Seminaari
Kotiopiskeluseminaarin oppiaihe: Oppi ja liitot 133–135 (Viikko 29)


Kotiopiskeluseminaarin oppiaihe

Oppi ja liitot 133–135 (Viikko 29)

Valmisteluaineisto kotiopiskeluseminaarin opettajalle

Tiivistelmä kotiopiskeluseminaarin päivittäisistä oppiaiheista

Seuraavana on tiivistelmä opeista ja periaatteista, joita oppilaat oppivat, kun he tutkivat lukuja OL 133–135 (viikko 29). Sinun ei ole tarkoitus opettaa tätä tiivistelmää osana oppiaihettasi. Opettamasi viikon 29 oppiaihe keskittyy vain muutamiin näistä opeista ja periaatteista. Noudata Pyhän Hengen kehotuksia, kun mietit oppilaidesi tarpeita.

Päivä 1 (Oppi ja liitot 133:1–35)

Kun oppilaat tutkivat Herran opetuksia toisesta tulemisestaan, he oppivat, että toisessa tulemisessaan Hän tulee tuomitsemaan jumalattomat. Oppilaat huomasivat myös, että me voimme valmistaa itseämme ja muita Vapahtajan toiseen tulemiseen. Tähän valmistautumiseen sisältyy parannuksen tekeminen ja se, ettei palaa entisiin synteihin.

Päivä 2 (Oppi ja liitot 133:35–74)

Tässä oppiaiheessa oppilaat jatkoivat Herran toista tulemistaan koskevien opetusten tutkimista. He oppivat, että koska he ovat Jumalan palvelijoita, he voivat auttaa muita valmistautumaan Vapahtajan toiseen tulemiseen kertomalla muille evankeliumista. Oppilaat huomasivat myös, että Herra on valmistanut suuria siunauksia niille, jotka odottavat Häntä, ja että ne, jotka tekevät parannuksen ja pyhittävät itsensä, saavat iankaikkisen elämän.

Päivä 3 (Oppi ja liitot 134)

Kun oppilaat tutkivat tätä julistusta uskonkäsityksistä, joita kirkolla on hallitusvallasta ja laeista, he huomasivat seuraavat totuudet: Jumala on asettanut hallitusvallat ihmisen hyväksi ja että hallitusvallat ovat tilivelvollisia Jumalalle ihmisten oikeuksien, myös uskonnonvapauden, varjelemisesta. He oppivat myös, että me olemme velvoitettuja tukemaan ja ylläpitämään sen maan hallitusvaltaa, jossa asumme, ja että Jumala pitää meitä tilivelvollisina rikkomuksista Hänen lakiaan ja ihmisten lakia vastaan.

Päivä 4 (Oppi ja liitot 135)

Tässä oppiaiheessa oppilaat saivat tietoa tapahtumista, jotka liittyivät Joseph ja Hyrum Smithin marttyyrikuolemaan, ja he tutkivat ilmoitusta, joka kirjoitettiin heidän kuolemastaan. Tehdessään niin oppilaat huomasivat, että Joseph ja Hyrum Smith sinetöivät hengellään todistuksensa palautetun evankeliumin totuudellisuudesta.

Johdanto

Tämä oppiaihe auttaa oppilaita ymmärtämään hieman sitä työtä, jonka profeetta Joseph Smith on tehnyt ihmiskunnan pelastukseksi. Oppilailla on myös tilaisuus lausua todistuksensa profeetta Joseph Smithistä ja evankeliumin palautuksesta.

Opetusehdotuksia

Oppi ja liitot 135:1–7

Joseph ja Hyrum Smithin marttyyrikuolema annetaan tiedoksi

Aseta ennen oppituntia näkyville kuva Joseph Smithistä (ks. Evankeliumiaiheinen kuvakirja, 2009, nro 87; ks. myös lds.org). Voisit myös pyytää luokan jäseniä laulamaan hengellisessä tuokiossa laulun ”Kunnia miehelle” (MAP-lauluja, 15). Selitä ennen hengellistä tuokiota, että W. W. Phelps kirjoitti sanat tähän lauluun Joseph Smithin muistoksi pian profeetan marttyyrikuoleman jälkeen.

Kuva
Joseph Smith

Aloita tämä oppiaihe esittämällä seuraavat kysymykset:

  • Oletteko joskus puhuneet jonkun kirkkoon kuulumattoman kanssa profeetta Joseph Smithistä? Jos olette, niin mistä asioista puhuitte? (Jos kenelläkään ei ole ollut tällaista kokemusta, kysy oppilailta, mitä he haluaisivat kertoa ihmisille Joseph Smithistä.)

Muistuta oppilaita siitä, että luku OL 135 sisältää tiedonannon Joseph ja Hyrum Smithin marttyyrikuolemasta. Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen jakeen OL 135:3 ensimmäinen virke. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana.

  • Mikä on tämän virkkeen sanoma? (Oppilaiden tulee ilmaista, että Joseph Smith on tehnyt enemmän ihmisten pelastamiseksi tässä maailmassa kuin kukaan toinen ihminen, joka koskaan on siinä elänyt – paitsi Jeesus Kristus.)

  • Mitä profeetta Joseph Smith on tehnyt meidän pelastuksemme ja korotuksemme hyväksi? (Kirjoita oppilaiden vastaukset taululle.)

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen jakeen OL 135:3 loppuosa. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja etsimään ilmauksia, jotka kuvailevat sitä, mitä Joseph Smith on tehnyt pelastuksemme hyväksi. Pyydä oppilaita etsimään lisää kohtia lisättäväksi taululla olevaan luetteloon.

Kehota yhtä oppilasta lukemaan presidentti Joseph F. Smithin seuraavat sanat. Pyydä luokan jäseniä kuuntelemaan, keihin profeetta Joseph Smithin työ vaikuttaa.

Kuva
Presidentti Joseph F. Smith

”Joseph Smithin tekemä työ ei rajoittunut yksistään tähän elämään, vaan se koskee yhtäläisesti tulevaa elämää ja aikaisempaa elämää. Se koskee toisin sanoen niitä, jotka jo ovat eläneet maan päällä, niitä, jotka elävät parastaikaa, ja niitä, jotka tulevat jälkeemme. Kysymys ei ole jostakin, mikä koskee ihmistä ainoastaan hänen asuessaan lihassa, vaan jostakin, mikä koskee koko ihmissukua iankaikkisesta iankaikkiseen.” (Pelastuksen oppeja, 1980, s. 464.)

Viittaa jakeen 3 kuvaukseen siitä, kuinka Joseph Smith on tuonut julki Mormonin kirjan ja Opin ja liitot. Auta oppilaita ymmärtämään paremmin tämän työn merkityksellisyys kehottamalla yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 135:6. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja etsimään syy, miksi Mormonin kirja ja Oppi ja liitot saatettiin julki.

  • Miksi jakeen 6 mukaan Mormonin kirja ja Oppi ja liitot saatettiin julki? (Oppilaat saattavat käyttää eri sanoja, mutta heidän tulee huomata seuraava totuus: Mormonin kirja ja Oppi ja liitot saatettiin julki maailman pelastamiseksi.)

  • Millä tavoin nämä kirjat myötävaikuttavat maailman pelastamiseen?

  • Mikä jakeen 6 mukaan tekee Mormonin kirjasta ja Opista ja liitoista arvokkaimpia kirjoja, mitä voitte omistaa?

Pyydä oppilaita pohtimaan, miten he ovat käyttäneet Mormonin kirjaa ja Oppia ja liittoja omassa elämässään.

  • Miten me voimme osoittaa kiitollisuutemme uhrauksesta, jonka Joseph ja Hyrum Smith tekivät tuodakseen julki nämä kirjat?

Kehota oppilaita kirjoittamaan seminaarimuistivihkoonsa tai pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaansa jokin tietty tapa, jolla he voivat osoittaa kiitollisuutensa uhrauksista, joita on tehty näiden kirjojen tuomiseksi julki.

Kiinnitä huomio luetteloon, joka on aiemmin oppitunnilla kirjoitettu taululle. Todista, että Joseph Smith auttoi kaikkia Jumalan lapsia pääsemään täysin osallisiksi sovituksen siunauksista, kun hän auttoi pyhien kirjoitusten, tosi opin, pappeuden valtuuden ja avainten sekä toimitusten palauttamisessa sekä Jeesuksen Kristuksen kirkon perustamisessa.

Selitä, että jotkut ihmiset saattavat ymmärtää väärin myöhempien aikojen pyhien tunteet tai uskonkäsitykset, jotka koskevat profeetta Joseph Smithiä. Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen presidentti Gordon B. Hinckleyn seuraavat sanat. Pyydä luokan jäseniä kuuntelemaan, kuinka kirkon jäsenet suhtautuvat Joseph Smithiin verrattuna taivaalliseen Isään ja Jeesukseen Kristukseen. Jos on mahdollista, voit antaa kullekin oppilaalle nämä sanat monisteena.

Kuva
Presidentti Gordon B. Hinckley

”Me emme palvele profeettaa. Me palvelemme Jumalaa, meidän iankaikkista Isäämme, ja ylösnoussutta Herraa Jeesusta Kristusta. Mutta me tunnustamme profeetan, me julistamme häntä, me arvostamme häntä, me kunnioitamme häntä välikappaleena Kaikkivaltiaan käsissä jumalallisen evankeliumin muinaisten totuuksien palauttamisessa maan päälle yhdessä pappeuden kera, jonka kautta Jumalan valtuutta käytetään Hänen kirkkonsa asioiden hoitamiseksi ja Hänen kansansa siunaamiseksi.” (Ks. ”Joseph Smith nuorempi – Jumalan profeetta, voimallinen palvelija”, Liahona, joulukuu 2005, s. 4.)

  • Kuinka selittäisitte omin sanoin, miten kirkon jäsenet suhtautuvat profeetta Joseph Smithiin?

Kehota oppilaita miettimään, mikä vaikutus profeetta Joseph Smithin palvelutyöllä on ollut heidän elämäänsä ja miljoonien ihmisten elämään kautta maailman. Kirjoita taululle seuraavat kysymykset ja pyydä oppilaita kirjoittamaan niihin vastaus seminaarimuistivihkoonsa tai pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaansa:

Millä erityisillä tavoilla elämäsi saattaisi olla erilaista ilman profeetta Joseph Smithin palvelutyötä?

Kuinka profeetta Joseph Smith on vaikuttanut tietämykseesi taivaallisesta Isästä ja Jeesuksesta Kristuksesta sekä suhteeseesi Heihin?

Kehota luokan jäseniä käyttämään oppitunnin loppuaika siihen, että he kertovat ajatuksiaan ja lausuvat todistuksensa profeetta Joseph Smithistä ja evankeliumin palautuksesta. Kehota heitä harkitsemaan aiemman kirjoitustoimintansa vastausten käyttämistä, kun he lausuvat todistuksensa.

Päätä oppitunti lausumalla oma todistuksesi profeetta Joseph Smithistä ja palautuksesta. Kehota oppilaita etsimään muutaman seuraavan päivän kuluessa tilaisuuksia lausua muille todistuksensa profeetta Joseph Smithistä ja hänen osuudestaan evankeliumin palauttamisessa. Voisit myös kannustaa heitä kirjoittamaan päiväkirjaansa todistuksensa profeetta Joseph Smithistä ja evankeliumin palautuksesta.

Huom. Se, että annat oppilaille riittävästi aikaa lausua todistuksensa tämän oppitunnin lopussa, on tärkeämpää kuin seuraavan toiminnan toteuttaminen. Jos oppilaiden todistukset vievät koko oppitunnin loppuajan, voit käyttää tätä toimintaa jonakin toisena päivänä, kun teillä on enemmän aikaa.

Anna oppilaille luettelo Opin ja liittojen sekä kirkon historian 25:stä pyhien kirjoitusten hallittavasta kohdasta. Kehota heitä miettimään, mitä pyhien kirjoitusten hallittavia kohtia he voisivat käyttää opettaakseen jollekulle, että evankeliumi on palautettu profeetta Joseph Smithin kautta. Pyydä oppilaita kirjoittamaan lyhyt oppiaihe tai puhe, jossa he käyttävät joitakin löytämiään pyhien kirjoitusten hallittavia kohtia. He voisivat kirjoittaa oppiaiheensa tai puheensa erilliselle paperille tai pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaansa. Voisit pyytää muutamaa oppilasta opettamaan oppiaiheensa tai lukemaan puheensa luokalle jossakin tulevassa luokan hengellisessä tuokiossa.

Seuraava viikko (Vaellus länteen)

Pyydä oppilaita kuvittelemaan, että profeetta on pyytänyt heitä pakkaamaan muutamia tavaroitaan ja matkaamaan satoja kilometrejä vankkureissa tai vetämään käsikärryjä asumattomille seuduille. Selitä, että seuraavalla viikolla he saavat tietää pyhien vaelluksesta länteen. He oppivat myös, kuinka Herra johti edelleenkin kirkkoa, kuten antoi sille seuraavan johtajan profeetta Joseph Smithin kuoleman jälkeen.