Seminaari
Oppiaihe 78: Oppi ja liitot 76:1–19


Oppiaihe 78

Oppi ja liitot 76:1–19

Johdanto

Helmikuun 16. päivänä 1832 Joseph Smith ja Sidney Rigdon olivat tekemässä innoitettuja tarkistuksia Raamattuun (joita toisinaan nimitetään Joseph Smithin raamatunkäännökseksi). Kun he olivat kääntämässä kohtaa Joh. 5:29 ja pohtimassa sen merkitystä, heille näytettiin näky, joka on tallennettu lukuun OL 76. Tämän näyn aikana Vapahtaja näytti Joseph Smithille ja Sidney Rigdonille sarjan erillisiä näkyjä, jotka vahvistivat, että Jeesus Kristus on todellinen ja jumalallinen, antoivat opetusta Saatanan ja kadotuksen poikien lankeamisesta ja toivat ilmi, millaisia kolme kirkkauden valtakuntaa ovat ja millaisia ovat ne, jotka perivät nuo valtakunnat. Presidentti Wilford Woodruff on sanonut: ”Viittaan pelkästään ’Näkyyn’ [luvussa 76] ilmoituksena, joka antaa enemmän valoa, enemmän totuutta ja enemmän periaatteita kuin mikään ilmoitus, joka sisältyy mihinkään muuhun kirjaan, mitä olemme ikinä lukeneet. Sen avulla meidän on helppo ymmärtää nykyinen tilamme, mistä tulimme, miksi olemme täällä ja minne olemme menossa. Kuka tahansa voi tietää tuon ilmoituksen avulla, mikä hänen osansa ja tilansa on oleva.” (Ks. Kirkon presidenttien opetuksia: Wilford Woodruff, 2005, s. 123–124.)

Luku OL 76 opetetaan neljän oppitunnin aikana. Tämä oppiaihe kattaa lyhyen katsauksen näkyyn, Herran lupaamat siunaukset uskollisille ja ne toimet, jotka johtivat siihen, että Joseph Smith ja Sidney Rigdon saivat tämän näyn.

Opetusehdotuksia

Katsaus lukuun Oppi ja liitot 76

Pyydä oppilaita mainitsemaan muutama paikka, jonne he haluaisivat lähteä lomalle. (Tee luettelo heidän vastauksistaan taululle.) Ympyröi yksi taululle luetelluista määränpäistä. Pyydä oppilaita kirjoittamaan kuvaus siitä, mitä reittiä heidän pitäisi matkustaa, jotta he saapuisivat valittuun määränpäähän. Kehota parin minuutin kuluttua muutamia oppilaita kertomaan, mitä he kirjoittivat. Valitse sitten taululle luetelluista määränpäistä sellainen, joka on merkittävästi erilainen kuin ensimmäinen määränpää, ja esitä seuraavat kysymykset:

  • Jos matkustatte kuvailemaanne reittiä ensimmäiseen määränpäähän, veisikö se teidät tähän toiseen määränpäähän?

  • Kuinka valitsemanne määränpää vaikuttaa reittiin, jota teidän on matkustettava päästäksenne sinne?

Selitä, että helmikuussa 1832 profeetta Joseph Smith ja Sidney Rigdon saivat näyn, jossa ilmoitettiin ihmiskunnan mahdolliset iankaikkiset määränpäät. Tässä näyssä, joka on tallennettu lukuun OL 76, kuvaillaan kolmea kirkkauden astetta (eli valtakuntaa) sekä niiden hengellisen kehityksen astetta, jotka tulevat perimään ne. Kehota oppilaita kiinnittämään huomiota valintoihin, jotka johtavat iankaikkiseen elämään selestisessä valtakunnassa, kun he tutkivat tätä näkyä neljän seuraavan oppitunnin aikana. Kehota heitä lisäksi pohtimaan, johtavatko ne valinnat, joita he parhaillaan tekevät, heitä kohti sitä iankaikkista määränpäätä, joka tuo heille suurimman onnen.

Luo lyhyt katsaus luvun OL 76 sisältöön antamalla oppilaille monisteena oheinen esitys. (Voit tehdä monisteesta niin pienen, että oppilaat voivat säilyttää sitä pyhien kirjoitustensa välissä ja käyttää sitä, kun he tutkivat lukua 76.) Selitä, että esitys on katsaus siihen, mitä Joseph ja Sidney näkivät saamassaan näyssä ja mitä he oppivat siitä.

Kuva
kingdoms of glory

Oppi ja liitot 76:1–10

Herra lupaa siunauksia niille, jotka ovat uskollisia Hänelle

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 76:1–5. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille, millä sanoilla ja ilmauksilla kuvaillaan Jeesuksen Kristuksen ominaisuuksia.

  • Mitkä näissä jakeissa mainituista Jeesuksen Kristuksen ominaisuuksista ovat tärkeitä teille? Miksi?

Ohjaa oppilaiden huomio niihin Vapahtajan ominaisuuksiin, joita kuvataan kohdassa OL 76:5.

  • Mitä meidän jakeen 5 mukaan täytyy tehdä, jotta kokisimme Herran armollisuuden ja laupeuden? (Meidän täytyy pelätä Häntä. Selitä, että tässä yhteydessä Herran pelkääminen tarkoittaa sitä, että kunnioittaa, arvostaa ja rakastaa Häntä.)

  • Mitä meidän täytyy tehdä saadaksemme Hänen kunnioituksensa? Mitä mielestänne tarkoittaa se, että palvelee Herraa ”vanhurskaasti ja vilpittömästi loppuun asti”?

Kehota oppilaita lukemaan itsekseen OL 76:6–9 ja etsimään siunauksia, joita Herra lupaa niille, jotka kunnioittavat ja palvelevat Häntä.

  • Mitä siunauksia näiden jakeiden mukaan koituu niille, jotka kunnioittavat ja palvelevat Herraa? (Voit muistuttaa oppilaita siitä, että sana salaisuudet jakeessa 7 tarkoittaa hengellisiä totuuksia, jotka voi tietää vain ilmoituksen kautta.)

Kirjoita taululle seuraava vajaa virke: Jos kunnioitamme Herraa ja palvelemme Häntä loppuun asti, Hän kunnioittaa meitä…

Kehota oppilaita täydentämään taululla oleva periaate. Heidän tulee mainita seuraavaa: Jos kunnioitamme Herraa ja palvelemme Häntä loppuun asti, Hän kunnioittaa meitä ilmoittamalla meille totuutta.

Auta oppilaita ymmärtämään, kuinka Herra voi ilmoittaa meille totuutta, ottamalla esiin lamppu (tai taskulamppu) ja kysymällä, kuinka se saattaisi liittyä Hengen vaikutukseen. Kun oppilaat ovat vastanneet, kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 76:10. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille muita näkemyksiä siitä, kuinka lamppu (tai taskulamppu) saattaisi liittyä Hengen vaikutukseen.

  • Kuinka Hengen vaikutus on lampun kaltainen valonlähde? (Oppilaiden vastaukset saattavat tuoda ilmi seuraavan totuuden: Herra valaisee meidät Hengellä.)

  • Mitä valaiseminen tarkoittaa? (Että saa tietoa tai hengellistä näkemystä, joka lisää ymmärrystämme tai auttaa meitä näkemään totuuden.)

  • Milloin olette kokeneet, että Henki on valaissut teidät? (Kun oppilaat ovat vastanneet, voit itsekin kertoa jonkin oman kokemuksesi.)

Oppi ja liitot 76:11–19

Joseph Smith ja Sidney Rigdon kuvailevat olosuhteita, jotka johtivat heidän saamaansa näkyyn

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 76:11–14. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille, miten jakeissa 5–10 annetut lupaukset täyttyivät.

  • Millä tavoin Joseph Smith ja Sidney Rigdon kokivat jakeissa 5–10 mainittujen lupausten täyttyvän?

Kehota oppilaita miettimään tilanteita, jolloin he ovat lukeneet pyhiä kirjoituksia eivätkä ole ymmärtäneet, mitä ovat lukeneet.

  • Mitä olette tehneet ymmärtääksenne paremmin pyhiä kirjoituksia?

Selitä, että se, mitä Joseph Smith ja Sidney Rigdon tekivät ennen kuin he saivat tämän näyn, voi opettaa meille, kuinka me voimme ymmärtää paremmin pyhiä kirjoituksia ja saada Pyhän Hengen ilmoittamaan meille totuutta.

Anna oppilaille tehtäväksi työskennellä pareittain. Kehota kunkin parin ensimmäistä oppilasta lukemaan itsekseen luvun OL 76 johdanto. Kehota kunkin parin toista oppilasta lukemaan itsekseen OL 76:15–19. Pyydä oppilaita tutkimaan, mitä sellaista Joseph Smith ja Sidney Rigdon olivat tehneet tai tekivät, mikä valmisti heitä saamaan ymmärrystä pyhistä kirjoituksista ilmoituksen kautta. ( Voit selittää, että Joseph Smithin aikaan useimmat ihmiset, jotka uskoivat Raamattuun, ajattelivat, että viimeisen tuomion jälkeen kaikki ihmiset joutuisivat joko taivaaseen tai helvettiin.) Kun oppilailla on ollut riittävästi aikaa lukea, pyydä heitä kertomaan parilleen, mitä he ovat löytäneet. Esitä sitten oppilaille seuraavat kysymykset:

  • Mitä sellaista Joseph Smith ja Sidney Rigdon tekivät, mikä valmisti heitä saamaan tämän näyn? (He tutkivat ja mietiskelivät kohtaa Joh. 5:29.)

  • Mitä pyhien kirjoitusten mietiskeleminen tarkoittaa? (Mahdollisia vastauksia: sen pohtimista tai ajattelemista, mitä lukee, kysymysten esittämistä siitä, mitä lukee, ja aiemmin saadun tiedon yhdistämistä parhaillaan opittavaan.)

  • Minkä periaatteen voimme oppia Joseph Smithin ja Sidney Rigdonin esimerkistä? (Oppilaat saattavat ehdottaa monia eri periaatteita, mutta muista tähdentää seuraavaa periaatetta: Kun rukoillen tutkimme ja pohdimme pyhiä kirjoituksia, me valmistaudumme saamaan Herralta ymmärrystä Pyhän Hengen kautta.)

Auta oppilaita ymmärtämään paremmin, kuinka he voivat rukoillen tutkia ja pohtia pyhiä kirjoituksia, kehottamalla yhtä oppilasta lukemaan kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin D. Todd Christoffersonin seuraavat sanat. Pyydä luokan jäseniä kuuntelemaan, mitä muuta toimintaa pyhien kirjoitusten tutkimiseen ja pohtimiseen rukoillen liittyy. (Voit antaa oppilaille monisteena tämän lainauksen, jotta he voivat seurata mukana.)

Kuva
Vanhin D. Todd Christofferson

”Kun sanon ’tutkia’, tarkoitan jotakin muutakin kuin lukemista. – – Näen teidän joskus lukevan muutamia jakeita, pysähtyvän pohtimaan niitä, lukevan jakeet huolellisesti uudelleen, ja kun ajattelette, mitä ne tarkoittavat, rukoilevan ymmärrystä, esittävän kysymyksiä mielessänne, odottavan hengellisiä vaikutelmia ja kirjoittavan muistiin ne vaikutelmat ja näkemykset, joita tulee, niin että voitte muistaa ja oppia lisää. Sillä lailla opiskellen ette ehkä lue monta lukua tai jaetta puolessa tunnissa, mutta te annatte sydämessänne sijaa Jumalan sanalle, ja Hän puhuu teille.” (”Kun olet kääntynyt”, Liahona, toukokuu 2004, s. 11.)

  • Mitä toimintatapoja vanhin Christofferson yhdisti pyhien kirjoitusten tutkimiseen ja pohtimiseen rukoillen?

  • Mitä muuta vanhin Christoffersonin ehdotusten lisäksi olette tehneet tutkiaksenne ja pohtiaksenne rukoillen pyhiä kirjoituksia? (Kirjoita oppilaiden vastaukset taululle.)

  • Mitä olette kokeneet sen seurauksena, että olette rukoillen tutkineet ja pohtineet pyhiä kirjoituksia?

Kannusta nuoria noudattamaan niitä toimintatapoja, joista tänään on keskusteltu, henkilökohtaisessa pyhien kirjoitusten tutkimisessaan. Voisit lausua todistuksesi pyhien kirjoitusten tutkimisesta ja pohtimisesta rukoillen.

Kommentteja ja taustatietoja

Katsaus lukuun Oppi ja liitot 76. Valitse oikea reitti haluttuun määränpäähän

Seuraava kertomus, jonka on esittänyt vanhin Sterling W. Sill seitsemänkymmenen koorumista, havainnollistaa sitä, miten tärkeää on valita reitti, joka johtaa meidät eniten haluamaamme iankaikkiseen määränpäähän:

Kuva
Vanhin Sterling W. Sill

”Voisimme saada todella monia tärkeitä opetuksia kertomuksesta, jonka esitti monia vuosia sitten tri Harry Emerson Fosdick. Sen nimi on ’Väärässä bussissa’. Se kertoo miehestä, joka [Yhdysvalloissa] nousi bussiin aikomuksenaan ja halunaan mennä Detroitiin. Mutta kun hän saapui pitkän matkan jälkeen perille, hän huomasi olevansa Kansas Cityssä. Alkuun hän ei voinut uskoa sitä. Kun hän kysyi [ohjeita] Woodward Avenuelle ja hänelle kerrottiin, ettei sellaista katua ole, hän tuohtui – hän tiesi, että sellainen oli. Kesti jonkin aikaa, ennen kuin hän pystyi myöntämään sen tosiasian, että huolimatta hyvistä aikomuksistaan ja vilpittömästä halustaan hän ei ollut lainkaan Detroitissa vaan Kansas Cityssä. Kaikki oli mallillaan yhtä pientä yksityiskohtaa lukuun ottamatta: hän oli vain noussut väärään bussiin.

Eikö ole kiinnostavaa, että hyvin monet ihmiset saapuvat elämässään johonkin paikkaan, jonne he eivät koskaan aikoneet mennä? Me valitsemme kunnian ja menestyksen ja onnen tavoitteita, ja sitten me joskus nousemme busseihin, jotka vievät meidät määränpäihin, jotka ovat täynnään kunniattomuutta, epäonnistumisia ja ikävyyksiä. Yksi kuolevaisen olemassaolomme tärkeimmistä tarkoituksista on valmistaa meitä elämään, joka odottaa tämän jälkeen. Ja mahdollinen määränpäämme on jaoteltu kolmeen suurenmoiseen alueeseen, joita Paavali vertaa haluttavuudessaan auringon, kuun ja tähtien kirkkauteen. – –

Ja näin palaamme jälleen tähän erinomaiseen ajatukseen, joka on yksi tärkeimmistä maailmassa: ensiksi, että tiedämme, minne haluamme mennä, ja toiseksi, että nousemme bussiin, joka vie meidät sinne.” (”On the Wrong Bus”, New Era, heinäkuu 1983, s. 4, 6.)

Oppi ja liitot 76:11–12. ”Hengen voimasta silmämme aukenivat”

Joseph Smith ja Sidney Rigdon sanoivat, että ollessaan kääntämässä kohtaa Joh. 5:29 he olivat ”Hengessä” (OL 76:11) ja ”Hengen voimasta” (OL 76:12) heidän silmänsä aukenivat. Tässä yhteydessä nämä ilmaukset tarkoittavat väliaikaista fyysistä ja hengellistä tilaa, jota sanotaan kirkastumiseksi. Kirkastuminen tapahtuu silloin kun ihmisen ulkomuoto ja olemus muuttuvat väliaikaisesti ”korkeammalle hengelliselle tasolle, niin että hän voi kestää taivaallisten olentojen kirkkauden heidän edessään” (PKO, hakusana ”Kirkastuminen”, scriptures.lds.org/fi).

Oppi ja liitot 76:19. Pyhien kirjoitusten tutkiminen ja pohtiminen

Presidentti Henry B. Eyring ensimmäisestä presidenttikunnasta on opettanut, mitä eroa on tutkimisella ja pohtimisella sekä mikä suhde on pohtimisella ja ilmoituksen saamisella:

Kuva
Presidentti Henry B. Eyring

”Lukeminen, tutkiminen ja pohtiminen eivät ole sama asia. Me luemme sanoja ja saamme kenties ajatuksia. Me tutkimme ja kenties löydämme pyhistä kirjoituksista kaavoja ja yhteyksiä. Mutta kun me pohdimme, me kutsumme Hengen antamaan ilmoitusta. Pohtiminen on minulle sitä ajattelemista ja rukoilemista, jota teen luettuani ja tutkittuani pyhien kirjoitusten kohtia huolella.” (”Palvelkaa Hengen voimalla”, Liahona, marraskuu 2010, s. 60.)

Vanhin Marvin J. Ashton kahdentoista apostolin koorumista on opettanut:

Kuva
Vanhin Marvin J. Ashton

”Pohtiessamme me annamme Hengelle mahdollisuuden innoittaa ja opastaa” (ks. ”Lahjat ovat moninaiset”, Valkeus, tammikuu 1988, s. 17).

Oppi ja liitot 76. ”Näky”

Runollinen versio luvusta OL 76, jota yleisesti nimitetään ”Näyksi”, kirjoitettiin Joseph Smithin johdolla. Runo julkaistiin 1. helmikuuta 1843 kirkon sanomalehdessä Times and Seasons, joka ilmestyi Nauvoossa Illinoisissa marraskuusta 1839 helmikuuhun 1846 (ks. Times and Seasons, 1. helmikuuta 1843, s. 82–85). Seuraavassa taulukossa näkyvät luvun OL 76 osat ja niitä vastaavat runon säkeet sekä näkemyksiä, joita voimme saada kummastakin.

Oppi ja liitot 76

Runollinen tulkinta

Näkemys

Jae 24

”Että juuri hän on luonut nykyiset ja menneet maailmat ja että niiden asukkaat ovat Jumalalle syntyneitä poikia ja tyttäriä.”

Säkeet 19–20

19. Kuulin suuren äänen taivaasta todistavan:

Hän on Vapahtaja, Isän Ainosyntyinen.

Hänestä, Hänen kauttaan on maailmat luotu,

kaikki, jotka kiertävät radoilla taivaiden.

20. Niiden joka ikisen asukkaat lunastanut

sama Vapahtaja on kuin meidätkin,

nuo tyttäret ja pojat Jumalamme,

samoin voimin ja aivan samoin totuuksin.

Jeesus Kristus on Vapahtaja paitsi meidän maailmamme asukkaille myös kaikkien muiden Hänen luomiensa maailmojen asukkaille.

Jakeet 72–73

”Katso, nämä ovat niitä, jotka kuolivat ilman lakia;

sekä niitä, jotka ovat vankilassa pidettyjä ihmisten henkiä ja joiden luona Poika kävi saarnaamassa heille evankeliumia, jotta heidät tuomittaisiin kuten ihmiset lihassa.”

Säkeet 54–55

54. Nämä ovat ne, jotka kuolivat lakia vailla,

ne, joilla ei toivoa ikinä ollutkaan,

ja ne, jotka asuivat kuoleman varjon mailla,

henget vangitut, jotka valo saa nousemaan.

55. Vapahtajamme saarnasi hengille vankilassa,

evankeliumin heille opetti voimallaan,

ja elävät kastettiin puolesta kuolleittensa,

jotta heidät kuin lihassa elävät tuomitaan.

Toisin kuin Alvin Smith, joka olisi ottanut evankeliumin vastaan, jos hänellä olisi ollut siihen mahdollisuus ennen kuolemaansa (ks. OL 137), on monia, jotka olisivat hylänneet evankeliumin, jos he olisivat saaneet sen kuolevaisuudessa. Mutta Jumalan suurten armotekojen ansiosta näillä ihmisillä on tilaisuus kuulla ja ottaa vastaan evankeliumi henkimaailmassa ja tulla tuomituiksi aivan kuin olisivat lihassa.

Jakeet 74–77

”Jotka eivät ottaneet vastaan todistusta Jeesuksesta lihassa, mutta ottivat sen vastaan jälkeenpäin.

Nämä ovat niitä, jotka ovat maan kunniallisia ihmisiä, mutta jotka ihmisten viekkaus sokaisi.

Nämä ovat niitä, jotka saavat hänen kirkkaudestaan mutta eivät hänen täyteydestään.

Nämä ovat niitä, jotka saavat Pojan kirkkaudesta mutta eivät Isän täyteydestä.”

Säkeet 56–57

56. Nämä ovat kunnialliset ihmiset maailman,

jotka sokaissut oli viekkaus ihmisten,

jotka eivät ensin ottaneet totuutta vastaan,

vasta vankilassa, kun kuulivat uudelleen sen.

57. He eivät olleet rohkeita todistuksessansa,

eivät kruunua saaneet, vaan kuutamon kirkkauden.

He pääsivät asumaan Jeesuksen Kristuksen kanssa,

mutta eivät kirkkauteen Jumalan täyteyden.

On monia kunniallisia ihmisiä, jotka hylkäsivät evankeliumin maan päällä mutta myöhemmin tekivät parannuksen ja ottivat sen vastaan, kun sitä opetettiin heille henkimaailmassa. He saavat terrestrisen kirkkauden, jota verrataan kuun kirkkauteen. He voivat olla tekemisissä Jeesuksen Kristuksen kanssa, mutta he eivät saa Isän Jumalan täyteyttä.