7 om naar Hem te luisteren? Wat betekent het voor jullie dat Hij ‘het begin en het einde’ is? In welke opzichten brengt Hij licht en leven in de wereld?

Zet de volgende beschrijvingen van de Heiland op het bord:

Jezus Christus is het begin en het einde.

Jezus Christus is het licht en het leven van de wereld.

  • Wat belooft de Heiland volgens vers 8 aan wie Hem aannemen?

Wijs erop dat we in vers 9 lezen dat Jezus Christus zijn ‘eeuwigdurend verbond [heeft] gezonden om een licht voor de wereld te zijn, en een standaard voor [z]ijn volk’. In een andere openbaring zegt Hij dat zijn eeuwigdurend verbond ‘de volheid van [z]ijn evangelie’ is (LV 66:2).

  • Wat denk je dat het betekent om je tot het evangelie ‘te verzamelen’?

  • In welke opzichten heb je gezien dat het evangelie een licht voor de wereld is? In welke opzichten is het evangelie een standaard voor wie van ons verbonden met de Heer gesloten hebben?

Leer en Verbonden 45:11–15

De Heiland verklaart dat Hij de God van Henoch is

Laat de plaat De stad Zion wordt opgenomen zien. (Evangelieplatenboek [2009], nr. 6; zie ook LDS.org.) Leg uit dat dit een artistieke voorstelling van Henoch en zijn volk is. Laat vervolgens een cursist Leer en Verbonden 45:11 voorlezen. Wijs erop dat de Heer in dit vers zegt dat sommige mensen Hem ‘de God van Henoch’ noemen.

Afbeelding
De stad Zion wordt opgenomen

Vraag de cursisten wat ze over de profeet Henoch weten. Geef zo nodig de volgende informatie: Henoch leefde vóór de tijd van Noach. De aarde was in Henochs tijd uitermate goddeloos. Hij leidde echter een gemeenschap van rechtschapen mensen die in een stad met de naam Zion woonden. Er staat dat de inwoners van Zion uiteindelijk ‘van de aarde werden gescheiden’ (LV 45:12), oftewel wegens hun rechtschapenheid in de hemel opgenomen werden (zie Mozes 7:69).

Vat Leer en Verbonden 45:12–14 samen. Leg uit dat de Heer het volk van de stad Zion tot Zich genomen heeft en Hij het zal bewaren ‘totdat er een dag van gerechtigheid komt’. Op die dag zullen Henoch en zijn volk op aarde terugkeren om getrouwe Heiligen der Laatste Dagen te ontmoeten in de stad Nieuw-Jeruzalem, die eveneens Zion genoemd zal worden (zie Mozes 7:62–64). Alle profeten hebben naar die dag uitgekeken. Wegens de goddeloosheid van de mensen op aarde is die dag nog niet aangebroken. Maar wie er naar uitgekeken hebben, zullen die dag eens meemaken.

Laat de cursisten de uitspraken op het bord doornemen die verschillende rollen en eigenschappen van Jezus Christus beschrijven. Laat ze één eigenschap kiezen die veel voor ze betekent. Laat enkele cursisten na voldoende tijd over de door hen gekozen rol of eigenschap vertellen. Laat ze ook uitleggen waarom die veel voor hen betekent. Zet daarna het volgende beginsel op het bord: Als we meer over de rollen en eigenschappen van Jezus Christus te weten komen, neemt ons verlangen om Hem te volgen toe.

  • Wat ben je vandaag over de Heiland te weten gekomen waardoor je beter naar Hem wilt luisteren?

U kunt eventueel vertellen wat u van een van de rollen of eigenschappen van de Heiland vindt. Vertel ook hoe uw kennis van die rol of eigenschap uw verlangen om Hem te volgen vergroot. Getuig tot slot desgewenst van de zegeningen die we krijgen als we naar Jezus Christus luisteren en zijn raad en geboden opvolgen.

Toelichting en achtergrondinformatie

Leer en Verbonden 45:3–5. Jezus Christus is onze Voorspraak

President Boyd K. Packer van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft de rol van de Heiland als middelaar toegelicht:

Afbeelding
President Boyd K. Packer

‘Ieder van ons leeft op een soort geestelijk krediet. Op een dag zal de rekening worden afgesloten en de vereffening plaatsvinden. Hoe onverschillig wij er nu ook tegenover staan, wanneer die dag komt en de schuld afgelost moet worden, zullen wij om ons heen kijken en wanhopig zoeken naar iemand, wie dan ook, die ons kan helpen.

‘En op basis van een eeuwige wet kan barmhartigheid niet verleend worden, tenzij er iemand is die zowel bereid als in staat is om onze schuld op zich te nemen en de prijs te betalen en de voorwaarden voor onze verlossing vast te stellen.

‘Tenzij er een middelaar is, tenzij wij een vriend hebben, zal het volle gewicht van de gerechtigheid onverminderd en zonder pardon op ons vallen. De volledige schadeloosstelling voor elke overtreding, hoe klein of hoe groot ook, zal tot de laatste penning toe van ons geëist worden.

‘Maar weet dit: de waarheid, de heerlijke waarheid verkondigt dat er zo’n Middelaar is.

‘“Want er is een God en ook een middelaar tussen God en mensen, de mens Christus Jezus.” (Zie 1 Timoteüs 2:5.) ‘The Mediator’, Ensign, mei 1977, 55–56.)

President Packer heeft beklemtoond dat de Heer in ons dagelijks leven als onze Voorspraak bij de Vader optreedt:

Afbeelding
President Boyd K. Packer

‘Om de een of andere reden denken we dat de verzoening van Christus alleen aan het eind van het aardse leven van toepassing is om ons van de val, de geestelijke dood, te verlossen. Maar de verzoening is meer. We kunnen in het dagelijks leven altijd een beroep op de immer aanwezige macht van de verzoening doen. Als we door gewetenswroeging of verdriet gefolterd, gekweld of gemarteld worden, kan Hij ons genezen. We begrijpen niet precies hoe de verzoening van Christus tot stand is gekomen. Toch kunnen we “de vrede van God” ondervinden, “die alle begrip te boven gaat”. [Filippenzen 4:7.]’ (‘De hand van de Meester’, Liahona, juli 2001, 26.)

Ouderling D. Todd Christofferson van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft verteld hoe belangrijk hij het vindt dat de Heiland zijn zaak bij onze hemelse Vader bepleit en hij Hem daardoor kan benaderen:

Afbeelding
Elder D. Todd Christofferson

‘Het is uitermate belangrijk voor mij dat ik op elk gegeven ogenblik en in elke omstandigheid de troon van genade door middel van gebed kan benaderen. Dat mijn hemelse Vader naar mijn smeekbede zal luisteren en dat mijn Voorspraak, Hij die geen zonde heeft begaan, wiens bloed vergoten is, mijn zaak zal bepleiten. (Zie LV 45:3–5.) Ik vertrouw sterk op die toegang tot God die Hij aan al zijn kinderen geeft. Hij is immers inderdaad geen aannemer des persoons, en hij die vraagt, zal ontvangen.’ (‘I Know in Whom I Have Trusted’, Ensign, mei 1993, 83.)

Leer en Verbonden 45:11–12. ‘Henoch […] van de aarde […] gescheiden’

De profeet Joseph Smith heeft gezegd:

Afbeelding
Profeet Joseph Smith

‘Deze Henoch nu eigende God Zichzelf toe, opdat hij op dat moment niet zou sterven. Hij wees hem een bediening onder terrestriale lichamen toe, waarover slechts weinig geopenbaard is.’ (In History of the Church, deel 4, 209.)

De profeet heeft daar bij een andere gelegenheid aan toegevoegd:

Afbeelding
Profeet Joseph Smith

‘Hij [de Heer] koos Henoch uit, aan wie Hij aanwijzingen, en zijn wet, gaf, en aan de mensen die bij hem waren. Toen de wereld in het algemeen de geboden van God niet wilde gehoorzamen, werden Henoch en zijn kerk, nadat zij met God gewandeld hadden, door God opgenomen. Het priesterschap of het hemelse bestuur werd daarmee weggenomen.’ (In History of the Church, deel 5, 64.)