Kyrkans presidenters lärdomar
Kapitel 34: Herrens heliga tempel


Kapitel 34

Herrens heliga tempel

I heliga tempel utför vi frälsningens förordningar för levande och döda och ingår förbund som vi bör vara sanna mot i hela vårt liv.

Ur Joseph F Smiths liv

Vid invigningen av Uintahs stavs tabernakel i Vernal, Utah, i augusti 1907, sade president Joseph F Smith till de församlade heliga att han inte skulle bli förvånad om ett tempel en dag skulle byggas i deras mitt.1 I november 1997 invigdes det ombyggda tabernaklet som ett tempel i Vernal och blev därmed kyrkans 51:a tempel.

Joseph F Smiths liv och verksamhet var starkt knutet till tempeltjänst. Hans personliga erfarenheter inleddes i Nauvoo under vintern 1845–1846 när hans mor och hennes syster, Mercy R Thompson, ”var intensivt engagerade i det arbete som försiggick i templet”. President Smith sade senare: ”Det var där min fars barn beseglades till sina föräldrar.”2 Han var närvarande då hörnstenen lades för Salt Lake-templet år 1853, och vid invigningen av templet år 1893. Inför invigningen sade han förväntansfullt: ”I fyrtio år har kyrkans alla förhoppningar, önskningar och förväntningar varit inriktade på färdigställandet av denna stora byggnad … Nu är denna storslagna byggnad till sist färdig och redo att användas för gudomliga ändamål. Behöver det sägas att vi som ett folk närmar oss en händelse som är i högsta grad betydelsefull?”3 Han verkade som president för Salt Lake-templet från 1898 till 1911, nio av åren medan han var president för kyrkan.

President Smith deltog i invigningarna av templen i S:t George, Logan och Manti. År 1913 invigde han platsen för kyrkans sjätte tempel i Cardston, Alberta i Kanada, och år 1915 invigde han ett markområde i sitt älskade adoptivhemland, Hawaii, för det första templet utanför Nordamerika. Han insåg emellertid att kyrkan bara befann sig på tröskeln till tempelbyggande: ”Jag förutser nödvändigheten av att andra tempel byggs … invigda åt Herren för utförandet av förordningar i Guds hus, så att människor kan få välsignelserna med ett Herrens hus utan att behöva färdas hundratals kilometer.”4

Joseph F Smiths lärdomar

Tempel finns för att heliga, frälsande förordningar skall kunna utföras..

Vi är sysselsatta med tempelarbete. Vi har byggt fyra tempel i detta land, och två tempel i östra Amerika innan vi kom hit. Ett av dessa två byggdes och invigdes under profeten Joseph Smiths livstid. Grundvalen till det andra lades och arbetet med murarna hade framskridit långt, när han led martyrdöden. Det fullbordades genom medlemmarnas ansträngningar under de mest prövande omständigheter och fattigdom, samt invigdes åt Herren. Guds hus förordningar utfördes där såsom profeten Joseph Smith själv hade lärt kyrkans ledande auktoriteter … Samma evangelium är rådande i dag, samma förordningar utförs idag, både för de levande och döda, som utfördes av profeten själv och som lämnades av honom till kyrkan.5

Vi hoppas få se den dag då vi har tempel uppförda i olika delar av landet där de behövs till medlemmarnas tjänst. Vi inser att ett av de största ansvar som vilar på Guds folk i dag är att deras hjärtan skall vändas till fäderna, att de skall utföra det arbete som är nödvändigt att utföra för dessa, så att de på ett värdigt sätt kan förenas med det nya och eviga förbundets band från generation till generation.6

Templen är inte öppna för allmänheten. De är till för att utföra heliga förordningar, i syfte att frälsa levande och döda. De huvudsakliga ceremonierna är dop, begåvning, vigsel, besegling … En stor del av detta arbete, det som utförs för de avlidnas räkning, är ställföreträdande till sin natur. För de sista dagars heliga finns det hopp om frälsning för dem som har lämnat detta liv utan att hörsamma evangeliet, om de åtlyder dess fordringar i den andra världen, de hädangångna andarnas vistelseort. Evangeliet blir predikat för dem av Herrens tjänare som kommit till paradiset, och de som visar tro och omvändelse där kan få dop utfört för sig här. På samma sätt kan de erhålla andra förordningar som är till för deras upphöjelse och förhärligande.7

Ingen människa kan inträda i Guds rike utom genom dörren och genom de medel som Jesus Kristus har erbjudit människornas barn … Inte en själ som någonsin har levat och dött på denna jord skall gå miste om möjligheten att höra Jesu Kristi evangelium. Om de tar emot och åtlyder det, kommer evangeliets förordningar att utföras för deras räkning. Detta görs av deras släktingar eller efterkommande i någon generation efter dem, så att varje lag och varje krav som hör till Jesu Kristi evangelium skall genomföras, och löftena och fordringarna uppfyllas för såväl de levandes som de dödas frälsning.8

Den man eller kvinna bland de sista dagars heliga, som inte ser förordningarna i Guds hus som nödvändiga, som inte accepterar evangeliets krav med alla dess ritualer och förordningar, kan därför inte ha en rätt uppfattning om det stora verk som de sista dagars heliga kallats att utföra i denna tidsålder, ej heller kan hon eller han åtnjuta den välsignelse som kommer av lydnad till en lag som är högre än mänsklig lag.9

Må ingen med lättsinne behandla de förordningar som hör Guds hus till.10

Vi lever inte bara för de få ömkliga år som vi tillbringar på den här jorden, utan för det liv som inte har något slut, och vi önskar åtnjuta varje välsignelse som tillhör evighetens otaliga tidsåldrar. Men om dessa inte tillförsäkras oss genom den beseglande kraft som Guds Son gav till aposteln Petrus, kan vi inte besitta dem. Om vi inte säkerställer dem genom denna princip skall vi i det kommande livet varken ha far, mor, bror, syster, hustru, barn eller vänner, varken rikedom eller ära, för alla jordiska ”förbund, fördrag, förpliktelser, förbindelser, eder, löften, överenskommelser, sammanlänkningar” (se L&F 132:7) upplöses i graven, om de inte beseglats och godkänts genom Guds kraft.11

Låt oss besöka templet fast beslutna att utföra Guds vilja.

En viss man … kom med en rekommendation från biskopen … med en önskan om att få förmånen att döpas för ett antal av sina döda, och eftersom han rekommenderats på ett korrekt sätt fick han denna förmån. Han döpte sig för sina döda. Sedan fick han tillåtelse att utföra andra förordningar för deras skull. När förordningsarbetet väl var utfört meddelade han att han beslutat sig för att lämna kyrkan. På sätt och vis beundrar jag denna stackars man som beslutade sig för att göra allting han kunde för sina döda vänner innan han berövade sig själv förmånen att få göra det. Någon kanske frågar sig om detta arbete kommer att godtas av Herren? Kanske godtas det, vad gäller de döda, för en uppteckning fördes och ceremonin utfördes enligt den lag som Gud instiftat. Allting gjordes ju på rätt sätt, och under ledning av vederbörlig auktoritet, varför skulle då inte allt ha gått rätt till vad beträffar de döda? Men vilken nytta kommer denne man att ha av det han gjorde? Inte mycket. ”Vad hjälper det en människa att vinna hela världen om hon får betala med sitt liv?” (Markus 8:36.)

Vad lär oss detta om att söka förmåner i Herrens hus under falska premisser? Den som försöker bedraga Gud genom att låtsas vara något som han inte är, för att kunna stjäla förmåner och välsignelser från Guds hus, kommer i långa loppet inte att ha någon nytta av det. Om vi har en önskan att erhålla välsignelserna och förordningarna i Guds hus, låt oss då ta emot dem med ärliga hjärtan, och låt oss inträda i detta hus med en trofast och ärlig föresats att utföra Guds vilja i allt, inte bara tillfälligt, utan att göra som han befaller oss i hela vårt liv. Så länge som vi åtnjuter den rätta andan kommer dessa välsignelser att förbli hos oss, och Gud kommer att erkänna oss som sina barn. Endast när vi avviker från den rätta vägen och underlåter att göra vår plikt kommer Gud att undandra sin ande från oss och lämna oss åt oss själva …

Om jag i mitt hjärta känner att jag handlat fel mot någon av mina bröder, brutit mot någon av Guds lagar, vanärat någon medlem i kyrkan, eller någon som presiderar över mig i Guds kyrka, borde jag känna att det är min plikt att gottgöra detta innan jag går in i detta hus … Om jag gjort något fel mot dig, om jag berövat dig någon rättighet, om jag inte hållit mina löften till dig, eller om jag gjort någonting som på något sätt har degraderat mig i Guds eller mina bröders åsyn, borde jag försöka gottgöra detta innan jag har för avsikt att besöka Guds hus. Men jag borde inte bara vilja göra det för att komma in i detta hus. Jag borde vilja göra det eftersom det är min plikt att göra det. Och för att vara värdig att inträda där, och för att alltid kunna stå på heliga platser inför Herren, borde jag göra allt för att försona mig med den broder jag handlat fel emot.

Jag borde hedra dem som vederbörligen förtjänar att hedras. Jag borde hedra Gud min himmelske Fader, nu och allt framgent. Detta är den princip enligt vilken jag bör göra det som är rätt, gottgöra och lösa svårigheter. Jag har hört talas om bröder som är förenade till varandra både genom familjeband och det nya och eviga förbundets band, vilka står i strid med varandra och hyser bittra känslor i sina hjärtan. Ingen av dem vill ödmjuka sig och gå till den andre och erkänna sina fel, eller försöka åstadkomma en förlikning. Var och en förstorar sin nästas svagheter och är samtidigt omedveten om sina egna brister och svagheter. Likväl … om de nekades förmånen att besöka Guds hus skulle de känna det som om ett stort fel hade begåtts mot dem.

Men jag vill fråga er: Är dessa män värdiga att gå in där? Är den som hyser bitterhet i sitt hjärta mot sin nästa och som inte vill förlåta eller söka förlikning, värdig att gå in i Guds hus? Ändå går det inte att förneka honom det. Hundratals kommer dit i detta tillstånd, vad vi än gör eller säger. Kan de förvänta sig att Gud skall vara nära dem och att hans härlighet skall lysa på dem? Bedra inte er själva. När vi är värdiga kommer Gud att ge sig tillkänna för oss. När vi är förberedda skall vi se honom sådan han är och vi skall känna honom. Och vår kunskap skall bli fullständig som Guds kunskap om mig. Men detta sker när vi är värdiga och inte förrän då.12

Var sann mot de förbund du ingår i Herrens hus.

Vad gäller vår religion, våra eviga förbund, finns det inget sätt att kompromissa, inga principer att köpslå om. Dessa principer utgår från Gud och är grundade på de eviga tidsåldrarnas klippa. De kommer att leva och existera när riken, makter och nationer har vittrat sönder och förfallit, och med hjälp av den Allsmäktige skall vi heligt vakta våra förbund och stå fast vid vårt engagemang och vara sanna mot vår Gud, så länge tiden existerar och evigheten består.13

Ja, Herren välsignar er, och i Herrens namn välsignar jag er – denna församling, Herrens förbundsfolk – precis som det forntida Israel var Guds förbundsfolk – för ni har ingått Jesu Kristi evangeliums högtidliga förbund att hålla Guds bud, att undfly ondska och ogudaktighet. Ni vet vad ni har gjort. Ni vet vad för ett slags förbund ni har ingått inför Gud, vittnen och himmelens änglar, och därför har ni inträtt i det nya och eviga förbundet och är i sanning Guds förbundsfolk i de sista dagarna.14

På samma sätt som Herren har hjälpt mig i det förflutna att vara sann mot mina förbund, som jag har ingått med honom och med er, … ämnar jag med hans hjälp och hans välsignelser vara trofast resten av mitt liv, oavsett om jag tillåts leva länge eller en kort tid, det spelar ingen roll för mig. Medan jag lever hoppas jag att jag kan vara en sann människa, en ärlig människa, en människa som kan se hela människosläktet i ögonen och slutligen stå inför Gud, domaren över levande och döda, och inte bäva för det jag har gjort i världen …

Jag ber er att vara trogna era förbund, trogna de förbund ni ingått i dopets vatten, de förbund ni ingått i Herrens hus och trogna varje rättfärdig skyldighet som åligger er. Som sista dagars heliga måste män eller kvinnor vara tänkare och handlingsmänniskor. De måste vara män och kvinnor som överväger i sina sinnen, män och kvinnor som noggrant begrundar sin inriktning i livet och de principer de omfattat. Människor kan inte vara trofasta sista dagars heliga om de inte studerar och åtminstone i någon grad förstår, de evangelieprinciper som de har tagit emot … När människor förstår Jesu Kristi evangelium ser ni dem vandra rakt fram, i enlighet med Herrens ord, och Guds lag, i strikt överensstämmelse med det som är konsekvent, rätt, rättfärdigt och i varje bemärkelse acceptabelt för Herren, som bara antar det som är rätt och välbehagligt i hans ögon, för endast det som är rätt är välbehagligt för honom.15

Studieförslag

  • Varför bygger vi tempel? Vilka välsignelser erhåller vi när vi besöker templet och håller de förbund vi ingått där? (Se även L&F 109:10–23.) Hur känner du dig när du är i templet?

  • På vilka sätt behandlar människor ibland med ”lättsinne de förordningar som hör Guds hus till”?

  • Vad innebär det för dig att ”åtnjuta varje välsignelse som tillhör evighetens otaliga tidsåldrar”? Hur hjälper tempelförordningar dig att göra detta? Hur kan vi genom att komma till templet få hjälp att i våra sinnen bevara ”evighetens allvar”? (L&F 43:34).

  • Vad innebär det att vara värdig att inträda i Guds hus? Vad kan vi göra för att bli bättre förbereda oss bättre på att besöka templet? Varför kan vi inte ”stjäla förmåner och välsignelser från Guds hus”?

  • Vad anser du att det krävs av dig för att vara trogen de förbund du ingått i templet?

  • Vad kan vi göra för att tillmötesgå president Smiths uppmaning att vara ”tänkare och handlingsmänniskor”?

  • Hur kan vi visa vördnad för Guds hus? Hur kan föräldrar hjälpa sina barn att visa vördnad för templet?

Hänvisningar

  1. Uintah Stake Historical Record: 1905–1909, kvartalskonferens, 25 aug 1907, Historiska avdelningens arkiv, Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga, s 246.

  2. Se Evangeliets lära, s 163.

  3. I James R Clarks sammanst av Messages of the First Presidency of The Church of Jesus Christ of Latter-day Saints, 6 delar (1965–1975), 3:241–242.

  4. I Conference Report, apr 1901, s 69.

  5. Se Evangeliets lära, s 395.

  6. Se Evangeliets lära, s 396.

  7. I Messages of the First Presidency, 4:249–250.

  8. ”Latter-day Saints Follow Teachings of the Savior”, Scrap Book of Mormon Literature, 2 delar (n d), 2:561–562.

  9. Se Evangeliets lära, s 176.

  10. Se Evangeliets lära, s 4.

  11. Deseret News: Semi-Weekly, 11 nov 1873, s 1.

  12. Deseret News: Semi-Weekly, 21 mar 1893, s 2. Styckeindelning tillagd.

  13. I Messages of the First Presidency, 2:346–347.

  14. I Messages of the First Presidency, 4:186.

  15. I Conference Report, okt 1910, s 3–4.

Bild
Vernal Utah Temple

Templet i Vernal, Utah. År 1997 byggdes Uintahs stavs tabernakel om för att bli templet i Vernal, Utah.