Seminaari
Oppiaihe 79: Oppi ja liitot 76:20–49


Oppiaihe 79

Oppi ja liitot 76:20–49

Johdanto

Ensimmäisessä osassa näkyä, jonka Joseph Smith ja Sidney Rigdon saivat 16. helmikuuta 1832, he näkivät Jeesuksen Kristuksen kirkkauden ja todistivat Hänestä. He näkivät, kuinka Saatana karkotettiin Jumalan edestä kuolevaisuutta edeltävässä olemassaolossa kapinoimisen vuoksi. Heille näytettiin myös kadotuksen pojat, ja he saivat tietää, mitä iankaikkisia seurauksia koituu niille, jotka päättävät seurata Saatanaa.

Opetusehdotuksia

Oppi ja liitot 76:20–24

Joseph Smith ja Sidney Rigdon näkevät näyssä taivaallisen Isän ja Jeesuksen Kristuksen

Kehota luokan jäseniä laulamaan hengellisessä tuokiossa laulu ”Hän elää, Vapahtajani” (MAP-lauluja, 82). Tämän laulun sanat saattavat auttaa oppilaita tuntemaan niiden totuuksien voiman, joita he oppivat tänään.

Aloita oppitunti kehottamalla oppilaita miettimään seuraavaa tilannetta: Istuessanne luokassa koulussa opettajanne alkaa käsitellä maailmanuskontoja. Opettaja kysyy, onko luokassa ketään kristittyä, joka haluaisi kertoa uskonkäsityksiään Jeesuksesta Kristuksesta.

  • Jos te olisitte tuossa tilanteessa, mitä sanoisitte uskovanne ja tietävänne Jeesuksesta Kristuksesta?

Kehota oppilaita katsomaan edellisellä oppitunnilla saamaansa esitystä, jossa on katsaus lukuun OL 76 tallennettuun näkyyn. Selitä, että tämänpäiväisessä oppiaiheessa he saavat tietää kolmesta ensimmäisestä osasta näkyä, jonka Joseph Smith ja Sidney Rigdon saivat. Ensimmäisessä osassa näkyä he näkivät Isän ja Pojan kirkkautensa keskellä. Kirjoita taululle seuraavat kolme otsikkoa:

Mitä he näkivät Mitä he kuulivat Mitä he oppivat

Pyydä oppilaita kirjoittamaan nämä otsikot seminaarimuistivihkoonsa tai pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaansa. Kehota heitä sitten lukemaan itsekseen OL 76:20–24 ja kirjoittamaan näistä jakeista sanoja tai ilmauksia sopivien otsikoiden alle. Kehota riittävän ajan kuluttua yhtä oppilasta tulemaan taululle ja toimimaan kirjurina. Pyydä luokan jäseniä kertomaan, mitä sanoja tai ilmauksia he merkitsivät kahden ensimmäisen otsikon alle, kun yksi oppilas kirjoittaa ne taululle asianomaisten otsikoiden alle.

  • Mitä oppeja nämä jakeet opettavat Jeesuksesta Kristuksesta? (Kehota kirjurina toimivaa oppilasta kirjoittamaan luokan jäsenten vastaukset taululle otsikon Mitä he oppivat alle.)

Oppilaat saattavat mainita monia eri oppeja, kuten seuraavat: Jeesus Kristus on elävä, kirkastettu olento, taivaallinen Isä ja Jeesus Kristus ovat erillisiä persoonia, Jeesus Kristus on Isän Ainosyntyinen, Jeesus Kristus on tämän maailman ja muiden maailmojen luoja sekä me olemme Jumalalle syntyneitä poikia ja tyttäriä.

Auta oppilaita valmistautumaan siihen, että he kertovat jakeissa 20–24 huomaamiinsa totuuksiin liittyvistä vaikutelmistaan ja todistavat niistä, pyytämällä heitä kirjoittamaan seminaarimuistivihkoonsa tai pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaansa vastaus yhteen seuraavista kysymyksistä (kirjoita nämä kysymykset taululle):

Mistä näistä totuuksista olet erityisen kiitollinen ja miksi?

Mistä näistä totuuksista voit todistaa? Kuinka tiedät, että se on totta?

Täydennä tämä virke: Jeesuksesta Kristuksesta tiedän…

Kun oppilailla on ollut riittävästi aikaa kirjoittaa, pyydä yhtä oppilasta lukemaan ääneen Joseph Smithin ja Sidney Rigdonin todistus kohdasta OL 76:22. Kehota sitten oppilaita, jotka ovat halukkaita niin tekemään, kertomaan, mitä he ajattelevat ylösnousseesta Vapahtajasta, ja todistamaan Hänestä. Voisit itsekin todistaa Vapahtajasta.

Oppi ja liitot 76:25–29

Joseph Smith ja Sidney Rigdon näkevät näyn Lusiferin lankeamisesta

Jos mahdollista, monista kullekin oppilaalle seuraava oikein/väärin-visa tai kirjoita visan väittämät taululle. Opasta oppilaita merkitsemään monisteeseensa tai paperiarkille, onko kukin väittämä heidän mielestään oikein vai väärin.

  • ____1. Saatana tunnettiin Lusiferina.

  • ____2. Saatana oli henki, jolla oli valta-asema Jumalan luona.

  • ____3. Saatana ei aikonut olla tottelematta taivaallista Isää ja Jeesusta Kristusta.

  • ____4. Taivaassa iloittiin, kun Saatana karkotettiin.

  • ____5. Saatana sotii Jumalan pyhiä vastaan.

Kun oppilaat ovat vastanneet väitteisiin, selitä, että kohdassa OL 76:25–29 kuvaillaan näkyä, jonka Joseph Smith ja Sidney Rigdon saivat Lusiferin lankeamisesta. Kehota oppilaita lukemaan nämä jakeet itsekseen ja tekemään mahdollisia muutoksia vastauksiinsa lukemansa perusteella. Kun oppilaat ovat täsmentäneet vastauksensa, käykää kukin väittämä läpi yhdessä ja kehota oppilaita perustelemaan vastauksensa oppimansa pohjalta. Väittämä 1 on oikein (ks. OL 76:26). Väittämä 2 on myös oikein (ks. OL 76:25–27). Voit selittää oppilaille, että nimi Lusifer tarkoittaa Valonkantajaa tai Loistavaa. Hänet tunnetaan myös Kointähtenä, sarastuksen poikana. (Ks. Pyhien kirjoitusten opas, ”Lusifer”, scriptures.lds.org/fi.)

Kun oppilaat perustelevat vastaustaan väittämään 3, joka on väärin (ks. OL 76:25, 28), auta heitä ymmärtämään, että Saatana kapinoi. Hän pyrki syöksemään taivaallisen Isän vallasta ja ottamaan taivaallisen Isän vallan, valtakunnan ja loiston.

  • Mikä oli jakeen 25 mukaan seuraus siitä, että Lusifer kapinoi taivaallista Isää ja Jeesusta Kristusta vastaan? (Voit kehottaa oppilaita kirjoittamaan pyhien kirjoitustensa marginaaliin jakeen 25 viereen seuraavan opin: Kuolevaisuutta edeltävässä olemassaolossa Lusifer kapinoi taivaallista Isää ja Jeesusta Kristusta vastaan ja hänet karkotettiin.)

Kun oppilaat ovat perustelleet vastauksensa väittämään 4, joka on väärin (ks. OL 76:26), selitä, että Kadotus, Lusiferille annettu nimitys, tarkoittaa hävitystä tai kirouksen kohteeksi joutumista.

Kun oppilaat perustelevat vastauksensa väittämään 5, joka on oikein (ks. OL 76:29), voisit kehottaa heitä merkitsemään jakeesta 29 ilmauksen, joka opettaa, että Saatana käy sotaa Jumalan pyhiä vastaan.

  • Milloin tämä sota Saatanaa vastaan alkoi? (Kuolevaisuutta edeltävässä olemassaolossa.) Mitkä jakeen 29 sanat selittävät, että taivaassa alkanut sota jatkuu tänä aikana? (Verbit käy ja piirittää ovat kumpikin preesensissä.)

  • Kuinka Saatana käy sotaa Jumalan pyhiä vastaan tänä aikana?

Oppi ja liitot 76:30–49

Joseph Smith ja Sidney Rigdon näkevät näyn kadotuksen poikien kärsimyksestä

  • Mikä sodan aikana on petturi?

Kehota oppilaita silmäilemään kohtaa OL 76:30–32 tutkien, keitä ovat ne Vapahtajan pettäneet, jotka Herra näytti näyssä Joseph Smithille ja Sidney Rigdonille. Pyydä oppilaita kertomaan, mitä he löytävät. Kehota muutamia oppilaita lukemaan vuorotellen ääneen jakeet OL 76:30–35. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille, millaiset valinnat johtavat siihen, että joistakuista tulee kadotuksen poikia.

  • Millaiset valinnat johtavat siihen, että tulee kadotuksen pojaksi? (Että päättää seurata Saatanaa, kieltää totuuden ja uhmaa Jumalan voimaa saatuaan siitä osansa [ks. OL 76:31], että kieltää Pyhän Hengen saatuaan sen ja kieltää Vapahtajan [ks. OL 76:35].)

Joskus oppilaat ovat huolissaan siitä, että rakkaat ihmiset, joista on tullut vähemmän aktiivisia evankeliumissa, ovat kadotuksen poikia. Selitä, että kadotuksen pojat ovat eri asia kuin ne kirkon jäsenet, joilla on ollut todistus totuudesta jossakin vaiheessa mutta joista on sen jälkeen tullut vähemmän aktiivisia evankeliumissa. Kadotuksen pojat syyllistyvät anteeksiantamattomaan syntiin kieltämällä Pyhän Hengen.

Presidentti Spencer W. Kimball on opettanut:

Kuva
Presidentti Spencer W. Kimball

”Synti Pyhää Henkeä vastaan edellyttää sellaista tietoa, että tavallisen rivijäsenen on ilmeisen mahdotonta syyllistyä tällaiseen syntiin” (ks. Anteeksiantamuksen ihme, 1975, s. 118).

Kehota muutamia oppilaita lukemaan vuorotellen ääneen jakeet OL 76:36–38 ja 44–49. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille kadotuksen poikien tila.

  • Kuinka kuvailisitte kärsimystä, jossa kadotuksen pojat elävät iankaikkisesti?

  • Millaisen kuoleman jakeen 37 mukaan kokevat ainoastaan kadotuksen pojat?

Selitä, että kadotuksen poikia ei lunasteta toisesta hengellisestä kuolemasta eivätkä he peri kirkkauden valtakuntaa ylösnousemuksensa jälkeen. Sen sijaan he kärsivät iankaikkisesti.

Tuo esiin, että keskellä näkyä kadotuksen pojista Joseph Smith ja Sidney Rigdon oppivat toiveikkaan totuuden. Auta oppilaita huomaamaan tämä totuus pyytämällä heitä kertomaan paras uutinen, mitä he saivat kuluneella viikolla. (Voit tuoda luokkaan muutamia esimerkkejä sanomalehtien tai muiden lähteiden hyvistä uutisista.) Kehota yhtä luokan jäsentä lukemaan ääneen OL 76:39–43 ja pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja katsomaan, minkä hyvän uutisen maailma on saanut.

  • Minkä hyvän uutisen maailma on saanut? (Voit selittää, että sana evankeliumi tarkoittaa kirjaimellisesti hyvää uutista.)

Auta oppilaita huomaamaan kohdassa OL 76:39–43 opetetut opit pyytämällä heitä kirjoittamaan seminaarimuistivihkoonsa tai pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaansa lyhyt otsikko, joka tiivistää näissä jakeissa opetetun hyvän uutisen. Kun oppilailla on ollut riittävästi aikaa, kehota muutamia esittämään otsikkonsa luokalle. Kun oppilaat ovat vastanneet, voit ehdottaa, että he merkitsevät jakeista 39–43 ilmaukset, jotka opettavat seuraavaa oppia: Jeesuksen Kristuksen sovituksen kautta kaikki Jumalan lapset paitsi kadotuksen pojat perivät paikan jossakin kirkkauden valtakunnassa.

  • Miksi Jeesuksen Kristuksen sovitus on teille hyvä uutinen?

Voit päättää tämän oppiaiheen vastaamalla itse tähän kysymykseen.

Kommentteja ja taustatietoja

Oppi ja liitot 76. Näyn saaminen

Philo Dibble oli läsnä, kun Joseph Smith ja Sidney Rigdon saivat tämän näyn. Hän kuvaili Josephin ja Sidneyn kokemusta:

”Näky, joka on tallennettu Opin ja liittojen kirjaan, annettiin ’isä Johnsonin’ talossa [Hiramissa] Ohiossa, ja sinä aikana kun Joseph ja Sidney olivat Hengessä ja näkivät taivaat avoinna, huoneessa oli muitakin ihmisiä, ehkä kaksitoista, joiden joukossa minäkin olin osan aikaa – –. Näin kirkkauden ja tunsin voiman, mutta en nähnyt näkyä. – –

Joseph sanoi aika ajoin: ’Mitä näenkään?’ kuten sanotaan, kun ikkunasta ulos katsoessaan näkee jotakin sellaista, mitä kaikki huoneessa olevat eivät näe. Sitten hän kertoi, mitä oli nähnyt tai mitä hän parhaillaan katseli. Silloin Sidney vastasi: ’Minä näen saman.’ Välistä Sidney sanoi: ’Mitä näenkään?’ ja toisti, mitä oli nähnyt tai parhaillaan näki, ja Joseph sanoi: ’Minä näen saman.’

Tällaista keskustelua käytiin lyhyin välein näyn loppuun asti. – –

Joseph istui tukevasti ja tyynesti kaiken aikaa keskellä suurenmoista kirkkautta, mutta Sidney istui hervottomana ja kalpeana, ilmeisen velttona kuin rätti, minkä huomatessaan Joseph sanoi hymyillen: ’Sidney ei ole siihen tottunut kuten minä olen.’” (Artikkelissa ”Recollections of the Prophet Joseph Smith”, The Juvenile Instructor, 15. toukokuuta 1892, s. 303–304.)

Oppi ja liitot 76:22. ”Tämän todistuksen, kaikista uusimman”

Profeetta Joseph Smithin ja Sidney Rigdonin todistus kohdassa OL 76:22 on nykyajan todiste siitä, että Isä ja Poika ovat todella olemassa. Joseph ja Sidney sekä näkivät että kuulivat, ja heidän todistuksensa on todisteena kaikille ihmisille. Hyrum M. Smith ja Janne M. Sjodahl selittävät ilmauksen ”kaikista uusimman” seuraavasti: ”Tämä on uusin todistus siitä tosiasiasta, että Hän elää ja on ylösnoussut ja kirkastettu olento; ei viimeinen todistus vaan uusin tämän näyn saamiseen mennessä” (Doctrine and Covenants Commentary, 1972, s. 448). Sanomalla ”kaikista uusin” Joseph ja Sidney eivät tarkoittaneet, että he olisivat viimeiset, jotka saisivat tällaisen todistuksen ja todisteen.

Oppi ja liitot 76:26. ”Sarastuksen poika”

Presidentti George Q. Cannon ensimmäisestä presidenttikunnasta on kommentoinut Saatanan nimikettä ”sarastuksen poika”:

Kuva
Presidentti George Q. Cannon

”Jotkut ovat kutsuneet häntä ainoaksi sarastuksen pojaksi, mutta hän oli yksi sarastuksen poika – epäilemättä yksi monien joukossa. Tämä enkeli oli varmasti väkevä persoona. Tieto, joka meille annetaan hänestä, osoittaa selkeästi, että hänellä oli hyvin korkea asema, että häntä arvostettiin paljon ja että hän oli mahtava omassa piirissään.” (”Discourse by President George Q. Cannon”, Latter-day Saints’ Millennial Star, 5. syyskuuta 1895, s. 563–564.)

Oppi ja liitot 76:32–35. Kuinka tulee kadotuksen pojaksi ja kieltää Pyhän Hengen

Profeetta Joseph Smith on opettanut seuraavaa sellaisesta käyttäytymisestä, joka tekee henkilöstä kadotuksen pojan – Pyhän Hengen kieltämisestä:

Kuva
Profeetta Joseph Smith

”Mitä ihmisen on tehtävä syyllistyäkseen anteeksiantamattomaan syntiin? Hänen täytyy saada Pyhä Henki, taivaiden täytyy avautua hänelle, ja hänen täytyy tuntea Jumala ja sen jälkeen tehdä syntiä Häntä vastaan. Kun ihminen on tehnyt syntiä Pyhää Henkeä vastaan, hänellä ei ole parannuksen mahdollisuutta. Hänen on sanottava, että aurinko ei paista, vaikka hän näkee sen; hänen on kiellettävä Jeesus Kristus sen jälkeen kun taivaat ovat avautuneet hänelle, ja kiellettävä pelastussuunnitelma, vaikka hänen silmänsä ovat avoinna sen totuudelle.” (Julkaisussa History of the Church, osa 6, s. 314.)

Presidentti Spencer W. Kimball on kuvaillut sitä seuraavasti:

Kuva
Presidentti Spencer W. Kimball

”He ovat vaipuneet niin alas, että ovat menettäneet taipumuksen ja kyvyn parannukseen” (Anteeksiantamuksen ihme, 1975, s. 120).

Oppi ja liitot 76:35. ”Koska he ovat itse ristiinnaulinneet hänet ja nostaneet hänet kaikkien pilkattavaksi”

Vanhin Bruce R. McConkie kahdentoista apostolin koorumista on lausunut:

Kuva
Vanhin Bruce R. McConkie

”Syyllistyminen anteeksiantamattomaan syntiin koostuu siitä, että ristiinnaulitsee itse Jumalan Pojan ja nostaa Hänet kaikkien pilkattavaksi (ks. Hepr. 6:4–8; OL 76:34–35). Näin henkilö syyllistyy murhaan hyväksymällä Herran kuoleman, eli saatuaan täydellisen tiedon totuudesta hän alkaa avoimesti kapinoida ja asettaa itsensä asemaan, jossa hän olisi ristiinnaulinnut Kristuksen tietäen täysin varmasti, että Hän oli Jumalan Poika. Siten Kristus ristiinnaulitaan uudestaan ja nostetaan kaikkien pilkattavaksi. (Ks. OL 132:27.)” (Mormon Doctrine, 2. laitos, 1966, s. 816–817.)

Oppi ja liitot 76:44. ”Hän pelastaa kaikki paitsi heidät”

Vanhin Dallin H. Oaks kahdentoista apostolin koorumista on selittänyt kahta eri merkitystä pelastumiselle:

Kuva
Vanhin Dallin H. Oaks

”Myöhempien aikojen pyhille ’pelastuminen’ voi merkitä myös pelastumista tai vapautusta toisesta kuolemasta (lopullisesta hengellisestä kuolemasta), varmuutta kirkkauden valtakuntaan pääsemisestä tulevassa maailmassa (ks. 1. Kor. 15:40–42). Samoin kuin ylösnousemus koskee kaikkia, me vakuutamme, että jokainen ihminen, joka joskus on elänyt maan päällä – muutamaa harvaa poikkeusta lukuun ottamatta – pelastuu varmasti tässä merkityksessä. – –

Profeetta Brigham Young opetti tuota oppia, kun hän julisti, että ’jokainen, joka ei synnissä eläen hukkaa armon päivää ja josta ei tule Perkeleen enkeliä, tuodaan esiin jonkin kirkkauden valtakunnan perillisenä’ (Kirkon presidenttien opetuksia: Brigham Young, 1997, s. 288). Tämä pelastuksen merkitys tekee koko ihmissuvusta jalomman Herramme ja Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen kautta.

– – Vielä yhdessä merkityksessä, joka on tuttu ja ainutlaatuinen myöhempien aikojen pyhille, sanoja pelastettu ja pelastus käytetään myös korotuksesta eli iankaikkisesta elämästä (ks. Abr. 2:11). Tästä käytetään toisinaan nimitystä ’pelastuksen täyteys’ (Bruce R. McConkie, The Mortal Messiah, 4 osaa, 1979–1981, osa 1, s. 242). Tämä pelastus vaatii enemmän kuin parannuksen ja kasteen oikealla valtuudella. Se edellyttää myös pyhien liittojen solmimista Jumalan temppelissä, iankaikkinen avioliitto mukaan luettuna, sekä uskollisuutta noille liitoille kestämällä loppuun asti.” (”Oletko pelastettu?”, Valkeus, heinäkuu 1998, s. 68.)