Seminarie
Les 140: Leer en Verbonden 132:1–2, 34–66


Les 140

Leer en Verbonden 132:1–2, 34–66

Inleiding

Terwijl de profeet Joseph Smith in 1831 aan de geïnspireerde herziening van de Bijbel werkt, vraagt hij de Heer om opheldering over het feit dat de aartsvaders meer dan één vrouw hadden. In die periode begint de profeet openbaringen te ontvangen die licht op zijn vragen werpen. In de daaropvolgende jaren gebiedt de Heer de profeet en andere Heiligen der Laatste Dagen om het beginsel van het meervoudig huwelijk na te leven. In juli 1843, als de hoofdzetel van de kerk in Nauvoo (Illinois) gevestigd is, tekent de profeet de openbaring op die hij heeft ontvangen.Leer en Verbonden 132 bevat leringen van de Heer aangaande het meervoudig huwelijk, waaronder zijn raad aan Joseph en Emma Smith.

Lessuggesties

Leer en Verbonden 132:1–2, 34–48

De Heer openbaart het beginsel van het meervoudig huwelijk

Begin met de uitleg dat de profeet Joseph Smith in 1831 aan de geïnspireerde vertaling van het Oude Testament werkte en las dat sommige profeten van weleer het meervoudig huwelijk (ook wel polygamie genoemd) toepasten. Daarbij is sprake van één man die met meer dan één levende vrouw is gehuwd. De profeet bestudeerde de Schriften, overdacht wat hij las en legde zijn vragen over het meervoudig huwelijk uiteindelijk in gebed aan onze hemelse Vader voor.

Zet Genesis 16:1–3 op het bord. Leg uit dat deze verzen beschrijven wat Sarai en Abram deden, die later Sara en Abraham werden genoemd. Laat een cursist die verzen voorlezen. Laat de klas meelezen en over mogelijke vragen nadenken die ze over deze gebeurtenis in het leven van Abram en Sarai hebben.

Laat de cursisten Leer en Verbonden 132:1 doorlezen en letten op de vraag van de profeet Joseph Smith toen hij passages in het Oude Testament aangaande het meervoudig huwelijk bestudeerde. Vraag de cursisten naar hun bevindingen. (Licht eventueel toe dat bijvrouwen in de tijd van het Oude Testament en de cultuur waarin ze leefden wettig met een man waren gehuwd, maar een lagere status hadden dan die van een echtgenote. In onze bedeling is van bijvrouwen in het meervoudig huwelijk geen sprake geweest.)

Zet de volgende vraag op het bord: Waarom zou de Heer rechtschapen mannen en vrouwen in bepaalde tijden gebieden het beginsel van het meervoudig huwelijk te gehoorzamen?

Leg uit dat de cursisten bij hun studie van Leer en Verbonden 132 antwoorden kunnen vinden op de vraag op het bord en op andere vragen die ze eventueel over het meervoudig huwelijk hebben. Laat ze de leerstellingen en beginselen opschrijven die ze vandaag bij hun studie ontdekken.

Vraag enkele cursisten beurtelings een vers uit Leer en Verbonden 132:34–36 voor te lezen. Laat de klas meelezen en opletten waarom Abraham en Sara met het meervoudig huwelijk begonnen.

  • Waarom gaf Sara Abraham volgens vers 34 nog een vrouw? Wat kunnen we daaruit over het meervoudig huwelijk leren? (Terwijl de cursisten antwoorden, zet u het volgende beginsel op het bord: De Heer staat een meervoudig huwelijk alleen toe wanneer Hij het gebiedt.)

  • Wat ging mede door Sara’s en Abrahams gehoorzaamheid in vervulling? (De belofte van de Heer aan Abraham, waaronder nageslacht zo talrijk als de sterren aan de hemel [zie Genesis 15:5].)

Laat de cursisten voor meer begrip van het beginsel op het bord desgewenst Jakob 2:27, 30 in hun Schriften bij Leer en Verbonden 132:34 noteren. Laat een cursist die verzen voorlezen. Wijs erop dat monogamie (het huwelijk tussen één man en één vrouw) Gods norm is tenzij Hij anders gebiedt.

Laat een cursist Leer en Verbonden 132:37–38 voorlezen. Laat de klas meelezen en op zinsneden letten die aangeven wanneer de Heer het meervoudig huwelijk toestond. Vraag de cursisten naar hun bevindingen.

Vat Leer en Verbonden 132:39, 41–43 samen. Leg uit dat de Heer bevestigde dat mensen die op zijn gebod het beginsel van het meervoudig huwelijk uitoefenen, zich niet aan de zonde van overspel schuldig maken. Als iemand echter het meervoudig huwelijk toepast in situaties die de Heer niet heeft geboden, is er wel sprake van overspel. (Het woord vernietigd in vers 41 geeft aan dat wie hun heilige verbonden schenden van God en van zijn verbondsvolk afgesneden zullen worden [zie ook Handelingen 3:22–23; 1 Nephi 22:20].)

Laat de cursisten Leer en Verbonden 132:40 doorlezen en vaststellen wat de Heer van plan was te doen.

  • Wat zou de Heer volgens vers 40 gaan doen? (Alle dingen herstellen. Leg uit dat ‘alle dingen’ de wetten en verordeningen van het evangelie inhouden die in voorgaande bedelingen waren geopenbaard. Zet het volgende beginsel op het bord: Het gebod om de wet van het meervoudig huwelijk na te leven, maakte deel uit van de herstelling van alle dingen. [Zie ook Handelingen 3:20–21.])

Laat een cursist Leer en Verbonden 132:45, 48 voorlezen. Vraag de andere cursisten om in hun eigen Schriften mee te lezen en op te zoeken wat de Heer Joseph Smith verleende om de herstelling van alle dingen teweeg te brengen.

  • Wat verleende de Heer aan Joseph Smith om de herstelling van alle dingen teweeg te brengen? (De sleutels en macht van het priesterschap.)

  • Wat komen we uit vers 45 en 48 over het meervoudig huwelijk te weten? (Terwijl de cursisten antwoorden, zet u het volgende beginsel op het bord: Het meervoudig huwelijk kan alleen geautoriseerd worden met de sleutels van het priesterschap die aan de president van de kerk zijn verleend.)

Leg uit dat de Heer aan het begin van deze bedeling sommige heiligen als onderdeel van de herstelling gebood het meervoudig huwelijk uit te oefenen door de sleutels van het priesterschap die in het bezit waren van de profeet Joseph Smith en daaropvolgende presidenten van de kerk: Brigham Young, John Taylor en Wilford Woodruff. In 1890 ontving president Woodruff door diezelfde sleutels van het priesterschap de openbaring dat het meervoudig huwelijk niet meer uitgeoefend mocht worden (zie Officiële verklaring 1).

Leer en Verbonden 132:49–66

De Heer geeft Joseph en Emma Smith raad over het meervoudig huwelijk

Leg uit dat de profeet Joseph Smith aarzelde om het meervoudig huwelijk uit te gaan oefenen. Hij verklaarde dat hij er pas aan wilde beginnen toen hij de waarschuwing kreeg dat hij vernietigd zou worden als hij niet gehoorzaamde. (Zie ‘Plural Marriage’, Historical Record, mei 1887, 222.) Door een gebrek aan historische documentatie weten we niet in hoeverre Joseph Smith het gebod aanvankelijk probeerde na te leven. In 1841 was de profeet het gebod echter wel gaan gehoorzamen en onderwees hij enkele leden van de kerk in dat beginsel. In de drie daaropvolgende jaren huwde hij met nog meer vrouwen overeenkomstig de geboden van de Heer. Het meervoudig huwelijk op het gebod van de Heer uitoefenen was voor de profeet Joseph Smith en zijn vrouw Emma, van wie hij zielsveel hield, een beproeving van hun geloof.

Laat een cursist Leer en Verbonden 132:49–50 voorlezen. Vraag de klas te letten op de zegeningen die de Heer aan Joseph Smith beloofde.

  • Welke zegeningen beloofde de Heer aan Joseph Smith?

  • Waarom beloofde de Heer die zegeningen volgens vers 50 aan Joseph Smith?

Vraag een cursist Leer en Verbonden 132:52 voor te lezen. Vraag de klas mee te lezen en op de raad van de Heer aan Emma Smith te letten.

  • Wat moest Emma volgens vers 52 aanvaarden? (‘Allen […] die zijn gegeven aan mijn dienstknecht Joseph’ heeft betrekking op degenen die aan Joseph Smith verzegeld waren.)

Leg uit dat de Heer Emma eveneens gebood zich aan zijn wet te houden en Joseph zijn overtredingen te vergeven. Laat de cursisten in Leer en Verbonden 132:56 lezen wat de Heer aan Emma Smith beloofde.

  • Wat beloofde de Heer aan Emma als zij zijn geboden zou gehoorzamen?

Leg uit dat Joseph Smith in 1841 andere getrouwe mannen en vrouwen in het beginsel van het meervoudig huwelijk begon te onderwijzen. Ook zij hadden er aanvankelijk moeite mee om dit beginsel te begrijpen en te aanvaarden. Toen Brigham Young bijvoorbeeld voor het eerst over het gebod hoorde om een meervoudig huwelijk aan te gaan, waren zijn reactie en gevoelens dat hij liever zou sterven dan meerdere vrouwen te nemen. (Zie Susa Young Gates en Leah D. Widtsoe, The Life Story of Brigham Young [1930], 321.) Hoewel deze getrouwe kerkleden aanvankelijk aarzelend en gefrustreerd op het gebod reageerden, kregen zij een persoonlijke bevestiging door de Heilige Geest en aanvaardden zij het beginsel van het meervoudig huwelijk. Vilate Kimball, de eerste vrouw van ouderling Heber C. Kimball, aanvaardde en omarmde de leer van het meervoudig huwelijk en ‘kon niet in twijfel trekken dat de meervoudige orde van het huwelijk van God kwam, want de Heer had haar dat in antwoord op gebed geopenbaard.’ (Helen Mar Kimball, in Orson F. Whitney, Life of Heber C. Kimball [1967], 325; zie ook 326–328.)

De uitoefening van het meervoudig huwelijk zorgde voor extra uitdagingen. Er werd aanvankelijk geen ruchtbaarheid aan gegeven, waardoor er geruchten kwamen dat kerkleiders met meerdere vrouwen in het huwelijk traden. Die geruchten klopten bij lange na niet met de waarheid, brachten de naam van de profeet en andere kerkleiders in diskrediet en droegen bij tot de toenemende vervolging van de heiligen.

Lees Leer en Verbonden 132:63 voor, vanaf de woorden ‘want ze zijn hem gegeven’. Leg voordat u gaat lezen uit dat dit vers een van de redenen aangeeft waarom de Heer Joseph Smith en anderen gebood om het meervoudig huwelijk toe te passen. Vraag de klas mee te lezen en op te letten wat die reden was.

  • Op welk gebod doelt de Heer in vers 63? (Het gebod om zich te vermenigvuldigen en de aarde te vervullen.) Wat betekent zich vermenigvuldigen en de aarde vervullen? (Kinderen krijgen.)

Wijs op de volgende zinsnede in vers 63: ‘want daarin wordt het werk van mijn Vader voortgezet’.

  • Waarom zijn ouders door het krijgen van kinderen in staat om het werk van onze hemelse Vader voort te zetten?

Als onderdeel van deze bespreking kunt u desgewenst het volgende citaat van ouderling Neil L. Andersen van het Quorum der Twaalf Apostelen voorlezen:

Afbeelding
Ouderling Neil L. Andersen

‘Wanneer er een kind wordt geboren, vervullen man en vrouw een gedeelte van het plan van onze hemelse Vader om kinderen in de wereld te brengen. De Heer heeft gezegd: “Dit is mijn werk en mijn heerlijkheid: de onsterfelijkheid en het eeuwige leven van de mens tot stand te brengen” [Mozes 1:39]. Voordat er onsterfelijkheid kan zijn, moet er eerst sterfelijkheid zijn.’ (‘Kinderen’, Liahona, november 2011, 28.)

  • Wat is volgens vers 63 één reden waarom de Heer in bepaalde situaties het meervoudig huwelijk heeft ingesteld? (Zet na de antwoorden van de cursisten het volgende beginsel op het bord: De Heer heeft in bepaalde situaties het meervoudig huwelijk ingesteld om zijn volk rechtschapen kinderen voor Hem groot te laten brengen. Verwijs desgewenst nogmaals naar Jakob 2:30.)

Wijs op de vraag die u aan het begin van de les op het bord hebt gezet: Waarom zou de Heer rechtschapen mannen en vrouwen in bepaalde tijden gebieden het beginsel van het meervoudig huwelijk te gehoorzamen? Laat de cursisten desgewenst voor de klas samenvatten hoe ze die vraag op basis van Leer en Verbonden 132 en Jakob 2:27, 30 kunnen beantwoorden.

Besluit met uw getuigenis van de profeet Joseph Smith en dat hij openbaring van God ontving en gehoorzaamde.

Toelichting en achtergrondinformatie

Leer en Verbonden 132. Het meervoudig huwelijk bestuderen

Er is veel onbetrouwbare informatie over het meervoudig huwelijk op het internet en in gedrukt materiaal te vinden. Ga behoedzaam met die informatie om. Sommige auteurs die over de kerk en haar geschiedenis schrijven, presenteren informatie uit zijn context of noemen halve waarheden die misleidend kunnen zijn. Soms zijn die verhandelingen erop gericht om geloof te vernietigen.

Ouderling Neil L. Andersen van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft gewaarschuwd:

Afbeelding
Ouderling Neil L. Andersen

‘Er zijn er altijd een paar die de kerk in diskrediet willen brengen en geloof willen vernietigen. Tegenwoordig gebruiken ze daar het internet voor.

‘Bepaalde informatie over de kerk, hoe overtuigend die ook mag zijn, is gewoon niet waar.’ (‘De beproeving van uw geloof’, Liahona, november 2012, 41.)

Volg bij het bestuderen van het meervoudig huwelijk het patroon dat de profeet Joseph Smith gebruikte om zijn evangeliekennis op te doen. Hij studeerde, dacht na en bad om kennis te verkrijgen.

Betrouwbaar historisch onderzoek inzake de uitoefening van het meervoudig huwelijk is te vinden op josephsmithpapers.org en byustudies.byu.edu.

Leer en Verbonden 132:1. ‘Het beginsel en de leer’ van het meervoudig huwelijk

De volgende verhalen maken duidelijk wat de profeet Joseph Smith en andere kerkleden ervan vonden toen het meervoudig huwelijk werd geïntroduceerd.

Eliza R. Snow, die aan de profeet Joseph Smith was verzegeld, beschreef wat de profeet Joseph aangaande het beginsel van het meervoudig huwelijk aan haar broer Lorenzo Snow leerde. Ze zag de ongerustheid en smart die het beginsel bij Joseph Smith teweegbracht en dat hij het alleen vanwege goddelijke openbaring ten uitvoer bracht:

Afbeelding
Eliza R. Snow

‘De profeet Joseph luchtte zijn hart [bij Lorenzo Snow] en beschreef de kwellende mentale beproeving die hij onderging om de weerzin in zijn gevoelens te overwinnen, het natuurlijke gevolg van opvoeding en cultuur, met betrekking tot de introductie van het meervoudig huwelijk. Hij kende de stem van God – hij wist dat de Almachtige hem gebood om ermee door te gaan – om het voorbeeld te geven en het celestiale meervoudige huwelijk in te stellen. Hij wist dat hij niet alleen zijn eigen vooroordelen en vooringenomenheid moest zien te bestrijden en overwinnen, maar met die van de hele christelijke wereld te maken zou krijgen. Maar God, die boven allen staat, had het gebod gegeven en Hij moest gehoorzaamd worden. Toch aarzelde de profeet en schoof hij het herhaaldelijk voor zich uit, totdat er een engel van God met getrokken zwaard bij hem stond en hem vertelde dat, tenzij hij doorging en het meervoudig huwelijk instelde, zijn priesterschap van hem zou worden weggenomen en hij vernietigd zou worden! Dat getuigenis legde hij niet alleen af aan mijn broer, maar ook aan anderen – een getuigenis dat niet kan worden weersproken.’ (Biography and Family Record of Lorenzo Snow [1884], pp. 69–70.)

President Brigham Young heeft uitgelegd:

Afbeelding
President Brigham Young

‘Als iemand mij had gevraagd wat mijn keuze was toen Joseph die leer openbaarde, op voorwaarde dat mijn heerlijkheid niet op het spel zou staan, zou ik hebben gezegd: “Laat mij maar één vrouw hebben.” […]

‘Ik wilde geenszins enige plicht verzaken of onder een gebod uitkomen, maar voor het eerst van mijn leven verlangde ik naar het graf, en ik kon er lange tijd amper overheen komen. En bij het zien van een begrafenis benijdde ik de gestorvene en wilde ik graag van plek ruilen. […]

‘Maar de heiligen die hun godsdienst naleven, zullen worden verhoogd, want ze zullen nooit enige openbaring verloochenen die de Heer gegeven heeft of kan geven, hoewel, als ze een leerstelling krijgen die ze niet ten volle kunnen begrijpen, kan het gebeuren dat ze zeggen: “De Heer stuurt mij dit, en ik bid dat Hij mij zal redden en bewaren voor het verloochenen van iets dat van Hem komt, en mij geduld zal geven om te wachten tot ik het zelf begrijp.”’ (In ‘Provo Conference’, Deseret News, 14 november 1855, 282.)

Vilate Kimball, president Heber C. Kimballs eerste vrouw, ontving een getuigenis van het meervoudig huwelijk. Haar dochter Helen vertelde:

‘“Mijn moeder vertelde me vaak dat ze niet in twijfel kon trekken dat de meervoudige orde van het huwelijk van God kwam, want de Heer had haar dat in antwoord op gebed geopenbaard.

‘“In Nauvoo, kort na zijn terugkeer uit Engeland, werden mijn vader en andere broeders in de leer van het meervoudig huwelijk onderricht. […]

‘“Mijn vader besefte de situatie ten volle, en zijn liefde en achting voor de profeet waren zo groot dat hij liever zijn leven zou geven dan hem verraden. Dit was een van de grootste beproevingen van zijn geloof die hij ooit ervaren had. […]

‘“Mijn moeder [Vilate Kimball] had mijn vader zien veranderen en vroeg hem naar de oorzaak, maar hij probeerde haar vragen te ontwijken. Uiteindelijk beloofde hij het haar later te vertellen, als ze maar zou wachten. De zorgen vraten zo aan hem dat zijn nerveuze en afgetobde verschijning daar elke dag en elk uur blijk van gaf. Uiteindelijk werd zijn ellende zo ondraaglijk dat hij zijn gevoelens niet meer kon beheersen. Hij werd lichamelijk ziek, maar had geen mentale rust zodat hij tot vroeg in de ochtend liep te ijsberen. Soms was de geestelijke kwelling zo verschrikkelijk dat hij zijn handen wrong en als een kind moest huilen, en de Heer smeekte om genadig te zijn en haar dit beginsel te openbaren. […]

‘“De kwelling van hun hart was onbeschrijfelijk, en toen ze erachter kwam dat het geen zin had om nog langer bij hem aan te dringen, ging ze naar haar kamer en boog zich voor de Heer en stortte haar ziel in gebed uit tot Hem die had gezegd: ‘Als iemand van u in wijsheid tekortschiet, laat hij die dan vragen aan God, Die aan ieder overvloedig geeft en geen verwijten maakt.’ […]

‘“Aan haar werd de orde van het celestiale huwelijk ontvouwd, in al zijn schoonheid en heerlijkheid, samen met de grootse verhoging en eer die haar in die onsterfelijke en celestiale sfeer verleend zouden worden, als zij die orde zou aanvaarden en haar plaats aan de zijde van haar man zou innemen. Ook zag ze de vrouwen met wie hij was gehuwd en overpeinsde met vreugde de enorme en oneindige liefde en verbondenheid die deze orde teweeg zou brengen, plus de toename in koninkrijken van haar man, en de macht en heerlijkheid die zich in de eeuwigheid zouden uitstrekken, werelden zonder einde.

‘“Met een gezicht dat straalde van blijdschap, want zij was vervuld met de Geest van God, ging ze terug naar mijn vader en zei: ‘Heber, wat je voor mij hebt verzwegen, heeft de Heer mij getoond.’ Ze vertelde me dat ze nog nooit iemand zo gelukkig had gezien als mijn vader toen ze het visioen beschreef en hem vertelde dat ze er vrede mee had en wist dat het van God kwam.

‘“Ze sloot een verbond om bij hem te blijven, hem te steunen en het beginsel aan te hangen. Dat verbond heeft ze altijd trouw nageleefd, en ook al waren haar beproevingen vaak zwaar en moeilijk te dragen, ze wist dat vader ook beproefd werd en haar integriteit is tot het einde toe onverschrokken gebleven. Zij gaf mijn vader veel vrouwen, die in mijn moeder altijd een trouwe vriendin vonden.”’ (In Orson F. Whitney, Life of Heber C. Kimball [1967], 325–328.)

President John Taylor heeft over de tijd waarin het beginsel van het meervoudig huwelijk werd geïntroduceerd het volgende gezegd:

Afbeelding
President John Taylor

‘Ik heb altijd een strenge opvatting over deugdzaamheid gehad, en afgezien van dit beginsel was dit voor mij als gehuwde man iets verschrikkelijks. […] Het was een beginsel dat gevoelens uit het diepst van de menselijke ziel opriep. Ik had mij altijd strikt aan kuisheid gehouden. […] Door de gevoelens die ik erop na had gehouden, had niets mij kunnen overhalen om zo’n beginsel te aanvaarden, behalve de kennis en openbaringen van God, en de waarheid daarvan.’ (In B. H. Roberts, The Life of John Taylor, Third President of the Church of Jesus Christ of Latter-day Saints [1963], 100.)

Leer en Verbonden 132:18–20. De eeuwige aard van het huwelijk

Ouderling Dallin H. Oaks van het Quorum der Twaalf Apostelen, die opnieuw is getrouwd na de dood van zijn eerste vrouw, heeft in een interview uitgelegd dat we wel iets over de eeuwige aard van het huwelijk weten, maar niet alles:

Afbeelding
Ouderling Dallin H. Oaks

‘Er leven veel mensen op deze aarde die met meer dan één persoon getrouwd zijn. Soms zijn die huwelijken door de dood geëindigd, soms door een echtscheiding. Wat betekent het volgende leven voor hen met betrekking tot een verbond dat ze ooit gesloten hebben enzovoort? Ik denk niet dat die mensen echt antwoord op die vraag hebben. Wellicht zijn ze er ook niet mee bezig, omdat ze niet geloven dat mensen na de dood als echtpaar leven. En als ze daartoe geen verbonden sluiten en naleven, hebben ze [in hun geval] nog gelijk ook! Maar voor mensen die leven met het geloof, zoals ik, dat de huwelijksband voor de eeuwigheid kan zijn, is de vraag: “Hoe zal het leven hierna zijn wanneer je met meer dan één vrouw voor de eeuwigheid bent gehuwd?” Ik moet zeggen dat ik het niet weet. Maar ik weet wel dat ik die verbonden heb gesloten, en ik geloof dat ik bij getrouwheid aan de verbonden de hier verwachte zegeningen in het volgende leven verwezenlijkt zal zien.’ (In ‘Elder Oaks Interview Transcript from PBS Documentary’, 20 juli 2007, mormonnewsroom.org.)

Leer en Verbonden 132:38–39. David en Uria

De Heer verklaarde dat David had gezondigd door Bathseba, de vrouw van Uria, te nemen. David zorgde later dat Uria de dood zou vinden om zijn zonde te verbergen. Daarom viel David van zijn verhoging. Het aangehaalde voorbeeld van David in Leer en Verbonden 132:38–39 onderstreept de strikte wetten die aan het meervoudig huwelijk ten grondslag liggen. Zelfs in tijden waarin de Heer deze praktijk instelde en zijn volk gebood die na te leven, was men verplicht dat te doen in overeenstemming met zijn geboden en de aanwijzingen die Hij aan zijn dienstknechten met de vereiste sleutels van het priesterschap gaf.

Leer en Verbonden 132:51–56. Aan wat werd Emma Smith geboden niet deel te nemen?

‘Er wordt hier of ergens anders geen aanwijzing gegeven over wat de Heer de profeet Joseph had geboden zijn vrouw aan te bieden, maar uit de context valt op te maken dat het een bijzondere beproeving van hun geloof was, zoals Abrahams geloof beproefd werd toen de Heer hem gebood Izak te offeren. Buiten dat is het zinloos te speculeren.’ (Zie Doctrine and Covenants Student Manual, 2e uitgave [lesboek kerkelijke onderwijsinstellingen, 2001], 334.)