Seminaari
Oppiaihe 16: Oppi ja liitot 8


Oppiaihe 16

Oppi ja liitot 8

Johdanto

Huhtikuussa 1829 Oliver Cowdery alkoi auttaa profeetta Joseph Smithiä kultalevyjen kääntämisessä toimien kirjurina. Koska Herra oli tarjonnut Oliverille kääntämisen lahjaa, jos tämä sitä halusi (ks. OL 6:25), Oliver ”alkoi olla tavattoman innoissaan siitä, että hänelle annettaisiin voima kääntää” (Joseph Smith, julkaisussa History of the Church, osa 1, s. 36). Herra vuorostaan sanoi, että Hän antaisi Oliverille kyvyn kääntää Oliverin uskon mukaan.

Opetusehdotuksia

Oppi ja liitot 8:1–5

Herra lupaa antaa Oliver Cowderylle kääntämisen lahjan

Kirjoita ennen oppituntia taululle seuraavat kysymykset. Jätä kunkin kysymyksen alle tilaa kirjoittaa periaatteita, joita oppilaat huomaavat oppiaiheen aikana.

Mitä me voimme tehdä, jotta rukouksistamme tulisi merkityksellisempiä?

Mistä me voimme tietää, että Jumala puhuu meille?

Suuntaa oppilaiden huomio taululla oleviin kysymyksiin.

  • Mistähän syystä on tärkeää ymmärtää vastaukset näihin kysymyksiin?

Selitä, että luvussa OL 8 on ilmoitus, jonka Herra antoi Oliver Cowderylle Joseph Smithin kautta. Tästä ilmoituksesta voimme löytää Herran antamia ohjeita, jotka auttavat vastaamaan taululla oleviin kysymyksiin.

Kehota oppilaita lukemaan itsekseen OL 8:1 ja panemaan merkille, kuinka Herra opetti Oliveria rukoilemaan.

  • Mitä ohjeita Herra antoi Oliverille rukoilemisesta?

  • Mitä mielestänne tarkoittaa se, että kysyy uskossa, vilpittömin sydämin?

Kirjoita taululla olevan ensimmäisen kysymyksen alle seuraavaa: Jos rukoilemme , me voimme saada .

Kuinka täydentäisitte tämän virkkeen kohdan OL 8:1 perusteella? (Vaikka oppilaat saattavat ilmaista ajatuksen eri tavoin, heidän vastaustensa tulee kuvastaa periaatetta, että jos rukoilemme uskossa ja vilpittömin sydämin, me voimme saada tietoa Jumalalta. Täydennä taululla oleva virke käyttämällä heidän sanojaan.)

  • Mistähän syystä uskomme ja vilpittömyytemme vaikuttavat kykyymme saada tietoa Jumalalta?

Kehota oppilaita miettimään tilannetta, jossa he ovat saaneet siunauksia, kun he ovat rukoilleet uskossa ja vilpittömin sydämin.

Auta oppilaita saamaan näkemystä taululla olevaan toiseen kysymykseen kehottamalla yhtä oppilasta kertomaan lyhyesti siitä, kuinka Mooses johdatti israelilaiset pois orjuudesta egyptiläisten sotajoukkojen ajaessa heitä takaa (ks. 2. Moos. 14).

Kuva
Mooses jakaa Kaislameren

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 8:2-3. Kannusta luokan jäseniä panemaan merkille, kuinka Jumala ilmoitti Moosekselle, että hänen tulisi johdattaa israelilaiset Punaisenmeren poikki.

  • Kuinka Jumala innoitti Moosesta jakamaan Punaisenmeren? (Ilmoituksen hengen avulla.)

  • Minkä totuuden me opimme näiden jakeiden perusteella siitä, kuinka Herra saattaa puhua meille? (Oppilaiden tulee ilmaista, että Herra puhuu mielellemme ja sydämellemme Pyhän Hengen voimalla. Kirjoita tämä totuus toisen taululla olevan kysymyksen alle.)

Kuva
mind and heart diagram

Piirrä taululle oheinen kuvio. Lisää mieleen ja sydämeen kohdistuvat nuolet.

  • Millä tavoin Herra puhuu mielellemme? Millä tavoin Herra puhuu sydämellemme?

Auta oppilaita ymmärtämään paremmin, kuinka Pyhän Hengen vaikutuksen voi tuntea, kehottamalla yhtä oppilasta lukemaan ääneen kahdentoista apostolin koorumin presidentin Boyd K. Packerin seuraavat sanat:

Kuva
Presidentti Boyd K. Packer

”Te voitte oppia nyt nuoruudessanne vaeltamaan Pyhän Hengen johdatuksessa.

Apostolina kuuntelen nykyään samaa innoituksen ääntä. Se tulee samasta lähteestä samalla tavoin kuin se, jota kuuntelin poikana ollessani. Ääni on vain paljon selkeämpi nykyään.” (”Rukoukset ja vastaukset”, Valkeus, toukokuu 1980, s. 36.)

Pyydä sitten toista oppilasta lukemaan ääneen kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin Richard G. Scottin seuraavat sanat:

Kuva
Vanhin Richard G. Scott

Mieleen tuleva vaikutelma on hyvin yksityiskohtainen.

Tarkkoja sanoja voi kuulla tai tuntea, ja ne voidaan kirjoittaa aivan kuin ohjetta saneltaisiin.

Sydämeen tuleva ilmoitus on yleisluonteisempi vaikutelma. Herra aloittaa usein antamalla vaikutelmia. Kun ihminen tunnistaa niiden tärkeyden ja noudattaa niitä, hän saa suuremman kyvyn vastaanottaa yksityiskohtaisempia ohjeita mieleen. Jos sydämeen tulevaa vaikutelmaa noudatetaan, sitä vahvistetaan yksityiskohtaisemmalla mieleen annettavalla ohjeella.” (”Helping Others to Be Spiritually Led”, puhe kirkon koululaitoksen uskonnonopettajille, 11. elokuuta 1998, s. 3–4; lds.org.)

Voit selittää, että joidenkin kohdalla sydämeen tulevat vaikutelmat ovat aivan yhtä yksityiskohtaisia kuin mieleen tulevat.

  • Miksi on tärkeää ymmärtää ja huomata, kuinka Herra kommunikoi yksilöllisesti meidän kanssamme?

Kehota oppilaita kirjoittamaan seminaarimuistivihkoonsa tai pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaansa 1) tilanteesta, jolloin taivaallinen Isä on puhunut heidän mielelleen ja sydämelleen Pyhän Hengen välityksellä, tai 2) tilanteesta, jolloin he ovat tunteneet Pyhän Hengen vaikutuksen. Voisit pyytää muutamaa oppilasta kertomaan, mitä he ovat kirjoittaneet, jos he haluavat tehdä niin. Voisit myös kertoa kokemuksesta, jossa huomasit, että Herra puhui sinulle.

Selitä, että kyky tavoitella ja saada henkilökohtaista ilmoitusta on kaikkien Jumalan lasten ulottuvilla.

Kiinnitä oppilaiden huomio kohtaan OL 8:4. Lue seuraava osa tästä jakeesta ääneen luokalle: ”Ja nyt tämä on sinun lahjasi; käytä sitä, niin olet siunattu.” Selitä, että tässä jakeessa sana lahja tarkoittaa Oliverin kykyä ottaa vastaan ilmoitusta.

  • Mitä mielestänne tarkoittaa se, että käyttää ilmoituksen henkeä? (Että tavoittelee Pyhän Hengen johdatusta.)

Pyydä oppilaita miettimään, kuinka he voivat käyttää paremmin ilmoituksen henkeä omassa elämässään. Kirjoita taululle seuraavaa: Jos käytämme ilmoituksen henkeä, .

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 8:4–5. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille, mitä Herra lupasi Oliverille, jos Oliver käyttäisi ilmoituksen lahjaa. Kun oppilaat ovat vastanneet, ehdota, että yksi tapa täydentää virke voisi olla: Jos käytämme ilmoituksen henkeä, me voimme pelastua pahuudelta ja vahingolta. Täydennä taululla oleva virke.

  • Kuinka Herra on käyttänyt ilmoituksen voimaa suojelemaan teitä tai jotakuta tuntemaanne henkilöä pahuudelta tai vahingolta?

Kehota oppilaita luettelemaan taululle joitakin tapoja, joilla me saattaisimme käyttää paremmin ilmoituksen lahjaa, jotta varjeltuisimme pahuudelta. Kysy heiltä, kuinka heidän ehdotuksensa voivat lisätä kykyämme ottaa vastaan ilmoitusta ja huomata se. Kannusta heitä kirjoittamaan seminaarimuistivihkoonsa tai pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaansa tavoite noudattaa yhtä näistä ehdotuksista.

Voisit lausua oman todistuksesi siitä, miten tärkeää on pyrkiä saamaan ilmoituksen henki, ja kertoa oppilaille, kuinka niin tehdessäsi olet saanut siunauksia elämääsi.

Oppi ja liitot 8:6–9

Oliver Cowderylla on ”Aaronin lahja”

Tee yhteenveto kohdasta OL 8:6–9 kertomalla oppilaille, että Herra siunasi Oliver Cowderya lahjoilla, jotka auttaisivat häntä täyttämään osansa evankeliumin palautuksessa. Näiden lahjojen joukossa oli ”Aaronin lahja”, jonka avulla Oliver, niin Herra sanoi hänelle, tekisi ”ihmeellisiä tekoja”. Emme tiedä tarkalleen, mitä ”Aaronin lahjaan” sisältyy. Muistuta oppilaille, että Aaron oli Mooseksen veli Vanhassa testamentissa ja että hän auttoi Moosesta täyttämään profeetalliset tehtävänsä.

Kehota oppilaita lukemaan itsekseen OL 8:7–8 ja panemaan merkille, mikä voima on kaikkien hengellisten lahjojen taustalla. Selitä, että aina kun Herra kutsuu tai käskee meitä tekemään jonkin tietyn työn, Hän siunaa meitä lahjoilla ja kyvyillä suoriutua siitä.

Oppi ja liitot 8:10–12

Herra lupaa antaa Oliver Cowderylle kääntämisen lahjan, jos Oliverilla on uskoa

Ohjaa oppilaiden huomio taululle kirjoitettuun periaatteeseen: ”Jos rukoilemme uskossa ja vilpittömin sydämin, me voimme saada tietoa Jumalalta.” Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 8:10–12. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille lisää rukoukseen liittyviä näkökohtia. Kun oppilaat ovat kertoneet, mitä ovat löytäneet, esitä seuraava kysymys. Ehdota, että oppilaat pohtivat kysymystä hetken ennen kuin vastaavat:

  • Jos te olisitte Oliverin asemassa, kuinka arvelisitte näiden neuvojen auttavan teitä?

Kehota oppilaita kirjoittamaan seminaarimuistivihkoonsa tai pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaansa muutamia kysymyksiä, joihin he etsivät vilpittömästi vastauksia. He voisivat myös kirjoittaa joitakin erityisiä muutoksia, joita he haluavat tehdä siinä tavassa, jolla he rukoilevat noita vastauksia.

Todista siitä, että Jumala rakastaa oppilaitasi ja on innokas vastaamaan heidän rukouksiinsa ja antamaan heille ilmoitusta. Kannusta heitä esittämään kysymyksensä taivaalliselle Isälleen uskossa ja vakain aikein toimia saamiensa vastausten mukaan.

Kommentteja ja taustatietoja

Oppi ja liitot 8:1. Kysykää uskossa

Vanhin Richard G. Scott kahdentoista apostolin koorumista on sanonut:

Kuva
Vanhin Richard G. Scott

”Rukous on vaikuttavin silloin, kun pyrimme olemaan puhtaita ja kuuliaisia, vaikuttimemme ovat kelvolliset ja me olemme valmiit tekemään sen, mitä Hän pyytää. Nöyrä, luottavainen rukous tuo ohjausta ja rauhaa.” (”Rukouksen ylimaallisen lahjan hyödyntäminen”, Liahona, toukokuu 2007, s. 8.)

Oppi ja liitot 8:2. ”Minä puhun sinulle sinun mielessäsi ja sinun sydämessäsi Pyhän Hengen kautta”

Kuva
Profeetta Joseph Smith

”Ihminen voi hyötyä siitä, että huomaa ilmoituksen hengen ensimmäiset kuiskaukset. Kun esimerkiksi tunnet puhtaan älyn virtaavan itseesi, se voi suoda sinulle äkillisiä oivalluksia. – – Näin oppimalla tuntemaan Jumalan Hengen ja ymmärtämällä sitä voit kasvaa ilmoituksen periaatteessa, kunnes tulet täydelliseksi Kristuksessa Jeesuksessa.” (Kirkon presidenttien opetuksia: Joseph Smith, 2007, s. 136.)

Oppi ja liitot 8:2. Ilmoitus tulee vähitellen ajan kuluessa

Vanhin David A. Bednar kahdentoista apostolin koorumista on selittänyt, että Jumala lähettää usein viestejä pienin, vähittäisin keinoin. Hän on neuvonut meitä olemaan lannistumatta, kun emme saa säännöllisiä, vaikuttavia kokemuksia vastauksena rukoukseen:

Kuva
Vanhin David A. Bednar

”Pimeässä huoneessa sytytettävää valoa voi verrata viestin saamiseen Jumalalta nopeasti, täydellisesti ja yhdellä kertaa. Monet meistä ovat kokeneet tämän ilmoituksen mallin, kun olemme saaneet vastauksia vilpittömiin rukouksiin tai meille on annettu tarvitsemaamme ohjausta tai suojelusta Jumalan tahdon ja aikataulun mukaan. Kuvauksia tällaisista välittömistä ja voimakkaista ilmenemisistä on pyhissä kirjoituksissa, niistä kerrotaan kirkon historiassa ja niistä on todisteita omassa elämässämme. Näitä voimallisia ihmeitä todellakin tapahtuu. Tämä ilmoituksen malli on kuitenkin pikemminkin harvinainen kuin yleinen.

Nousevasta auringosta säteilevän valon vähittäinen lisääntyminen on kuin saisi viestin Jumalalta rivinä rivin päälle, opetuksena opetuksen päälle (ks. 2. Nefi 28:30). Useimmin ilmoitus tulee pieninä palasina ajan kuluessa, ja sitä suodaan halumme, kelvollisuutemme ja valmistautumisemme mukaan. Sellaiset yhteydenotot taivaalliselta Isältä laskeutuvat sieluumme vähitellen ja lempeästi ’kuin kaste taivaasta’ (OL 121:45). Tämä ilmoituksen malli on enemmänkin yleinen kuin harvinainen ja tulee selkeästi esiin Nefin kokemuksissa, kun hän kokeili useita eri lähestymistapoja, ennen kuin onnistui saamaan pronssilevyt Labanilta (ks. 1. Nefi 3–4). Viimein Henki johdatti hänet Jerusalemiin hänen edeltä käsin tietämättä, mitä hänen pitäisi tehdä (ks. 1. Nefi 4:6). Eikä Nefi oppinut rakentamaan taidokasta laivaa yhdellä kertaa vaan ’Herra näytti [hänelle] aika ajoin, millä tavoin [hänen] tuli käsitellä laivapuita’ (1. Nefi 18:1). – –

Meillä kirkon jäsenillä on taipumus korostaa ihmeellisiä ja dramaattisia hengellisiä ilmenemisiä niin paljon, ettemme kenties arvosta sitä tavanomaista mallia, jolla Pyhä Henki tekee työtään, tai saatamme jopa väheksyä sitä. Koska keino saada pieniä ja vähittäisiä hengellisiä vaikutelmia, joista ajan myötä ja täydellisesti koostuu haluttu vastaus tai tarvitsemamme ohjaus, on niin yksinkertainen (ks. 1. Nefi 17:41), me saatamme katsoa ’yli maalin’ (MK Jaak. 4:14).

Olen puhunut monien sellaisten ihmisten kanssa, jotka asettavat kyseenalaiseksi oman todistuksensa voiman ja vähättelevät hengellistä kykyään, koska eivät saa lukuisia, ihmeellisiä tai voimakkaita vaikutelmia. Ehkäpä me – miettiessämme Josephin kokemuksia pyhässä lehdossa, Saulin kokemuksia tiellä Damaskokseen ja Alma nuoremman kokemuksia – alamme uskoa, että meissä on jokin vialla tai että meiltä puuttuu jotakin, ellei elämässämme ole näitä tunnettuja ja hengellisesti vaikuttavia esimerkkejä. Jos teillä on ollut samankaltaisia ajatuksia tai epäilyksiä, tietäkää, että se on melko normaalia. Ponnistelkaa vain eteenpäin kuuliaisesti ja Vapahtajaan uskoen. Kun teette niin, ’ette voi mennä harhaan’ (OL 80:3).” (”Ilmoituksen henki”, Liahona, toukokuu 2011, s. 88–89.)

Oppi ja liitot 8:1–4. Hengen johdattamana

Vanhin Richard G. Scott kahdentoista apostolin koorumista on sanonut:

Kuva
Vanhin Richard G. Scott

”Olkaa kärsivällisiä, kun täydellistätte kykyänne saada Hengen johdatusta. Saatte hengellistä johdatusta harjoittelemalla huolellisesti ja soveltamalla oikeita periaatteita sekä olemalla herkkiä saamillenne tunteille. Todistan, että Herra voi Pyhän Hengen välityksellä puhua mielellenne ja sydämellenne. Joskus vaikutelmat ovat vain yleisluonteisia tunteita. Toisinaan ohjaus tulee niin selkeästi ja niin päivänselvästi, että sen voi kirjoittaa muistiin ikään kuin hengellisen sanelun.

Todistan juhlallisesti, että kun rukoilette koko sielunne hartaudella nöyrästi ja kiitollisina, voitte oppia olemaan jatkuvasti Pyhän Hengen ohjauksessa kaikissa elämänne asioissa. Tämä periaate on osoittautunut todeksi oman elämäni ahjossa. Todistan, että voitte henkilökohtaisesti oppia hallitsemaan ne periaatteet, jotka liittyvät Hengen johdatuksen saamiseen. Tällä tavoin Vapahtaja voi johdattaa teitä ratkaisemaan elämän haasteita ja nauttimaan suurta rauhaa ja onnea.” (”Hengellisen johdatuksen saaminen”, Liahona, marraskuu 2009, s. 9.)

Oppi ja liitot 8:3. Moosesta johdatettiin ilmoituksen hengellä

Vanhin Jeffrey R. Holland kahdentoista apostolin koorumista on selittänyt, miksi Herra on saattanut käyttää esimerkkiä Punaisenmeren ylittämisestä esimerkkinä ilmoituksen hengestä:

Kuva
Vanhin Jeffrey R. Holland

”[Kysymys:] Miksi Herra käyttäisi esimerkkiä Punaisenmeren ylittämisestä klassisena esimerkkinä ’ilmoituksen hengestä’? Miksei Hän käyttänyt ensimmäistä näkyä? – – Tai Jeredin veljen saamaa näkyä? No, Hän olisi voinut käyttää mitä tahansa niistä, mutta Hän ei tehnyt niin. Tässä ilmoituksessa Hänellä oli mielessään toinen tarkoitus.

Ensiksikin, ilmoitus tulee miltei aina vastauksena kysymykseen, joka on tavallisesti pakottava – ei aina, mutta tavallisesti. – – Mooseksen haasteena oli se, kuinka saada itsensä ja Israelin lapset pois siitä kauheasta tilanteesta, jossa he olivat. Heidän takanaan oli sotavaunuja, heidän kummallakin puolellaan oli hiekkakinoksia ja välittömästi heidän edessään oli suuri vedenpaljous. Mooses todella tarvitsi tietoa siitä, mitä tehdä, mutta hänen pyyntönsä ei ollut mitenkään ohimennen lausuttu. Tässä tilanteessa oli kirjaimellisesti kysymys elämästä ja kuolemasta.

Myös te tarvitsette tietoa, mutta sellaisissa asioissa, joilla on merkittäviä seurauksia, tieto ei todennäköisesti tule, ellette halua sitä hellittämättä, uskollisesti, nöyrästi. Moroni kutsuu tätä kysymiseksi ’vakain aikein’ (Moroni 10:4). Jos voitte kysyä tällä tavoin ja säilyttää tämän hengen, ei monikaan vastustajan käyttämistä keinoista saa teitä luopumaan vanhurskaalta polulta. – –

Punaisenmeren vedet väistyvät vilpittömän ilmoituksen etsijän tieltä. Vastustajalla on voima tukkia tie, koota faraon sotajoukot ja seurata pakenemistamme aivan veden äärelle, mutta hän ei kykene voittamaan, jos me haluamme tapahtuvan toisin. – – Tämä on ensimmäinen opetus Punaisenmeren ylittämisestä, teidän Punaistenmerienne ylittämisestä ilmoituksen hengen avulla.” (Ks. ”Älkää siis heittäkö pois rohkeuttanne”, Liahona, kesäkuu 2000, s. 39–40.)