Seminaari
Oppiaihe 139: Oppi ja liitot 132:3–33


Oppiaihe 139

Oppi ja liitot 132:3–33

Johdanto

Luku OL 132 sisältää ilmoituksen avioliiton uudesta ja ikuisesta liitosta. Vaikka tämä ilmoitus tallennettiin 12. heinäkuuta 1843, profeetta Joseph Smith tunsi tämän ilmoituksen totuuksia ja opetti niitä jo vuonna 1831. Tätä ilmoitusta käsitellään kahdessa oppiaiheessa. Tässä oppiaiheessa käsitellään avioliiton uuden ja ikuisen liiton ehtoja sekä lupauksia, jotka on annettu niille, jotka pitävät sen kunniassa. Seuraavassa oppiaiheessa käsitellään pluraaliavioliiton periaatetta.

Opetusehdotuksia

Oppi ja liitot 132:3–18

Herra esittää uuden ja ikuisen liiton ehdot

Huom. Jakeita OL 132:1–2 käsitellään oppiaiheessa 140 pluraaliavioliittoa koskevassa keskustelussa.

Kirjoita ennen oppituntia taululle seuraavat kysymykset:

Miksi iankaikkinen avioliitto on sinulle tärkeä?

Mitä aiot tästä päivästä lähtien tehdä valmistautuaksesi menemään temppeliin ja solmimaan avioliiton ajaksi ja koko iankaikkisuudeksi?

Mitä siunauksia voi tässä elämässä tulla niille, jotka noudattavat Jumalan lakia tulla sinetöidyksi temppelissä?

Kehota oppilaita pohtimaan näitä kysymyksiä, kun he tutkivat tänään lukua OL 132.

Aloita esittämällä seuraava kysymys:

  • Mikä on uusi ja ikuinen liitto?

Auta oppilaita ymmärtämään, mitä ilmaus ”uusi ja ikuinen liitto” tarkoittaa, lukemalla presidentti Joseph Fielding Smithin seuraavat sanat:

Kuva
Presidentti Joseph Fielding Smith

”Tässä on selvä ja yksityiskohtainen määritelmä uudesta ja ikuisesta liitosta. Se käsittää kaiken – se on evankeliumin täyteys. Siten asianmukainen avioliittoon vihkiminen, kaste, pappeuteen asettaminen, kaikki muu – jokainen sopimus, jokainen velvoite, jokainen toimitus, joka kuuluu Jeesuksen Kristuksen evankeliumiin ja jonka sinetöi lupauksen Pyhä Henki, on tässä annetun lain mukaan osa uutta ja ikuista liittoa.” (Ks. Pelastuksen oppeja, toim. Bruce R. McConkie, 3 osaa, 1977–1982, osa 1, s. 156, alkuperäinen kursivointi poistettu.)

Kehota oppilaita lukemaan itsekseen OL 132:3–5 ja panemaan merkille, mitä seuraa siitä, että hylkää uuden ja ikuisen liiton, johon sisältyy selestisen avioliiton liitto.

  • Mitä seuraa siitä, että hylkää uuden ja ikuisen liiton? (Kun oppilaat vastaavat tähän kysymykseen, voisit selittää, että sana tuomittu tarkoittaa, että ihmisen iankaikkinen edistyminen päättyy.)

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 132:6. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja katsomaan, minkä siunauksen Herra lupaa niille, jotka ovat uskollisia uudessa ja ikuisessa liitossa.

  • Mitä me jakeen 6 mukaan saamme, jos olemme uskollisia uudessa ja ikuisessa liitossa? (Kun oppilaat vastaavat tähän kysymykseen, voisit tuoda esiin, miten se, että henkilö tuomitaan eli hänen edistymisensä estyy, eroaa siitä, että hän saa Herran kirkkauden täyteyden.)

Tuo esiin, että ihmiset tekevät usein sopimuksia toistensa kanssa. Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 132:7. Anna puolelle luokan oppilaista tehtäväksi ottaa selville, mitä tapahtuu ihmisten tekemille sopimuksille ihmisten kuollessa. Kehota toista puolta luokan oppilaista ottamaan selville, millä kahdella ehdolla liitot ovat sitovia, kun olemme kuolleet.

  • Mitä tapahtuu ihmisten tekemille sopimuksille? (Ne päättyvät ihmisten kuollessa.)

  • Minkä kahden asian täytyy jakeen 7 mukaan tapahtua, jotta liitot olisivat sitovia sen jälkeen kun olemme kuolleet? (Ne täytyy solmia pappeuden valtuudella, ja niihin on astuttava ja ne on sinetöitävä ”lupauksen Pyhän Hengen kautta”.)

Selitä, että ”Pyhä Henki on lupauksen Pyhä Henki – –. Lupauksen Pyhä Henki todistaa Isälle, että pelastavat toimitukset on suoritettu oikein ja että niihin liittyvät liitot on pidetty.” (PKO, ”Lupauksen Pyhä Henki”, scriptures.lds.org/fi.) Kehota sitten oppilaita lukemaan uudelleen jae 7 ja tiivistämään se opilliseksi lausumaksi. Kirjoita heidän vastauksensa taululle. Voisit kirjoittaa esimerkiksi jotakin seuraavanlaista: Ellei liittoa ole solmittu asianmukaisella pappeuden valtuudella ja ellei lupauksen Pyhä Henki ole sitä sinetöinyt, se päättyy kuolemaan.

Auta oppilaita ymmärtämään tämä oppi paremmin pyytämällä heitä muotoilemaan se uudelleen myönteisellä tavalla. Kirjoita heidän vastauksensa taululle. Voisit kirjoittaa esimerkiksi jotakin seuraavanlaista: Kun liitto solmitaan asianmukaisella pappeuden valtuudella ja sen sinetöi lupauksen Pyhä Henki, se kestää ikuisesti.

Tee yhteenveto kohdasta OL 132:8–14 selittämällä, että Herra esitti näissä jakeissa edelleen lakiensa ja toimitustensa ehtoja. Hän julisti, että kaikki, mitä Hän säätää, pysyy ikuisesti, mutta että kaikki muu lopulta häviää.

Kehota neljää oppilasta lukemaan vuorotellen ääneen OL 132:15–18. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja etsimään kaksi eri tapaa, joilla mies ja nainen voisivat solmia keskenään avioliiton. Lue sitten ääneen seuraavat esimerkit. Kysy oppilailta kummankin esimerkin jälkeen, mitkä kohdassa OL 132:15–18 opetetut totuudet soveltuvat tähän tilanteeseen.

Esimerkki 1: Mies ja nainen rakastuvat, noudattavat siveyden lakia ja solmivat onnellisina avioliiton paikallisen viranomaisen vihkimänä. Heitä ei sinetöidä temppelissä. Heidän vihkiseremoniaansa sisältyvät sanat ”kunnes kuolema teidät erottaa”. Muutamaa vuotta myöhemmin aviomies kuolee onnettomuudessa. Mitkä kohdassa OL 132:15–17 opetetut totuudet soveltuvat tähän tilanteeseen? (Aviomies ja vaimo eivät ole enää naimisissa.)

Esimerkki 2: Mies ja nainen solmivat avioliiton. He lupaavat toisilleen, että he rakastavat toisiaan aina ja että he ovat aina yhdessä, mutta heitä ei sinetöidä temppelissä. He uskovat, että koska he rakastavat toisiaan, Jumala sallii heidän olla yhdessä ikuisesti. Mitkä kohdassa OL 132:18 opetetut totuudet soveltuvat tähän tilanteeseen? (Heidän avioliittonsa ei jatku heidän kuoltuaan.)

Oppi ja liitot 132:19–33

Herra lupaa siunauksia niille, jotka ovat kuuliaisia selestisen avioliiton laille

Kehota yhtä oppilasta lukemaan seitsemänkymmenen koorumin jäsenen, vanhin Enrique R. Falabellan seuraava kokemus. Pyydä luokan jäseniä kuuntelemaan, mikä teki vanhin ja sisar Falabellan surulliseksi ja mikä teki heidät iloiseksi.

Kuva
Vanhin Enrique R. Falabella

”Kun palasin lähetystyöstäni, tapasin kauniin nuoren naisen – –. Olin hänen lumoissaan siitä hetkestä saakka, kun näin hänet ensi kerran.

Vaimoni oli asettanut tavoitteen solmia avioliitto temppelissä, vaikka siihen aikaan lähimpään temppeliin oli matkaa yli 6 400 kilometriä.

Siviilivihkimisseremoniamme oli sekä iloinen että surullinen, sillä avioliitollamme oli eräpäivä. Virkailija lausui sanat: ’Ja nyt julistan teidän mieheksi ja vaimoksi’, mutta jatkoi välittömästi sanoen: ’Kunnes kuolema teidät erottaa.’

Uhrauksia tehden me ryhdyimme siis hankkimaan menolippua Mesan temppeliin Arizonassa Yhdysvalloissa.

Ollessamme temppelissä polvistuneina alttarin ääreen valtuutettu palvelija lausui kaipaamani sanat, jotka julistivat meidät aviomieheksi ja vaimoksi ajaksi ja koko iankaikkisuudeksi.” (”Koti – elämän koulu”, Liahona, toukokuu 2013, s. 102.)

  • Miksi Falabellat eivät olleet tyytyväisiä siviilivihkimiseensä?

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 132:19–21. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille, mitä siunauksia Herra lupaa niille, jotka ovat uskollisia avioliiton uudessa ja ikuisessa liitossa. Koska tämä kohta on pitkä ja hieman vaikea ymmärtää, on kenties tarpeen pysähtyä muutaman kerran, jotta voit selittää ja vastata kysymyksiin. Seuraavista tiedoista voi olla sinulle apua:

Sana pysyä ilmauksissa ”pysytte minun liitossani” (jae 19) ja ”pysy minun laissani” (jae 21) viittaa pysymiseen uskollisena Herran liitossa ja laissa.

Jakeessa 19 on lupaus, että jos mies ja nainen solmivat avioliiton ”uuden ja ikuisen liiton” ja ”sen sinetöi heille lupauksen Pyhä Henki”, niin he tulevat esiin ensimmäisessä ylösnousemuksessa ja perivät ”valtaistuimia, valtakuntia, ruhtinaskuntia ja valtoja”, kunhan he pysyvät liitossa eivätkä tee ”murhaa vuodattaen viatonta verta”. (Ks. myös OL 132:27.)

Ilmaukset ”jälkeläisten – – jatkuminen aina ja ikuisesti” (jae 19) ja ”heidän olemassaolonsa jatkuu” (jae 20) viittaavat lupaukseen, että meillä on perheemme ja jälkeläisemme iankaikkisesti.

Kirjoita taululle Jos niin . Kehota oppilaita täydentämään tyhjät kohdat tekemällä yhteenveto lupauksista, jotka on annettu kohdassa OL 132:19–21. Kirjoita heidän vastauksensa taululle. He voisivat tuoda esiin seuraavan kaltaisia periaatteita:

Jos mies ja nainen pysyvät avioliiton uudessa ja ikuisessa liitossa, niin he saavat korotuksen ja kirkkauden.

Jos mies ja nainen pysyvät avioliiton uudessa ja ikuisessa liitossa, niin he saavat jälkeläisiä iankaikkisesti.

Jos mies ja nainen pysyvät avioliiton uudessa ja ikuisessa liitossa, niin heidän avioliittonsa on voimassa iankaikkisesti.

Jos mies ja nainen pysyvät avioliiton uudessa ja ikuisessa liitossa, niin heistä tulee Jumalan kaltaisia.

Lue seuraava esimerkki:

Esimerkki 3: Nuori mies ja nuori nainen sinetöidään pyhässä temppelissä pappeuden valtuudella. He kumpikin elävät uskollisesti ja pitävät liittonsa. Mitkä kohdassa OL 132:19–21 opetetut totuudet soveltuvat heihin heidän kuoltuaan? (Heidän avioliittonsa jatkuu ikuisesti. Heistä tulee taivaallisen Isänsä kaltaisia ja heitä siunataan kirkkaudella, korotuksella ja iankaikkisella perheellä.)

  • Mitä aviomiehen ja vaimon täytyy mielestänne tehdä, että he pysyvät avioliiton liitossa? (Mahdollisia vastauksia: noudattaa Jumalan sanaa, olla kuuliaisia kaikille pelastuksen toimituksille, olla hyveellisiä ja kelvollisia, rakastaa toisiaan, tehdä yhdessä työtä, jotta he olisivat hyviä vanhempia, kasvattaa lapsia rakkaudessa ja vanhurskaudessa ja palata yhdessä temppeliin säännöllisesti.)

Pyydä oppilaita lukemaan itsekseen OL 132:22–25 ja kiinnittämään erityisesti huomiota Herran kuvaukseen ”portista” ja ”tiestä”, jotka johtavat korotukseen. Selitä ennen lukemista, että sana ahdas jakeessa 22 viittaa siihen, ettei se salli harhautumista pois suunnasta.

  • Millä tavoin mielikuva avarasta portista ja laveasta tiestä kuvaa yhteiskunnan nykyisiä mielipiteitä parisuhteista ja avioliitosta? Millä tavoin nämä mielipiteet ovat avioliiton uuden ja ikuisen liiton vastaisia?

  • Miksi jakeiden 22 ja 25 mukaan monet eivät löydä sitä kaitaa tietä, joka johtaa korotukseen? (Koska he eivät ota vastaan Jeesusta Kristusta, eivät opi tuntemaan Häntä tai eivät noudata Hänen lakiaan.)

  • Mitä meidän jakeiden 21–24 mukaan täytyy tehdä, jotta saisimme iankaikkisen elämän? (Tee yhteenveto oppilaiden vastauksista kirjoittamalla taululle seuraava periaate: Saadaksemme korotuksen ja iankaikkisen elämän meidän täytyy tuntea taivaallinen Isä ja Jeesus Kristus, tulla Heidän kaltaisikseen ja pysyä Heidän laissaan.)

Tee yhteenveto kohdasta OL 132:29–33 selittämällä, että Abraham oli uskollinen ja kuuliainen iankaikkista avioliittoa koskevalle Herran laille ja että hän sai lupauksen jälkeläisten iankaikkisesta jatkumisesta.

Todista, että kun me noudatamme Jumalan lakeja, me voimme elää Hänen kanssaan ja saada iankaikkisen elämän.

Viittaa kysymyksiin, jotka kirjoitit taululle ennen oppituntia. Kehota oppilaita kirjoittamaan seminaarimuistivihkoonsa tai pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaansa vastaukset näihin kysymyksiin. Voit myös riittävän ajan kuluttua pyytää yhtä tai kahta oppilasta kertomaan ajatuksistaan koko luokalle.

Näytä lopuksi kuva perheestäsi. Kerro ajatuksiasi ja todista iankaikkisen avioliiton siunauksista. Kannusta oppilaita valmistautumaan nyt temppeliin menemiseen ja iankaikkisen avioliiton solmimiseen. Todista siunauksista, jotka luvataan luvussa OL 132, ja ilosta, joka koituu temppeliavioliittoon valmistautumisesta.

Kommentteja ja taustatietoja

Oppi ja liitot 132:5. Avioliitto ”on säädetty ennen maailman perustamista”

Vanhin Russell M. Nelson kahdentoista apostolin koorumista on esittänyt seuraavat totuudet avioliitosta ja perheestä:

Kuva
Vanhin Russell M. Nelson

”Maailma luotiin ja tämä kirkko palautettiin, jotta perheitä voidaan muodostaa, sinetöidä ja korottaa iankaikkisesti.

– – Temppeliavioliitto ei ole ainoastaan aviomiehen ja vaimon välinen. Se käsittää kumppanuuden Jumalan kanssa.

– – Kun perhe sinetöidään temppelissä, siitä voi tulla yhtä iankaikkinen kuin itse Jumalan valtakunta.” (”Selestinen avioliitto”, Liahona, marraskuu 2008, s. 93.)

Vanhin Nelson on opettanut myös:

Kuva
Vanhin Russell M. Nelson

”Avioliitto suo suuremmat mahdollisuudet onneen kuin mikään muu ihmissuhde. – –

Avioliitto on yhteiskuntajärjestyksen valimo, hyveen lähde ja iankaikkisen korotuksen perusta.” (Ks. ”Avioliiton vaaliminen”, Liahona, toukokuu 2006, s. 36–37.)

Oppi ja liitot 132:7. Lupauksen Pyhä Henki

Presidentti Joseph Fielding Smith on kirjoittanut:

Kuva
Presidentti Joseph Fielding Smith

Lupauksen Pyhä Henki on Pyhä Henki, joka painaa hyväksymisen leiman jokaiseen toimitukseen: kasteeseen, konfirmointiin, asettamiseen, vihkimiseen. Lupaus on se, että siunaukset tullaan saamaan uskollisuuden kautta.

Jos ihminen rikkoo liiton, olipa se sitten kaste, asettaminen, vihkiminen tai mikä muu tahansa, Henki poistaa hyväksymisen leiman, eikä siunauksia tulla saamaan.

Jokainen toimitus sinetöidään lupauksella uskollisuuteen perustuvasta palkinnosta. Pyhä Henki poistaa hyväksymisen leiman, kun liitot rikotaan [ks. OL 76:52–53; 132:7].” (Pelastuksen oppeja, toim. Bruce R. McConkie, 3 osaa, 1977–1982, osa 1, s. 53.)

Oppi ja liitot 132:19–20. ”Silloin he ovat jumalia, – – koska heidän olemassaolonsa jatkuu”

Vanhin Parley P. Pratt kahdentoista apostolin koorumista on kertonut siitä, kuinka hänen elämänsä muuttui, kun hän oppi ymmärtämään opin iankaikkisesta avioliitosta:

Kuva
Parley P. Pratt

”Joseph Smith opetti minua arvostamaan isän ja äidin, miehen ja vaimon, veljen ja sisaren, pojan ja tyttären välistä kiintymystä.

Häneltä opin, että rakas vaimoni voi kuulua minulle ajan ja koko iankaikkisuuden ja että se puhdas myötätunto ja kiintymys, joka teki meidät rakkaiksi toisillemme, oli peräisin jumalallisen, iankaikkisen rakkauden lähteestä. Häneltä opin, että me voimme säilyttää tämän kiintymyksen ja kasvaa ja kehittyä siinä koko iankaikkisuuden, ja että loputtoman liittomme tuloksena saisimme jälkeläisiä, jotka olisivat lukemattomat kuin taivaan tähdet tai merenrannan hiekkajyvät.

Häneltä opin, mikä on Jumalan pojan todellinen arvo ja päämäärä, kun hänet on puettu iankaikkiseen pappeuteen lukemattomien jälkeläistensä patriarkkana ja valtiaana. Häneltä opin, että naisen korkein arvo on olla kuningattarena ja papittarena aviomiehelleen ja hallita aina ja ikuisesti lukemattomien ja yhä lisääntyvien jälkeläistensä kuningataräitinä.

Olin rakastanut ennenkin mutta en tiennyt, miksi. Mutta nyt rakastin puhtaasti, ylevän, korotetun tunteen voimalla, joka kohottaisi sieluni tämän alhaisen maailman hetkellisistä asioista ja avartaisi sen kuin valtamereksi. Tunsin, että Jumala on todella taivaallinen Isäni, että Jeesus on veljeni ja että rakas vaimoni on kuolematon, iankaikkinen kumppani, ystävällinen palveleva enkeli, joka on annettu minulle lohduksi ja kirkkauden kruunuksi aina ja ikuisesti. Sanalla sanoen saatoin nyt rakastaa hengellä ja myös ymmärryksellä.

– – Joseph Smith oli – – kohottanut verhon kulmaa ja antanut minun kurkistaa yhden ainoan kerran iankaikkisuuteen.” (Autobiography of Parley P. Pratt, toim. Parley P. Pratt jr., 1938, s. 297–298; ks. myös Iankaikkinen avioliitto – oppilaan kirja, uskonto 234 ja 235, 2005, s. 267.)

Vuonna 1916 presidentti Joseph F. Smith, hänen neuvonantajansa ensimmäisessä presidenttikunnassa sekä kahdentoista apostolin koorumin jäsenet julistivat:

”Sikäli kuin iankaikkisen edistymisen ja saavutusten vaiheita on annettu tietoon jumalallisen ilmoituksen kautta, meidän on käsitettävä niin, että vain ylösnousseista ja kirkastetuista olennoista voi tulla henkilasten vanhempia. Vain sellaiset korotetut sielut ovat saavuttaneet kypsyyden iankaikkisen elämän määrätyllä tiellä, ja heille iankaikkisissa maailmoissa syntyvät henget kulkevat vuorollaan niiden eri vaiheiden kautta eli asemasta toiseen, joiden kautta kirkastetut vanhemmat ovat saavuttaneet korotuksen.” (Lainattuna julkaisussa Opin ja Liittojen Kirja, oppilaan kirja, uskonto 324–325, 1986, s. 312.)

Oppi ja liitot 132:22–25. Mitä ovat ”elämien jatkuminen” ja ”kuolemat”?

Vanhin Bruce R. McConkie on opettanut:

Kuva
Vanhin Bruce R. McConkie

”Ne, jotka saavuttavat iankaikkisen elämän (korotuksen), saavat myös iankaikkiset elämät, mikä tarkoittaa, että ylösnousemuksessa heillä on iankaikkinen ’lisääntyminen’, ’jälkeläisten jatkuminen’, ’elämien jatkuminen’. Heidän henkilapsensa jatkavat ’olemassaoloaan yhtä lukemattomina kuin tähdet; eli jos te laskisitte rannan hiekan, ette voisi lukea niitä’. (OL 131:1–4; 132:19–25, 30, 55.)” (Mormon Doctrine, 2. laitos, 1966, s. 238; ks. myös Opin ja Liittojen Kirja, oppilaan kirja, s. 316.)

Presidentti Joseph Fielding Smith on selittänyt:

Kuva
Presidentti Joseph Fielding Smith

”Tässä [kohdassa OL 132:25] mainittu sana ’kuolemat’ tarkoittaa kaikkien niiden hävittämistä, jotka hylkäävät tämän iankaikkisen avioliiton ja joilta siten kielletään korotuksen voima ja jälkeläisten jatkuminen. Se, että jälkeläiset ja perheorganisaatio kielletään joltakulta, johtaa hänen kohdallaan ’kuolemiin’ eli lisääntymisen päättymiseen tulevassa elämässä.” (Church History and Modern Revelation, 2 osaa, 1953, osa 2, s. 360; ks. myös Opin ja Liittojen Kirja, oppilaan kirja, s. 316.)