Seminaari
Oppiaihe 21: Oppi ja liitot 17


Oppiaihe 21

Oppi ja liitot 17

Johdanto

Kääntäessään Mormonin kirjaa Joseph Smith sai tietää, että kolmen todistajan sallittaisiin nähdä levyt (ks. 2. Nefi 27:12–14; Et. 5:2–4; OL 5:11–15, 18). Kun Oliver Cowdery ja David Whitmer kuulivat tästä, kumpikin heistä tunsi innoitettua halua toimia todistajana. Ennen tätä Herra oli sanonut, että jos Martin Harris olisi riittävän nöyrä ja kuuliainen, hänenkin sallittaisiin nähdä levyt (ks. OL 5:23–28). Oliver Cowdery, David Whitmer ja Martin Harris pyysivät profeettaa kysymään Herralta, sallittaisiinko heille tämän tilaisuus. Herra vahvisti, että nämä kolme miestä saisivat katsoa levyjä ja muita esineitä, jos he osoittaisivat riittävästi uskoa.

Opetusehdotuksia

Oppi ja liitot 17:1–2

Herra sanoo Oliver Cowderylle, David Whitmerille ja Martin Harrisille, että jos heillä on riittävästi uskoa, heidän sallitaan nähdä levyt ja muut pyhät esineet

Kirjoita taululle allekkain numerot 1–5. Kirjoita numeron 1 kohdalle kultalevyt. Kehota oppilaita jäljentämään numeroitu luettelo seminaarimuistivihkoonsa tai pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaansa. Pyydä oppilaita täydentämään luettelo kirjoittamalla, mitä muita esineitä kolme silminnäkijää näkivät, kun Moroni näytti heille levyt. Pyydä riittävän ajan kuluttua oppilaita vertaamaan luetteloaan kohdassa OL 17:1 mainittuihin esineisiin.

  • Minkä kohdassa OL 17:1 mainitun esineen haluaisitte mieluiten nähdä? Miksi?

  • Kuinka näiden esineiden näkeminen on saattanut vahvistaa kolmen silminnäkijän todistusta? Miksi?

  • Kuinka Labanin miekan ja Liahonan näkeminen olisi lisätodiste Mormonin kirjasta?

Auta oppilaita ymmärtämään tänään tutkimansa ilmoituksen historiallinen tausta tekemällä yhteenveto tämän oppiaiheen johdannosta. Herra kertoi Joseph Smithille, että Martin Harrisin, Oliver Cowderyn ja David Whitmerin sallittaisiin nähdä levyt. Herra kuitenkin vaati heiltä ensin jotakin.

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 17:1–2. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille, mitä kolmen silminnäkijän piti tehdä, jotta he näkisivät levyt. Kun oppilaat ovat kertoneet, mitä ovat löytäneet, esitä seuraavat kysymykset:

  • Mitä mielestänne tarkoittaa se, että turvaa Jumalan sanaan ”täysin vilpittömin sydämin”? (Yksi tarkoitus saattaisi olla, että me olemme kuuliaisia Jumalalle tai noudatamme Hänen sanojaan koko sydämestämme.)

  • Minkähän vuoksi näiden miesten piti osoittaa entisaikojen profeettojen kaltaista uskoa, ennen kuin Herra sallisi heidän nähdä levyt?

Vaikka meillä ei ehkä ole tilaisuutta nähdä samoja fyysisiä esineitä kuin kolme silminnäkijää näkivät, me voimme saada todistuksen evankeliumin totuuksista. Kirjoita taululle seuraava vaillinainen virke: Jos olemme kuuliaisia ja , me voimme saada todistuksen evankeliumin totuuksista.

Pyydä oppilaita ehdottamaan, miten he täydentäisivät tämän virkkeen. (Oppilaat saattaisivat vastata jotakin tällaista: Jos olemme kuuliaisia ja uskomme Jumalaan, me voimme saada todistuksen evankeliumin totuuksista. Täydennä periaate taululle käyttäen oppilaiden sanoja.)

  • Kuinka te olette osoittaneet uskoa Jumalaan saadaksenne todistuksen Mormonin kirjasta?

Auta oppilaita ymmärtämään, kuinka Joseph Smith auttoi Martin Harrisia noudattamaan tätä periaatetta, kehottamalla yhtä oppilasta lukemaan, mitä Joseph Smithin äiti Lucy Mack Smith on kertonut:

Kuva
Lucy Mack Smith

”Seuraavana aamuna, kun Joseph oli huolehtinut tavanomaisesta aamuhartaudesta, johon sisältyi lukemista, laulamista ja rukoilemista, hän nousi polviltaan, ja lähestyen Martin Harrisia niin juhlallisesti, että se sykähdyttää sisintäni vielä tänäkin päivänä, kun se palaa mieleeni, hän sanoi: ’Martin Harris, sinun on nöyrryttävä Jumalan edessä tänä päivänä, että voit saada syntisi anteeksi. Jos sen teet, on Jumalan tahto, että saat katsella levyjä yhdessä Oliver Cowderyn ja David Whitmerin kanssa.’” (History of Joseph Smith by His Mother, toim. Preston Nibley, 1958, s. 151–152.)

  • Kuinka Martinin piti muuttua, jotta hän voisi olla kultalevyjen todistajana?

Oppi ja liitot 17:3–9

Herra ilmoittaa kolmen silminnäkijän vastuun todistaa levyistä

Kehota oppilaita lukemaan itsekseen OL 17:3–5 ja panemaan merkille, mikä vastuu kolmella silminnäkijällä olisi sen jälkeen kun he olisivat nähneet levyt. (Heidän vastuunaan olisi todistaa siitä, mitä he olivat nähneet.)

  • Mikä meidän vastuumme on, kun Herra antaa meille todistuksen jumalallisista totuuksista? (Oppilaiden tulee huomata seuraava periaate: Kun olemme saaneet todistuksen totuudesta, silloin meidän vastuunamme on todistaa siitä. Voit ehdottaa, että oppilaat merkitsevät pyhiin kirjoituksiinsa ne ilmaukset, jotka opettavat tätä periaatetta.)

  • Kuinka halukkuutemme todistaa totuudesta on osoitus uskostamme?

Auta oppilaita ymmärtämään kolmen silminnäkijän kertomus kehottamalla yhtä oppilasta lukemaan ääneen, mitä Joseph Smith on kertonut:

Kuva
Profeetta Joseph Smith

”Martin Harris, David Whitmer, Oliver Cowdery ja minä – – [vetäydyimme metsikköön, joka oli Whitmerien talon läheisyydessä], – – ja polvistuttuamme antauduimme rukoilemaan kaikkivaltiasta Jumalaa suuressa uskossa. – –

Aikaisemman sopimuksemme mukaisesti minä rukoilin ensiksi ääneen taivaallista Isäämme, minkä jälkeen toiset rukoilivat kukin vuorollaan. Emme kuitenkaan ensimmäisellä yrittämällämme saaneet itsellemme mitään vastausta emmekä jumalallisen suosion osoitusta. Noudatimme uudelleen samaa rukousjärjestystä – – mutta samoin tuloksin kuin aikaisemminkin.

Toisen epäonnistumisemme jälkeen Martin Harris ehdotti, että hän vetäytyisi joukostamme, uskoen – niin kuin hän itse asian ilmaisi – että hänen läsnäolonsa oli syynä siihen, ettemme saaneet, mitä toivoimme. Niinpä hän vetäytyi joukostamme, ja me polvistuimme uudelleen, emmekä olleet montakaan minuuttia olleet yhtyneinä rukoukseen, kun yhtäkkiä näimme yläpuolellamme ilmassa valon, joka oli tavattoman kirkas; ja katso, enkeli seisoi edessämme. Käsissään hän piti levyjä, joiden näkemistä olimme rukoilleet. Hän käänteli levyjä yksitellen niin, että saatoimme nähdä ne ja erottaa niissä olevat kaiverrukset selvästi. – – Kuulimme äänen ylhäältä yläpuolellamme olevan kirkkaan valon keskeltä sanovan: ’Nämä levyt ovat tulleet esiin Jumalan voimasta, ja ne on käännetty Jumalan voimalla. Niiden käännös, jonka olette nähneet, on oikea, ja käsken teitä todistamaan siitä, mitä nyt näette ja kuulette.’

Jätin nyt Davidin ja Oliverin ja lähdin etsimään Martin Harrisia, jonka tapasin kauempaa hartaasti rukoilemasta. Hän kertoi minulle kuitenkin kohta, ettei hän ollut vielä saavuttanut Herran suosiota, ja pyysi minua vakavasti rukoilemaan yhdessä hänen kanssaan, jotta hänkin voisi saada samat siunaukset, jotka itse olimme juuri saaneet. Niinpä me yhdyimme rukoukseen, ja lopulta toiveemme täyttyi, sillä ennen kuin olimme vielä lopettaneetkaan, meille avautui sama näky, ainakin se avautui toistamiseen minulle, ja sain vielä kerran nähdä ja kuulla samat asiat, kun taas Martin Harris huusi samalla hetkellä nähtävästi ilosta suunniltaan: ’Tämä riittää, tämä riittää! Silmäni ovat nähneet, silmäni ovat nähneet!’” (Ks. Opin ja Liittojen Kirja, oppilaan kirja, uskonto 324–325, 1986, s. 31.)

  • Minkähän vuoksi todistajien laki eli että todistajia on useita oli niin tärkeä Jeesuksen Kristuksen evankeliumin palautuksessa?

Voisit pyytää yhtä oppilasta lukemaan seuraavat sanat, joissa kerrotaan tarkemmin, mitä Joseph Smith ajatteli tästä kokemuksesta:

Kuva
Lucy Mack Smith

”Kun he palasivat kotiin, kello oli kolmen ja neljän välillä iltapäivällä, ja rouva Whitmer, herra Smith ja minä istuimme tuolloin yhdessä makuuhuoneessa. Sisään tultuaan Joseph heittäytyi vuoteelle viereeni ja huudahti: ’Isä, äiti, ette tiedä, kuinka onnellinen olen. Herra on nyt antanut näyttää levyt kolmelle muulle minun lisäkseni. He ovat nähneet enkelin, joka todisti heille, ja heidän pitää todistaa, että se, mitä minä olen sanonut, on totta, sillä nyt he tietävät omakohtaisesti, että minä en kuljeskele ympäriinsä pettämässä ihmisiä, ja minusta tuntuu kuin minulta olisi otettu kuorma, joka oli miltei liian raskas kannettavakseni, ja sieluani ilahduttaa, ettei minun enää tarvitse olla aivan yksin maailmassa.’ Tämän jälkeen Martin Harris tuli sisään. Hän näytti olevan lähes pakahtumaisillaan ilosta ja todisti rohkeasti, mitä hän oli sekä nähnyt että kuullut. Ja niin tekivät myös David ja Oliver lisäten, ettei yksikään kieli pystynyt ilmaisemaan heidän sydämensä iloa ja niiden asioiden suuruutta, jotka he olivat sekä nähneet että kuulleet.” (History of Joseph Smith by His Mother, s. 152.)

  • Miltä teistä tuntuu, kun olette toisten sellaisten seurassa, jotka myös tietävät, että evankeliumi on totta? Kuinka heidän todistuksensa auttavat teitä?

Järjestä oppilaat pareiksi. Kehota kutakin paria lukemaan ääneen ”Kolmen silminnäkijän todistus” (Mormonin kirjan johdannon jäljessä). Kun oppilaat lukevat, kehota heitä etsimään sanoja tai ilmauksia, jotka vahvistavat heidän todistustaan.

Selitä oppilaille, että vaikka jokainen kolmesta silminnäkijästä jäi pois kirkosta (Oliver Cowdery ja Martin Harris kastettiin myöhemmin uudelleen), yksikään heistä ei koskaan kieltänyt todistustaan Mormonin kirjasta.

Pyydä oppilaita kuvittelemaan, että heidän oma todistuksensa Mormonin kirjasta voitaisiin lisätä jokaiseen Mormonin kirjaan. Kehota oppilaita kirjoittamaan seminaarimuistivihkoonsa tai pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaansa, mitä he haluaisivat sisällyttää todistukseensa. Voisit pyytää useita oppilaita kertomaan, mitä he ovat kirjoittaneet.

Kehota oppilaita lukemaan itsekseen OL 17:6 ja panemaan merkille Jeesuksen Kristuksen todistus Mormonin kirjasta. Jeesus Kristus todisti, että Mormonin kirja on totta.

  • Kuinka Herran todistus Mormonin kirjasta vahvistaa teidän todistustanne?

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 17:7–9. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille kolmelle silminnäkijälle annetut lupaukset. Ohjaa oppilaiden huomio jakeen 9 ilmaukseen ”vanhurskaat tarkoitukseni”.

  • Mitä mahdollisia tarkoituksia varten Herra järjesti kolme silminnäkijää? (Voit myös pyytää oppilaita katsomaan kohtaa OL 17:4 voidakseen vastata tähän kysymykseen.)

  • Mikä saattaisi olla vanhurskas tarkoitus sille, että te saatte todistuksen totuudesta, jonka haluatte tietää?

Muistuta oppilaille, että me voimme saada todistuksen tai vahvistaa sitä kertomalla siitä muille. Kehota luokan jäseniä pohtimaan, kenelle sellaiselle he voisivat kertoa todistuksensa, jolle saattaisi olla apua sen kuulemisesta tai lukemisesta. Kannusta heitä kertomaan todistuksensa tuolle henkilölle tällä viikolla.

Kommentteja ja taustatietoja

Oppi ja liitot 17:1. Levyt, urim ja tummim sekä rintakilpi

Joseph Smith palautti levyt, rintakilven sekä urimin ja tummimin enkeli Moronille toteutettuaan ja saatuaan valmiiksi työn, jonka Jumala oli häneltä vaatinut (ks. JS–H 52, 59–60).

Oppi ja liitot 17:3, 5. Oliver Cowderyn, David Whitmerin ja Martin Harrisin todistukset

Vaikka emme tiedä tarkalleen syitä, miksi kukin kolmesta silminnäkijästä jäi joksikin aikaa pois kirkosta, kohta OL 3:4 saattaa osaltaan selittää, kuinka joku voi langeta pois saatuaan niin merkittävän todistuksen kuin että näkee enkelin ja levyt:

”Vaikka ihminen saisi monia ilmoituksia ja saisi voiman tehdä monia voimatekoja, jos hän kuitenkin ylpeilee omasta voimastaan ja pitää Jumalan neuvoja tyhjän arvoisina ja noudattaa oman tahtonsa ja lihallisten halujensa vaatimuksia, hän lankeaa pakostakin ja vetää päällensä oikeamielisen Jumalan koston.”

Vaikka kolme silminnäkijää jäivät pois kirkosta, yksikään heistä ei koskaan kieltänyt todistustaan Mormonin kirjasta, kuten seuraavista kertomuksista käy ilmi:

Oliver esitti seuraavan todistuksen konferenssissa, joka pidettiin 21. lokakuuta 1848 Kanesvillessa Iowan osavaltiossa:

Kuva
Oliver Cowdery

”Minä kirjoitin omalla kynälläni koko Mormonin kirjan (muutamaa sivua lukuun ottamatta) siten kuin se tuli profeetta Joseph Smithin huulilta hänen kääntäessään sitä Jumalan lahjan ja voiman avulla. – – Se kirja on tosi. Sidney Rigdon ei kirjoittanut sitä, herra Spaulding ei kirjoittanut sitä, minä kirjoitin sen itse siten kuin se tuli profeetan huulilta”, (”The Three Witnesses”, The Historical Record, toim. Andrew Jenson, osa 6, numerot 3–5, toukokuu 1887, s. 201; ks. myös George Reynolds, ”History of the Book of Mormon”, The Contributor, osa 5, numero 12, syyskuu 1884, s. 446.)

Richmond Democrat -nimisessä sanomalehdessä oli seuraava kirjoitus siitä, kuinka David Whitmer todisti Mormonin kirjasta:

Kuva
David Whitmer

”Sunnuntai-iltana puoli kuudelta (22. tammikuuta 1888) herra Whitmer kutsui vuoteensa äärelle perheensä ja muutamia ystäviä. – – Sitten hän sanoi kaikille vuoteensa äärellä oleville nämä sanat: ’Teidän kaikkien täytyy olla uskollisia Kristuksessa. Haluan sanoa teille kaikille, että Raamattu ja nefiläisten aikakirja (Mormonin kirja) ovat totta, joten te voitte sanoa, että olette kuulleet minun lausuvan todistukseni kuolinvuoteellani. Olkaa kaikki uskollisia Kristuksessa, niin saatte palkkanne tekojenne mukaan. Jumala siunatkoon teitä kaikkia. Minun turvani on ikuisesti Kristuksessa, aina ja iankaikkisesti. Aamen.’ [Richmond Democrat, 2. helmikuuta 1888, lainattuna julkaisussa Andrew Jenson, Latter-day Saint Biographical Encyclopedia, 4 osaa, 1901, osa 1, s. 270].” (Ks. Opin ja Liittojen kirja, oppilaan kirja, uskonto 324–325, 1986, s. 32.)

Vähän ennen kuolemaansa Martin Harris todisti:

Kuva
Martin Harris

”Niin, minä todellakin näin levyt, joihin Mormonin kirja oli kirjoitettu. Näin enkelin. Kuulin Jumalan äänen, ja minä tiedän, että Joseph Smith on Jumalan profeetta, jolla on pyhän pappeuden avaimet.” [”The Last Testimony of Martin Harris”, tallentanut William H. Homer lausunnossa, joka on annettu valalla J. W. Robinsonin edessä 9. huhtikuuta 1927, lainattuna julkaisussa Francis W. Kirkham, A New Witness for Christ in America, 2 osaa, 1960, osa 1, s. 254.] (Ks. Opin ja Liittojen Kirja, oppilaan kirja, s. 32.)

Oppi ja liitot 17. Kahdeksan silminnäkijän todistus

Joitakin päiviä sen jälkeen kun kolme silminnäkijää oli nähnyt kultalevyt, ”kahdeksan muuta silminnäkijää – uskollisia miehiä, jotka olivat lähellä profeettaa kääntämisen aikana – valittiin myös näkemään levyt. – – Josephin sallittiin näyttää heille levyt Smithien kodin lähellä Manchesterissa hänen tehdessään valmisteluja kirjan painamista varten. [Ks. History of the Church, osa 1, s. 58.] Kahdeksan silminnäkijää todistivat, että he pitivät levyjä käsissään, nostivat niitä ja näkivät kaiverrukset niiden yksittäisillä lehdillä. Myös heidän todistuksensa on jokaisessa julkaistussa Mormonin kirjan laitoksessa.” (Kirkon historia aikojen täyttyessä, uskonto 341–343, 2004, s. 65.)

Oppi ja liitot 17:6. Jumalan todistus Mormonin kirjasta

Vanhin Bruce R. McConkie kahdentoista apostolin koorumista on opettanut:

Kuva
Vanhin Bruce R. McConkie

”Juhlallisimpia valoja, mitä ihmiselle on koskaan annettu, on tämä Herran sana Joseph Smithistä ja Mormonin kirjasta: ’Hän [tarkoittaen Joseph Smithiä] on kääntänyt kirjan, nimittäin sen osan, jonka minä käskin hänen kääntää, ja niin totta kuin teidän Herranne ja teidän Jumalanne elää, se on tosi’ (OL 17:6).

Tämä on Jumalan todistus Mormonin kirjasta. Jumala itse takaa jumaluudellaan, että se on totta. Ellei kirja ole tosi, Jumala lakkaa olemasta Jumala. Ihmiset ja jumalat eivät käytä eivätkä voi käyttää sitovampaa tai voimallisempaa kieltä.” (Ks. Pappeuden oppi”, Valkeus, lokakuu 1982, s. 66.)