Kyrkans presidenters lärdomar
Kapitel 26: Elia och återställelsen av beseglingens nycklar


Kapitel 26

Elia och återställelsen av beseglingens nycklar

”Hur skall Gud komma till detta släktes räddning? Han skall sända profeten Elia.”

Ur Joseph Smiths liv

Under våren 1836, efter tre år av arbete och uppoffringar, fick de heliga i Kirtland slutligen bevittna att deras vackra tempel var färdigbyggt, det första templet i denna tidsutdelning. Söndagen den 27 mars samlades mer än 900 människor i templets kapell och vestibul till invigningsgudstjänsten. Många andra samlades i en till bristningsgränsen fylld session i ett närliggande klassrum, medan andra lyssnade utanför templets öppna fönster. Profeten själv hjälpte till som mötesvärd för de trofasta.

Församlingen hörde ett tal av Sidney Rigdon, rådgivare i första presidentskapet, och därefter sjöng man gemensamt ”Kom, låt oss nu glädjas” och ”Adam-ondi-Ahman”, som skrivits av William W Phelps. Joseph Smith reste sig därefter för att uppsända invigningsbönen, vilken han tagit emot genom uppenbarelse. I bönen beskrev han många av de underbara välsignelser som förlänas dem som värdigt kommer till Guds tempel. (Se L&F 109.) Kören sjöng ”Den himmelska elden” och därefter stod församlingen upp och uppsände Hosianna-ropet ”med sådan kraft att det kändes som om taket skulle flyga av byggnaden”.1

”Fyll ditt hus med din härlighet”, sade profeten i invigningsbönen, ”såsom med en mäktig susande vind”. (L&F 109:37) Detta uppfylldes bokstavligen, för många heliga vittnade om att himmelska varelser var närvarande under invigningsgudstjänsten. Eliza R Snow erinrade sig: ”Ceremonierna under denna invigning kan återges, men ingen dödlig tunga kan beskriva de himmelska manifestationerna denna minnesvärda dag. Änglar visade sig för somliga, medan en känsla av gudomlig närvaro upplevdes av alla närvarande och varje hjärta var fyllt av ’obeskrivlig, himmelsk glädje’. [1 Petr 1:8]”2

Den kvällen, när profeten samlades med omkring 400 prästadömsbärare i templet ”hördes ett ljud som av en vinande kraftig vind vilket fyllde templet och hela församlingens reste sig på samma gång, driven av en osynlig makt”. Profeten sade: ”Många började tala tungomål och profetera, andra såg härliga syner och jag såg att templet var fyllt av änglar vilket jag tillkännagav för församlingen.”3

Under ett möte som hölls i templet en vecka senare, söndagen den 3 april, inträffade manifestationer av utomordentlig betydelse. Efter det att profeten hjälpt andra ledare i kyrkan med att administrera sakramentet gick han och Oliver Cowdery till talarstolen bakom nedsänkta förhängen och knäböjde i helig bön. När de reste sig upp från bönen visade sig Frälsaren för dem och förkunnade att han godtog templet: ”Ty se, jag har mottagit detta hus och mitt namn skall vara här, och jag skall uppenbara mig i barmhärtighet för mitt folk i detta hus.” (L&F 110:7)

När denna syn var över fick Joseph och Oliver tre separata syner i vilka forntida profeter uppenbarade sig för dem för att återställa prästadömsnycklar som behövdes i Herrens verk i de sista dagarna. Profeten Mose uppenbarade sig och överlämnade till dem ”nycklarna till att samla Israel från jordens fyra väderstreck”. Elias kom för att överlämna till dem ”Abrahams evangelii utdelning”. (Se L&F 110:11–12.)

Därefter, i en annan härlig syn, såg Joseph och Oliver profeten Elia. (Se L&F 110:13–16.) Elias ankomst var så betydelsefull att den forntida profeten Malaki hade profeterat om den många sekler tidigare, och Frälsaren hade upprepat profetian för nephiterna. (Se Mal 4:5–6; 3 Nephi 25:5–6; 26:1–2.) Elia kom för att överlämna de beseglande nycklarna till Joseph och Oliver — makten att binda och stadfästa i himlarna alla förrättningar som utförs på jorden. Återställelsen av beseglingsmakten var nödvändig för att förbereda världen för Frälsarens andra ankomst, för utan den ”skulle hela jorden läggas öde vid hans tillkommelse”. ( J S skrifter 2:39)

Joseph Smiths lärdomar

Den forntida profeten Malaki förutsade Elias ankomst.

Profeten Joseph Smith hade följande att säga om Moronis besök till honom på kvällen den 21 september 1823, vilket upptecknats i Joseph Smiths skrifter 2:36–39: ”[Moroni] citerade först en del av Malakis tredje kapitel och också samma profetias fjärde eller sista kapitel, ehuru med en liten avvikelse från texten i Bibeln. I stället för att citera första versen som den står i våra böcker, läste han:

’Ty se, dagen kommer, och den skall brinna såsom en ugn. Då skola alla fräcka människor och alla som göra vad ogudaktigt är brinna såsom strå, ty de som komma skola uppbränna dem, säger Herren Sebaot, så att varken rot eller krona lämnas kvar av dem.

Och vidare citerade han femte versen sålunda: ’Se, jag skall uppenbara prästadömet för eder genom profeten Elia hand, förrän Herrens stora och fruktansvärda dag kommer.’

Han citerade också nästa vers annorlunda: ’Och han skall inplanta i barnens hjärtan de löften, som givits till fäderna, och barnens hjärtan skola vända sig till sina fäder. Om så icke vore, skulle hela jorden läggas öde vid hans tillkommelse.’ ”4

Elia uppenbarade sig för Joseph Smith och Oliver Cowdery i templet i Kirtland.

Joseph Smith beskrev den forntida profeten Elias ankomst till honom och Oliver Cowdery den 3 april 1836 i templet i Kirtland, vilket senare upptecknades i Läran och förbunden 110:13–16: ”Vi [sågo] en annan stor och härlig syn, ty profeten Elia, som upptogs till himlen utan att smaka döden, stod framför oss och sade:

Se, tiden är kommen, om vilken Malaki talade, vittnande att han (Elia) skulle sändas, förrän Herrens stora och fruktansvärda dag kom för att vända fädernas hjärtan till barnen och barnen till fäderna på det att icke hela jorden skulle hemsökas med förbannelse. Därför hava denna utdelnings nycklar överlämnats i edra händer och härigenom kunnen I veta, att Herrens stora och fruktansvärda dag är nära, ja, står för dörren.”5

Elia återställde de beseglande nycklarna — makten och myndigheten att i himlen binda alla förrättningar som utförs på jorden.

” ’Se, jag skall sända till er profeten Elia, innan HERRENS dag kommer, den stora och fruktansvärda’, o s v. [Se Mal 4:5.] Varför sända Elia? Därför att han innehar myndighetens nycklar till att administrera i alla prästadömets förrättningar, och [om inte] myndighet ges så kan inte förrättningar utföras i rättfärdighet.”6

Profeten Joseph Smith sade följande i ett brev till de heliga, vilket senare upptecknades i Läran och förbunden 128:8–11: ”Denna förordnings natur [dopet för de döda] består nu i prästadömets makt, given genom denna Jesu Kristi uppenbarelse: Allt vad I binden på jorden, det skall vara bundet i himlen; och allt vad I lösen på jorden, det skall vara löst i himlen …

Någon kan tycka att det är en mycket djärv lära vi framsätta — en kraft som upptecknar eller binder på jorden och binder i himlen. Dock har Herren alltid givit denna makt i alla världens tidsåldrar, närhelst han givit en prästadömets utdelning genom verklig uppenbarelse åt någon eller några personer. Vad dessa män därför gjorde med myndighet i Herrens namn, vad de gjorde uppriktigt och troget och upptecknade på rätt och sant sätt, det blev lag på jorden och i himlen och kunde icke upphävas, enligt den store Jehovas beslut. Detta är trovärdiga ord. Vem kan höra dem?

Och åter, låt oss se sammanhanget i Matteus 16:18, 19: ’Så säger ock jag dig att du är Petrus; och på denna klippa skall jag bygga min församling, och dödsrikets portar skola icke bliva henne övermäktiga. Jag skall giva dig himmelrikets nycklar: allt vad du binder på jorden, det skall vara bundet i himlen; och allt vad du löser på jorden, det skall vara löst i himlen.’

Hela sakens stora och höga hemlighet, hela ämnets insikt består i erhållandet av det heliga prästadömets makt. Den som har fått dessa nycklar har ingen svårighet att erhålla kunskap om fakta med avseende på människobarnens frälsning, både de dödas och de levandes.”7

Genom beseglingsmakten kan familjer beseglas för tid och all evighet och heliga förrättningar kan utföras för de döda.

”Elias ande, makt och kallelse är att inneha makt att hålla nycklarna till uppenbarelse, förrättningar, orakel, makt och begåvningar i melkisedekska prästadömets fullhet och av Guds rike på jorden, och att ta emot och utföra alla förrättningar, som hör till Guds rike, ja, till att vända fädernas hjärtan till barnen och barnens hjärtan till fäderna, även de som är i himlen.

Malaki säger: ’Se, jag skall sända till er profeten Elia, innan HERRENS dag kommer, den stora och fruktansvärda. Han skall vända fädernas hjärtan till barnen och barnens hjärtan till deras fäder, så att jag inte kommer och slår landet med tillspillogivning.’ [Mal 4:5–6]

Vad jag söker efter är Guds kunskap, och jag går min egen väg för att skaffa mig den. Vad kan vi dra för lärdom av detta i de sista dagarna?

På Noas tid förgjorde Gud världen med en syndaflod och han har lovat att förgöra den genom eld i de sista dagarna, men innan det skulle ske skulle Elia först komma för att vända fädernas hjärtan till barnen, o s v.

Nu kommer vi till själva kärnan. Vad är Elias ämbete och gärning? Det är ett av de allra största och viktigaste ämnen som Gud har uppenbarat. Han skulle sända Elia för att besegla barnen till fäderna och fäderna till barnen.

Var detta begränsat till de levande för att lösa familjesvårigheter på jorden? Nej, inte alls. Det var ett mycket större verk. Elia, vad skulle du göra om du var här? Skulle du begränsa ditt arbete till enbart de levande? Nej, jag hänvisar er till skrifterna, där ämnet står omtalat, att först tillsammans med oss skall de nå målet, vi tillsammans med dem, fäderna tillsammans med barnen och barnen tillsammans med fäderna. [Se Hebr 11:40.]

Jag vill att ni skall förstå det här ämnet, för det är viktigt. Om ni vill ta emot det, så är det Elias ande, att vi återlöser våra döda och sammanlänkar oss själva med våra fäder som är i himlen, och beseglar våra döda till att komma fram i den första uppståndelsen.För detta behöver vi Elias makt till att besegla dem som bor på jorden till dem som bor i himlen. Detta är Elias makt och nycklarna till Jehovas rike …

Åter: Elias lära eller beseglande makt är följande … Om vi har makt att besegla på jorden och i himlen, då bör vi vara kloka. Det första ni skall göra är att gå och besegla era söner och döttrar på jorden till er själva och er själva till era fäder i evig härlighet.”8

Elias ankomst var en nödvändig förberedelse för Frälsarens andra ankomst.

”Barnens hjärtan måste vändas till fäderna och fädernas hjärtan till barnen, levande eller döda, för att förbereda dem för Människosonens ankomst. Om inte Elia hade kommit skulle hela jorden slås med tillspillogivning.”9

”Elias är en förelöpare att bereda vägen och Elias ande och makt skall komma därefter med maktens nycklar och bygga templet till slutstenen och sätta melkisedekska prästadömets insegel på Israels hus och göra allt redo. Sedan kommer Messias till sitt tempel, vilket sker sist av allt … Elia skulle komma och bereda vägen och bygga upp riket innan Herrens stora dag kommer.”10

”Världen kommer att brinna i de sista dagarna. Han skall sända profeten Elia och skall uppenbara fädernas förbund rörande barnen och barnens förbund rörande fäderna.”11

”Hur skall Gud komma till detta släktes räddning? Han skall sända profeten Elia … Elia skall uppenbara förbunden som beseglar fädernas hjärtan till barnen och barnens till fäderna.”12

Förslag till studier och diskussion

Fundera över dessa tankar när du studerar kapitlet eller när du förbereder dig för att undervisa. Se sidorna VII–XI för ytterligare hjälp.

  • När Frälsaren uppenbarade sig i templet i Kirtland sade han till Joseph Smith och Oliver Cowdery: ”Jag skall uppenbara mig i barmhärtighet för mitt folk i detta hus” (s 306). På vilket sätt var återställelsen av de beseglande nycklarna en manifestation av Herrens barmhärtighet? På vilka andra sätt uppenbarar han sig i templet?

  • Studera det tredje och fjärde stycket på sidan 307. Vad säger oss dessa två stycken om Elias mission som vi inte lär oss av Malaki 4:5–6? Vari ligger det betydelsefulla i dessa skillnader?

  • Studera beseglingsmaktens innebörd på sidorna 308–309. Vad menas med denna beseglande makt? Varför är denna makt betydelsefull för dig och din familj?

  • Läs Joseph Smiths beskrivning av Elias verk (s 309–310). Vad menas med Elias ande? Varför var det så viktigt att Elia kom och fullgjorde sitt verk i dessa sista dagar?

  • Vilka upplevelser har du haft av att ditt hjärta har vänts till avlidna familjemedlemmar? Vad kan föräldrar göra för att hjälpa sina barn att vända sina hjärtan till sina förfäder?

  • Läs stycket som börjar längst ner på sidan 307 och det första stycket på sidan 311. Varför tror du att jorden skulle ha ”hemsökts med förbannelse” utan beseglingsmakten?

Skriftställen som hör till detta ämne: Helaman 10:4–10; L&F 132:45–46; 138:47–48; Bible Dictionary, ”Elijah”, s 664

Slutnoter

  1. Eliza R Snow, citerad i Edward W Tullidge, The Women of Mormondom (1877), s 94.

  2. Eliza R Snow, citerad i The Women of Mormondom, s 95.

  3. History of the Church, 2:428; från ”History of the Church” (manuskript), bok B-1, tillägg, s 3–4, Kyrkans arkiv, Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga, Salt Lake City, Utah.

  4. Joseph Smiths skrifter 2:36–39.

  5. Läran och förbunden 110:13–16; ord inom klammer i originalet; syn given till Joseph Smith och Oliver Cowdery den 3 april 1836 i templet i Kirtland i Ohio.

  6. History of the Church, 4:211; ur en predikan som skrivits av Joseph Smith och lästes den 5 oktober 1840 vid en konferens i kyrkan i Nauvoo, Illinois.

  7. Läran och förbunden 128:8–11; ett brev från Joseph Smith till de heliga, 6 sep 1842, Nauvoo, Illinois.

  8. History of the Church, 6:251–253; ur en predikan som Joseph Smith höll 10 mars 1844 i Nauvoo, Illinois; nedtecknad av Wilford Woodruff.

  9. History of the Church, 3:390; ur en predikan som Joseph Smith höll omkring juli 1839 i Commerce, Illinois; nedtecknad av Willard Richards.

  10. History of the Church, 6:254; styckeindelning ändrad; ur en predikan som Joseph Smith höll 10 mars 1844 i Nauvoo, Illinois; nedtecknad av Wilford Woodruff.

  11. History of the Church, 5:530; ur en predikan som Joseph Smith höll 13 augusti 1843 i Nauvoo, Illinois; nedtecknad av Willard Richards.

  12. History of the Church, 5:555; styckeindelning ändrad, ur en predikan som Joseph Smith höll 27 augusti 1843 i Nauvoo, Illinois; nedtecknad av Willard Richards och William Clayton.

Bild
Elijah appearing to Joseph and Oliver

”Vi [sågo] en annan stor och härlig syn, ty profeten Elia, som upptogs till himlen utan att smaka döden, stod framför oss.”

Bild
family at temple

”Vi [bör] vara kloka. Det första ni skall göra är att gå och besegla era söner och döttrar på jorden till er själva och er själva till era fäder i evig härlighet.”