Seminaari
Oppiaihe 65: Oppi ja liitot 59


Oppiaihe 65

Oppi ja liitot 59

Johdanto

Sunnuntaina 7. elokuuta 1831 ollessaan Jacksonin piirikunnassa Missourissa profeetta Joseph Smith sai ilmoituksen, joka on luvussa OL 59. Tässä ilmoituksessa Herra esitti odotuksiaan pyhille, jotka olivat äskettäin saapuneet Siioniin. Näihin odotuksiin kuului esimerkiksi se, kuinka lepopäivää vietetään oikein. Herra myös vahvisti, että ne, jotka pitävät Hänen käskynsä, saavat hengellisiä ja ajallisia siunauksia.

Opetusehdotuksia

Oppi ja liitot 59:1–4

Herra kuvailee siunauksia, jotka Hän suo uskollisille pyhille Siionissa

Kirjoita ennen oppituntia taululle seuraavat kysymykset:

Mitä mielestänne tarkoittaa se, että te rakastatte Herraa koko ?

Miten saattaisitte nähdä sellaisten henkilöiden toimivan ja asennoituvan, jotka rakastavat Herraa koko verrattuina niihin, jotka eivät rakasta?

Kirjoita oppitunnin alussa taululle nimi Polly Knight. Kysy oppilailta, mitä he muistavat hänestä oppiaiheen perusteella, joka käsitteli lukua OL 57. Jos oppilaat tarvitsevat muistin virkistämistä, kehota yhtä oppilasta lukemaan Polly Knightista selonteko, joka on oppiaiheessa 62.

  • Mitä ihailette Polly Knightissa?

Kerro oppilaille, että Joseph Smith sai lukuun OL 59 tallennetun ilmoituksen sinä päivänä, jolloin Polly kuoli. Kehota oppilaita lukemaan itsekseen OL 59:1–2 etsien ilmauksia, jotka olisivat saattaneet olla merkityksellisiä Pollyn ystäville ja läheisille. Kehota oppilaita kertomaan, mitä he saivat selville.

  • Keihin muihin Polly Knightin lisäksi tämä ilmoitus jakeen 1 mukaan soveltuu? (Pyhiin, jotka noudattavat Jumalan käskyjä silmämääränä vain Hänen kunniansa.) Mitä mielestänne tarkoittaa se, että silmämääränä on vain Jumalan kunnia?

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 59:3–4 ja pyydä luokan jäseniä panemaan merkille, mitä ajallisia ja hengellisiä siunauksia luvataan niille, jotka ovat kuuliaisia Herralle silmämääränään vain Hänen kunniansa. Pyydä heitä kertomaan, mitä he löysivät.

  • Mitä sellaisia siunauksia Herra lupaa jakeessa 4, joita jotkut ihmiset eivät kenties pitäisi siunauksena? (Monia käskyjä.) Millä tavoin käskyt ovat meille siunaus? (Kun oppilaat vastaavat tähän kysymykseen, voit ehdottaa, että he lukevat kohdan OL 130:20–21.)

Kirjoita taululle seuraava vajaa virke: Jos pidämme käskyt silmämääränä vain Jumalan kunnia, niin…

Kehota oppilaita täydentämään virke käyttämällä sitä, mitä he ovat oppineet jakeista 1–4. Yksi tapa, jolla oppilaat saattavat ilmaista tämän periaatteen, on: Jos pidämme käskyt silmämääränä vain Jumalan kunnia, niin meitä siunataan sekä ajallisesti että hengellisesti. Kehota oppilaita etsimään muita esimerkkejä tästä periaatteesta, kun he jatkavat tämän ilmoituksen tutkimista.

Oppi ja liitot 59:5–8

Herra antaa pyhille käskyjä

Selitä, että Herra jatkaa tätä ilmoitusta antamalla Siionin pyhille useita käskyjä. Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 59:5 ja pyydä luokan jäseniä etsimään käsky, jonka Herra antoi pyhille.

Mitä Herra tämän jakeen mukaan odottaa pyhiltään? (Oppilaiden tulee huomata seuraava periaate: Meidän täytyy rakastaa Jumalaa koko sydämestämme, väkevyydestämme, mielestämme ja voimastamme.)

Järjestä luokan jäsenet pareiksi. Anna kullekin parille yksi sanoista, jotka kuvaavat sitä, kuinka meidän tulee rakastaa Herraa (sydän, väkevyys, mieli, voima). Ohjaa oppilaita käyttämään saamaansa sanaa täydentääkseen kysymykset, jotka kirjoitit taululle ennen oppituntia. Kehota kunkin parin ensimmäistä oppilasta miettimään vastausta ensimmäiseen kysymykseen ja toista oppilasta miettimään vastausta toiseen kysymykseen. Kun oppilailla on ollut riittävästi aikaa keskustella näistä kysymyksistä parinsa kanssa, kehota muutamia oppilaita kertomaan vastauksensa luokalle.

Auta oppilaita tuntemaan, miten tosi ja tärkeä on käsky rakastaa Herraa koko sydämestämme, väkevyydestämme, mielestämme ja voimastamme, kehottamalla heitä kirjoittamaan jommankumman seuraavan ehdotuksen mukainen kuvaus seminaarimuistivihkoonsa tai pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaansa:

  • Kirjoita tilanteesta, jolloin olet tuntenut suurta rakkautta Herraa kohtaan.

  • Kirjoita tilanteesta, jolloin rakkautesi Herraa kohtaan vaikutti tekemääsi päätökseen.

Kehota riittävän ajan kuluttua muutamia oppilaita kertomaan, mitä he kirjoittivat. (Muistuta oppilaille, ettei heidän pidä kertoa kokemuksista, jotka ovat liian henkilökohtaisia tai yksityisiä.)

Kehota oppilaita lukemaan itsekseen OL 59:6–8 ja ottamaan selville, mitä muita käskyjä Herra antoi pyhille tänä aikana.

  • Kuinka nämä käskyt liittyvät käskyyn rakastaa Herraa koko sydämestämme, väkevyydestämme, mielestämme ja voimastamme?

  • Kuinka se, että rakastamme lähimmäisiämme, osoittaa, että rakastamme Herraa?

Oppi ja liitot 59:9–19

Herra opettaa pyhille lepopäivää koskevia asioita

Anna oppilaille monisteena kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin Mark E. Petersenin seuraavat sanat tai kirjoita ne taululle ennen oppituntia. (Ote on mukailtu artikkelista ”Sapatti”, Konferenssiraportit 1973–1975, s. 241.)

”Se, miten me pyhitämme tai olemme pyhittämättä sitä, on erehtymätön osoitus siitä, miten me henkilökohtaisesti suhtaudumme Herraan ja Hänen kärsimiseensä Getsemanessa, Hänen ristinkuolemaansa ja Hänen ylösnousemukseensa” (vanhin Mark E. Petersen).

Kehota oppilaita arvaamaan sana, joka puuttuu tästä virkkeestä (”lepopäivän”). Kun he ovat kertoneet ehdotuksiaan, selitä, että lukuun OL 59 tallennetussa ilmoituksessa Herra tuo uudelleen julki käskyn, joka voisi auttaa pyhiä asettamaan Jumalan ensimmäiseksi elämässään ja syventämään suhdettaan Häneen. Tämä on se käsky, josta vanhin Petersen puhui. Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 59:9–10 ja pyydä oppilaita etsimään kohdasta, minkä käskyn Herra antoi pyhille.

  • Minkä käskyn Herra antoi näissä jakeissa? (Pyhittäkää lepopäivä.)

Kehota oppilaita täydentämään vanhin Petersenin virke sanalla lepopäivän.

  • Kuinka se, miten pyhitämme lepopäivän tai olemme pyhittämättä sitä, liittyy vanhin Petersenin mukaan rakkauteemme Herraa ja Hänen sovitustaan kohtaan?

Tuo esiin, että jakeessa 9 Herra lupasi suuren siunauksen niille, jotka kunnioittavat Hänen pyhää päiväänsä. Kirjoita taululle seuraava vajaa virke: Jos pyhitämme lepopäivän, se auttaa meitä…

Pyydä oppilaita katsomaan uudelleen jaetta 9 ja etsimään lupaus, jonka Herra antoi tämän käskyn yhteydessä.

  • Kuinka meitä jakeen 9 mukaan siunataan, kun pyhitämme lepopäivän? Mitä mielestänne tarkoittaa varjella itsemme, ”niin ettei maailma saastuta”?

Kehota oppilaita täydentämään taululla oleva virke omin sanoin. Seuraava on yksi tapa, jolla oppilaat saattavat ilmaista tämän periaatteen: Jos pyhitämme lepopäivän, se auttaa meitä vastustamaan kiusauksia ja voittamaan synnin. Voit ehdottaa, että oppilaat kirjoittavat tämän periaatteen pyhiin kirjoituksiinsa.

Selitä, että jakeet 9–14 auttavat meitä ymmärtämään, mitä lepopäivän pyhittämisellä tarkoitetaan. Anna jokaiselle oppilaalle tehtäväksi tutustua yhteen seuraavista jakeista: OL 59:9, 10, 12 ja 13. Kehota oppilaita tutkimaan saamaansa jaetta itsekseen ja panemaan merkille näkemyksiä siitä, kuinka me voimme pyhittää lepopäivän. Kerro oppilaille, että heillä on tilaisuus kertoa luokan jäsenille, mitä he löytävät. Ennen kuin oppilaat alkavat lukea tehtäväksi saamiaan jakeita, saattaisi olla hyödyllistä selittää, että ilmaus ”omistaaksesi hartautesi” jakeessa 10 tarkoittaa Jumalan palvelemista eli rakkautemme ja uskollisuutemme osoittamista Hänelle .

Pyydä riittävän ajan kuluttua yhtä oppilasta, joka tutki jaetta 9, lukemaan se ääneen. Kehota oppilaita, jotka tutkivat tätä jaetta, kertomaan saamiaan näkemyksiä siitä, kuinka me voimme pyhittää lepopäivän. Pyydä yhtä oppilasta toimimaan kirjurina, ja tehkää taululle periaatteen alle luettelo näistä näkemyksistä. (Esimerkiksi jakeessa 9 oppilaat saattaisivat huomata kirkossa käymisen, rukoilemisen ja sakramentin nauttimisen tärkeinä lepopäivän pyhittämiseen kuuluvina asioina.) Kehota oppilaita toimimaan samoin kunkin jäljellä olevan jakeen kohdalla.

  • Kuinka pyrkimyksenne pyhittää lepopäivä ovat auttaneet teitä vastustamaan kiusauksia ja vahvistaneet teitä hengellisesti?

Kehota oppilaita lukemaan itsekseen OL 59:15 ja panemaan merkille ilmauksia, jotka kuvaavat sitä, miten meidän pitäisi suhtautua lepopäivään. Pyydä oppilaita kertomaan, mitä ilmauksia he löysivät, ja selittämään, miksi tällainen suhtautumistapa lepopäivään voisi auttaa meitä pyhittämään sen.

Tee lyhyt yhteenveto kohdasta OL 59:16–19 selittämällä, että Herra lupaa ajallisia ja hengellisiä siunauksia niille, jotka kunnioittavat Hänen pyhää päiväänsä. Kerro, kuinka lepopäivän pyhittäminen on vaikuttanut sinun suhteeseesi Herraan. Kehota oppilaita kirjoittamaan seminaarimuistivihkoonsa tai pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaansa, mitä sellaista he aikovat tehdä, mikä auttaa heitä pyhittämään lepopäivän.

Oppi ja liitot 59:20–24

Herra antaa maallisia ja iankaikkisia siunauksia uskollisille

Pyydä oppilaita kuvittelemaan, että he ovat vanhempia, jotka antavat lapsilleen lahjoja. Toiset lapsista ilmaisevat vilpittömän kiitollisuutensa joka kerta saadessaan lahjan.

  • Miltä se teistä vanhemmista tuntuu? Vaikuttaisiko se päätökseenne antaa lisää lahjoja? Miksi?

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 59:20–21. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja katsomaan, miltä Jumalasta tuntuu siunata meitä ja kuinka meidän tulee suhtautua Häneen, kun me saamme siunauksia.

  • Miltä Jumalasta tuntuu siunata meitä? (Hän on hyvillään.) Kuinka me jakeen 21 mukaan saattaisimme loukata Jumalaa? (Oppilaiden tulee huomata seuraava periaate: Me loukkaamme Jumalaa, kun emme osoita kiitollisuuttamme Hänelle emmekä pidä Hänen käskyjään.)

Auta oppilaita ymmärtämään, että jakeessa 21 kuvattu Jumalan kokema loukkaus ja viha on todiste Hänen rakkaudestaan meitä kohtaan. Hän on tyytymätön, kun me emme ole kiitollisia tai kuuliaisia, koska sellaiset asenteet etäännyttävät meidät Hänestä.

  • Mistähän syystä suhteemme Jumalaan kärsii, kun me emme kiitä Häntä siunauksista, jotka saamme Häneltä?

  • Kuinka tämä totuus liittyy periaatteeseen, jonka löysimme aiemmin lepopäivän pyhittämisestä?

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 59:23–24. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille, mitä siunauksia Herra lupaa niille, jotka pitävät Hänen käskynsä.

  • Millä tavoin eläminen niiden totuuksien mukaan, jotka olemme löytäneet tästä ilmoituksesta, on tuonut rauhaa elämäänne?

Päätä oppitunti kehottamalla oppilaita pohtimaan niitä monia tapoja, joilla Jumala on siunannut heitä siitä, että he ovat pitäneet Hänen käskynsä, ja tapoja, joilla he voivat osoittaa kiitollisuutensa Hänelle.

Kommentteja ja taustatietoja

Oppi ja liitot 59:9. ”Minun pyhänä päivänäni”

Lukuun OL 59 tallennettu ilmoitus oli ensimmäinen tällä taloudenhoitokaudella annettu ilmoitus, jossa Herra antoi selkeitä ohjeita lepopäivän pyhittämisestä. Herra osoitti ilmoituksen pyhille, jotka rakentaisivat Siionin kaupungin. Nämä pyhät asuivat lähellä muita Jacksonin piirikunnan asukkaita, joista monet noudattivat maailmallista tapaa eivätkä pyhittäneet lepopäivää vaan sen sijaan päättivät osallistua erilaisiin ajanvietteisiin.

Oppi ja liitot 59:9. ”Varjella itsesi – –, niin ettei maailma saastuta”

Vanhin Dallin H. Oaks kahdentoista apostolin koorumista on selittänyt, kuinka sakramentin nauttiminen voi auttaa meitä varjeltumaan maailman saastutukselta:

Kuva
Vanhin Dallin H. Oaks

”Elämme niitä vaikeita aikoja, joista apostoli Paavali profetoi (ks. 2. Tim. 3:1). Ne, jotka pyrkivät kulkemaan suoraa ja kapeaa polkua, näkevät joka puolella houkuttelevia kiertoteitä. Saatamme tuntea hämmennystä, huonommuutta, alakuloa tai masennusta. Kuinka voimme saada Herran Hengen ohjaamaan valintojamme ja pitämään meidät oikealla polulla?

Nykypäivän ilmoituksessa Herra antoi vastauksen tässä käskyssä:

’Ja jotta voisit varjella itsesi täydellisemmin, niin ettei maailma saastuta, mene rukoushuoneeseen antamaan uhriksi sakramenttisi minun pyhänä päivänäni;

sillä totisesti tämä on päivä, joka on määrätty sinulle levätäksesi töistäsi ja omistaaksesi hartautesi Korkeimmalle’ (OL 59:9–10).

Tämä on käsky, johon liittyy lupaus. Osallistumalla viikoittain ja soveliaalla tavalla sakramenttitoimitukseen meistä tulee oikeutettuja lupaukseen, jonka mukaan Hänen Henkensä on aina meidän kanssamme (ks. OL 20:77). Se Henki on meidän todistuksemme perusta. Se todistaa Isästä ja Pojasta, muistuttaa meitä kaikesta ja johtaa meidät totuuteen. Se on kompassi, joka opastaa meitä polullamme. Presidentti Wilford Woodruff on opettanut, että tämä Pyhän Hengen lahja ’on suurin lahja, mitä ihmiselle voidaan suoda’ (julkaisussa Deseret Weekly, 6. huhtikuuta 1889, s. 451).

Kuinka voimme saada Herran Hengen ohjaamaan valintojamme, jotta voimme varjella itsemme, ’niin ettei maailma saastuta’ (OL 59:9), ja pysyä turvallisella polulla läpi kuolevaisuuden? Meidän tulee olla kelvollisia saamaan osaksemme Jeesuksen Kristuksen sovituksen puhdistava voima. Meistä tulee kelvollisia, kun pidämme Hänen käskynsä tulla Hänen luokseen särkynein sydämin ja murtunein mielin ja siinä loistavassa viikoittaisessa kokouksessa nauttia sakramentin vertauskuvat ja tehdä liitot, jotka oikeuttavat meidät siihen kallisarvoiseen lupaukseen, että Hänen Henkensä olisi aina meidän kanssamme (ks. OL 20:77).” (”Sakramenttikokous ja sakramentti”, Liahona, marraskuu 2008, s. 17, 20.)