Kyrkans presidenters lärdomar
Kapitel 36: Ta emot templets förrättningar och välsignelser


KAPITEL 36

Ta emot templets förrättningar och välsignelser

Templet är en plats där Gud kan ”uppenbara för sitt folk förrättningarna, som tillhör hans hus och hans rikes härligheter, samt undervisa folket om frälsningens väg”.

Ur Joseph Smiths liv

Alltsedan återställelsens första dagar hade Herren undervisat profeten Joseph Smith om betydelsen av att bygga tempel. Profeten hade tvingats flytta många gånger och ställdes ständigt inför brådskande krav på hans tid och uppmärksamhet, men han förlorade aldrig ur sikte behovet av att bygga ett hus åt Herren. En plats för templet hade invigts i Independence i Missouri. Ett vackert tempel hade fullbordats och invigts i Kirtland i Ohio. I Far West i Missouri hade hörnstenar till templet lagts, bara för att överges. Nu, då kyrkans medlemmar började bygga upp sina liv i Nauvoo, många av dem utan tillräcklig mat, logi eller inkomst, visste Joseph Smith att de heligas viktigaste uppgift var att återigen bygga ett tempel.

Som gensvar på Herrens befallning gick profeten och de heliga till verket så skyndsamt som möjligt för att bygga ett hus åt Herren. Men profeten insåg att det skulle ta flera år att bygga templet, och han visste att de heliga var i behov av templets fulla välsignelser. Följaktligen, den 4 maj 1842, trots att templet inte var färdigbyggt, så utförde Joseph Smith begåvningen för en liten grupp trofasta bröder.

Gruppen kom samman i det övre rummet på profetens röda tegelaffär, vilket hade ”arrangerats på ett sådant sätt att det liknade templets interiör så mycket som omständigheterna medgav”.1 Franklin D Richards i de tolv apostlarnas kvorum skrev: ”När Anden viskade till [Joseph Smith] att hans livsverk närmade sig sitt slut, och när han såg att hans jordiska dagar kanske skulle avbrytas innan templet stod färdigt, kallade han några få utvalda och förlänade dem den heliga begåvningens förrättningar, så att de gudomliga skatterna i hans sinne inte skulle avlägsnas från världen i och med hans död.”2

Det står i profetens historia: ”Jag tillbringade dagen i affärens övervåning … i samråd med general James Adams från Springfield, patriark Hyrum Smith, biskoparna Newel K Whitney och George Miller och president Brigham Young och äldsterna Heber C Kimball och Willard Richards. Jag instruerade dem om prästadömets principer och ordning, utförde tvagningar, smörjelser, begåvningar och överlämnade nycklar tillhörande aronska prästadömet och vidare till den högsta orden i melkisedekska prästadömet. Jag framlade den ordning som tillhör den Gamle av dagar och alla de planer och principer genom vilka man kan försäkra sig om fullheten av de välsignelser som har beretts för den Förstföddes församling, att komma upp och förbliva i Elohims närhet i de eviga världarna. I detta råd instiftades den forna ordningen för första gången i dessa sista dagar.

Och det jag förmedlade till detta råd var av andlig natur och endast avsett för de andligt sinnade: och ingenting kungjordes för dessa män utom det som skall kungöras för alla heliga i de sista dagarna, så snart de är beredda att ta emot det och en lämplig plats finns för att förmedla det, även till den svagaste helige. Låt därför de heliga med flit bygga templet och alla de hus som de har blivit befallda eller kommer att bli befallda av Gud att bygga.”3

Även om majoriteten av de heliga skulle få tempelbegåvningen efter det att templet i Nauvoo färdigställts, skulle ett begränsat antal män och kvinnor få denna välsignelse under de månader som följde på mötet i maj 1842. Mercy Fielding Thompson var en av dessa. Vid tidpunkten för hennes begåvning sade profeten till henne: ”Detta skall föra dig ut ur mörker till underbart ljus.”4

Joseph Smiths lärdomar

Gud befaller de heliga att bygga tempel.

I januari 1833 i Kirtland i Ohio skrev profeten: ”Herren befallde oss, i Kirtland, att bygga ett Guds hus … detta är Herrens ord till oss, och vi måste, ja, Herren hjälpe oss, vi skall lyda: på villkor av vår lydnad har han lovat oss stora ting, ja, till och med besök från himlarna för att hedra oss med sin egen närvaro. Vi fruktar storligen inför Herren att vi skall gå miste om denna stora heder, vilken Mästaren har för avsikt att förläna oss. Vi eftersträvar ödmjukhet och stor tro för att vi inte skall behöva skämmas i hans närhet.”5

I september 1840 förkunnade profeten och hans rådgivare i första presidentskapet att tidpunkten var inne för att ett tempel skulle byggas i Nauvoo: ”Eftersom vi nu tror att tiden är inne då det är nödvändigt att uppföra ett hus för bön, ett hus för ordning, ett hus för dyrkan av vår Gud [se L&F 88:119], där förrättningar kan utföras i enlighet med hans gudomliga vilja i denna del av landet, måste ett betydande arbete utföras och medel samlas in — och eftersom verket måste påskyndas i rättfärdighet anstår det de heliga att överväga betydelsen av dessa ting i sina sinnen och i all sin vandel, och sedan vidta sådana åtgärder som är nödvändiga för att verkställa dem. De måste beväpna sig med mod, besluta sig för att göra allt de kan och vara lika engagerade som om hela arbetet berodde helt och hållet på dem själva. Genom att göra detta efterliknar de fädernas härliga gärningar och försäkrar sig om himlens välsignelser för sig själva och sina avkomlingar till sista generationen.”6

I januari 1841 skrev profeten och hans rådgivare i första presidentskapet: ”Herrens tempel håller på att uppföras här [i Nauvoo]. Hit kommer de heliga att bege sig för att tillbe sina fäders Gud i enlighet med ordningen i hans hus och det heliga prästadömets krafter, och det kommer att vara så byggt att prästadömets samtliga funktioner kan utövas på rätt sätt och man kan ta emot undervisning från den Allrahögste och från denna plats gå ut till fjärran länder. Låt oss då inrikta alla våra ansträngningar … och sträva efter att efterlikna de forna förbundsfädernas och patriarkernas handlingar, i sådana ting som är av sådan oerhörd betydelse för denna och varje kommande generation.”7

I början av 1841 lärde Joseph Smith ut följande, såsom det upptecknats av William P McIntire: ”Joseph sade att Herren sagt att vi skulle bygga ett hus i hans namn, så att vi skulle kunna döpa oss för de döda. Men om vi inte gjorde det skulle vi bli förkastade och våra döda med oss, och denna kyrka skulle inte accepteras. [Se L&F 124:32.]”8

I april 1842 sade profeten: ”Kyrkan är inte tillfullo organiserad, i sin rätta ordning, och kan inte bli det förrän templet är fullbordat, där platser skall finnas för utförandet av prästadömets förrättningar.”9

I juli 1842 förkunnade profeten: ”Herren har sagt åt oss att bygga templet [i Nauvoo] … och denna befallning är lika bindande för oss som någonting annat, och den man som inte är engagerad i dessa ting är lika mycket en överträdare som om han bröt något annat bud, han gör inte Guds vilja, uppfyller inte hans lagar.”10

I oktober 1843 förmanade profeten de heliga: ”Påskynda arbetet i templet, förnya era ansträngningar att bidra till allt det som behöver göras i de sista dagarna och vandra inför Herren med måttfullhet och rättfärdighet.”11

I mars 1844 kom profeten samman med de tolv och kommittén för templet i Nauvoo för att diskutera hur man skulle fördela kyrkans knappa resurser. Under detta möte sade profeten: ”Vi behöver templet mer än någonting annat.”12

I templet lär vi det som hör evigheten till och tar emot frälsande förrättningar för oss själva och våra förfäder.

”Vad var syftet med insamling av … Guds folk under någon tidsålder? … Huvudsyftet var att bygga ett hus åt Herren, vari han kunde uppenbara för sitt folk förrättningarna, som tillhör hans hus och hans rikes härligheter, samt undervisa folket om frälsningens väg, för det finns vissa förrättningar och principer, som, då de lärs ut och tillämpas, måste utföras på en plats eller i ett hus uppfört för det ändamålet … Förrättningarna som instiftades i himlarna innan jordens grundvalar lades, genom prästadömet för människornas frälsning, skall inte förändras. Alla måste frälsas enligt samma principer.

Det är för samma syftemål som Gud insamlar sitt folk i denna yttersta tid, för att bygga ett hus åt honom, för att bereda dem för förrättningarna och begåvningarna, för tvagningarna och smörjelserna, o s v. Dop för de döda är en av förrättningarna i Herrens hus. Innan världen var till bestämde Gud att denna dopförrättning skulle administreras i en dopbassäng som var byggd just för detta ändamål i Herrens hus …

Läran om dop för de döda lärs tydligt ut i Nya testamentet … Det var skälet till att Jesus sade till judarna: ’Hur ofta har jag inte velat samla dina barn, så som hönan samlar sina kycklingar under vingarna, men ni ville inte!’ [Matt 23:37] — att de skulle kunna utföra dopförrättningarna för de döda såväl som andra prästadömsförrättningar och ta emot uppenbarelser från himlen och bli fullkomliggjorda i det som tillhör Guds rike — men de ville inte. Så var fallet på pingstdagen: dessa välsignelser utgöts över lärjungarna vid det tillfället. Gud förordnade att han skulle frälsa de döda och göra det genom att samla sitt folk …

Varför samla folket på denna plats? Av samma orsak som Jesus ville samla judarna — för att ta emot de förrättningar, välsignelser och härligheter som Gud har i beredskap åt sina heliga. Jag vill nu fråga denna församling, och alla de heliga, om ni nu vill bygga detta hus och erhålla de förrättningar och välsignelser som Gud har i beredskap åt er, eller vill ni underlåta att bygga detta hus åt Herren och låta honom förbigå er och förläna ett annat folk dessa välsignelser?”13

”Så snart som templet [i Nauvoo] och dopbassängen har förberetts har vi för avsikt att förläna Israels äldster deras tvagningar och smörjelser och ta del av dessa sista och ännu större förrättningar, förutan vilka vi inte kan vinna celestiala troner. Men det måste finnas en helig plats förberedd för detta ändamål. Det utfärdades ett tillkännagivande vid tiden för templets grundläggning om detta, och provisoriska åtgärder är vidtagna tills byggnationen är klar så att människorna kan ta emot sina begåvningar och göras till kungar och präster till den Allrahögste Guden … Det måste emellertid finnas en plats som är byggd uteslutande för detta ändamål, för att människor skall kunna döpas för sina döda …

Herren har en fastställd lag angående detta: det måste finnas en särskild plats för våra dödas frälsning. Jag tror verkligen att det kommer att finnas en plats, och följaktligen kan de som vill frälsa sina döda komma dit och ta med sig sina familjer, utföra sitt arbete genom att bli döpta och delta i de andra förrättningarna för sina döda.”14

”Den här frågan ställs ofta: ’Kan vi inte bli frälsta utan att gå igenom alla dessa förrättningar, o s v?’ Mitt svar lyder: Nej, inte frälsningens fullhet … Jesus sade: ’I min Faders hus finns många rum. Och jag går bort för att bereda plats åt er.’ [Se Joh 14:2.] Hus borde ha översatts med ordet rike. Den som blir upphöjd i den högsta boningen måste lyda en celestial lag, ja, hela lagen.”15

”Om en man får en fullhet av Guds prästadöme måste han få det på samma sätt som Jesus Kristus fick det, och det var genom att hålla alla befallningarna och lyda alla förordningarna i Herrens hus …

Alla människor som blir Guds arvingar och Jesu Kristi medarvingar, måste ta emot fullheten av hans rikes förrättningar. De som inte vill ta emot samtliga förrättningar skall mista den härlighetens fullhet.”16

”Om vi kunde läsa och förstå allt som skrivits från Adams dagar om människans förhållande till Gud och änglar i en tillkommande värld, skulle vi ändå veta mycket litet om det. Att läsa om andras upplevelser eller de uppenbarelser som getts dem, kan aldrig ge oss en vittomfattande åsikt om vårt tillstånd och sanna förhållande till Gud. Kunskap om detta kan endast erhållas genom erfarenhet medelst de förrättningar Gud satt fram för det ändamålet. Om ni kunde få skåda in i himlen under endast fem minuter, skulle ni få veta mer än om ni hade läst allt som någonsin skrivits om det ämnet … Jag försäkrar de heliga att sanningen … kan och må inhämtas genom Guds uppenbarelser enligt hans förrättningar och som svar på bön.”17

”Ordningen i Guds hus har varit och kommer alltid att vara densamma, även efter det att Kristus kommer, och efter de tusen årens slut kommer den att vara densamma, och vi skall slutligen inträda i Guds rike och åtnjuta den för alltid.”18

Templet är en helig plats där vi tar emot de största välsignelser som Gud har i beredskap åt sina barn.

Som en del av sin bön vid invigningen av templet i Kirtland, uppenbarad till profeten Joseph Smith och senare upptecknad i Läran och förbunden 109, bad profeten: ”Så bedja vi dig nu, helige Fader … att din härlighet må komma och vila över ditt folk och över ditt hus, vilket vi nu inviga åt dig, att det må helgas och avskiljas till att vara heligt och att din heliga närvaro alltid må finnas i detta hus, och så att allt folk, som träder över Herrens hus tröskel, må känna din kraft och bringas att erkänna, att du har helgat det och att det är ditt hus, platsen för din helighet.

Giv du, helige Fader, att alla de som tillbedja i detta hus må kunna inhämta vishet ur de allra bästa böcker och att de må söka efter kunskap genom studium och även genom tro, såsom du har sagt, och att de må tillväxa i dig och mottaga den Helige Andens fullhet och ordna sig efter dina lagar och beredas att mottaga allt som är nödvändigt, och att detta hus må vara ett hus för bön, ett hus för fasta, ett hus för tro, ett hus för härlighet, ett Guds hus, ja, ditt hus …

Vi bedja dig, helige Fader, att dina tjänare måtte komma ut ur detta hus beväpnade med din kraft och att ditt namn måtte vara med dem och din härlighet runt omkring dem samt dina änglar hava vård över dem; att de från detta hus måtte i sanning bära övermåttan stora och härliga budskap, till jordens yttersta ändar, att dessa måtte få veta, att detta är ditt verk och att du har uträckt din hand för att uppfylla vad du talat genom profeternas mun om de yttersta dagarna.

Vi bedja dig, helige Fader, att uppehålla det folk, som skall tillbedja och ärorikt innehava namn och ställning i detta hus i alla släktled och i evighet, att intet vapen, smitt emot dem, måtte hava lycka, att den som gräver en grop för dem måtte själv falla däri, att inga ondskans anslag måtte hava makt att uppstå och få överhand över ditt folk, på vilket ditt namn skall tecknas i detta hus.”19

Förslag till studier och diskussion

Fundera över dessa tankar när du studerar kapitlet eller när du förbereder dig för att undervisa. Se sidorna VII–XI för ytterligare hjälp.

  • Gå igenom de två sista styckena på sidan 410. På vilket sätt för tempeltjänsten oss ”ut ur mörker till underbart ljus”? Vad tror du det innebär att vara ”andligt sinnad”? Varför måste vi vara ”andligt sinnade” för att kunna ta emot det ljus som är tillgängligt för oss i templet?

  • När de heliga i Nauvoo byggde templet sade profeten Joseph Smith: ”Vi behöver templet mer än någonting annat” (s 412). Gå igenom sidorna 409–412 och sök efter orsaker till att detta uttalande är sant. På vilka sätt är profetens uttalande sant i ditt liv?

  • Studera Joseph Smiths lärdomar om befallningen att bygga tempel (s 411–412). Varför tror du att kyrkan inte skulle vara ”tillfullo organiserad” utan tempel och tempelförrättningar? Vad kan vi göra idag för att ”påskynda arbetet i templet”? Varför behöver vi ”överväga betydelsen” av tempeltjänst?

  • Gå igenom profetens lärdomar om de heliga tempelförrättningarna och vad vi kan lära oss av dem (s 412–415). Vilka av dessa lärdomar är till särskilt stor hjälp för dig när det gäller att förstå betydelsen av templets förrättningar?

  • Läs tredje stycket på sidan 415. Om du har tagit emot templets förrättningar, fundera över vad dina upplevelser har lärt dig om ditt ”tillstånd och sanna förhållande till Gud”. Om du aldrig har varit i templet, eller om du inte har varit där på länge, fundera över hur du kan förbereda dig för att besöka templet.

  • Nämn några välsignelser vi kan få av att besöka templet. (Se exempel på s 415–416.) Med tanke på vad du har läst i det här kapitlet, hur kan du göra dina tempelbesök mer meningsfulla?

Skriftställen som hör till detta ämne:Psaltaren 24:3–5; Jesaja 2:2–3; L&F 124:25–28, 39–41

Slutnoter

  1. Lucius N Scovil, Deseret News: Semi- Weekly, 15 feb 1884, s 2.

  2. Franklin D Richards, ”A Tour of Historic Scenes”, Contributor, maj 1886, s 301.

  3. History of the Church, 5:1–2; styckeindelning ändrad; ur ”History of the Church” (manuskript), bok C-1, s 1328–1329, Kyrkans arkiv, Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga, Salt Lake City, Utah.

  4. Mercy Fielding Thompson, ”Recollections of the Prophet Joseph Smith”, Juvenile Instructor, 1 jul 1892, s 400.

  5. History of the Church, 1:316–317; ur ett brev från Joseph Smith till William W Phelps, 11 jan 1833, Kirtland, Ohio; detta brev är feldaterat till den 14 januari 1833 i History of the Church.

  6. History of the Church, 4:186; ur ett brev från Joseph Smith och hans rådgivare i första presidentskapet till de heliga, sep 1840, Nauvoo, Illinois, infört i Times and Seasons, okt 1840, s 178–179.

  7. History of the Church, 4:269; ur ett brev från Joseph Smith och hans rådgivare i första presidentskapet till de heliga, 15 jan 1841, Nauvoo, Illinois, infört i Times and Seasons, 15 jan 1841, s 274.

  8. William P McIntire, rapport av en predikan som Joseph Smith höll i början av 1841 i Nauvoo, Illinois; William Patterson McIntire, Notebook 1840–1845, Kyrkans arkiv.

  9. History of the Church, 4:603; ur en predikan som Joseph Smith höll 28 april 1842 i Nauvoo, Illinois; nedtecknad av Eliza R Snow; se också tillägget, s 552, punkt 3.

  10. History of the Church, 5:65; ur ”The Government of God”, en ledare införd i Times and Seasons, 15 jul 1842, s 857–858; Joseph Smith var tidskriftens redaktör.

  11. History of the Church, 6:52; ur en predikan som Joseph Smith höll 9 oktober 1843 i Nauvoo, Illinois; nedtecknad av Willard Richards och införd i Times and Seasons, 15 sep 1843, s 331; detta nummer av Times and Seasons var försenat.

  12. History of the Church, 6:230; från en anteckning i Joseph Smiths dagbok, 4 mar 1844, Nauvoo, Illinois.

  13. History of the Church, 5:423–425, 427; styckeindelning ändrad; ur en predikan som Joseph Smith höll 11 juni 1843 i Nauvoo, Illinois; nedtecknad av Wilford Woodruff och Willard Richards; se också tillägget, s 552, punkt 3.

  14. History of the Church, 6:319; ur en predikan som Joseph Smith höll 8 april 1844 i Nauvoo, Illinois; nedtecknad av Wilford Woodruff, Willard Richards, Thomas Bullock och William Clayton; se också tillägget, s 552, punkt 3.

  15. History of the Church, 6:184; ur en predikan som Joseph Smith höll 21 januari 1844 i Nauvoo, Illinois; nedtecknad av Wilford Woodruff.

  16. History of the Church, 5:424; ur en predikan som Joseph Smith höll 11 juni 1843 i Nauvoo, Illinois; nedtecknad av Wilford Woodruff och Willard Richards; se också tillägget, s 552, punkt 3.

  17. History of the Church, 6:50–51; styckeindelning ändrad; ur en predikan som Joseph Smith höll 9 oktober 1843 i Nauvoo, Illinois; nedtecknad av Willard Richards och införd i Times and Seasons, 15 sep 1843, s 331; detta nummer av Times and Seasons var försenat.

  18. History of the Church, 2:309; ur en predikan som Joseph Smith höll 12 november 1835 i Kirtland, Ohio; nedtecknad av Warren Parrish.

  19. Läran och förbunden 109:10, 12–16, 22–26; bön uppsänd av Joseph Smith den 27 mars 1836, vid invigningen av templet i Kirtland i Ohio.

Bild
Nauvoo Temple

Det återuppbyggda templet i Nauvoo, på platsen för det ursprungliga templet. Medan det ursprungliga templet i Nauvoo byggdes förkunnade profeten Joseph Smith: ”Vi behöver templet mer än någonting annat.”

Bild
Cardston Alberta Temple

Templet i Cardston i Alberta. I heliga tempel uppenbarar Herren för sitt folk sitt ”rikes härligheter” och ”frälsningens väg”.