Seminarie
Les 97: Leer en Verbonden 93:1–20


Les 97

Leer en Verbonden 93:1–20

Inleiding

Op 6 mei 1833 ontvangt de profeet Joseph Smith de openbaring in Leer en Verbonden 93. Deze openbaring wordt in twee lessen behandeld. Deze les gaat over de verzen 1–20 waarin Jezus Christus het doel van de openbaring uitlegt: ‘Ik geef u deze woorden, opdat u zult begrijpen en weten hoe te aanbidden, en weten wat u aanbidt, opdat u tot de Vader zult komen in mijn naam, en te zijner tijd zult ontvangen van zijn volheid’ (LV 93:19).

Lessuggesties

Leer en Verbonden 93:1–5

Jezus Christus legt uit hoe mensen zijn gezicht kunnen zien en weten dat Hij bestaat

Laat een foto van een bekend persoon zien die de cursisten zullen herkennen. Vraag of ze de naam van die persoon weten. (Als u geen foto kunt laten zien, zet de naam van die persoon dan op het bord. Vraag de cursisten wie de persoon is en waarom hij of zij bekend is.)

  • Waarom weten zoveel mensen wie die persoon is?

  • Waarom is het volgens jullie belangrijk om te weten wie die persoon is? Waarom?

Laat een plaat van Jezus Christus zien (u kunt Jezus Christus gebruiken [Evangelieplatenboek [2009], nr. 47]; zie ook LDS.org) en leg uit dat veel mensen tegenwoordig niet weten wie Hij is.

Afbeelding
Jezus Christus
  • Waarom is het volgens jullie belangrijk om te weten wie Jezus Christus is?

Getuig dat wij pas in staat zijn om ons volledige potentieel als kinderen van God te bereiken als we Jezus Christus kennen. Leg uit dat de Heer in Leer en Verbonden 93 zegt hoe we meer kennis kunnen verkrijgen van Hem en zijn macht om ons nu en in de eeuwigheid te zegenen. Zet de volgende twee vragen op het bord. Laat ruimte over zodat de cursisten hun antwoorden onder de vragen kunnen zetten.

Hoe kunnen wij een getuigenis van Jezus Christus krijgen?

Wat leren we over Hem als we die dingen doen?

Laat een cursist Leer en Verbonden 93:1–5 voorlezen. Voordat de cursist met lezen begint, laat u de helft van de cursisten antwoorden op de eerste vraag opzoeken en de andere helft antwoorden op de tweede vraag. Als de verzen zijn gelezen, laat u enkele cursisten naar het bord komen en hun antwoorden onder de desbetreffende vraag noteren. Stel dan de volgende vraag:

  • Hoe zou je de belofte in vers 1 als een ‘als–dan’ beginsel verwoorden? (De antwoorden van de cursisten dient het volgende beginsel weer te geven: als we onze zonden verzaken, tot Christus komen, zijn naam aanroepen, zijn stem gehoorzamen en zijn geboden onderhouden, zullen we zijn aangezicht zien en weten dat Hij bestaat.)

U wilt wellicht onderstrepen dat we die zegen op zijn eigen tijd, op zijn eigen wijze en naar zijn eigen wil zullen ontvangen (zie LV 88:68; zie ook Enos 1:27).

  • Hoe kunnen we aan de hand van wat er in Leer en Verbonden 93:1 staat Jezus Christus leren kennen?

  • Wat is volgens vers 3 een belangrijke leerstelling betreffende de Vader en de Zoon? (De cursisten dienen de volgende leerstelling te verwoorden: de Vader en de Zoon zijn één.)

  • Wat houdt dat in, dat de Vader en de Zoon één zijn?

Zorg ervoor dat de cursisten begrijpen dat de Vader en de Zoon twee afzonderlijke personen zijn, die ieder een verheerlijkt lichaam hebben (zie LV 130:22). Maar de Vader en de Zoon zijn één in doel en leer. Ze zijn volkomen eensgezind in de uitvoering van het heilsplan van onze hemelse Vader.

Wijs op de volgende zinsnede in Leer en Verbonden 93:4: ‘De Vader omdat Hij Mij zijn volheid heeft gegeven.’ Laat de cursisten vervolgens Leer en Verbonden 93:17, 26 doorlezen. Stel de volgende vragen:

  • Wat houdt het in dat Jezus Christus een volheid van de Vader ontving? (Zie LV 93:16–17, 26.)

  • Hoe kunnen we aan de hand van de beginselen in de verzen 4–5 beter begrijpen wat het betekent dat de Vader en de Zoon één zijn?

Leg uit dat omdat de Vader en de Zoon één zijn, wij zowel onze hemelse Vader als Jezus Christus leren kennen wanneer we doen wat de Heer in Leer en Verbonden 93:1 zegt.

Leer en Verbonden 93:6–20

Het verslag van Johannes wordt gebruikt om duidelijk te maken hoe Jezus Christus een volheid van de heerlijkheid van onze hemelse Vader heeft ontvangen

Leg uit dat wij meer over Jezus Christus kunnen leren als we de informatie bestuderen die de Heer in Leer en Verbonden 93 over het verslag van Johannes heeft gegeven. Het is wellicht ook nuttig om uit te leggen dat de apostel Johannes aan het begin van Jezus Christus’ aardse bediening een volgeling van Johannes de Doper was. In zijn geschriften geeft de apostel Johannes een gedeeltelijk verslag van het getuigenis dat Johannes de Doper van de Heiland gaf.

Deel de klas op in groepjes van vier. Laat elk groepje Leer en Verbonden 93:6–11 doorlezen en de titels opzoeken die worden gebruikt om de Heiland te beschrijven. De cursisten moeten de volgende titels vinden: ‘het Woord, ja, de bode van het heil’ (vers 8), ‘het licht en de Verlosser van de wereld’ (vers 9), ‘de Geest van de waarheid’ (vers 9), en ‘de Eniggeborene des Vaders’ (vers 11).

Als ze die teksten hebben gelezen, geeft u elke cursist een kopie van de volgende informatie over de bovengenoemde titels. Laat elke cursist een van de titels uitkiezen en de bijbehorende informatie bestuderen. Laat de cursisten zich voorbereiden om aan de rest van hun groep uit te leggen wat de titel betekent en hun antwoord op de volgende vraag te bespreken. U kunt de vraag op het bord of op hun uitreikblad zetten, zodat de cursisten ernaar kunnen verwijzen.

  • Hoe kunnen we met behulp van deze informatie Jezus Christus beter leren kennen, waarderen en volgen?

‘Het Woord, ja, de bode van het heil’

Jezus Christus wordt in Johannes 1:1 ‘het Woord’ genoemd Ouderling Russell M. Nelson van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft uitgelegd:

Afbeelding
Ouderling Russell M. Nelson

‘In de Griekse taal van het Nieuwe Testament was dat Woord Logos, ofwel ‘uitdrukking’. […] Die terminologie kan vreemd klinken, maar is wel juist. We gebruiken woorden om onze uitdrukkingen aan anderen bekend te maken. Dus Jezus was het Woord, ofwel de uitdrukking van zijn Vader aan de wereld.’ (‘Jesus the Christ: Our Master and More’, Ensign, april 2000, 4.) Jezus Christus wordt de bode van het heil genoemd omdat Hij de woorden van de Vader aan ons verkondigt, en wie zijn boodschap horen en gehoorzamen, zullen het eeuwig heil ontvangen (zie Johannes 12:49–50).

‘Het licht en de Verlosser van de wereld’

Door middel van het licht van Christus geeft Jezus Christus alle dingen leven en licht. Hij wordt ook het Licht van de wereld genoemd omdat Hij het volmaakte voorbeeld heeft gegeven van hoe we moeten leven. Jezus Christus is de Verlosser van de wereld omdat Hij door zijn verzoening de prijs voor de zonden van alle mensen heeft betaald en de opstanding van alle mensen mogelijk heeft gemaakt.

‘De Geest van de waarheid’

Door de titel ‘de Geest van de waarheid’ kunnen we beter begrijpen dat Jezus Christus nooit liegt en dat Hij een volheid van waarheid bezit (zie Enos 1:6; LV 93:26). Hij openbaart waarheid aan de mensheid (zie LV 76:7–8). Deze titel wordt ook gebruikt om naar de Heilige Geest te verwijzen, die van Jezus Christus getuigt (zie Johannes 15:26).

‘De Eniggeborene des Vaders’

Jezus Christus is de grootste persoon die ooit op aarde is geboren. God is de Vader van de geesten van alle mensen, maar Jezus Christus is de enige persoon die als letterlijke Zoon van God in het vlees is geboren. Omdat Jezus Christus een onsterfelijke Vader had, had Hij macht over de dood (zie Johannes 5:26). Daardoor was Hij in staat om de verzoening en opstanding van alle mensen tot stand te brengen.

Als de groepjes voldoende tijd voor hun bespreking hebben gehad, laat u een cursist Leer en Verbonden 93:12–17 voorlezen. Vraag de klas om mee te lezen en op te zoeken hoe Jezus Christus als zijn Vader werd.

  • Hoe werd Jezus Christus als zijn Vader? (De cursisten moeten het volgende beginsel weergeven: Jezus Christus vorderde van genade tot genade totdat Hij een volheid van de heerlijkheid van de Vader ontving.)

  • Wat betekent het volgens jullie dat Jezus Christus van genade tot genade vorderde totdat Hij een volheid ontving?

Zorg ervoor dat de cursisten dit beginsel goed begrijpen: genade is kracht en macht van God waardoor we het eeuwig leven en de verhoging kunnen ontvangen. Laat een cursist Leer en Verbonden 93:19–20 voorlezen. Laat de klas meelezen en opletten waarom de Heiland openbaarde hoe Hij de volheid van de Vader ontving.

  • Waarom openbaarde de Heiland in vers 19 hoe Hij de volheid van de Vader ontving?

Zorg ervoor dat de cursisten begrijpen dat de Heiland openbaarde hoe Hij een volheid had ontvangen, zodat wij Hem en onze hemelse Vader kunnen ‘begrijpen en kennen’ en zullen weten hoe we de Vader moeten aanbidden en zijn volheid ontvangen. Zet het volgende citaat van ouderling Bruce R. McConkie van het Quorum der Twaalf Apostelen op het bord. (Dit citaat is afkomstig uit The Promised Messiah: The First Coming of Christ [1978], 568.)

‘Volmaakte aanbidding is navolging. Wij eren de mensen die we navolgen.’ (Ouderling Bruce R. McConkie.)

  • Wat betekent aanbidding volgens jullie?

  • Hoe moeten we onze hemelse Vader aanbidden? (De cursisten moeten het beginsel weergeven dat wij onze hemelse Vader moeten aanbidden door het voorbeeld van Jezus Christus te volgen.)

  • Hoe kunnen we de vooruitgang van de Heiland van genade tot genade vergelijken met het leerproces en de vooruitgang die wij kunnen ervaren?

  • Welke belofte wordt in Leer en Verbonden 93:20 aan de mensen gegeven die het voorbeeld van Jezus Christus volgen en zijn geboden onderhouden? (De cursisten dienen het volgende beginsel weer te geven: als wij de geboden onderhouden, kunnen wij net als Jezus Christus een volheid van de Vader ontvangen.)

Toon de plaat van de Heiland die u aan het begin van de les hebt laten zien.

  • Waarom is het belangrijk dat wij een getuigenis van het voorbeeld, de leringen en de verzoening van de Heiland hebben?

  • Hoe kunnen jullie van ‘genade tot genade’ vorderen (LV 93:13) en meer op Hem gaan lijken?

Laat een cursist het volgende citaat van president Lorenzo Snow voorlezen. Laat de klas zich afvragen wat zij willen doen om meer op de Heiland te lijken:

Afbeelding
President Lorenzo Snow

‘Verwacht niet dat u in één keer volmaakt wordt. Als u dat wel doet, raakt u teleurgesteld. Zorg dat u vandaag beter bent dan gisteren en morgen beter dan vandaag. Laten we morgen minder vatbaar zijn voor de verleidingen waaraan we vandaag wellicht deels toegeven. Werk er zo aan om elke dag een beetje vooruitgang te maken en laat de kansen om goed te doen aan anderen en aan onszelf niet voorbijgaan.’ (Leringen van kerkpresidenten: Lorenzo Snow [2012], 105–106.)

Laat de cursisten in hun Schriftendagboek of aantekenschrift noteren hoe ze door het volgen van het voorbeeld van de Heiland vooruitgang kunnen maken.

Toelichting en achtergrondinformatie

Leer en Verbonden 93:5. Jezus Christus openbaarde de werken van de Vader

Ouderling Jeffrey R. Holland van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft een van de belangrijke doelen van de aardse bediening van Jezus Christus uitgelegd: ons kennis van onze hemelse Vader bijbrengen:

Afbeelding
Ouderling Jeffrey R. Holland

‘Door alles wat [Jezus] heeft gezegd en gedaan, met inbegrip van en in het bijzonder zijn lijden en zoenoffer, [heeft Hij] ons laten zien wie en wat God, onze eeuwige Vader, is, en dat Hij zich in ieder land en in iedere bedeling volledig aan zijn kinderen toewijdt. In woord en daad probeerde Jezus de ware aard van zijn Vader, onze hemelse Vader, te openbaren en duidelijk te maken.

Hij heeft dat onder andere gedaan omdat wij in alle bedelingen God beter moeten leren kennen, waardoor wij Hem intenser lief kunnen hebben en vollediger kunnen gehoorzamen. […]

‘Dus toen Hij de hongerigen voedde, de zieken genas, schijnheiligheid bestrafte en het geloof verdedigde, liet Hij ons de werkwijze van de Vader zien, die “barmhartig en genadig, niet gauw boos, lankmoedig en vol goedheid is.” [Lectures on Faith (1985), 42.]’ (‘The Grandeur of God’, Ensign, november 2003, 70, 72.)

Leer en Verbonden 93:12–16. De Vader wil dat wij van zijn volheid ontvangen

Ouderling Dallin H. Oaks van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft uitgelegd hoe wij kunnen worden wat onze hemelse Vader van ons verwacht en hoe we van zijn volheid kunnen ontvangen:

Afbeelding
Ouderling Dallin H. Oaks

‘Het evangelie van Jezus Christus is een plan dat ons leert hoe we kunnen worden wat onze hemelse Vader van ons verwacht.

‘Dat wordt duidelijk gemaakt door een gelijkenis. Een rijke vader wist dat als hij zijn rijkdom aan een kind zou geven dat nog niet wijs en volwassen genoeg was, alles snel verkwist zou zijn. De vader zei tegen zijn kind:

‘“Ik wil je alles geven wat ik heb – niet alleen mijn rijkdom, maar ook mijn positie en aanzien onder de mensen. Wat ik heb, kan ik je gemakkelijk geven, maar wat ik ben, zul je zelf moeten ontwikkelen. Je zult je erfgoed verdienen door te leren wat ik heb geleerd en door te leven zoals ik heb geleefd. Ik zal je de wetten en beginselen geven waardoor ik mijn wijsheid en volwassenheid heb verkregen. Volg mijn voorbeeld, overwin zoals ik heb overwonnen. Dan zul je zoals ik worden en zul je alles krijgen wat ik bezit.”

‘Deze gelijkenis is te vergelijken met het patroon van de hemel. Het evangelie van Jezus Christus belooft het onvergelijkelijke erfgoed van het eeuwig leven, de volheid van de Vader. Het openbaart de wetten en beginselen waardoor wij die kunnen verkrijgen.’ (“The Challenge to Become,” Ensign, Nov. 2000, 32).

Leer en Verbonden 93:13–14. Jezus Christus ‘ontving aanvankelijk niet van de volheid’

Omdat Jezus Christus op aarde kwam, moest zelfs Hij, als lid van de Godheid, door de sluier heengaan om het sterfelijk leven te beginnen. Hij werd een van ons en wist aanvankelijk niet dat Hij de eniggeboren Zoon van de Vader was. President Lorenzo Snow heeft uitgelegd: ‘Toen Jezus als hulpeloze baby in de kribbe lag, wist Hij niet dat Hij de Zoon van God was en dat Hij de aarde geschapen had. Toen het bevel van Herodes werd uitgevaardigd, was Hij daar onkundig van. Hij had niet de macht om Zichzelf te redden, en [Jozef en Maria] moesten met Hem naar Egypte [vluchten] om Hem voor de gevolgen van dat bevel te behoeden. […] Hij groeide op tot man en gaandeweg zijn ontwikkeling werd er aan Hem geopenbaard wie Hij was en met welk doel Hij in de wereld was. Hij raakte bekend met de heerlijkheid en macht die Hij bezat voordat Hij op aarde kwam.’ (Leringen van kerkpresidenten: Lorenzo Snow [2012], 284.)

Leer en Verbonden 93:12, 19–20. Hij vorderde van genade tot genade en ontving een volheid van de heerlijkheid van de Vader

De volgende uitspraak van de profeet Joseph Smith verduidelijkt een aspect van onze vordering van genade tot genade totdat we een volheid ontvangen:

Afbeelding
Profeet Joseph Smith

‘Ik acht het niet wijs om alle kennis in één keer voorgeschoteld te krijgen; maar we krijgen haar stukje bij beetje, zodat we ze in ons kunnen opnemen.’ (Leringen van kerkpresidenten: Joseph Smith [2007], 288.)

Hij vervolgde:

Afbeelding
Profeet Joseph Smith

‘Als u een ladder opklimt, moet u onderaan beginnen en stap voor stap naar boven gaan totdat u de top bereikt; en dat geldt ook voor de beginselen van het evangelie – u moet met de eerste beginnen en doorgaan tot u alle beginselen van de verhoging hebt geleerd. Maar het zal nog lang duren nadat u door de sluier bent gegaan, voordat u ze hebt geleerd. Het kan niet allemaal in deze wereld worden begrepen; zelfs aan de andere zijde van het graf zal het een groot werk zijn om ons heil en onze verhoging te leren.’ (Leringen van kerkpresidenten: Joseph Smith [2007], 288.)