Seminaari
Kotiopiskeluseminaarin oppiaihe: Oppi ja liitot 36–40; Ohiossa (Viikko 9)


Kotiopiskeluseminaarin oppiaihe

Oppi ja liitot 36–40; Ohiossa (Viikko 9)

Valmisteluaineisto kotiopiskeluseminaarin opettajalle

Tiivistelmä kotiopiskeluseminaarin päivittäisistä oppiaiheista

Seuraavana on tiivistelmä tapahtumista, opeista ja periaatteista, joita oppilaat oppivat tutkiessaan lukuja OL 36–40 ja oppiaihetta ”Ohiossa” (viikko 9), mutta sinun ei ole tarkoitus opettaa sitä oppiaiheesi osana. Opettamasi oppiaihe keskittyy vain muutamiin näistä opeista ja periaatteista. Noudata Pyhän Hengen kehotuksia, kun mietit oppilaidesi tarpeita.

Päivä 1 (Oppi ja liitot 36–37)

Ilmoituksesta, jonka Edward Partridge sai ennen kastettaan, oppilaat oppivat, että pappeudenhaltijat kutsutaan saarnaamaan evankeliumia ja heidän on oltava puhtaita.

Päivä 2 (Oppi ja liitot 38)

Kun oppilaat tutkivat Herran käskyä, että pyhien tuli kokoontua Ohioon, he huomasivat, että Herra tietää kaiken, että Hän voi varoittaa meitä vaarasta ja että Hän antaa meille käskyjä suojaksemme. He oppivat myös, että Herra lupasi pyhille, että jos he noudattaisivat Hänen käskyjään, he olisivat valmistautuneita eivätkä pelkäisi.

Päivä 3 (Oppi ja liitot 39–40)

Herra käski protestanttipappia nimeltä James Covel ottamaan kasteen ja saarnaamaan evankeliumin täyteyttä. Tämän käskyn perusteella oppilaat oppivat, että jos otamme vastaan Jeesuksen Kristuksen, niin Hän antaa meille voiman tulla Hänen pojikseen ja tyttärikseen. Oppilaat huomasivat myös, että Herran lupaamat siunaukset riippuvat siitä, kuulemmeko me Hänen ääntään. James Covel torjui Vapahtajan kutsun mennä kasteelle. Oppilaat oppivat, että pelko ja maailman huolet voivat saada meidät hylkäämään Jumalan sanan.

Päivä 4 (Ohiossa)

Tässä oppiaiheessa oppilaat saivat katsauksen pyhien kokemuksiin Ohiossa vuosina 1831–1838. Oppilaat oppivat, että Herra lupasi Ohion pyhille, että Hän ilmoittaisi lakinsa ja antaisi heille voimaa korkeudesta. Lisäksi Herra julisti, että Hän kutsuisi pyhät saarnaamaan evankeliumia kaikkialle maailmaan. Oppilaat oppivat, kuinka Herra antoi ilmoitusta ilmoituksen päälle pyhille ja täytti lupauksensa vastustuksesta ja vainosta huolimatta. He saivat myös tietää pyhiä Ohiossa kohdanneista valitettavista tapahtumista ja vastustuksesta.

Johdanto

Herra sekä käski pyhiä muuttamaan Ohioon että antoi heille neuvoja siitä, kuinka heidän tulee kohdella toisiaan. Tässä oppiaiheessa oppilaat saavat tietoa Jeesuksen Kristuksen käskystä olla yhtä ja pitää toisia itsemme veroisina.

Opetusehdotuksia

Oppi ja liitot 36–38

Pyhien käsketään olla yhtä

Jaa luokka kahteen ryhmään ja anna kummallekin ryhmälle joukko esineitä, joilla voi rakentaa (esimerkiksi pieniä puupalikoita, paperikuppeja tai pieniä tyhjiä rasioita). Varmista, että toinen ryhmä saa enemmän esineitä tai suurempia esineitä kuin toinen.

Kirjoita taululle seuraava: Rakentakaa näistä esineistä mahdollisimman korkea torni. Älä sano mitään siitä, että tämä toiminta on kilpailu, äläkä viittaa mitenkään kahden tornin rakentamiseen. Oppilaat otaksuvat todennäköisesti, että ryhmien on määrä kilpailla toisiaan vastaan. Jos he kysyvät, pitäisikö heidän toimia yhdessä vai erillisinä ryhminä, kiinnitä vain huomio tavoitteeseen: Heidän pitää rakentaa mahdollisimman korkea torni.

Anna oppilaille minuutti aikaa tehtävän suorittamiseen. Pyydä heitä toiminnan jälkeen arvioimaan, ketkä ”voittivat”. Kun oppilaat ovat kertoneet mielipiteensä, kerro heille, että voidakseen ratkaista, kuinka hyvin he menestyivät tässä toiminnassa, heidän pitää tutkia neuvoja, jotka Herra antoi pyhille, kun nämä valmistautuivat muuttamaan Ohioon. Kehota oppilaita etsimään näkemyksiä tähän toimintaan sekä omaan elämäänsä, kun he tutkivat Herran alkuaikojen pyhille antamia ohjeita.

Pyydä oppilaita kertomaan, miksi Herra käski pyhiä kokoontumaan Ohioon. (Jos on tarpeen, kannusta heitä katsomaan, mitä muistiinpanoja he ovat tehneet lukuihin OL 37–38 ja pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaansa.) Oppilaiden vastausten tulee sisältää viittauksia vaaroihin, joita pyhät kohtasivat New Yorkin osavaltiossa, sekä siunauksiin, joita Herra lupasi antaa kansalleen, kun se olisi kokoontunut Ohioon.

Selitä, että kun Herra antoi pyhille käskyjä heidän muutostaan Ohioon, Hän antoi heille myös neuvoja siitä, kuinka heidän tuli suhtautua toisiinsa. Kehota oppilaita lukemaan itsekseen OL 38:23–25 ja etsimään ilmaus, joka opettaa, kuinka meidän tulee suhtautua muihin ihmisiin.

  • Kuinka meidän Herran mukaan pitäisi suhtautua muihin?

  • Mitä mielestänne tarkoittaa se, että pitää veljeään itsensä veroisena? (Kun oppilaat ovat vastanneet, kirjoita taululle seuraava periaate: Meidän tulee pitää muita yhtä suuressa arvossa kuin itseämme.)

  • Mitä tapahtuu, kun ihmiset pitävät itseään suuremmassa arvossa tai parempina kuin muita?

  • Mitä siunauksia voisimme saada kirkkona ja henkilökohtaisesti, kun emme pidä itseämme suuremmassa arvossa kuin muita?

Näytä hienoa kangasta ja risaista kangasta. Kysy oppilailta, kumpaan kankaaseen he haluaisivat pukeutua. Selitä, että auttaakseen pyhiä ymmärtämään tämän periaatteen Herra esitti heille vertauksen.

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 38:26. Pyydä muita oppilaita seuraamaan mukana ja panemaan merkille, kuinka tämän vertauksen mies kohteli poikiaan.

  • Miltä teistä tuntuisi, jos olisitte se poika, joka sai ryysyjä?

  • Miten se poika, joka sai viitan, voisi parantaa tätä tilannetta? (Hän voisi jakaa sitä, mitä hänellä on, sen pojan kanssa, joka sai vähemmän.)

  • Mikä mielestänne on Herran sanoma meille tässä vertauksessa?

Pyydä oppilaita lukemaan itsekseen OL 38:27 ja etsimään periaate, jonka Herra haluaa meidän ymmärtävän tästä vertauksesta. Kirjoita seuraava periaate taululle aiemmin kirjoittamasi periaatteen viereen: Jos emme ole yhtä, me emme ole Herran kansaa. Voit myös ehdottaa, että oppilaat merkitsevät näistä jakeista sanat, jotka opettavat tätä periaatetta.

  • Mitä jakeen 27 yhteydessä tarkoittaa se, että on yhtä? (Että on toisten ihmisten ja Herran kanssa yhtä vanhurskaudessa.)

  • Kuinka se, että pidämme muita itsemme veroisina, saattaisi auttaa meitä olemaan yhtä toistemme kanssa? Kuinka se saattaisi auttaa meitä olemaan yhtä Herran kanssa?

  • Mistähän syystä me emme voi olla Herran kansaa, ellemme ole yhtä?

Selitä, että alkuaikojen kirkon jäsenet, jotka kutsuttiin kokoontumaan Ohioon, olivat taustaltaan erilaisia. Jotkut omistivat menestyviä maatiloja ja olivat arvostettuja asuinpaikkakunnillaan, kun taas toisilla oli hyvin vähän omaisuutta ja heitä pidettiin yhteiskunnallisesti alempiarvoisina.

  • Kuinka taululla olevat periaatteet olisivat saattaneet olla siunaukseksi pyhille, kun he kokoontuivat Ohioon?

Viittaa oppitunnin alun toimintaan, jossa rakennettiin torni. Pyydä oppilaita sanomaan uudelleen, mikä oli tavoite (rakentaa mahdollisimman korkea torni).

  • Rakensimmeko me mahdollisimman korkean tornin? (Jos ryhmät yhdistivät palasensa yhdeksi torniksi, he tekivät niin. Jos ryhmät toimivat erikseen, he ehkä väittävät rakentaneensa mahdollisimman korkean tornin niillä esineillä, joita heillä oli.)

  • Mikä olisi ollut luvussa OL 38 Herran pyhille antamien neuvojen perusteella paras tapa ryhtyä rakentamaan mahdollisimman korkeaa tornia? (Yhdistää sekä ryhmät että ne esineet, jotka meille on annettu tornin rakentamiseksi.)

  • Millaisissa elämäntilanteissa meillä saattaa olla taipumus ajatella omaa etuamme sen sijaan että pyrkisimme rakentamaan ja kohottamaan lähellämme olevia?

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen ensimmäisen presidenttikunnan jäsenen, presidentti Henry B. Eyringin seuraavat sanat. Pyydä luokan jäseniä kuuntelemaan, kuinka käsky olla yhtä liittyy Jumalan käskyyn, että Hänen kansansa tulee kokoontua yhteen. Voit tehdä monisteen näistä sanoista, jotta toiset oppilaat voivat seurata mukana.

Kuva
Presidentti Henry B. Eyring

”Tiedämme kokemuksesta, että kun meitä siunataan ykseydellä, siitä koituu iloa. – – [Taivaallinen Isämme] haluaa suoda tuon pyhän toiveemme ykseydestä toteutuvan, koska Hän rakastaa meitä.

Hän ei voi suoda sitä meille yksityisesti. Ykseyden ilo, jonka Hän niin suuresti haluaa meille antaa, ei ole yksinäistä. Meidän täytyy etsiä sitä ja tulla kelvollisiksi saamaan sitä muiden kanssa. Ei siis ihme, että Jumala kehottaa meitä kokoontumaan, niin että Hän voi siunata meitä. Hän haluaa meidän kokoontuvan perheisiin. Hän on perustanut luokkia ja seurakuntia ja käskenyt meidän kokoontua yhteen usein. Noissa kokoontumisissa, jotka Jumala on meille järjestänyt, on suuri tilaisuutemme. Me voimme rukoilla ja työskennellä sen ykseyden puolesta, joka tuo meille iloa ja moninkertaistaa voimamme palvella.” (Ks. ”Sydämemme yhteen liittyneinä”, Liahona, marraskuu 2008, s. 69.)

  • Miksi Herra haluaa presidentti Eyringin sanojen mukaan meidän kokoontuvan yhteen?

  • Mitä siunauksia hän sanoi ykseyden tuovan meille?

  • Kuinka presidentti Eyringin sanat auttavat meitä ymmärtämään, miksi me kokoonnumme yhteen perheinä? Kirkon jäseninä? Seminaariluokkana?

  • Millä tavoin te olette kokeneet siunauksia, jotka koituvat kokoontumisesta yhteen toisten kanssa?

Kehota oppilaita kirjoittamaan hetki pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaansa siitä, mitä he voivat tehdä ollakseen yhtä perheensä kanssa, nuorten miesten ja nuorten naisten kanssa koorumeissaan ja luokissaan kirkossa sekä Herran kanssa. Kehota riittävän ajan kuluttua muutamia oppilaita kertomaan, mitä he ovat kirjoittaneet. Voit myös lausua oman todistuksesi siunauksista, joita saamme olemalla yhtä toistemme kanssa ja pitäessämme muita itsemme veroisina.

Oppi ja liitot 39–40

Herra esittää James Covelille kutsun

Kehota oppilaita kertaamaan, kuka oli James Covel ja mitä hänelle tapahtui, lukemalla lukujen OL 39 ja 40 johdannot. Tammikuun 5. päivänä 1831 Herra antoi James Covelille käskyn ottaa kaste (ks. OL 39:10). James Covel ei kuitenkaan pitänyt lupaustaan noudattaa Jumalan käskyä.

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 40:1–3. Pyydä oppilaita kertomaan, miksi James Covel hylkäsi kutsun, jonka Herra hänelle antoi. Kehota muutamaa oppilasta kertomaan, mitä he näiden jakeiden perusteella oppivat siitä, miten tärkeää heidän on pitää Jumalan kanssa solmimansa liitot.

Seuraava viikko (Oppi ja liitot 41–44)

Voit valmistaa oppilaita tutkimaan lukuja OL 41–44 kehottamalla heitä miettimään seuraavaa: Mitä ovat himoitsemisen vaarat? Kuinka meidän oletetaan opettavan Herran kirkossa? Miltä kuolema tuntuu niistä, jotka ovat vanhurskaita? Selitä, että seuraavalla viikolla oppilailla on tilaisuus tutustua Herran näihin kysymyksiin antamiin vastauksiin sekä oppia, mikä on Herran antama pyhityksen laki.