Seminaari
Oppiaihe 85: Oppi ja liitot 82–83


Oppiaihe 85

Oppi ja liitot 82–83

Johdanto

Huhtikuussa 1832 profeetta Joseph Smith ja jotkut muut matkasivat Independenceen Missouriin noudattaen Herran käskyä perustaa organisaatio Siionin rakentamiseksi ja köyhistä huolehtimiseksi (ks. OL 78, myös luvun johdanto). Huhtikuun 26. päivänä profeetta sai kirkon ylipappien ja vanhinten neuvonpidon aikana Independencessä ilmoituksen, joka on tallennettu lukuun OL 82. Tässä ilmoituksessa Herra antoi veljille anteeksi heidän rikkomuksensa ja varoitti heitä tekemästä enää syntiä. Herra myös neuvoi näille veljille, kuinka hoitaa Siionin ajallisia asioita. Neljä päivää myöhemmin Joseph Smith sai lukuun OL 83 tallennetun ilmoituksen, jossa Herra antoi kirkon johtajille neuvoja siitä, kuinka tulee pitää huolta leskistä ja orvoista.

Opetusehdotuksia

Oppi ja liitot 82:1–7

Herra varoittaa niitä, jotka ovat saaneet Häneltä paljon

Hanki ennen oppituntia useita suuria papereita ja tusseja. (Myöhemmin oppitunnilla oppilaat tekevät papereihin luetteloita, jotka voidaan panna esille muun luokan nähtäväksi.)

Aloita oppitunti pyytämällä oppilaita miettimään tilannetta, jolloin heillä oli ystävän tai perheenjäsenen kanssa jokin erimielisyys, joka lopulta ratkesi.

  • Miltä teistä tuntui, kun ratkaisitte erimielisyytenne?

Kerro oppilaille, että Ohiossa olleen Sidney Rigdonin ja Missourissa olleen Edward Partridgen kesken oli useiden kuukausien ajan ilmennyt epäystävällisiä tunteita. Huhtikuussa 1832 profeetta Joseph Smith ja muita kirkon johtajia matkusti Missouriin noudattaen Herran käskyä, että he istuisivat ”neuvostossa pyhien kanssa, jotka olivat Siionissa” (OL 78:9). Heidän saavuttuaan kokoontui kirkon ylipappien neuvosto. Konferenssin aamun ja iltapäivän kokousten välillä Sidney Rigdon ja Edward Partridge ratkaisivat erimielisyytensä. Luvussa OL 82 oleva ilmoitus saatiin iltapäiväkokouksen aikana.

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 82:1. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille, mitä Herra sanoi Sidney Rigdonille ja Edward Partridgelle heidän erimielisyyksiensä ratkaisemisesta.

  • Miten jakeen 1 mukaan anteeksiantaminen muille ja Herran anteeksiannon saaminen liittyvät toisiinsa?

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 82:2 ja pyydä luokan jäseniä katsomaan, minkä varoituksen Herra antoi pyhille.

  • Mitä Herra sanoo tapahtuvan niille, jotka eivät pidättäytyisi synnistä?

Auta oppilaita ymmärtämään joitakin niistä synneistä, joita Herra on saattanut tarkoittaa, selittämällä, että kun kirkon jäseniä muutti Missouriin, monet heistä eivät noudattaneet kirkon johtajien neuvoja ja jotkut kieltäytyivät elämästä pyhityksen lain mukaan. Sen johdosta jotkut näistä kirkon jäsenistä syyllistyivät kadehtimiseen, himoitsemiseen ja velvollisuuksien laiminlyömiseen.

Pyydä yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 82:3–4. Kehota luokan jäseniä seuraamaan mukana ja etsimään syy siihen, miksi jakeessa 2 mainitut tuomiot kohtaisivat niitä, jotka jatkaisivat synnintekoa.

  • Millä tavoin nämä pyhät olivat niitä, jotka olivat saaneet ”suurempaa valoa”?

  • Mitä Herra opettaa näissä jakeissa vastuullisuudestamme niissä asioissa, jotka Jumala on antanut meille? (Oppilaat saattavat käyttää eri sanoja, mutta heidän tulee mainita seuraava periaate: Herra vaatii paljon niiltä, joille Hän on antanut paljon. Voit ehdottaa, että oppilaat merkitsevät tämän periaatteen pyhiin kirjoituksiinsa.)

  • Mistähän syystä niiltä, jotka ovat saaneet Herralta enemmän, myös vaaditaan enemmän?

Jaa luokan jäsenet pieniin ryhmiin. Anna jokaiselle ryhmälle suuri paperi ja tussi. Kehota heitä tekemään kahdessa minuutissa luettelo niin monista Herralta saamistaan siunauksista kuin he ehtivät. Kannusta heitä ottamaan mukaan siunauksia, jotka he ovat saaneet siksi, että he ovat kirkon jäseniä. Kun kaksi minuuttia on kulunut, aseta luettelot esille luokan eteen ja esitä seuraavat kysymykset:

  • Mistähän syystä meitä voitaisiin pitää ihmisinä, joille ”paljon on annettu”?

  • Koska Herra on antanut meille hyvin paljon, mitä Hän vaatii meiltä?

Auta oppilaita soveltamaan jakeessa 3 olevaa periaatetta pyytämällä heitä kirjoittamaan seminaarimuistivihkoonsa tai pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaansa yksi Herralta saamistaan siunauksista. Pyydä heitä sitten kirjoittamaan, mitä he tuntevat Herran odottavan, että he tekevät, koska he ovat saaneet tuon siunauksen. Lopuksi kehota heitä kirjoittamaan muistiin tavoite jostakin, mitä he alkavat tehdä täyttääkseen tuon odotuksen.

Tee yhteenveto kohdasta OL 82:5–6 selittämällä, että Herra varoittaa pyhiä siitä, että Saatanan valta ja voima maan päällä on lisääntymässä. Pyydä yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 82:7 ja kehota luokan jäseniä panemaan merkille, minkä muun varoituksen Herra antaa synnistä.

  • Miksi jakeen 7 mukaan on tärkeää, että ne, jotka tekevät parannuksen, hylkäävät synnin? (Kun me käännymme tietoisesti vanhurskaudesta syntiin, entiset syntimme palaavat.)

  • Mistähän syystä entiset syntimme palaavat, jos me tahallamme teemme syntiä sen jälkeen kun olemme pyytäneet Herralta anteeksiantoa? (Auta oppilaita ymmärtämään, että tehdäksemme täydellisen parannuksen ja saadaksemme anteeksi meidän täytyy hylätä syntimme.)

Oppi ja liitot 82:8–24

Herra käskee yhdeksää miestä perustamaan yhtiön hoitamaan kirkon ajallisia asioita

Järjestä oppilaat pareittain. Pyydä kutakin paria miettimään kahta tilannetta, joissa nuori mies tai nainen saattaisi tarvita vakuutusta siitä, että Jumala pitää lupauksensa. (Esimerkiksi nuorella naisella on läheinen suhde isoäitiinsä, joka kärsii parantumattomasta sairaudesta. Tämä nuori nainen saattaa tarvita varmuutta iankaikkisia perheitä ja ylösnousemusta koskevista lupauksista.) Pyydä oppilaita kertomaan luokalle muutamasta miettimästään tilanteesta.

Selitä, että ylipappien neuvostossa Missourissa Herra antoi vakuuttavan lupauksen niille, jotka noudattavat Hänen käskyjään. Kun oppilaat jatkavat luvun OL 82 tutkimista, kannusta heitä etsimään totuuksia, jotka voisivat antaa varmuutta niissä tilanteissa, joista he keskustelivat.

Pyydä oppilaita lukemaan itsekseen OL 82:8–9 ja panemaan merkille, mitä Herra sanoi aikovansa antaa pyhille tämän neuvoston kokoontuessa.

  • Mitä Herra jakeen 8 mukaan sanoi antavansa tähän neuvostoon kokoontuneille?

  • Sen perusteella, mitä luitte jakeista 8–9, miksi Herra antoi heille tämän uuden käskyn? (Kirjoita oppilaiden vastaukset taululle.)

  • Kuinka nämä syyt soveltuvat jokaiseen käskyyn, jonka Herra antaa meille?

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 82:10. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja etsimään periaate, joka voi antaa meille luottamusta, kun pyrimme noudattamaan Herran käskyjä.

  • Minkä sellaisen periaatteen löysitte, joka voi antaa teille luottamusta, kun pyritte olemaan kuuliaisia Herralle? (Oppilaat saattavat käyttää muita sanoja, mutta heidän vastaustensa tulee kuvastaa seuraavaa periaatetta: Jos tottelemme Herraa, Hän pitää aina lupauksensa siunata meitä.)

Kehota oppilaita pohtimaan kokemuksiaan, jotka ovat osoittaneet heille, että tämä periaate on tosi. Anna heille aikaa kirjoittaa jostakin tällaisesta kokemuksesta seminaarimuistivihkoonsa tai pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaansa. Kehota muutamaa oppilasta kertomaan kokemuksistaan luokalle. Voit myös kertoa omasta elämästäsi kokemuksen, joka on vahvistanut tämän periaatteen.

Muistuta oppilaille, että kun he tutkivat lukua OL 78, he saivat tietää, kuinka Herra antoi kirkon johtajille Kirtlandissa Ohiossa käskyn perustaa yhtiö hallitsemaan kirkon varastohuoneita ja julkaisuhankkeita. Tee yhteenveto jakeista OL 82:11, 15–17 kertomalla oppilaille, että tässä ilmoituksessa Herra antoi ohjeita yhtiön – yhdistyneen yhtiön – varsinaisesta perustamisesta ja nimitti sen jäsenet.

Kehota oppilaita lukemaan itsekseen OL 82:12 ja panemaan merkille, mikä oli yhdistyneen yhtiön tarkoitus. Kun he lukevat, saattaisi olla hyödyllistä muistuttaa heille, että yksi piispan velvollisuuksista on auttaa kirkon jäseniä heidän ajallisissa tarpeissaan.

  • Mikä oli jakeen 12 mukaan yhdistyneen yhtiön tarkoitus?

Pyydä oppilaita lukemaan itsekseen OL 82:14, 18–19 ja etsimään sanoja ja ilmauksia, jotka selittävät edelleen, miksi Herra käski perustaa yhdistyneen yhtiön.

  • Miksi pyhien olisi ollut tärkeää saada sellainen näkökulma, josta puhutaan jakeessa 19?

Tee yhteenveto kohdasta OL 82:20–24 selittämällä, että Herra päättää tämän ilmoituksen varoitukseen, että kirkon johtajien tulee olla uskollisia liitolle, jonka he tekisivät yhdistyneen yhtiön jäseninä.

Oppi ja liitot 83

Herra ilmoittaa, kuinka tulee pitää huolta leskistä ja orvoista

Kerro oppilaille, että neljä päivää lukuun OL 82 tallennetun ilmoituksen saamisen jälkeen profeetta Joseph Smith sai ilmoituksen siitä, kuinka tulee käsitellä vaikeaa haastetta huolehtia pyhien ajallisista tarpeista. Pyydä oppilaita lukemaan itsekseen OL 83:1 ja katsomaan, kenen tarpeita tässä ilmoituksessa käsitellään.

  • Kenen tarpeita tässä ilmoituksessa käsitellään?

Muistuta oppilaille, että monet pyhistä elivät pyhityksen lain mukaan ja olivat saaneet ”perintöosansa” eli omaisuutta kirkolta. Tässä ilmoituksessa Herra ilmoittaa, mitä perheen perintöosalle tulee tehdä, jos aviomies tai isä kuolee.

Kehota oppilaita lukemaan itsekseen kohdasta OL 83:2–3 Herran ohjeet siitä, kuinka tulee huolehtia aviomiehensä menettäneistä naisista.

  • Jos mies kuolee ja hänen vaimonsa pysyy uskollisena, minkä siunauksen vaimo saa?

Selitä, että tämän ilmoituksen antamisen aikaan useimmat naiset olivat ajallisessa elannossaan riippuvaisia aviomiehestään. ”Täysivaltaisuus kirkossa” tarkoitti sitä, että koska vaimon elättäjä oli kuollut, kirkko auttaisi vaimoa, kun hän ryhtyisi yksinhuoltajaksi. Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 83:4–6. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja ottamaan selville, kuinka kirkko voi auttaa orpoja ja leskiä.

  • Mitä nämä jakeet opettavat teille siitä, mitä Herra ajattelee leskistä, orvoista ja kaikista avuntarvitsijoista?

Kannusta oppilaita olemaan tietoisempia lähellään olevien ihmisten tarpeista ja etsimään keinoja toteuttaa Herran neuvoa lähimmäisensä parhaan tavoittelemisesta (ks. OL 82:19). Päätä oppiaihe Hengen johdatuksen mukaan lausumalla todistuksesi näissä ilmoituksissa opetetuista totuuksista.

Kommentteja ja taustatietoja

Oppi ja liitot 82:7. ”Sille sielulle, joka tekee syntiä, palaavat entiset synnit”

Vanhin Richard G. Scott (1928–2015) kahdentoista apostolin koorumista on opettanut:

Kuva
Vanhin Richard G. Scott

”Synnin hylkääminen – – on ehdoton, kestävä päätös tehdä parannus rikkomuksesta. Kun pitää tämän sitoumuksen, ei tarvitse kokea tuon synnin katkeraa jälkimakua uudelleen. Muistakaa: ’Mutta sille sielulle, joka tekee syntiä, palaavat entiset synnit’ [OL 82:7]. Joseph Smith julisti: ’Parannuksen kanssa ei voi leikitellä päivittäin. Jokapäiväinen rikkomus ja jokapäiväinen parannuksenteko ei ole Jumalan silmissä otollista.’ (Profeetta Joseph Smithin opetuksia, toim. Joseph Fielding Smith, 1985, s. 146.)” (”Anteeksisaaminen”, Valkeus, heinäkuu 1995, s. 77.)

Oppi ja liitot 82:11–12. Taloudenhoidot ja salanimien käyttäminen

Opin ja liittojen varhaisissa laitoksissa käytettiin salanimiä kirkon ja sen johtajien suojelemiseksi vihollisilta. Tätä tapaa käytettiin kohdassa OL 82:11 yhdistyneen yhtiön jäsenten nimien kohdalla. Täten Opin ja liittojen joissakin varhaisissa laitoksissa tämän jakeen tekstissä saattaa näkyä salanimiä. Myöhempiin laitoksiin palautettiin oikeat nimet.

Taloudenhoidot eli jakeessa 11 mainittujen jäsenten velvollisuudet olivat seuraavat: kuusi yhdeksästä oli saanut tehtävän olla ilmoitusten ja käskyjen taloudenhoitajia (ks. OL 70:3 – profeetta Joseph Smith, Martin Harris, Oliver Cowdery, John Whitmer, Sidney Rigdon ja William W. Phelps), kaksi heistä oli kirkon piispoja (Edward Partridge ja Newel K. Whitney) ja yksi oli vastuussa varastohuoneesta Independencessä Missourissa (A. Sidney Gilbert).

Oppi ja liitot 82:18. Herran varastohuone

Seuraava lausunto kuvaa, kuinka Herra käyttää nykyään varastohuoneitaan:

”Herran varastohuone – – voi olla luettelo saatavilla olevista palveluista, rahaa tilillä, ruokaa komerossa tai hyödykkeitä rakennuksessa. Varastohuone perustetaan silloin, kun uskolliset jäsenet antavat piispalle aikaansa, kykyjään, taitojaan, laupeudentyötä, tarvikkeita ja rahavaroja köyhistä huolehtimiseksi ja Jumalan valtakunnan rakentamiseksi maan päällä.

Siksi Herran varastohuone on jokaisessa seurakunnassa. Piispa on Herran varastohuoneen edustaja. Herran innoituksen johdatuksella hän jakaa pyhien uhrilahjoituksia köyhille ja puutteenalaisille. Pappeuskoorumit ja Apuyhdistys auttavat häntä.” (Huoltotyötä Herran tavalla – johtajan huoltotyöopas, 1991, s. 11; ks. myös lds.org.)

Oppi ja liitot 82:22. Miksi kirkkoa käsketään ystävystymään ”väärän mammonan kanssa”?

Sana mammona tarkoittaa rikkauksia (ks. PKO, ”Mammona”, scriptures.lds.org/fi). Presidentti Joseph Fielding Smith on selittänyt:

Kuva
Presidentti Joseph Fielding Smith

”Herran käsky, että pyhien pitäisi ystävystyä väärän mammonan kanssa, vaikuttaa kovalta puheelta, kun sitä ei ymmärretä oikein. Ystävystyminen väärän mammonan kanssa ei tarkoita, että veljien olisi pitänyt osallistua maailman ihmisten synteihin, ottaa heidät joukkoonsa, mennä naimisiin heidän kanssaan ja laskeutua muutoin heidän tasolleen. Heidän oli määrä elää niin, että he voivat turvata rauhan vihollistensa kanssa. Heidän oli määrä kohdella vihollisiaan hyväntahtoisesti, olla näille ystävällisiä niin pitkälle kuin oikeat ja hyveelliset periaatteet sallivat, mutta olla milloinkaan kiroilematta tai juopottelematta ja mässäilemättä näiden kanssa. Jos heidän oli mahdollista vähentää vihollistensa epäluuloja ja osoittaa halukkuuttaan tehdä kauppaa näiden kanssa ja osoittaa ystävällisyyttä, se saattaisi osaltaan auttaa näitä kääntymään pois katkeruudestaan. Tuomio oli määrä jättää Herralle.” (Church History and Modern Revelation, 2 osaa, 1953, osa 1, s. 323; ks. myös Opin ja Liittojen Kirja, oppilaan kirja, 1986, s. 172.)