Seminaari
Kotiopiskeluseminaarin oppiaihe: Oppi ja liitot 49–56 (Viikko 12)


Kotiopiskeluseminaarin oppiaihe

Oppi ja liitot 49–56 (Viikko 12)

Valmisteluaineisto kotiopiskeluseminaarin opettajalle

Tiivistelmä kotiopiskeluseminaarin päivittäisistä oppiaiheista

Seuraavana on tiivistelmä tapahtumista, opeista ja periaatteista, joita oppilaat oppivat tutkiessaan lukuja OL 49–56 (viikko 12), mutta sinun ei ole tarkoitus opettaa sitä oppiaiheesi osana. Opettamasi oppiaihe keskittyy vain muutamiin näistä opeista ja periaatteista. Noudata Pyhän Hengen kehotuksia, kun mietit oppilaidesi tarpeita.

Päivä 1 (Oppi ja liitot 49)

Oppilaat tutkivat oppeja ja periaatteita, joita Herra käski Leman Copleyn ja muiden opettaa shakereille: että jos tunnemme toisen tulemisen merkit, väärät väitteet eivät eksytä meitä; että Jeesus Kristus on käskenyt palvelijoitaan kutsumaan ihmisiä uskomaan Häneen, tekemään parannuksen, ottamaan kasteen ja ottamaan vastaan Pyhän Hengen lahjan; että miehen ja naisen välinen avioliitto on Jumalan säätämä; ja että aviomies ja vaimo ovat saaneet käskyn olla yhtä ja hankkia lapsia.

Päivä 2 (Oppi ja liitot 50)

Oppilaat oppivat, että valheelliset henget olivat eksyttäneet joitakuita alkuaikojen pyhiä. Herra opetti näille pyhille, että Pyhä Henki on Lohduttaja ja että Pyhä Henki opettaa totuuden. Herra opetti myös, että se, mikä tulee Jumalalta, valaisee ja rakentaa, mutta se, mikä ei ole Jumalasta, tuo hämmennystä ja pimeyttä. Oppilaat huomasivat, että kun opetamme ja opimme Hengen avulla, me ymmärrämme toisiamme ja rakennumme ja iloitsemme yhdessä.

Päivä 3 (Oppi ja liitot 51–52)

Oppilaat oppivat, että välttyäkseen Saatanan eksytykseltä ihmisen täytyy noudattaa Herran käskyjä ja elää Hänen antamiensa ilmoitusten mukaan. He saivat myös tietää, että Jeesuksen Kristuksen opetuslapset suojelevat köyhiä, apua tarvitsevia, sairaita ja ahdistettuja ja huolehtivat heistä.

Päivä 4 (Oppi ja liitot 53–56)

Tutkiessaan niiden pyhien tilannetta, jotka joutuivat lähtemään Leman Copleyn omistamalta maatilalta, oppilaat oppivat, että jos pidämme liittomme ja noudatamme Herran käskyjä, me saamme armon. Kun oppilaat tutkivat taustaa William W. Phelpsin saamalle kutsulle kirjoittaa ja toimia kirjanpainajana kirkolle, he oppivat, että Herra voi käyttää lahjojamme, taitojamme ja kykyjämme valtakunnan siunaukseksi. Kun he saivat tietoa Ezra Thayresta, he huomasivat, että Herra voi antaa käskyn tai peruuttaa käskyn niin kuin hyväksi näkee.

Johdanto

Kesäkuussa 1831 Herra antoi useita ilmoituksia kutsuen Ohion pyhiä matkustamaan Missouriin. Tämä oppiaihe keskittyy siihen, mikä osuus kuuliaisuudella on siinä, että saa lisää ilmoitusta Herralta. Oppiaiheessa käsitellään myös sitä, mitä ”ristin ottaminen” tarkoittaa (ks. OL 56:2).

Opetusehdotuksia

Oppi ja liitot 52:1–13, 22–36

Herra käskee profeettaa ja muita vanhimpia matkustamaan Missouriin ja saarnaamaan evankeliumia matkan varrella

Valmista ennen oppituntia kolme vihjettä, joista kukin johtaa aina seuraavaan. Esimerkiksi ensimmäinen vihje saattaisi johtaa oppilaat etsimään toista vihjettä jonkin luokkahuoneessa olevan esineen alta tai sisältä. Toinen vihje voisi johtaa heidät etsimään kolmatta vihjettä jostakin muualta luokkahuoneesta. Kolmannessa vihjeessä tulisi olla teksti: ”Lukekaa OL 52:1–6. Etsikää periaate, joka on tämän toiminnan kaltainen.”

Teippaa ensimmäinen vihje taululle ja kirjoita sen viereen seuraavat ohjeet: Seuratkaa tätä vihjettä, niin saatte tietää, kuinka Herralta saa johdatusta jatkuvasti.

Kun oppilaat ovat lukeneet ensimmäisen vihjeen, kehota heitä noudattamaan sen ohjeita, jotta he löytävät toisen vihjeen. Kehota sitten heitä lukemaan toisen vihjeen ohjeet ja etsimään kolmas vihje.

Ennen kuin oppilaat noudattavat kolmannen vihjeen ohjeita, selitä, että kohta, jota he tutkivat, sisältää profeetta Joseph Smithille ja muille pappeusjohtajille kirkon konferenssissa annettuja ohjeita. Konferenssi pidettiin Kirtlandissa Ohiossa kesäkuussa 1831. Muistuta oppilaille, että Herra oli aiemmin ilmoittanut, että pyhät perustaisivat kaupungin nimeltä Siion (ks. OL 28:9), mutta Hän ei ollut vielä ilmoittanut sen sijaintia.

Kehota oppilaita noudattamaan kolmannen vihjeen ohjeita. Pyydä muutamia oppilaita lukemaan vuorotellen ääneen jakeet OL 52:1–6. Kehota luokan jäseniä seuraamaan mukana ja etsimään periaate, joka on heidän äskeisen tehtävänsä kaltainen.

  • Mitä voi jakeiden 4–5 mukaan tapahtua, kun olemme uskollisia Jumalan käskyille? (Kun noudatamme Jumalan ohjeita uskollisesti, Hän ilmoittaa meille lisää tahtoaan. Kirjoita tämä periaate taululle. Voisit ehdottaa, että oppilaat kirjoittavat tämän periaatteen pyhien kirjoitustensa marginaaliin.)

  • Kuinka äskeinen toiminta oli tämän periaatteen kaltainen? (Kun oppilaat noudattivat kutakin ohjetta, he saivat lisää ohjeita, jotka johtivat viimein vastaukseen, jota he etsivät.)

  • Mitä hyötyä mielestänne on siitä, että saa Herralta ohjeita ja totuutta vähän kerrallaan eikä kaikkea yhdellä kertaa?

Oppi ja liitot 53

Herra kutsuu Sidney Gilbertin vanhimmaksi ja matkustamaan Joseph Smithin kanssa Missouriin

Lisäesimerkkinä edellä huomatusta totuudesta selitä, että uusi käännynnäinen nimeltään Sidney Gilbert huomasi, ettei häntä ollut mainittu yhtenä niistä lähetyssaarnaajista, jotka kutsuttiin matkustamaan Missouriin. Hän meni profeetta Joseph Smithin luo ja kysyi, mitä Herra halusi hänen tekevän. Profeetta kysyi asiaa ja sai lukuun OL 53 tallennetun ilmoituksen. Ilmoituksessa veli Gilbertiä käskettiin hylkäämään maailma, ottamaan vastaan asettaminen vanhimmaksi ja matkustamaan Missouriin auttamaan kirkon liikeasioiden hoidossa (ks. OL 53:1–5).

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 53:6–7. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille, milloin Herra antaisi Sidneylle loput ohjeistaan. (Voit selittää, että Herra viittasi tähän luetteloon ohjeista ”käskyinä”.)

  • Mistähän syystä meidän täytyy noudattaa Herran meille antamia käskyjä, ennen kuin voimme odottaa saavamme lisää?

Kehota oppilaita, joilla on kokemuksia tästä periaatteesta, kertomaan niistä tai todistamaan tämän periaatteen totuudellisuudesta. Voisit myös kertoa oman kokemuksesi tai lausua todistuksesi.

Kannusta oppilaita kirjoittamaan muistiin kysymys, huolenaihe tai päätös, joka heillä on ja johon he haluaisivat saada Herran apua ja ohjausta. Kehota sitten heitä pohtimaan ja kirjoittamaan muistiin Herran mahdollisesti heille antamia ohjeita, joita he voivat noudattaa täydemmin, jotta he voivat saada Häneltä lisää johdatusta.

Oppi ja liitot 56:1–8

Herra peruuttaa Ezra Thayren lähetystyökutsun ja kehottaa tätä tekemään parannuksen

Kysy oppilailta, tuntevatko he jonkun, joka luopui jostakin tärkeästä noudattaakseen jotakin Herran käskyä. (Mahdollisia esimerkkejä: joku tekee uhrauksen liittyäkseen kirkkoon, lähteäkseen lähetystyöhön tai noudattaakseen tiettyjä kirkon tasovaatimuksia.) Kehota muutamia oppilaita esittämään esimerkkinsä. Pyydä sitten oppilaita tiivistämään, mitä he saivat tietää Ezra Thayresta tutkittuaan lukua OL 56. (Jos he tarvitsevat apua, muistuta heille, että Ezra Thayrea käskettiin palvelemaan lähetystyössä Thomas B. Marshin kanssa, mutta ylpeyden ja itsekkäiden huolien vuoksi hän ei ollut valmis lähtemään silloin kun piti.)

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 56:1–2. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja ottamaan selville, mitä Herra sanoi niistä, jotka kieltäytyvät noudattamasta Hänen käskyjään.

  • Mitä Herra sanoi niistä, jotka kieltäytyvät noudattamasta Hänen käskyjään?

  • Mitä meidän jakeen 2 mukaan täytyy tehdä, jotta pelastuisimme? (Meidän on otettava ristimme, seurattava Vapahtajaa ja pidettävä Hänen käskynsä, jotta pelastuisimme. Kirjoita tämä totuus taululle.)

  • Mitä mielestänne tarkoittaa ”ristimme ottaminen”? (Joseph Smithin raamatunkäännöksen kohdassa Matt. 16:24 määritellään tämä ilmaus seuraavasti: ”Ja nyt, se että ihminen ottaa ristinsä, tarkoittaa, että hän kieltää itseltään kaiken jumalattomuuden ja jokaisen maailmallisen halun ja pitää minun käskyni” [JST, Matthew 16:24, alaviite e]. Viittaus ristiin on muistutus Vapahtajan päättäväisyydestä tehdä taivaallisen Isänsä tahto. Me otamme ristimme osoittamalla halukkuutemme pitää Herran käskyt ja ”kieltää itsemme” eli uhrata kaiken, mikä on välttämätöntä, ollaksemme kuuliaisia Jumalalle.)

  • Mitkä Herran antamat käskyt edellyttävät, että te otatte ristinne ja teette uhrauksia ollaksenne kuuliaisia? (Joitakin esimerkkejä on kirjasessa Nuorten voimaksi.)

Lue seuraavat esimerkit (tai keksi itse sellaisia, jotka ovat sopivampia luokkasi oppilaille) ja kysy, kuinka nämä henkilöt voisivat ottaa ristinsä ja noudattaa Herran käskyjä:

  1. Nuori mies lähestyy ikää, jolloin hän voisi palvella lähetystyössä. Hän on huolissaan kaikesta, mitä hän palvellessaan joutuu jättämään taakseen.

  2. Nuori nainen tietää, että hänen seurakuntansa nuoret ovat menossa temppeliin muutaman kuukauden päästä, mutta hänellä ei ole temppelisuositusta. Hänen elämässään on juuri nyt jotakin, mikä estää häntä saamasta sitä.

Selitä, että jos me päätämme olla ottamatta ristiämme, me saatamme menettää tilaisuuksia siunata muita ja saada itse siunauksia.

Tee yhteenveto kohdasta OL 56:3–8 muistuttamalla oppilaille, että koska Ezra Thayre ei ollut kuuliainen, hänen lähetystyökutsunsa peruttiin ja hän menetti tuossa vaiheessa tilaisuuden palvella. Kehota oppilaita pohtimaan, mitä heidän pitää tehdä ottaakseen oman ristinsä ja ollakseen kuuliaisia Herran käskyille. Kannusta heitä toimimaan sen innoituksen pohjalta, jota he mahdollisesti saavat.

Seuraava viikko (Oppi ja liitot 57–59)

Kysy oppilailta, millaista olisi elää yhteisössä, jossa jokainen olisi vanhurskas, ystävällinen ja laupias. Luvusta OL 59 opimme, kuinka meidän tulee elää, jotta olisimme kelvollisia saamaan temppelin siunaukset ja valmistautuisimme elämään Jumalan luona.