Seminaari
Kotiopiskeluseminaarin oppiaihe: Utahin sota ja Mountain Meadowsin verilöyly; Kallisarvoisen helmen esiintulo; Virallinen julistus 1; Oppi ja liitot 138 (Viikko 31)


Kotiopiskeluseminaarin oppiaihe

Utahin sota ja Mountain Meadowsin verilöyly; Kallisarvoisen helmen esiintulo; Virallinen julistus 1; Oppi ja liitot 138 (Viikko 31)

Valmisteluaineisto kotiopiskeluseminaarin opettajalle

Tiivistelmä kotiopiskeluseminaarin päivittäisistä oppiaiheista

Seuraavana on tiivistelmä opeista ja periaatteista, joita oppilaat oppivat, kun he opiskelivat viikon 31 oppiaiheita. Sinun ei ole tarkoitus opettaa tätä tiivistelmää osana oppiaihettasi. Viikon 31 aineistosta opettamasi oppiaihe keskittyy vain muutamiin näistä opeista ja periaatteista. Noudata Pyhän Hengen kehotuksia, kun mietit oppilaidesi tarpeita.

Päivä 1 (Utahin sota ja Mountain Meadowsin verilöyly)

Kun oppilaat saivat tietää eräästä järkyttävästä tapahtumasta kirkon historiassa, he pohtivat periaatetta, että jos ratkaisemme ristiriidan muiden kanssa Herran tavalla, niin voimme välttää kiistelyn vahingolliset vaikutukset. Oppilaat oppivat myös, että jos emme piittaa neuvosta tehdä sitä, mikä on oikein, niin meistä tulee alttiimpia tekemään huonoja valintoja. Oppilaat huomasivat, että se, että päätämme salata syntimme, voi tuoda murhetta ja kärsimystä. Lopuksi oppilaat oppivat, että me voimme saada lujan todistuksen rakentamalla uskomme Jeesuksen Kristuksen perustukselle.

Päivä 2 (Kallisarvoisen helmen esiintulo)

Oppilaat huomasivat, että Kallisarvoinen helmi on todiste siitä, että Joseph Smith oli profeetta, näkijä ja ilmoituksensaaja. He saivat tietoa Mooseksen kirjan ja Abrahamin kirjan esiintulosta. He myös huomasivat uskonkappaleista monia oppeja ja periaatteita.

Päivä 3 (Virallinen julistus 1)

Kun oppilaat tutkivat manifestia pluraaliavioliiton harjoittamisen lakkauttamisesta, he oppivat, että Herra johtaa kirkkoaan kirkon presidentille antamansa ilmoituksen kautta ja ettei Herra koskaan anna kirkon presidentin johtaa kirkkoa harhaan. Saadessaan tietoa temppelityön etenemisestä 1890-luvulla oppilaat huomasivat myös, että meidät voidaan sinetöimistoimituksella sinetöidä sukulaisiimme, myös niihin, jotka ovat eläneet ennen meitä, ja niihin, jotka elävät meidän jälkeemme.

Päivä 4 (Oppi ja liitot 138)

Tutkimalla presidentti Joseph F. Smithin kokemusta ilmoituksen saamisesta oppilaat huomasivat, että kun luemme ja pohdiskelemme pyhiä kirjoituksia, me valmistaudumme ottamaan vastaan ilmoitusta. Lisäksi he oppivat, että koko ihmissuku voi pelastua Jeesuksen Kristuksen sovituksen kautta ja olemalla kuuliainen evankeliumin periaatteille. Oppilaat oppivat myös, että meidät vapautetaan kuoleman siteistä Isän Jumalan ja Jeesuksen Kristuksen armosta ja me voimme saada ilon täyteyden ylösnousemuksen kautta.

Johdanto

Tämä oppiaihe voi auttaa oppilaita ymmärtämään, kuinka henkimaailmassa oleville hengille opetetaan evankeliumia. Se voi myös auttaa oppilaita ymmärtämään, kuinka he voivat osallistua suureen pelastuksen työhön kuolleiden hyväksi.

Opetusehdotuksia

Ennen kuin opetat tämän lukuun OL 138 pohjautuvan oppiaiheen, voit kysyä oppilaita, onko heillä kysymyksiä jostakin viikon aikana tutkimastaan asiasta. Heillä saattaa esimerkiksi olla kysymyksiä Mountain Meadowsin verilöylystä tai Virallisesta julistuksesta 1.

Oppi ja liitot 138

Presidentti Joseph F. Smith saa tietää, kuinka evankeliumia saarnattiin henkimaailmassa

Kerro oppilaille, että ihmisillä kautta maailman on erilaisia käsityksiä siitä, mitä meille tapahtuu, kun kuolemme. Kysy, ovatko oppilaat tavanneet joskus jonkun, jolla on eri käsitys siitä, mitä meille tapahtuu kuoltuamme. Pyydä muutamia oppilaita kertomaan kokemuksistaan. (Varo puhumasta kielteisesti kenenkään uskonkäsityksistä tai vähättelemästä niitä.)

  • Mistä voimme tietää, mitkä käsitykset elämästä kuoleman jälkeen ovat oikeita? (Voit selittää, että myös joillakin myöhempien aikojen pyhillä voi olla vääriä käsityksiä elämästä kuoleman jälkeen.)

Tarjoa lisää tietoa oppilaiden vastausten lisäksi pyytämällä yhtä oppilasta lukemaan ääneen kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin D. Todd Christoffersonin seuraavat sanat:

Kuva
Vanhin D. Todd Christofferson

”Pyhät kirjoitukset ovat koetinkivi, jolla mitataan oikeellisuutta ja totuutta” (”Pyhien kirjoitusten siunaus”, Liahona, toukokuu 2010, s. 34).

Vakuuta, että me voimme tietää, ovatko eri käsitykset elämästä kuoleman jälkeen oikeita, vertaamalla noita käsityksiä niihin totuuksiin, jotka Herra on ilmoittanut pyhissä kirjoituksissa, kuten luvussa OL 138.

Piirrä taululle seuraava kaavio. Voit selittää lyhyesti, että eräässä mielessä koko henkimaailmaa voidaan pitää henkivankilana, koska myös vanhurskaat pitävät eroa ruumiistaan vankeutena (ks. OL 138:49–50).

Kuva
spirit paradise and spirit prison diagram

Auta oppilaita kertaamaan lyhyesti totuudet, joita he tutkivat luvusta OL 138, antamalla puolelle luokan oppilaista tehtäväksi tutkia jakeita OL 138:12–15, 22 ja etsiä tietoja siitä, ketkä menevät kuoleman jälkeen henkiparatiisiin ja millaisissa olosuhteissa he ovat siellä. Anna toiselle puolelle luokan oppilaista tehtäväksi tutkia jakeita OL 138:20–22 ja etsiä tietoja niistä, jotka menevät kuoleman jälkeen henkivankilaan ja millaisissa olosuhteissa he ovat siellä. Pyydä oppilaita kertomaan, mitä he löytävät.

Tuo esiin, että henkivankilaan menevät kuoltuaan jumalattomien ja kapinallisten lisäksi ne, jotka kuolevat synneissään, koska heillä ei ole tietoa evankeliumista (ks. OL 138:32). Muistuta oppilaille, että kun presidentti Joseph F. Smith pohdiskeli Ensimmäisen Pietarin kirjeen kohtia, Herra ilmoitti hänelle, kuinka henkivankilassa olevat saavat tilaisuuden ottaa vastaan evankeliumin siunaukset.

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 138:29–32 ja pyydä luokan jäseniä ottamaan selville, kuinka henkimaailmassa opetetaan evankeliumia. Pyydä oppilaita kertomaan, mitä he löytävät. Heidän tulee mainita jotakin samanlaista kuin seuraava totuus: Jeesuksen Kristuksen johdolla vanhurskaat sanansaattajat opettavat evankeliumia henkivankilassa oleville.

Piirrä taululla olevaan kaavioon nuoli henkiparatiisista henkivankilaan kuvaamaan Herran vanhurskaita sanansaattajia, jotka saarnaavat evankeliumia henkivankilassa.

Tee yhteenveto kohdasta OL 138:33–37 selittämällä, että kaikilla taivaallisen Isän lapsilla on mahdollisuus ottaa vastaan Jeesuksen Kristuksen evankeliumin periaatteet ja toimitukset joko maan päällä tai henkimaailmassa.

Auta oppilaita ymmärtämään, kuinka kaikki kuulevat evankeliumista, selittämällä, että vaikka Vapahtaja oli henkimaailmassa vain vähän aikaa kuolemansa jälkeen, Hän järjesti vanhurskaat henget saarnaamaan evankeliumia henkivankilassa oleville. Tämä työ jatkuu nykyään. Kun ne ihmiset, jotka eivät ole kuulleet evankeliumista tai eivät ole ottaneet sitä vastaan meidän aikanamme, kuolevat, heilläkin on tilaisuus kuulla evankeliumista ja ottaa se vastaan henkimaailmassa.

Muistuta oppilaille, että kohdassa OL 138:38–49 presidentti Joseph F. Smith luetteli niiden monien ”suurten ja mahtavien” henkien nimiä, jotka hän näki henkimaailmassa ja jotka odottivat, että Vapahtaja ilmestyisi heille ristinkuolemansa jälkeen. Jotkut hengistä, joiden luona Vapahtaja kävi, olivat Vanhan testamentin ja Mormonin kirjan profeettoja. Luemme jakeesta 53 alkaen, että presidentti Smith näki myös valittuja henkiä, jotka tulisivat esiin viimeisenä taloudenhoitokautena, kuten profeetta Joseph Smithin (setänsä) ja Hyrum Smithin (isänsä).

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 138:53–56. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja ottamaan selville, kuinka nämä henkilöt vaikuttivat maan päällä ollessaan niiden pelastukseen, jotka ovat henkivankilassa.

  • Kuinka kirkon myöhempien aikojen johtajat ovat auttaneet vankilassa olevia henkiä?

Kun oppilaat ovat huomanneet, että myöhempien aikojen profeetat auttavat kuolleiden lunastamisessa rakentamalla temppeleitä ja toimittamalla temppelitoimituksia kuolleiden puolesta, aseta tai piirrä kuva temppelistä taululla olevan kaavion viereen.

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 138:58–59. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille, mitä kuolleiden täytyy tehdä, jotta heidät lunastettaisiin. Pyydä oppilaita kertomaan, mitä he löytävät.

  • Mitä tapahtuu niille, jotka tekevät parannuksen henkimaailmassa? (Oppilaat saattavat käyttää eri sanoja, mutta heidän tulee mainita seuraava oppi: Henget, jotka tekevät parannuksen, lunastetaan kuuliaisuuden kautta temppelin toimituksille ja puhdistetaan sovituksen kautta ja he saavat palkkansa.)

  • Kuinka me voimme auttaa työssä kuolleiden pelastamiseksi, kun olemme maan päällä? (Tekemällä sukututkimustyötä ja osallistumalla temppelitoimituksiin kuolleiden puolesta.)

Osoita taululla olevaa kuvaa temppelistä. Todista, että kun menemme temppeliin suorittamaan toimituksia kuolleiden puolesta, me autamme heitä – jos he päättävät ottaa toimitukset vastaan – tulemaan lunastetuiksi henkivankilasta ja pääsemään vanhurskaiden henkien luo paratiisiin.

Piirrä taululla olevaan kaavioon nuoli henkivankilasta henkiparatiisiin kuvaamaan parannuksen tehneiden henkien lunastusta henkivankilasta.

  • Kuinka tämä tieto voi vaikuttaa kokemuksiinne temppeli- ja sukututkimustyössä?

  • Kuinka teitä on siunattu, kun olette osallistuneet sukututkimus- ja temppelityöhön? (Voisit itsekin kertoa jonkin oman kokemuksen.)

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 138:60. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja katsomaan presidentti Joseph F. Smithin todistusta hänen kirjoittamistaan totuuksista.

Kannusta oppilaita järjestämään aikaa sukututkimus- tai temppelityön tekemiseen muutaman seuraavan viikon kuluessa.

Päätä oppiaihe todistamalla Herrasta Jeesuksesta Kristuksesta ja sovituksen siunauksista, jotka ovat sekä elävien että kuolleiden ulottuvilla.

Seuraava viikko (Kirkon organisaatiot ja ohjelmat; Virallinen julistus 2; Pelastuksen työn jouduttaminen; Perhejulistus; Elävä profeetta)

Kysy oppilailta, mistä he tietävät, että Herra johtaa kirkkoaan tänä aikana. Miksi on tärkeää, että meillä on elävä profeetta? Miksi perhe on tärkeä? Kannusta oppilaita etsimään vastauksia näihin kysymyksiin, kun he tutkivat oppiaiheita seuraavalla viikolla.