Seminaari
Oppiaihe 29: Oppi ja liitot 21


Oppiaihe 29

Oppi ja liitot 21

Johdanto

Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkko järjestettiin virallisesti profeetta Joseph Smithin johdolla 6. huhtikuuta 1830 Peter Whitmer vanhemman kotona Fayettessa New Yorkin osavaltiossa. Kokoukseen, johon sisältyi rukouksia, hyväksymisiä, asettamisia, sakramenttitoimitus ja konfirmointeja, osallistui lähes 60 ihmistä. Tässä kokouksessa Joseph Smith sai ilmoituksen, joka on nyt tallennettu lukuun OL 21. Tässä ilmoituksessa Herra julistaa Joseph Smithin kutsumuksen ja vastuullisen tehtävän sekä käskee kirkon jäseniä ottamaan varteen profeetan sanat.

Opetusehdotuksia

Oppi ja liitot 21:1–3

Joseph Smith nimetään kirkon profeetaksi ja näkijäksi

Voisit pyytää, että päivän hengellisessä tuokiossa laulaisitte yhdessä laulun ”Kiitos, Luojamme, profeetasta” (MAP-lauluja, 10). Kun aloitat oppiaiheen, mainitse tämä laulu ja esitä seuraava kysymys:

  • Mitä syitä teillä on olla kiitollisia profeetasta?

Selitä oppilaille, että tutkiessaan lukua OL 21 he oppivat totuuksia, jotka voivat lisätä heidän ymmärrystään profeettojen tehtävästä. Selvitä oppilaille tämän ilmoituksen historiallista taustaa tekemällä yhteenveto tämän oppiaiheen johdannossa olevista tiedoista.

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 21:1. Pyydä oppilaita seuraamaan mukana ja panemaan merkille, mitä nimityksiä Joseph Smithistä käytettäisiin. Pyydä sitten oppilaita kertomaan, mitä he ovat löytäneet.

  • Mitä tarkoittaa se, että Herra on kutsunut Joseph Smithin näkijäksi?

  • Mitä tarkoittaa se, että Herra on kutsunut Joseph Smithin profeetaksi?

Auta oppilaita ymmärtämään nämä nimitykset ja niihin kuuluvat tehtävät kehottamalla kahta oppilasta lukemaan ääneen seuraavat kuvaukset näkijästä ja profeetasta. Pyydä heitä lukemaan kukin lausunto hitaasti ja pitämään jokaisen virkkeen jälkeen lyhyt tauko. Pyydä muita luokan jäseniä kuunnellessaan miettimään, mitkä virkkeet ovat heille merkityksellisiä, ja olemaan valmiita selittämään miksi.

Kuva
Vanhin John A. Widtsoe

”Näkijä on henkilö, joka näkee hengellisillä silmillä. Hän havaitsee merkityksen asioissa, jotka näyttävät muista epäselviltä. Siksi hän on iankaikkisen totuuden tulkitsija ja selventäjä. Menneestä ja nykyisestä käsin hän näkee tulevaisuuden jo ennalta. Tämän hän tekee Herran voimalla, joka toimii suoraan hänen kauttaan tai välillisesti jumalallisten välineiden kuten urimin ja tummimin avulla. Lyhyesti sanottuna hän on henkilö, joka näkee, joka kulkee Herran valossa avoimin silmin.” (John A. Widtsoe, Evidences and Reconciliations, toim. G. Homer Durham, 3 osaa, osa 1, 1960, s. 258.)

Profeetta on ”Jumalan kutsuma henkilö, joka puhuu Jumalan puolesta. Jumalan sanansaattajana profeetta saa käskyjä, profetioita ja ilmoituksia Jumalalta. Hänen velvollisuutenaan on ilmaista Jumalan tahto ja todellinen luonne ihmiskunnalle ja osoittaa, mitä hänen kanssakäymisensä ihmisten kanssa merkitsee. Profeetta tuomitsee synnin ja ennustaa, mitä siitä seuraa. Hän saarnaa vanhurskautta. Toisinaan profeettoja voidaan innoittaa ennustamaan tulevaisuutta ihmiskunnan hyväksi, mutta profeetan ensisijainen velvollisuus on kuitenkin todistaa Kristuksesta.” (PKO, ”Profeetta”, scriptures.lds.org/fi.)

Kun kumpikin määritelmä on luettu, kehota muutamaa oppilasta selittämään, mitkä virkkeet jäivät heille mieleen.

Ennen kuin jatkat, voi olla hyödyllistä keskustella oppilaiden kanssa lyhyesti seuraavista muiden nimitysten määritelmistä, jotka mainitaan luvun OL 21 ensimmäisessä jakeessa:

Kääntäjä: joku, joka 1) ilmaisee jollakin kielellä kirjoitetut sanat vastaavin sanoin toisella kielellä tai 2) selventää aikaisempaa käännöstä parantamalla tai korjaamalla sitä tai palauttamalla kadonnutta tekstiä (ks. PKO, ”Kääntäminen”, scriptures.lds.org/fi).

Apostoli: Jeesuksen Kristuksen erityinen todistaja maailmassa (ks. PKO, ”Apostoli”, scriptures.lds.org/fi).

Vanhin: ”nimitys, jota käytetään kaikista Melkisedekin pappeuden haltijoista” (PKO, ”Vanhin”, scriptures.lds.org/fi) ja henkilö, joka on kutsuttu Jeesuksen Kristuksen kokoaikaiseksi palvelijaksi (ks. Bible Dictionary, ”Elders”).

  • Kuinka nämä Joseph Smithistä käytetyt nimitykset auttavat teitä ymmärtämään hänen tärkeää tehtäväänsä palautuksessa?

Kehota oppilaita lukemaan itsekseen OL 21:2–3 ja panemaan merkille, mitä Jumala innoitti Joseph Smithiä tekemään. Pyydä oppilaita kertomaan, mitä he saavat tietää. (Oppilaiden tulee ilmaista totuus, että Jumala johti Joseph Smithiä palauttamaan Jeesuksen Kristuksen kirkon.)

  • Mistähän syystä meidän on tärkeää tietää, että Jumala kutsui Joseph Smithin palauttamaan Jeesuksen Kristuksen kirkon ja johtamaan sitä?

Kuva
Profeetta Joseph Smith

Näytä oppilaille kuva Veli Joseph (Evankeliumiaiheinen kuvakirja, 2009, nro 87; ks. myös lds.org) ja todista totuudesta, josta edellä keskustelitte.

Oppi ja liitot 21:4–9

Kirkon jäsenten tulee ottaa varteen Joseph Smithin sanat

Muistuta oppilaille, että Herra antoi tämän ilmoituksen sinä päivänä, jolloin kirkko järjestettiin. Se, että tämä ilmoitus annettiin juuri sinä päivänä, tekee siitä erityisen merkittävän.

Kirjoita taululle seuraavat sanat ja ilmaukset kohdasta OL 21:4–5 (ilman suluissa olevia määritelmiä):

kirkkoa (Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon jäsenet Joseph Smithin aikana sekä meidän aikanamme)

hänen (erityisesti Joseph Smith, mutta voi tarkoittaa myös nykyistä kirkon presidenttiä)

sanansa ja käskynsä (voisi viitata kaikkiin profeetan opetuksiin ja neuvoihin, myös erityisiin ohjeisiin, joita Herra antaa profeetan välityksellä)

kaikessa kärsivällisyydessä ja uskossa (voisi tarkoittaa sitä, että voimme luottaa täysin profeetan opetuksiin, ettemme saisi arvostella häntä, että meidän tulee noudattaa hänen neuvojaan hänen mahdollisista heikkouksistaan huolimatta ja että meidän tulee odottaa kärsivällisesti luvattuja siunauksia).

Kehota oppilaita lukemaan itsekseen OL 21:4–5 ja pohtimaan taululla olevien sanojen merkitystä. Kysy riittävän ajan kuluttua oppilailta, miten he määrittelisivät nämä sanat ja ilmaukset. Voit käyttää keskustelun ohjaamiseen suluissa olevia määritelmiä. Esitä sitten seuraavat kysymykset:

  • Mitkä profeetan opetukset meidän on kohdan OL 21:4–5 mukaan otettava varteen? (Meidän on otettava varteen ”kaikki hänen sanansa ja käskynsä”.)

  • Miksi profeetan sanojen varteen ottaminen saattaisi joskus vaatia kärsivällisyyttä ja uskoa?

  • Kuinka tieto siitä, että profeetta saa neuvoja ja käskyjä Herralta, auttaa teitä ottamaan vastaan hänen sanansa ”kaikessa kärsivällisyydessä ja uskossa” (OL 21:5)?

Pyydä jokaista oppilasta lukemaan itsekseen OL 21:6 ja panemaan merkille, mitä siunauksia suodaan niille, jotka ottavat vastaan profeetan sanat kärsivällisyydessä ja uskossa. (Voisit selittää, että yksi merkitys englanninkieliselle sanalle, joka tässä kohdassa vastaa sanaa järkkyä, on irrottaa tai päästää jotakin pois tuen varasta tai säiliöstä. Näin yksi tulkinta tästä jakeesta voisi olla, että kun taivaat järkkyvät meidän parhaaksemme, ilmoituksia ja siunauksia päästetään irti ja vuodatetaan niille, jotka seuraavat eläviä profeettoja.)

  • Kuinka tiivistäisitte niille annetut lupaukset, jotka ottavat varteen profeetan sanat? (Oppilaat saattavat käyttää eri sanoja, mutta heidän tulee ilmaista seuraava periaate: Jos otamme varteen profeetan sanat, meitä suojellaan vastustajan vaikutukselta. Voit kirjoittaa tämän periaatteen taululle.)

  • Kuinka profeetan sanojen varteen ottaminen ”hajottaa pimeyden voimat”?

Auta oppilaita ymmärtämään heidän juuri huomaamansa periaate kehottamalla yhtä heistä lukemaan ääneen treffeillä käyntiä ja seurustelua koskeva (tai jokin muu valitsemasi) ote kirjasesta Nuorten voimaksi. Pyydä muita oppilaita kuuntelemaan tarkoin ja huomaamaan profeetan neuvot ja luvatut siunaukset. Kun oppilas on lukenut, kehota oppilaita kertomaan, mitä he huomasivat.

”Treffit on suunniteltua toimintaa, joka suo nuorelle miehelle ja nuorelle naiselle mahdollisuuden tutustua toisiinsa paremmin. Sellaisissa kulttuureissa, joissa treffit ovat hyväksyttyjä, niillä voi oppia ja harjoitella sosiaalisia taitoja, luoda ystävyyssuhteita, pitää hauskaa tervehenkisellä tavalla ja lopulta löytää iankaikkisen kumppanin.

Sinun ei pidä lähteä treffeille ennen kuin olet vähintään 16-vuotias. Kun alat käydä treffeillä, mene treffeille yhdessä jonkun toisen parin tai useamman parin kanssa. Vältä usein toistuvia treffejä saman henkilön kanssa. Vakava seurustelu liian varhain elämässä voi rajoittaa muiden tapaamiesi ihmisten määrää ja voi ehkä johtaa moraalittomuuteen. Pyydä vanhempiasi tutustumaan treffikavereihisi.

Päätä, että lähdet treffeille ainoastaan sellaisen henkilön kanssa, jolla on korkeat moraalin tasovaatimukset ja jonka seurassa voit ylläpitää omia tasovaatimuksiasi. Muista, että nuori mies ja nuori nainen ovat treffeillä vastuussa toinen toisensa kunnian ja hyveellisyyden varjelemisesta.” (Nuorten voimaksi, kirjanen, 2011, s. 4; ks. myös lds.org.)

  • Milloin teitä tai jotakuta tuntemaanne henkilöä on siunattu elävän profeetan sanojen ja käskyjen varteen ottamisesta?

Kannusta oppilaita pohtimaan, mitä heidän täytyy tehdä, jotta he voisivat lunastaa kohdassa OL 21:6 luvatut siunaukset. Vakuuta heille, että kun he ottavat vilpittömästi varteen profeetan sanat, he saavat suuria siunauksia nyt ja iankaikkisuuksissa.

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 21:7–9. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille, mitä vanhurskasta profeetta Joseph Smith oli halunnut ja kuinka vanhurskaasti hän oli käyttäytynyt.

  • Mitä saamme näiden jakeiden perusteella tietää profeetta Joseph Smithistä?

  • Kuinka nämä jakeet mielestänne sopivat myös Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon nykyiseen presidenttiin?

Oppi ja liitot 21:10–12

Oliver Cowdery saa tunnustusta vanhimpana ja saarnaajana

Kerro oppilaille, että kirkon ensimmäisessä kokouksessa profeetta Joseph Smith asetti Oliver Cowderyn vanhimman virkaan, ja Oliver Cowdery asetti profeetan vanhimman virkaan. Kehota muutamia oppilaita lukemaan vuorotellen ääneen OL 21:10–12.

Voit huomauttaa, että jakeessa 10 Herra puhuu Oliver Cowderysta ”minun apostolinani” (ks. myös OL 20:2–3). Selitä, että sanaa apostoli vastaava kreikankielinen sana merkitsee lähettilästä (ks. PKO, ”Apostoli”, scriptures.lds.org). Jeesus Kristus lähetti Oliver Cowderyn matkaan ja antoi käskyn todistaa Vapahtajasta. Vaikka Oliver sai apostolille kuuluvia tehtäviä, hän ei ollut kahdentoista apostolin koorumin jäsen. Hän auttoi kuitenkin niiden miesten etsimisessä, jotka kutsuttiin tuon koorumin jäseniksi, kun se järjestettiin vuonna 1835.

  • Missä asemassa Oliver Cowderya pyydettiin kohdassa OL 21:11 olemaan? (Olemaan vanhin Kristuksen kirkolle, jolla on Hänen nimensä.)

  • Mitä teille merkitsee olla jäsen Kristuksen kirkossa, jolla on Hänen nimensä?

Päätä tämänpäiväinen oppiaihe kannustamalla oppilaita toimimaan niiden kehotusten mukaan, joita he saavat siitä, kuinka he voivat olla Herran kirkon edustajia perheessään, asuinpaikkakunnallaan ja maailmassa.

Kommentteja ja taustatietoja

Oppi ja liitot 21. Joseph Smithin kuvaus huhtikuun 6. päivästä 1830

Joseph Smith on kertonut vuoden 1830 huhtikuun 6. päivän tapahtumista, jolloin kirkko virallisesti järjestettiin, seuraavasti:

Kuva
Profeetta Joseph Smith

”Pyhä Henki vuodatettiin päällemme hyvin voimallisena – jotkut profetoivat, samalla kun me kaikki ylistimme Herraa ja iloitsimme ylen määrin” (Kirkon presidenttien opetuksia: Joseph Smith, 2007, s. 143).

Oppi ja liitot 21. Joseph Knightin muisto huhtikuun 6. päivästä 1830

Joseph Knight vanhempi merkitsi muistiin ilon, jota profeetta Joseph Smith tunsi tänä ikimuistoisena päivänä, kun hänen isänsä, Joseph Smith vanhempi, kastettiin:

”Oli yksi asia, jonka mainitsen siitä illasta, jolloin vanha veli Smith ja Martin Harris kastettiin. Joseph täyttyi Hengellä niin suuressa määrin nähdessään isänsä ja herra Harrisin, että – – hän oli pakahtumaisillaan – – ilosta ja näytti siltä, ettei maailma kyennyt häntä pidättelemään. Hän meni pellolle ja näytti haluavan päästä pois kaikkien näkyvistä ja nyyhkytti ja itki ja vaikutti olevan niin täynnä iloa, ettei kyennyt sitä kestämään. – – Hän oli vaikuttuneempi kuin olen koskaan nähnyt kenenkään olevan. Mutta hänen ilonsa näytti olevan täysi. Arvelen hänen nähneen sen suuren työn, jonka hän oli aloittanut, ja olleen halukas toteuttamaan sen.” (Lainattuna julkaisussa Dean Jessee, ”Joseph Knight’s Recollection of Early Mormon History”, BYU Studies, osa 17, nro 1, 1976, s. 37.)

Oppi ja liitot 21:5. ”Teidän tulee ottaa vastaan hänen sanansa niin kuin minun omasta suustani”

Presidentti Ezra Taft Benson on tähdentänyt elävän profeetan ja kirkon presidentin tärkeyttä:

Kuva
Presidentti Ezra Taft Benson

”Auttaakseni teitä selviytymään edessä olevista ratkaisevan tärkeistä koettelemuksista esitän teille tänään tärkeän ohjeen, jota noudattaen voitte saada Jumalan kirkkauden kruunun ja selviytyä voittajina Saatanan raivosta huolimatta.

– – Kehotus seurata profeettaa, Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon presidenttiä, on tärkeä ohje, ja siihen liittyy neljätoista perusasiaa.

Ensimmäiseksi: Profeetta on ainoa ihminen, joka puhuu Herran nimessä kaikessa.

Toiseksi: Elävä profeetta on meille välttämättömämpi kuin pyhät kirjat.

Kolmanneksi: Elävä profeetta on meille tärkeämpi kuin kuollut profeetta.

Neljänneksi: Profeetta ei koskaan johda kirkkoa harhaan.

Viidenneksi: Profeetalta ei vaadita mitään erityistä maallista koulutusta eikä valtuutusta, jotta hän voisi puhua mistä tahansa asiasta tai toimia missä tahansa asiassa milloin tahansa.

Kuudenneksi: Profeetan ei tarvitse sanoa ’näin sanoo Herra’ antaessaan meille pyhän kirjoituksen.

Seitsemänneksi: Profeetta kertoo meille, mitä meidän on tarpeen tietää – ei aina sitä, mitä haluamme tietää.

Kahdeksanneksi: Profeettaa ei rajoita ihmisviisaus.

Yhdeksänneksi: Profeetta voi saada ilmoitusta mistä tahansa asiasta – niin ajallisesta kuin hengellisestäkin.

Kymmenenneksi: Profeetta voi ottaa kantaa yhteiskunnallisiin asioihin.

Yhdenneksitoista: Kaksi ryhmää, joiden on vaikeinta seurata profeettaa, ovat ylpeät oppineet ja ylpeät rikkaat.

Kahdenneksitoista: Profeetta ei välttämättä ole suosittu maailmassa eikä maailmallisten ihmisten keskuudessa.

Kolmanneksitoista: Profeetta ja hänen neuvonantajansa muodostavat ensimmäisen presidenttikunnan – kirkon korkeimman koorumin.

Neljänneksitoista: Seuratkaa profeettaa ja presidenttikuntaa – elävää profeettaa ja ensimmäistä presidenttikuntaa – niin teitä siunataan; hylätkää heidät, niin joudutte kärsimään.” (Ks. ”Profeetan seuraaminen – 14 perusasiaa”, Valkeus, kesäkuu 1981, s. 1–7; speeches.byu.edu.)

Oppi ja liitot 21:5–6. ”Kaikessa kärsivällisyydessä ja uskossa”

Presidentti Harold B. Lee on selittänyt, miksi on tärkeää ottaa varteen profeetan neuvot silloinkin kun omat näkökantamme saattavat poiketa noista neuvoista:

Kuva
Presidentti Harold B. Lee

”Ainoa turva, joka meillä on tämän kirkon jäseninä, on tehdä tarkalleen sitä, mitä Herra sanoi kirkolle sinä päivänä, jona kirkko järjestettiin. Meidän on opittava ottamaan varteen ne sanat ja käskyt, jotka Herra antaa profeettansa kautta, ’kun hän saa niitä vaeltaessaan kaikessa pyhyydessä minun edessäni – – niin kuin minun omasta suustani kaikessa kärsivällisyydessä ja uskossa’ (OL 21:4–5). On joitakin asioita, jotka vaativat kärsivällisyyttä ja uskoa. Ette ehkä pidä siitä, mitä kuulette kirkon johtajilta. Se saattaa olla vastoin poliittisia näkemyksiänne. Se saattaa olla vastoin yhteiskunnallisia näkemyksiänne. Se saattaa jossain määrin vaikuttaa seuraelämäänne. Mutta jos te kuuntelette näitä asioita, niin kuin Herran itsensä suusta, kärsivällisyydessä ja uskossa, on luvattu, että ’helvetin portit eivät teitä voita; niin, ja Herra Jumala hajottaa pimeyden voimat teidän edestänne ja saattaa taivaat järkkymään teidän parhaaksenne ja nimensä kunniaksi’ (OL 21:6).” (Ks. Kirkon presidenttien opetuksia: Harold B. Lee, 2001, s. 84.)

Vanhin M. Russell Ballard kahdentoista apostolin koorumista on opettanut:

Kuva
Vanhin M. Russell Ballard

”Veljeni ja sisareni, se, että meillä on Jumalan profeetta keskuudessamme, ei ole mikään pikkuasia. Suurenmoisia ja ihmeellisiä ovat ne siunaukset, joita saamme elämäämme kuunnellessamme profeetan kautta saamaamme Herran sanaa. Samalla tietomme siitä, että [kirkon presidentti] on Jumalan profeetta, asettaa harteillemme vastuun. Kun kuulemme Herran neuvoja, jotka ilmaistaan kirkon presidentin sanojen välityksellä, meidän reaktiomme tulisi olla varma ja viivyttelemätön. Historia on osoittanut, että saamme osaksemme turvallisuutta, rauhaa, menestystä ja onnea vastatessamme profeetan neuvoihin entisaikojen Nefin tavoin: ’Minä menen ja teen sen, mitä Herra on käskenyt’ (1. Nefi 3:7).” (”Teidän tulee ottaa vastaan hänen sanansa”, Liahona, heinäkuu 2001, s. 80.)