Seminaari
Oppiaihe 87: Oppi ja liitot 84:43–61


Oppiaihe 87

Oppi ja liitot 84:43–61

Johdanto

Joseph Smith sai lukuun OL 84 tallennetun ilmoituksen 22.–23. syyskuuta 1832. Tässä ilmoituksessa Herra ilmoitti totuuksia pappeudesta, kuten niitä edellisessä oppiaiheessa käsiteltiin. Herra opetti pyhille myös, että on tärkeää ottaa varteen Jumalan sana. Hän nuhteli heitä siitä, että he olivat suhtautuneet kevyesti Mormonin kirjaan ja muihin käskyihin ja ilmoituksiin.

Opetusehdotuksia

Oppi ja liitot 84:43–53

Herra opettaa pyhille, että on tärkeää ottaa varteen Jumalan sana

Muistuta oppilaita tavoitteesta, jonka he asettivat vuoden alussa tutkia pyhiä kirjoituksia päivittäin. Kehota heitä miettimään, kuinka hyvin he ovat menestyneet tässä tavoitteessa. Kun oppilaat ovat miettineet asiaa, esitä seuraavat kysymykset:

  • Mitä haasteita kohtaatte yrittäessänne tutkia pyhiä kirjoituksia joka päivä? (Kun oppilaat vastaavat, myönnä, että voi olla vaikeaa pitää yllä tapaa tutkia pyhiä kirjoituksia päivittäin.)

  • Miksi teette valinnan tutkia pyhiä kirjoituksia, vaikka sitä voi toisinaan olla vaikea tehdä?

Selitä, että tämänpäiväisessä oppiaiheessa oppilaat oppivat luvusta OL 84 totuuksia, jotka voivat innoittaa heitä jatkamaan ponnistelujaan pyhien kirjoitusten tutkimisessa.

Kehota oppilaita lukemaan itsekseen OL 84:43–44 ja etsimään sanoja ja ilmauksia, jotka opettavat, miten tärkeää on tutkia Herran sanaa ja soveltaa sitä käytäntöön.

  • Mitkä sanat ja ilmaukset opettavat, miten tärkeää on tutkia Herran sanaa ja soveltaa sitä käytäntöön? (Oppilaat saattaisivat mainita sellaisia sanoja ja ilmauksia kuten ”käsky”, ”ottaa tunnollisesti varteen” ja ”elää jokaisesta sanasta”.)

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 84:45–46. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja etsimään tästä kohdasta sanoja ja ilmauksia, jotka tarkoittavat samaa kuin ”Herran sana”.

  • Mitä sanoja ja ilmauksia löysitte? (Vastauksissa tulee mainita ”totta”, ”valoa”, ”Jeesuksen Kristuksen Hengestä” ja ”Hengen ääntä”.)

Kirjoita taululle seuraava vajaa virke: Jos otamme tunnollisesti varteen Jumalan sanan, niin…

Kehota oppilaita lukemaan uudelleen itsekseen OL 84:45–46.

  • Kuinka täydentäisitte taululla olevan virkkeen sen pohjalta, mitä löysitte jakeista 45–46? (Oppilaat saattavat ehdottaa erilaisia vastauksia. Täydennä taululla oleva periaate niin, että siitä välittyy seuraava periaate: Jos otamme tunnollisesti varteen Jumalan sanan, niin Kristuksen Henki valaisee meitä.)

Ohjaa oppilaiden huomio ilmaukseen ”Jeesuksen Kristuksen Hengestä” jakeessa 45. Selitä, että ilmaus ”Kristuksen valo” merkitsee samaa asiaa. Kristuksen valolla on ”hyvä vaikutus kaikkien ihmisten elämään. – – Kristuksen valoa ei [kuitenkaan] pidä sekoittaa Pyhään Henkeen. Se ei ole persoona kuten Pyhä Henki on.” (Lujana uskossa, 2005, s. 72.) Kristuksen valo on jokaisessa ihmisessä, ja se antaa ”tietoa oikeasta ja väärästä” tai moraalista ymmärrystä tai toimii omanatuntona. – – ”Se voi ohjata meitä hillitsemään tekojamme – paitsi jos tukahdutamme tai vaiennamme sen” (ks. Boyd K. Packer, ”Kristuksen valo”, Liahona, huhtikuu 2005, s. 9).

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 84:47–48. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja ottamaan selville, kuinka meitä siunataan, jos kuulemme Jeesuksen Kristuksen Hengen ääntä.

  • Kuinka meitä jakeen 47 mukaan siunataan, jos me kuulemme Jeesuksen Kristuksen Hengen ääntä? (Oppilaat saattavat käyttää eri sanoja, mutta heidän tulee huomata seuraava periaate: Jos kuulemme Jeesuksen Kristuksen Hengen ääntä, me tulemme Isän luokse. Kirjoita tämä periaate taululle.)

  • Mitä Isä jakeen 48 mukaan tekee, kun me tulemme Hänen luokseen? (Hän opettaa meitä.)

  • Jakeessa 48 sanotaan, että Isä opettaa meitä ei vain meidän tähtemme vaan myös koko maailman tähden. Mitä se merkitsee teille?

Tuo esiin, että Kristuksen valon lisäksi ihmiset voivat saada Pyhän Hengen kumppanuuden, kun he ovat tehneet kasteenliiton. Tämän lahjan avulla he voivat saada lisää valoa ja heidät voidaan johdattaa takaisin Isän luo saamaan iankaikkinen elämä.

Kehota yhtä oppilasta sammuttamaan luokasta valot ja palaamaan sitten paikalleen. (Huolehdi siitä, että huoneessa on sen verran valoa, että oppilas voi kävellä turvallisesti.) Kehota oppilaita miettimään tilanteita, jolloin heidän on täytynyt kulkea täydellisessä pimeydessä. Pyydä muutamaa kuvailemaan, millainen tämä kokemus heille oli. Sytytä sitten valot.

Selitä, että pyhissä kirjoituksissa käytetään usein pimeyttä kuvailemaan vertauskuvallisesti tiettyä hengellistä tilaa. Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 84:49–53. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille, keiden Herra sanoo olevan hengellisessä pimeydessä ja miksi he ovat tuossa tilassa.

  • Ketkä ovat pimeydessä? Miksi he ovat pimeydessä?

Tuo esiin, että näissä jakeissa niiden, joiden kuvataan olevan pimeydessä, kuvataan myös olevan synnin orjuudessa. Se tarkoittaa sitä, että he ovat syntiensä seurausten ansassa, koska he eivät ole tehneet parannusta.

  • Kuinka se, että elää synnin orjuudessa, on kuin olisi pimeydessä?

Oppi ja liitot 84:54–61

Herra nuhtelee pyhiä siitä, että he ovat suhtautuneet kevyesti Mormonin kirjaan

Selitä, että sanottuaan, että maailma on pimeydessä, Herra myös sanoi, että kirkon jäsenten mieli oli pimentynyt.

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 84:54–56. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja etsimään kaksi syytä, miksi kirkon jäsenten mieli oli pimentynyt.

  • Miksi jakeen 54 mukaan kirkon jäsenten mieli oli pimentynyt?

  • Mitä tarkoittaa se, että suhtautuu johonkin kevyesti? (Ei välitä siitä tai kohtelee sitä epäkunnioittavasti tai huolettomasti.) Kuinka epäusko tai suhtautuminen johonkin pyhään asiaan kevyesti voi saada ihmisen mielen pimentymään?

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 84:57. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja ottamaan selville, mihin pyhät olivat suhtautuneet kevyesti.

  • Mihin pyhät olivat suhtautuneet kevyesti? (Mormonin kirjaan ja Herran aikaisempiin käskyihin eli aiempiin ilmoituksiin, myös niihin, jotka sisältyvät Raamattuun.)

  • Sen perusteella, mitä olette oppineet jakeista 54–58, mitä seurauksia meille koituu, jos suhtaudumme kevyesti Jumalan sanaan? (Oppilaiden tulee ilmaista, että jos suhtaudumme kevyesti Jumalan sanaan, mielemme pimentyy ja me joudumme tuomion alaisiksi. Voit kirjoittaa tämän periaatteen taululle.)

Kehota yhtä oppilasta lukemaan presidentti Ezra Taft Bensonin Mormonin kirjaa koskevat seuraavat sanat:

Kuva
Presidentti Ezra Taft Benson

”Onko meidän suhtautumisellamme tähän kirjaan iankaikkisia seurauksia? Kyllä, joko siunaukseksemme tai tuomioksemme.

Jokaisen myöhempien aikojen pyhän tulee ottaa elinikäiseksi tavakseen tutkia tätä kirjaa. Muussa tapauksessa hän asettaa sielunsa vaaralle alttiiksi ja lyö laimin sitä, mikä voisi antaa hänen koko elämälleen hengellistä ja älyllistä eheyttä. On eroa käännynnäisellä, joka Mormonin kirjan avulla rakentaa Kristuksen kalliolle ja pitää kiinni rautakaiteesta, ja käännynnäisellä, joka ei sitä tee.” (”Mormonin kirja – uskontomme lakikivi”, Liahona, lokakuu 2011, s. 57.)

”Älkäämme jääkö tuomion ja vitsauksen alaisiksi suhtautumalla kevyesti tähän suureen ja ihmeelliseen Herran meille antamaan lahjaan. Ansaitkaamme sen sijaan ne lupaukset, jotka kuuluvat meille, jos pidämme sen kallisarvoisena sydämessämme.” (”Mormonin kirja – uskontomme lakikivi”, Liahona, lokakuu 2011, s. 57.)

Kehota oppilaita pohtimaan, kuinka he suhtautuvat Mormonin kirjaan ja mitä he voivat tehdä, jotta sen tutkimisesta tulisi heille elinikäinen tapa.

Pyydä oppilaita katsomaan uudelleen itsekseen kohtaa OL 84:57.

  • Mitä Herra sanoi, että pyhien piti tehdä sen lisäksi, että he tekisivät parannuksen kevyestä suhtautumisestaan Hänen sanoihinsa? (Auta oppilaita huomaamaan, että Mormonin kirjan ja Herran aikaisemmin antamien käskyjen muistamisen lisäksi pyhien piti tehdä se, mitä niihin on kirjoitettu.)

  • Kuinka tiivistäisitte sen, mitä Herra haluaa meidän tekevän Mormonin kirjalla? (Oppilaat saattavat huomata monia eri periaatteita, mutta muista tähdentää seuraavaa: Meidän tulee tutkia Mormonin kirjaa uskollisesti ja elää sen opetusten mukaan. Kirjoita tämä totuus taululle.)

Järjestä oppilaat pareiksi. Pyydä pareja kertomaan toisilleen vastauksensa seuraavaan kysymykseen:

  • Kuka on sinulle hyvä esimerkki Mormonin kirjan tutkimisesta ja sen opetusten mukaan elämisestä?

Päätä tämä oppiaihe kehottamalla yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 84:60–61. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille, mitä muita ohjeita Herra antaa niille, jotka ottavat vastaan Hänen sanansa Mormonin kirjan välityksellä. Kun nämä jakeet on luettu, tuo esiin, että jakeen 61 mukaan niiden, jotka ottavat vastaan Mormonin kirjassa olevat Herran sanat, tulee todistaa niistä muille.

Kehota muutamaa oppilasta todistamaan siitä, kuinka heitä on siunattu, kun he ovat tutkineet Mormonin kirjaa ja pyrkineet elämään sen opettamien totuuksien mukaan. (Voisit antaa oppilaille hetken aikaa miettiä kokemuksiaan ennen kuin pyydät heitä todistamaan.)

Muistuta oppilaita heidän tavoitteestaan tutkia pyhiä kirjoituksia joka päivä. Kirjoita taululle seuraavat kysymykset ja kehota oppilaita kirjoittamaan seminaarimuistivihkoonsa tai pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaansa heidän vastauksensa näihin kysymyksiin.

Mitä sellaista olet tänään oppinut, mikä on innoittanut sinua jatkamaan Mormonin kirjan tutkimista?

Mitä aiot tehdä, jotta tutkisit entistä tunnollisemmin Mormonin kirjaa ja eläisit siitä oppimiesi totuuksien mukaan?

Kuinka aiot käyttää Mormonin kirjaa, kun kerrot evankeliumista muille?

Todista, että oppilaat pääsevät lähemmäksi taivaallista Isää, kun he elävät tänään luokassa keskusteltujen totuuksien mukaan.

Kommentteja ja taustatietoja

Oppi ja liitot 84:46. ”Henki antaa valon jokaiselle ihmiselle”

Kahdentoista apostolin koorumin presidentti Boyd K. Packer on opettanut Kristuksen valosta ja Pyhästä Hengestä:

Kuva
Presidentti Boyd K. Packer

”Pyhä Henki ja Kristuksen valo ovat keskenään erilaisia. Vaikka niitä toisinaan kuvataankin pyhissä kirjoituksissa samoilla sanoilla, ne ovat kaksi erilaista ja erillistä itsenäistä kokonaisuutta. Teidän on tärkeätä tietää niistä kummastakin. – –

Kristuksen valo määritetään pyhissä kirjoituksissa Hengeksi, joka ’antaa valon jokaiselle ihmiselle, joka tulee maailmaan’ (OL 84:46, kursivointi lisätty); valoksi, ’joka on kaikessa ja joka antaa elämän kaikelle ja joka on laki, jolla kaikkea hallitaan’ (OL 88:13; ks. myös Joh. 1:4–9; OL 84:45–47; 88:6; 93:9).

Kristuksen valoa kutsutaan pyhissä kirjoituksissa myös Jeesuksen Kristuksen Hengeksi (ks. OL 84:45), Herran Hengeksi (ks. 2. Kor. 3:18; ks. myös Moosia 25:24), totuuden Hengeksi (ks. OL 93:26), totuuden valoksi (ks. OL 88:6), Jumalan Hengeksi (ks. OL 46:17) ja Pyhäksi Hengeksi (ks. OL 45:57). Joitakin näitä nimityksiä käytetään viittaamaan myös Pyhään Henkeen.

Ensimmäinen presidenttikunta on kirjoittanut: ’On olemassa kaikkialle maailmaan levinnyt olemus, joka on maailman valo ja elämä, ”joka valaisee jokaisen ihmisen”, joka tulee maailmaan, joka lähtee Jumalan edestä läpi avaruuden äärettömyyden, jonka valoa ja voimaa Jumala suo vaihtelevissa määrin niille, jotka pyytävät Häneltä, heidän uskonsa ja kuuliaisuutensa mukaan’ [”’Receiving’ the Holy Ghost”, Improvement Era, maaliskuu 1916, s. 460].

Riippumatta siitä, kutsutaanko tätä sisäistä valoa, tätä tietoa oikeasta ja väärästä, Kristuksen valoksi, moraaliseksi ymmärrykseksi tai omaksitunnoksi, se voi ohjata meitä hillitsemään tekojamme – paitsi jos tukahdutamme tai vaiennamme sen.” (”Kristuksen valo”, Liahona, huhtikuu 2005, s. 8–9.)

Oppi ja liitot 84:54–57. Tehkää parannus ja muistakaa Mormonin kirja

Vapahtaja ja Hänen profeettansa ovat tarkoin varjelleet Mormonin kirjan kokoamista ja säilyttämistä kautta aikojen. Sen sanoma on mitä tärkein kaikille ihmisille. Presidentti Ezra Taft Benson on varoittanut myöhempien aikojen pyhiä suhtautumasta sen sanomaan kevyesti:

Kuva
Presidentti Ezra Taft Benson

”Kun eräät alkuaikojen lähetyssaarnaajat olivat palaamassa kotiin, Herra nuhteli heitä Opin ja liittojen luvussa 84, koska he olivat suhtautuneet kevyesti Mormonin kirjaan. Sen johdosta heidän mielensä oli pimentynyt. Herra sanoi, että tällainen suhtautuminen Mormonin kirjaan saattoi koko kirkon, jopa kaikki Siionin lapset, tuomion alaisiksi. Ja sitten Herra sanoi: ’Ja he jäävät tämän tuomion alaisiksi, kunnes tekevät parannuksen ja muistavat uuden liiton, nimittäin Mormonin kirjan’. (Ks. OL 84:54–57.) Olemmeko me yhä tuon tuomion alaisia?

– – Meidän suhtautumisellamme tähän kirjaan on vakavia seurauksia.

’Ne, jotka ottavat sen vastaan uskossa’, sanoi Herra, ’ja tekevät vanhurskauden tekoja, saavat iankaikkisen elämän kruunun;

mutta niille, jotka paaduttavat sydämensä epäuskossa ja hylkäävät sen, se kääntyy heidän omaksi tuomiokseen –

sillä Herra Jumala on sanonut niin’ (OL 20:14–16).

Onko Mormonin kirja totta? On.

Keitä varten se on? Meitä varten.

Mikä on sen tarkoitus? Tuoda ihmisiä Kristuksen luokse.

Miten se sen tekee? Todistamalla Kristuksesta ja paljastamalla Hänen vihollisensa.

Miten meidän on käytettävä sitä? Meidän on saatava siitä todistus, meidän on opetettava sen avulla ja meidän on pidettävä sitä viirinämme ja lähetettävä sanamme siitä vihellyksenä [ks. 2. Nefi 29:2].

Olemmeko tehneet niin? Emme niin kuin meidän pitäisi emmekä niin kuin meidän täytyy.

Onko meidän suhtautumisellamme tähän kirjaan iankaikkisia seurauksia? Kyllä, joko siunaukseksemme tai tuomioksemme.

Jokaisen myöhempien aikojen pyhän tulee ottaa elinikäiseksi tavakseen tutkia tätä kirjaa. Muussa tapauksessa hän asettaa sielunsa vaaralle alttiiksi ja lyö laimin sitä, mikä voisi antaa hänen koko elämälleen hengellistä ja älyllistä eheyttä.” (Ks. ”Mormonin Kirja on Jumalan sanaa”, Valkeus, elokuu 1975, s. 46.)

Oppi ja liitot 84:57–61. Mormonin kirjan käyttäminen tutkimisessamme ja opettamisessamme

Presidentti Ezra Taft Benson on sanonut:

Kuva
Presidentti Ezra Taft Benson

”Mormonin Kirja ei ole ollut eikä vieläkään ole keskeisellä sijalla henkilökohtaisessa tutkimisessamme, perheen opettamisessa, puheissa ja lähetystyössä. Tästä meidän täytyy tehdä parannus.” (Kirkon presidenttien opetuksia: Ezra Taft Benson, 2014, s. 134.)