Kyrkans presidenters lärdomar
Kapitel 40: Fadern och Sonen


Kapitel 40

Fadern och Sonen

Nutida uppenbarelser lär oss storslagna, eviga sanningar om vår Fader i himlen och hans Son, Jesus Kristus.

Ur Joseph F Smiths liv

President Joseph F Smith bar ofta ett mäktigt vittnesbörd om vår himmelske Fader och hans Son, Jesus Kristus, de yttersta målen för vår tro. Han sade: ”Jag tror av all min själ på Gud Fadern och vår Herre och Frälsare Jesus Kristus.”1 Under sin tid som president för kyrkan försökte han klargöra Faderns och Sonens identitet och roller, särskilt som en del avsnitt i skrifterna utser Jesus Kristus till Fader. I ett försök att hjälpa de heliga bättre förstå vissa skriftställen om Fadern och Sonen utfärdade första presidentskapet och de tolvs kvorum den 30 juni 1961 en doktrinär utläggning med titeln ”The Father and the Son.” (Fadern och Sonen.) Detta tillkännagivande bekräftade enheten mellan Gud Fadern och hans Son, Jesus Kristus, och klargjorde deras specifika uppgifter i frälsningsplanen. Den förklarade också de sätt varpå uttrycket Fader i våra skrifter är tillämpligt på både vår Fader i himlen och Jesus Kristus.

Ett flertal utdrag från utläggningen citeras i detta kapitel tillsammans med andra av president Smiths lärdomar, som bekräftar att ”kunskapen om Gud och hans Son, Jesus Kristus … är livets första och sista lektion.”2

Joseph F Smiths lärdomar

Att känna Gud och Jesus Kristus är evigt liv.

Det är en med skrifterna överensstämmande sanning att det är evigt liv att känna den ende sanne och levande Guden, och Jesus Kristus som han har sänt (Johannes 17:3). Jag tror att de sista dagars heliga genom skrifternas lärdomar, och genom de uppenbarelser som har kommit till dem med profeten Joseph Smith som språkrör, kan lära känna den sanne och levande Guden och hans Son som han sände till världen, vilka det är evigt liv att känna.3

Det är inte endast nödvändigt att ha tro på Gud utan också på Jesus Kristus, hans Son, människosläktets Frälsare och det nya förbundets medlare. Dessutom behövs tro på den Helige Anden, vilken bär vittne om Fadern och Sonen, ”den samme i alla tider och i all evighet”.4

Våra andars Fader är en evig varelse med en kropp av kött och ben.

Gud har ett tabernakel av kött och ben. Han är en organiserad varelse alldeles som vi, vilka nu är i köttet… Vi är Guds barn. Han är en evig varelse, utan dagars begynnelse eller års slut. Han har alltid varit, han är och han kommer alltid att vara.5

Jag tror inte på den lära som vissa förespråkar, att Gud endast är en ande och hans natur sådan att han uppfyller rymdens oändlighet samt är personligen närvarande överallt, eller utan personlighet, ty jag kan inte se att det är möjligt att Gud kunde vara en person om han uppfyllde oändligheten och fanns överallt samtidigt. Det är orimligt, en fysisk och teologisk inkonsekvens, att tänka sig att ens Gud den evige Fadern som individ skulle kunna vara på två platser i samma ögonblick. Det är omöjligt. Men hans kraft sträcker sig igenom rymdens oändlighet. Hans kraft når ut till alla hans skapelser och hans kunskap omfattar alla. Han styr dem alla och han känner allt.6

Gud, den evige Fadern, som vi benämner med det upphöjda namnet – titeln – ”Elohim”, är den bokstavlige föräldern till vår Herre och Frälsare Jesus Kristus och till den mänskliga rasens andar. Elohim är Fader i varje bemärkelse som Jesus Kristus är det, och han är uttryckligen Fader till våra andar.7

[Vi] ber till vår Herres och Frälsares, Jesu Kristi, Fader, i vars avbild och likhet vi skapades eller föddes in i världen, och i vars likhet och avbild vi är. Vi är nämligen Guds barn och måste därför likna hans Son som person, även andligen, i den mån vi åtlyder det eviga evangeliets principer. Ty vi förutordinerades … till hans likhet genom ett vist och tillbörligt användande av vår fria vilja.8

Gud, den evige Fadern, hyser ständig omsorg om er. Han hyser omsorg om sitt folk över hela detta land, och han kommer att belöna er enligt er trofasthet i att efterkomma rättfärdighetens och sanningens lagar.9

Gud vår himmelske Fader är Skaparen.

Herren Allsmäktig är jordens Skapare, han är allas våra andars Fader. Han har rätt att befalla vad vi skall göra och det är vår plikt att lyda och vandra enligt hans krav. Det är naturligt och mycket lätt att förstå.10

Skrifterna bekräftar tydligt och upprepade gånger att Gud är skapare av jord och himmel och allting som finns däri. I denna bemärkelse är Skaparen en organisatör. Gud skapade jorden som en organiserad sfär. Men helt visst skapade han inte, i så motto att han skapade det ursprungliga livet, de grundläggande elementen till det material som jorden består av, för ”elementerna äro eviga” (L&F 93:33).11

(Människan) står i skuld till Herren Allsmäktig för sin intelligens och för allt hon har, ty jorden är Herrens med allt vad som finns därpå (se Psaltaren 24:1). Gud skapade och planerade allting.12

Tag er till vara för människor … som skulle kunna förmå er att tänka eller tro att Herren Allsmäktig, vilken gjort himmelen och jorden och skapat allting, i sitt herravälde över jordiska ting är begränsad till dödliga människors förmåga.13

Jesus Kristus är den förstfödde i anden och Guds enfödde Son i köttet.

Bland Elohims andebarn är och var Jehova eller Jesus Kristus, den förstfödde, och alla andra är yngre än han.14

Jesus Kristus är inte fader till de andar som fått eller skall få kroppar på denna jord, ty han är en av dem. Han är Sonen, liksom de är söner och döttrar till Elohim.15

(Jesus Kristus) är oundgängligen större än någon eller alla andra på grund av att (1) han är äldst eller förstfödd; (2) genom sin unika ställning i köttet som avkomma till en dödlig moder och till en odödlig, eller uppstånden och förhärligad, Fader; (3) genom sin förutordination som den mänskliga rasens ende Återlösare och (4) sin enastående syndfrihet.16

Det finns inget tvivel i de sista dagars heligas sinnen om den Allsmäktige Gudens existens och personlighet, vilken är vår Herres och Frälsares Jesu Kristi Fader. Det finns inget tvivel i de sista dagars heligas sinnen om att Jesus är Guds Son, avlad av Fadern i köttet.17

Jesus Kristus är Son till Elohim i både andligt och kroppsligt avseende. Det innebär att Elohim är bokstavligen Fader till Jesu Kristi ande och dessutom till den kropp i vilken Jesus Kristus utförde sin mission i köttet. Fader till honom som dog på korset och som efteråt upptogs genom uppståndelsens process, och som nu är det odödliga tabernaklet för vår Herres och Frälsares eviga ande.18

Jesus Kristus föddes av sin moder, Maria. Han hade ett köttsligt tabernakel. Han korsfästes och hans kropp uppstod från de döda. Han bröt gravens bojor och kom fram till ett nytt liv, en levande själ, en levande varelse, en människa med en kropp, med lemmar och med en ande – anden och kroppen hade blivit en levande och odödlig själ.19

Gud Fadern … är våra andars Fader … Fadern i köttet till sin enfödde Son, Jesus Kristus. Denne förenade gudomlig odödlighet med dödlighet, utgjorde länken mellan Gud och människa, gjorde det möjligt för dödliga själar över vilka dödsdomen förkunnats att uppnå evigt liv genom lydnad till hans lagar. Låt oss därför söka sanningen och vandra i ljuset liksom Kristus är i ljuset så att vi må ha gemenskap med honom och med varandra, att hans blod må rena oss från all synd.20

Fadern och Sonen är ett.

”… Jag är i Fadern, och … Fadern är mig, och jag och Fadern äro ett.” (3 Nephi 11:27.) Jag fattar inte att någon intelligent person kan i dessa ord lägga betydelsen att Jesus och hans Fader är en och samma person. Det betyder ju endast att de är ett i kunskap, i sanning, i visdom, i förstånd och i avsikt, alldeles som Herren Jesus själv uppmanade sina lärjungar att vara ett med honom och att vara i honom, så att han kunde vara i dem. Det är på det sättet jag förstår dessa ord, och inte såsom de tolkas av vissa, att Kristus och hans Fader är en person. Jag förkunnar för er att de inte är en person utan är två personer, två kroppar, separata och åtskilda och lika åtskilda som vilken far och son som helst.21

(Fadern och Sonen) är ett – i egenskaper. De är ett i kärlek, ett i makt, ett i barmhärtighet, ett i kraft, ett i allting som gör dem eniga och mäktiga, härliga och storslagna, därför att i dem är all sanning fullkomliggjord, all dygd och all rättfärdighet.22

Jesus Kristus kallas för Fadern.

Benämningen ”Fader” såsom det tillämpas på gudomen används i de heliga skrifterna i helt olika betydelser.23

Jesus Kristus är Fader till himmel och jord.

Jehovah, som är Jesus Kristus och Elohims Son, kallas för ”Fadern” och till och med för ”den verklige himmelens och jordens Evige Fader” (se Mosiah 15:4; 16:15; Alma 11:38–39; Ether 4:7). I samma bemärkelse kallas Jesus Kristus för ”Evig fader” (Jesaja 9:6; jämför 2 Nephi 19:6) …

Jesus Kristus, som vi också kallar Jehovah, var sin fader Elohims verkställare av skapelsen … Jesus Kristus, som skapare, kallas genomgående för Fader till himmel och jord … och eftersom hans skapelser har ett bestående värde kallas han rättmätigt för himmelens och jordens Evige fader.24

Jesus Kristus är deras Fader som håller fast vid evangeliet.

I andra fall då Jesus Kristus kallas för ”Fadern” åsyftas hans förhållande till dem som tar emot hans evangelium och därmed blir arvingar till evigt liv …

Genom lydnad till evangeliet kan människorna bli söner till Gud, både som söner till Jesus Kristus och, genom honom, söner till hans Fader. Detta klargörs i många uppenbarelser som givits i nuvarande tidshushållning (se L&F 11:28–30; 34:1–3; 35:1–2; 39:1–4; 45:7–8) …

En kraftfull utläggning av förhållandet mellan Jesus Kristus som Fadern och dem som iakttar evangeliets fordringar gavs av Abinadi, århundraden före Herrens födelse i köttet: ”… Vem är det som bliver (Kristi) efterkommande? Se, jag säger eder, att var och en som hört profeternas ord … och trott att Herren skall återlösa sitt folk och hava skådat framåt till den dagen för att erhålla syndernas förlåtelse, äro hans efterkommande och äro arvingar till Guds rike …” (Mosiah 15:10–13) …

Människorna kan bli barn till Jesus Kristus genom att födas på nytt – födas av Gud, som det inspirerade ordet förkunnar (se 1 John 3:8–10).

De som har fötts av Gud genom lydnad till evangeliet kan genom att vara ståndaktigt hängivna rättfärdigheten erhålla upphöjelse och även nå upp till gudaskapets ställning (se L&F 76:58; 132:17, 20, 37) …

Genom den nya födelsen – den som sker genom vatten och Ande – kan människorna bli barn till Jesus Kristus och på det sätt som han föreskrivit bli ”söner och döttrar, födda åt Gud” (L&F 76:24; se även 1 Kor 4:15; L&F 84:33–34; 93:21–22) …

Om det är rätt att tala om dem som tar emot och håller fast vid evangeliet som Kristi söner och döttrar – och i denna fråga är skrifterna entydiga och kan inte motsägas eller förnekas – är det lika rätt att tala om Jesus Kristus som Fader till de rättfärdiga. De har blivit hans barn och han har blivit deras Fader genom den andra födelsen – dopets pånyttfödelse.25

(Jesus Kristus) är grundvalen och vår religions hörnsten. Vi blir hans genom adoption, genom att begravas med Kristus i dopet, genom att födas av vatten och av ande på nytt till världen, genom Kristi evangeliums förordningar. Vi är därigenom Guds barn, Guds arvingar och Jesu Kristi medarvingar genom vår adoption och vår tro.26

Utan omvändelse och dop och erhållande av den Helige Andens gåva, vilket tillsammans utgör den nya födelsen, är vi inte medlemmar av Kristi familj. Vi är främlingar, skilda från Gud och hans lagar. I detta fallna tillstånd blir vi kvar, vare sig vi är i kroppen eller i anden, för tid och all evighet, såvida vi inte underkastar oss den plan som utformats i himlarna för den mänskliga familjens återlösning och frälsning.27

Jag vet att jag kan finna (frälsning) endast genom att lyda Guds lagar, genom att hålla buden, genom att utföra rättfärdiga gärningar, genom att följa vår ledare, Jesus, vår förebild och alltings överhuvud. Han är livets väg, han är världens ljus, han är den dörr genom vilken vi måste gå för att få en plats hos honom i Guds celestiala rike.28

Intet annat namn är givet under himmelen, utom Jesus Kristus, genom vilken man kan blir frälst eller upphöjd i Guds rike.29

Jesus Kristus är Fadern genom gudomligt förlänad myndighet.

I allt sitt umgänge med den mänskliga familjen har Sonen Jesus representerat och representerar sin Fader Elohim i makt och myndighet. Detta är sant om Kristus i hans förjordiska, okroppsliga tillstånd, då han var känd som Jehovah. Det gäller också under hans tid i köttet och under hans arbete som ande, utan kropp, i de dödas sfär, och sedan dess i hans uppståndna tillstånd (se Johannes 5:43; 10:25, 30; 14:28; 17:11, 22; 3 Nephi 20:35; 28:10; L&F 50:43). Sålunda gav Fadern Sonen sitt namn och Jesus Kristus talade och betjänade i och genom Faderns namn, och vad beträffar makt, myndighet och gudaskap så var och är hans ord och handlingar ett med Faderns …

Inga av dessa faktorer förringar emellertid på något sätt det högtidliga faktum att Fadern och Sonen, Elohim och Jesus Kristus, bokstavligen är släkt med varandra.30

Mina bröder och systrar! Jag vet att min Förlossare lever. Jag vet lika väl som att jag själv lever, att han i egen person har besökt människorna i vår tid, och att vi nu inte är beroende enbart av det förgångnas historia för att få den kunskap vi har, om vilken Guds ande bär vittne och ymnigt utgjuts i hjärtat på alla dem som ingår i Kristi evangeliums förbund. Nej, vi har också det förnyade och senare vittnesbördet och uppenbarandet som består i himmelska syner och i Guds, Faderns och Kristi, Sonens besök på denna deras fotapall, och de har i egen person tillkännagivit att de är verkliga varelser och har uppenbarat sin härlighet. De har sträckt ut sina händer för att fullborda sitt verk. Guds verk och inte människans … Detta är mitt vittnesbörd till er, mina bröder och systrar, och jag bär vittne om det i Herren Jesu Kristi namn.31

Studieförslag

  • Varför är det evigt liv att känna vår Fader i himlen och Jesus Kristus? Hur påverkas vårt förhållande till dem av vår kännedom om dem?

  • Varför är det viktigt att veta att vår himmelske Fader är en evig varelse med en förhärligad, uppstånden kropp av kött och ben?

  • På vilket sätt är det till välsignelse för oss att veta att vår himmelske Fader är Fader till våra andar?

  • Vad innebär uttalandet att ”Skaparen är en organisatör”?

  • På vilket sätt är Jesus Kristus unik bland vår himmelske Faders andebarn? Vad kunde Frälsaren göra på grund av att han föddes till jorden som Faderns enfödde Son i köttet?

  • Hur är vår himmelske Fader och Jesus Kristus ett? Hur kan vi vara ett med Fadern och Sonen? (Se även Johannes 17:22–24.)

  • Varför kallas både Fadern och Sonen för Skapare? (Se även Moses 1:32–33.)

  • Hur blir vi söner och döttrar till Kristus? (Se även Mosiah 5:5–8.) Vad kan vi göra för att ”hålla fast vid evangeliet som Kristi söner och döttrar”? (Se även 1 Johannes 2:3; 1 Johannes 4:7–8.)

  • Varför uttalar Jesus Kristus Faderns ord som om han själv vore Fadern? Vad säger detta om förhållandet mellan Fadern och Sonen?

Hänvisningar

  1. Se Evangeliets lära, s 5.

  2. I Brian H Stuys sammanst av Collected Discourses Delivered by President Wilford Woodruff, His Two Counselors, the Twelve Apostles, and Others, 5 delar (1987–1992), 2:354.

  3. I Conference Report, apr 1916, s 4.

  4. Se Evangeliets lära, s 82.

  5. Se Evangeliets lära, s 53.

  6. Se Evangeliets lära, s 46.

  7. ”The Father and the Son: A Doctrinal Exposition by the First Presidency and the Twelve”, Improvement Era, aug 1916, s 934.

  8. Se Evangeliets lära, s 47–48.

  9. Se Evangeliets lära, s 44.

  10. Se Evangeliets lära, s 66.

  11. ”The Father and the Son”, s 934.

  12. Se Evangeliets lära, s 51.

  13. Se Evangeliets lära, s 46.

  14. Se Evangeliets lära, s 58.

  15. Se Evangeliets lära, s 57.

  16. ”The Father and the Son”, s 941–942.

  17. Se Evangeliets lära, s 4.

  18. ”The Father and the Son”, s 935.

  19. Se Evangeliets lära, s 53.

  20. Se Evangeliets lära, s 23.

  21. Se Evangeliets lära, s 56.

  22. I Collected Discourses, 4:66.

  23. ”The Father and the Son”, s 934.

  24. ”The Father and the Son”, s 935.

  25. ”The Father and the Son”, s 936–939.

  26. Se Evangeliets lära, s 114.

  27. Se Evangeliets lära, s 74.

  28. Se Evangeliets lära, s 217.

  29. Se Evangeliets lära, s 3.

  30. ”The Father and the Son”, s 939–940.

  31. Se Evangeliets lära, s 428–429.

Bild
stained-glass window

Detta fönster med målat glas, som gjordes till möteshuset för Adams församling år 1913 i Los Angeles, Kalifornien, framställer Gud Fadern och hans Son, Jesus Kristus, när de besökte Joseph Smith.