Seminaari
Oppiaihe 81: Oppi ja liitot 76:81–119


Oppiaihe 81

Oppi ja liitot 76:81–119

Johdanto

Tässä oppiaiheessa tutkitaan Joseph Smithille ja Sidney Rigdonille näytettyä näkyä telestisestä kirkkaudesta, kuten se on tallennettu lukuun OL 76. Joseph Smith ja Sidney Rigdon kuvailivat, mitä he saivat tietää siitä, ketkä perivät telestisen valtakunnan, ja mitä seuraa, jos hylkää todistuksen Jeesuksesta Kristuksesta. He myös kuvailivat, kuinka telestinen valtakunta eroaa muista kirkkauden valtakunnista.

Opetusehdotuksia

Oppi ja liitot 76:81–112

Herra näyttää Joseph Smithille ja Sidney Rigdonille näyn telestisestä valtakunnasta

Kehota oppilaita kuvittelemaan, että johonkin toiseen kristilliseen kirkkoon kuuluva ystävä sanoo heille: ”Pastorini sanoi meille, että kuoltuamme me menemme joko taivaaseen tai helvettiin. Minusta ei tunnu siltä, että olen juuri nyt riittävän hyvä pääsemään taivaaseen, mutta ei minusta tunnu siltäkään, että olen niin paha, että minun pitäisi joutua helvettiin. Mitä teidän uskontonne opettaa taivaasta ja helvetistä?”

  • Miten vastaisitte ystävällenne?

Ota esiin oppiaiheesta 78 kaaviokuva nimeltä ”Oppi ja liitot 76: Katsaus näkyyn” (tai kehota oppilaita ottamaan esiin oma monisteensa esityksestä). Kun oppilaat keskustelevat luvun OL 76 loppuosasta, kannusta heitä panemaan merkille totuuksia, jotka saattaisivat auttaa tätä ystävää.

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 76:81–83, 101, 103. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja etsimään sanoja ja ilmauksia, jotka kuvaavat telestisen valtakunnan periviä ihmisiä.

  • Mitkä sanat ja ilmaukset näissä jakeissa kuvaavat ihmisiä, jotka perivät telestisen valtakunnan? (Sinun pitää ehkä selittää, että noita on sellainen, joka osallistuu toimintaan, jolla kutsutaan paikalle pahojen henkien vaikutus. Irstailija on henkilö, joka syyllistyy sukupuolisyntiin.)

  • Jakeiden 82 ja 101 mukaan jotkut ihmiset perivät telestisen valtakunnan, koska he ovat kieltäytyneet ottamasta vastaan heille tarjottuja suuria siunauksia. Mistä siunauksista he ovat kieltäytyneet? (He tietoisesti torjuvat todistuksen Jeesuksesta ja evankeliumista. Koska he hylkäävät Vapahtajan ja Hänen evankeliuminsa, he kieltäytyvät tilaisuudesta tehdä parannus synneistään ja tulla puhtaiksi sovituksen avulla. Kun oppilaat keskustelevat tästä kysymyksestä, voit muistuttaa heitä siitä, mitä he ovat oppineet aiemmassa oppiaiheessa rohkeudesta todistuksessa Jeesuksesta. Tuo esiin, että perimämme kirkkaus riippuu siitä, kuinka me otamme vastaan tämän todistuksen [ks. OL 76:50–51, 69, 78–79, 81–82, 101].)

  • Millä tavoin jakeen 83 mukaan ne, jotka perivät telestisen valtakunnan, eroavat kadotuksen pojista? (He eivät syyllisty anteeksiantamattomaan syntiin kieltämällä Pyhän Hengen [ks. OL 76:35].)

Kehota oppilaita lukemaan itsekseen OL 76:84–85, 104–106 ja katsomaan, mitä jumalattomille tapahtuu, ennen kuin he voivat saada telestisen kirkkauden.

  • Mitä jumalattomille tapahtuu, ennen kuin heidät lunastetaan ja heidän sallitaan periä telestinen valtakunta? (Auta oppilaita huomaamaan seuraava totuus: Niiden, jotka perivät telestisen valtakunnan, täytyy kärsiä helvetissä ennen kuin Vapahtaja lunastaa heidät. Voit kirjoittaa tämän totuuden taululle.)

Auta oppilaita ymmärtämään sanan helvetti merkitys selittämällä, että pyhissä kirjoituksissa tätä sanaa käytetään ainakin kahdella tavalla. Ensiksi, helvetti on se osa henkimaailmaa, jossa jumalattomat asuvat ja joka on kirjaimellinen mutta väliaikainen hengellisen piinan ja kärsimyksen tila. Toiseksi, pyhissä kirjoituksissa käytetään toisinaan sanaa helvetti kadotuksen poikien pysyvästä piinan ja kärsimyksen tilasta. (Ks. PKO, ”Helvetti”, scriptures.lds.org/fi.)

  • Mitkä sanat jakeissa 84–85 ja 104–106 kuvaavat kärsimystä, jonka jumalattomat kokevat kuoltuaan? (Sinun pitää ehkä selittää, että jakeessa 105 ilmaus ”iankaikkinen tuli” on kuvaannollinen ilmaus ja tarkoittaa telestisen valtakunnan perivien jumalattomien kärsimystä. Se ei tarkoita, ettei heidän kärsimyksensä lopu koskaan. Ks. OL 19:4–12.)

Tähdennä sitä, että ne helvetin olosuhteet, jotka telestisen valtakunnan perilliset kokevat, ovat väliaikaisia. Koska nuo ihmiset eivät tehneet parannusta eivätkä käyttäneet sovituksen siunauksia elämässään, he jäävät helvettiin tuhatvuotisen valtakunnan ajaksi maksamaan kärsimyksillään rangaistuksen synneistään.

  • Mitkä ilmaukset jakeissa 85 ja 106 opettavat, että helvetti on väliaikainen tila niille, jotka perivät telestisen valtakunnan?

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen presidentti Joseph Fielding Smithin seuraavat sanat ja kehota luokan jäseniä kuuntelemaan sen kärsimyksen seurauksia, jonka jumalattomat kokevat helvetissä:

Kuva
Presidentti Joseph Fielding Smith

”Tämä kärsimys tulee olemaan puhdistuskeino, ja sen kautta jumalattomat saatetaan tilaan, jossa he voivat Jeesuksen Kristuksen lunastustyön kautta saavuttaa kuolemattomuuden. Heidän henkensä ja ruumiinsa yhdistetään jälleen, ja he tulevat asumaan telestisessä valtakunnassa. Mutta tämä ylösnousemus tapahtuu vasta maailman lopussa.” (Pelastuksen oppeja, toim. Bruce R. McConkie, 3 osaa, 1977–1982, osa 2, s. 277.)

Tee yhteenveto jakeista OL 76:106–108 selittämällä, että jumalattomat kärsivät synneistään, kunnes Jeesus Kristus täyttää työnsä ja luovuttaa Jumalan maanpäällisen valtakunnan Isälleen. Sen jälkeen Kristus kruunataan kirkkaudella.

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 76:109–111. Kehota sitten toista oppilasta lukemaan ääneen OL 137:9. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille, mitä tapahtuu, kun ne, joiden on määrä periä telestinen valtakunta, tulevat Jumalan valtaistuimen eteen tuomittaviksi.

  • Mitä kohdan OL 76:110 mukaan tapahtuu, kun nämä ihmiset tuodaan Jumalan valtaistuimen eteen tuomittaviksi? (He polvistuvat ja tunnustavat Jeesuksen Kristuksen Vapahtajakseen.)

  • Mille Herra kohtien OL 76:111 ja 137:9 mukaan perustaa tuomionsa?

Selitä, että vaikka jakeessa 111 tarkoitetaan nimenomaan niitä, jotka perivät telestisen valtakunnan, tässä jakeessa opetettu totuus soveltuu jokaiseen.

  • Mikä jakeen 111 mukaan ratkaisee, minkä kirkkauden valtakunnan me perimme? (Auta oppilaita huomaamaan seuraava totuus: Se kirkkauden valtakunta, jonka me perimme, määräytyy sen mukaan, mitä tekomme ja sydämemme halut ovat tässä elämässä. Voit kirjoittaa tämän opin taululle.)

  • Millä tavoin tämä oppi voi vaikuttaa valintoihinne?

Kehota oppilaita lukemaan itsekseen OL 76:86–89, 98, 112 ja huomaamaan ne sanat ja ilmaukset, jotka kuvaavat, mitä kuolemattomuus tulee olemaan niille, jotka perivät telestisen valtakunnan. Pyydä oppilaita kertomaan, mitä he löytävät.

  • Kuinka nämä sanat ja ilmaukset osoittavat Jeesuksen Kristuksen rakkautta ja armoa?

Kehota muutamia oppilaita lukemaan vuorotellen ääneen jakeet OL 76:91–98. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja katsomaan, kuinka kirkkauden valtakuntia verrataan toisiinsa.

  • Kuinka selestisen valtakunnan kirkkaus eroaa terrestrisen ja telestisen valtakunnan kirkkaudesta? (Oppilaat saattavat käyttää eri sanoja, mutta heidän vastaustensa tulee kuvastaa seuraavaa totuutta: Selestisen valtakunnan kirkkaus ylittää terrestrisen ja telestisen valtakunnan kirkkauden.)

  • Mitä siunauksia jakeiden 92–95 mukaan saavat ne, jotka saavat korotuksen selestisessä valtakunnassa? Millä tavoin nämä siunaukset eroavat niistä siunauksista, jotka annetaan telestisen valtakunnan perillisille?

Oppi ja liitot 76:113–119

Joseph Smith ja Sidney Rigdon selittävät, kuinka muut voivat saada heidän saamansa tiedon

Tee yhteenveto kohdasta OL 76:113–119 selittämällä, että kuvailtuaan tämän näyn Joseph Smith ja Sidney Rigdon sanoivat, että Herra oli kieltänyt heitä kirjoittamasta kaikkea, mitä heille oli näytetty. He myös selittivät, mitä meidän täytyy tehdä, jotta voisimme nähdä ja ymmärtää Jumalan valtakunnan salaisuuksia.

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 76:116–118. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja ottamaan selville, kuinka me voimme tulla näkemään ja ymmärtämään Jumalan valtakunnan salaisuuksia.

  • Mitä meidän näiden jakeiden mukaan täytyy tehdä, jotta voisimme nähdä ja ymmärtää Jumalan valtakunnan salaisuuksia? (Ks. myös OL 76:5–10.)

Auta oppilaita selittämään niitä oppeja, joita he ovat oppineet tutkimalla lukua OL 76, ja todistamaan niistä, muistuttamalla heitä kysymyksestä, josta he keskustelivat oppitunnin alussa: ”Mitä teidän uskontonne opettaa taivaasta ja helvetistä?” Järjestä oppilaat pareiksi ja pyydä heitä yhdessä työskennellen laatimaan jäsentely siitä, kuinka he voisivat vastata tähän kysymykseen. Kerro heille, että muutaman minuutin kuluttua kullakin parilla on tilaisuus esittää vastauksensa toiselle parille.

Auta oppilaita valmistautumaan antamalla heille monisteena seuraavat kysymykset tai kirjoittamalla nämä kysymykset taululle ennen oppituntia:

Mitä Herra on ilmoittanut taivaasta ja helvetistä luvussa OL 76?

Mitä eroja on kunkin kirkkauden valtakunnan välillä?

Mitä erilaisia valintoja ovat tehneet ne, jotka perivät nämä valtakunnat, ja ne, jotka eivät peri mitään kirkkauden valtakuntaa?

Minkä tiedätte olevan totta Vapahtajastamme ja Hänen tehtävästään pelastuksessamme?

Ehdota, että oppilaat pohtivat näitä kysymyksiä, kun he valmistautuvat selittämään, mitä kirkko opettaa taivaasta ja helvetistä. Pyydä lisäksi oppilaita käyttämään selityksessään ainakin kahta kohtaa luvusta OL 76.

Kehota riittävän ajan kuluttua kutakin paria työskentelemään jonkun toisen parin kanssa. Kehota ensin yhtä paria opettamaan toista paria jäsentelyään käyttäen. Kun ensimmäisellä oppilasparilla on ollut tilaisuus selittää oppi, kehota toista paria opettamaan. Kun oppilaat ovat saaneet toistensa opettamisen päätökseen, voisit pyytää heitä kertomaan luokalle, mitä he ovat oppineet.

Auta oppilaita soveltamaan sitä, mitä he ovat oppineet tutkiessaan kirkkauden valtakuntia, kirjoittamalla taululle seuraavat vajaat virkkeet ja pyytämällä oppilaita täydentämään ne seminaarimuistivihkoonsa tai pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaansa:

Sen perusteella, mitä olen oppinut tutkimalla kirkkauden valtakuntia luvusta OL 76:

Minä tiedän…

Minä haluan…

Minä aion…

Kun oppilailla on ollut riittävästi aikaa tehdä tämä tehtävä, kannusta heitä miettimään, tekevätkö heidän nykyiset valintansa heidät kelvollisiksi perimään selestisen valtakunnan. Kannusta heitä myös pyytämään Herran apua mahdollisiin muutoksiin, joita heidän pitää mielestään tehdä. Voisit lausua oman todistuksesi niistä totuuksista, jotka olet oppinut tutkimalla lukua OL 76.

Kommentteja ja taustatietoja

Oppi ja liitot 76:84. Helvetti

Pyhien kirjoitusten oppaassa selitetään, miten sanaa helvetti käytetään pyhissä kirjoituksissa:

”Myöhempien aikojen ilmoituksissa helvetistä puhutaan ainakin kahdessa merkityksessä. Ensiksi, se on väliaikainen asuinsija henkimaailmassa niille, jotka ovat olleet tottelemattomia kuolevaisuudessa. Tässä merkityksessä helvetillä on loppu. Siellä oleville hengille opetetaan evankeliumia, ja joskus parannuksensa jälkeen he nousevat ylös siihen kirkkauden asteeseen, johon ovat arvollisia. Ne, jotka eivät tee parannusta mutta eivät ole myöskään kadotuksen poikia, jäävät helvettiin koko tuhatvuotisen valtakunnan ajaksi. Näiden tuhannen vaivan vuoden jälkeen he nousevat ylös telestiseen kirkkauteen (OL 76:81–86; 88:100–101).

Toiseksi, helvetti on niiden pysyvä paikka, joita Jeesuksen Kristuksen sovitus ei lunasta. Tässä merkityksessä helvetti on pysyvä. Se on niitä varten, jotka havaitaan ’yhä saastaisiksi’ (OL 88:35, 102). Tämä on paikka, jossa Saatana, hänen enkelinsä ja kadotuksen pojat – ne, jotka ovat kieltäneet Pojan sen jälkeen kun Isä on ilmoittanut hänet – asuvat ikuisesti (OL 76:43–46).” (PKO, ”Helvetti”, scriptures.lds.org/fi.)

Vanhin Bruce R. McConkie on sanonut helvetistä seuraavaa:

Kuva
Vanhin Bruce R. McConkie

”Sitä osaa henkimaailmasta, jota asuttavat jumalattomat henget, jotka odottavat ylösnousemuksensa päivää, sanotaan helvetiksi. Kuolemansa ja ylösnousemuksensa väliseksi ajaksi nämä jumalattomien sielut karkotetaan ulkoisimpaan pimeyteen, tuonelan synkkään kuiluun, odottavien jumalattomien henkien tuonelaan, helvettiin. Siellä he kärsivät tuomittujen piinaa. Siellä he vääntelehtivät iankaikkisen tulen kostossa. Siellä itketään ja valitetaan ja kiristellään hampaita. Siellä Jumalan vihan tulinen suuttumus vuodatetaan jumalattomien päälle. (Ks. Alma 40:11–14; OL 76:103–106.)

Ylösnousemuksensa jälkeen suuri enemmistö niistä, jotka ovat kärsineet helvetissä, pääsee telestiseen valtakuntaan. Loput, kadotuksen poikina kirotut, tuomitaan kärsimään loputonta vaivaa Perkeleen ja hänen enkeliensä kanssa. – –

Näin niille, jotka ovat jonkin pelastuksen perillisiä eli kaikille muille paitsi kadotuksen pojille (ks. OL 76:44), helvetillä on loppu.” (Mormon Doctrine, 2. laitos, 1966, s. 349–351; ks. myös Opin ja Liittojen Kirja, oppilaan kirja, uskonto 324–325, 1986, s. 160.)

Oppi ja liitot 76:85, 106. Jumalattomien lunastus

Presidentti Brigham Young on selittänyt, kuinka jotkut ihmiset hänen aikanaan suhtautuivat siihen totuuteen, että suurin osa jumalattomista lunastettaisiin lopulta eikä kärsisi helvetissä ikuisesti:

Kuva
Presidentti Brigham Young

”Kun Jumala ilmoitti Joseph Smithille ja Sidney Rigdonille, että kaikille oli varattu paikka sen valon mukaan, jonka he olivat vastaanottaneet, ja perustuen siihen, olivatko he hylänneet pahan ja tehneet hyvää, se muodostui monelle suureksi koettelemukseksi ja jotkut luopuivat, koska Jumala ei aikonut lähettää pakanoita ja pikkulapsia ikuiseen rangaistukseen, vaan Hänellä oli ajallaan pelastuksen sija kaikille ja Hän siunaisi rehellisiä, hyveellisiä ja totuudellisia riippumatta siitä, kuuluivatko nämä joskus johonkin kirkkoon vai eivät. Se oli uusi oppi tälle sukupolvelle, ja monet kompastuivat siihen.” (Ks. Kirkon presidenttien opetuksia: Brigham Young, 1997, s. 292.)

Oppi ja liitot 76:92–95. Selestinen kirkkaus ”on ylin kaikessa”

Vanhin Orson Pratt kahdentoista apostolin koorumista on opettanut, mitä eroa on sillä, että pelastuu selestiseen valtakuntaan tai että perii jonkin muun kirkkauden valtakunnan:

Kuva
Vanhin Orson Pratt

”Siinä on aika suuri ero, pelastuuko johonkin valtakuntaan, jossa on jonkin verran kirkkautta, jonkin verran onnea, vai pelastuuko valtakuntaan, jossa Isämme on. – –

Isämme, joka asuu ylhäällä taivaissa, ja Hänen Poikansa Jeesus Kristus asuvat kirkkauden korkeimmassa asteessa iankaikkisuudessa. Heillä on hallussaan kirkkauden koko täyteys. Heillä on onnen täyteys, voiman täyteys, älyn, valon ja totuuden täyteys, ja he hallitsevat kaikkia muita vähäisemmän kirkkauden, vähäisemmän onnen ja vähäisemmän voiman valtakuntia. – – Evankeliumin tarkoitus on korottaa ihmislapset samaan kirkkauden asteeseen, jossa Isämme ja Hänen Poikansa ovat.” (Deseret News, 10. marraskuuta 1880, s. 642.)

Oppi ja liitot 76:99–101. ”Nämä ovat niitä, jotka ovat Paavalin ja Apolloksen ja Keefaksen”

Tuomiten erimielisyyden Paavali kirjoitti korinttilaisille:

”Olen näet saanut kuulla – –, että teillä, veljeni, on keskenänne riitoja.

Tarkoitan sitä, että toiset teistä sanovat: ’Minä olen Paavalin puolella’, toiset taas: ’Minä Apolloksen’, ’Minä Keefaksen’, ’Minä Kristuksen’.

Onko Kristus jaettu? Onko ehkä Paavali ristiinnaulittu teidän puolestanne? Paavalinko nimeen teidät on kastettu?” (1. Kor. 1:11–13.)

Samankaltaiset sanat kohdassa OL 76:99–101 viittaavat niihin, jotka eivät ole sopusoinnussa Jeesuksen Kristuksen tai Hänen profeettojensa kanssa. Jotkut sanovat seuraavansa Jeesusta Kristusta tai tiettyjä profeettoja, ja silti nämä ihmiset tahallisesti torjuvat Vapahtajan ja kieltäytyvät ottamasta vastaan Hänen evankeliumiaan tai seuraamasta Hänen profeettojaan.

Oppi ja liitot 76:113–116. Joseph Smith näki tässä näyssä enemmän kuin on kirjoitettu

Viitaten näkyyn, joka on tallennettu lukuun OL 76, profeetta Joseph Smith sanoi:

Kuva
Profeetta Joseph Smith

”Voisin selittää sata kertaa enemmän kuin koskaan olen tehnyt minulle näyssä ilmoitettujen valtakuntien kirkkauksista, jos minulla olisi lupa ja jos ihmiset olisivat valmiit vastaanottamaan” (julkaisussa History of the Church, osa 5, s. 402; ks. myös Kirkon presidentit, oppilaan kirja, uskonto 345, 2006, s. 15).