Kyrkans presidenters lärdomar
Kapitel 18: Kyskhet och renhet


Kapitel 18

Kyskhet och renhet

Herren befaller oss att vara rena och att ära äktenskapsförbundets helgd.

Ur Joseph F Smiths liv

President Joseph F Smith blev ledsen när han, som president för europeiska missionen 1875, måste avlösa en missionär som brutit mot kyskhetslagen. Medan han begrundade den ånger och hjärtesorg han såg i den unge mannens ansikte, skrev han: ”Sålunda kan en människa nästan fullgöra en mission eller leva ett helt liv värdigt och trofast, och i sista stund, till synes genom en enstaka handling eller ett enstaka brott, en dårskap eller en förseelse, stjälpa och förstöra allt på ett ögonblick och förvandla all sötma i livets bägare till galla och bitterhet.”

President Smith fortsatte sedan att reflektera över hur tacksam han var för Herrens skyddande hand, som hjälpt honom förbli trofast till sina förbund. ”Å, hur mycket tackar jag inte min Gud för hans beskyddande, vakande omsorg … som bevarat mig från världens dödliga synder, och som tusentals gånger skyddat mig från mina egna svagheter och benägenheter att fela.” Han hade bestämt sig för att vara den slags människa som skulle kunna ”se sin nästa i ansiktet, och med ett rent samvete stå högburen inför Gud och känna sig uppriktigt stolt över sanningen samt vara moraliskt och sexuellt ren.” Han gladde sig över att han levde i ”ren, obefläckad kärlek” till sin familj och sade: ”Jag skulle aldrig missbruka deras kärlek och förtroende för allt jag har eller är.”1

Joseph F Smiths lärdomar

Kyskhet ger styrka och kraft till människorna på jorden.

Vi tror att Gud lever och att han är domare över levande och döda. Vi tror att hans ögon betraktar världen och att han ser sina jordbundna, felande och svaga barn här på jorden. Vi tror att vi är här på grund av hans avsikt … att vi är här för att fullfölja en bestämmelse, och inte för att uppfylla en nyck eller för att tillfredsställa förgängliga lustar.2

Personlig renhet och anständiga tankar … ligger till grund för allt tillbörligt handlande. Jag önskar att alla unga (människor) kunde uppskatta värdet i detta och i att ge sin ungdomstid åt att tjäna Herren. Tillväxt, utveckling, framåtskridande, självaktning och människors uppskattning och beundran följer naturligt på en sådan inriktning hos ungdomen. Frälsaren var ett tydligt föredöme i detta och ägnade sig tidigt åt att tjäna sin Fader … Profeten Samuel hade förberett sig så väl genom en barndom i renhet och självaktning, att han fullkomligt bringats i samklang med Guds viskande röst.3

Det tycks finnas någonting som ligger bortom och ovan de skäl som är uppenbara för människors förstånd som gör att kyskhet bringar styrka och kraft till jordens folk, men så är det.4

Vi tror på en enda moralisk måttstock för män och kvinnor. Om livets renhet försummas, kommer alla andra faror över oss likt flodvågorna när dammluckorna öppnas.5

Vi önskar med helig nit betona allvaret i sexuella synder. Fastän de ofta betraktas som obetydliga av dem som inte känner Guds vilja, så är de en styggelse i hans ögon, och om vi skall förbli ett folk som gynnas av honom, måste dessa synder skys som helvetets portar. De onda följderna av dessa synder är så uppenbara i last, brott, misär och sjukdomar att det kan tyckas som om alla, unga och gamla, måste inse och känna dem. De förstör världen. Om vi skall bevaras måste vi avsky dem, hålla oss borta från dem, låta bli att begå den minsta av dem, för de försvagar och förslappar, de dödar människan andligt och gör henne ovärdig att finnas bland de rättfärdiga och i Guds närhet.6

Vi anser att i fråga om individuella synder är endast utgjutandet av oskyldigt blod värre än sexuell synd … Vi förkunnar Herrens ord: ”Du skall inte begå äktenskapsbrott.” (2 Mos 20:14.) ”Den, som med begärelse ser på en kvinna eller den som begår äktenskapsbrott i sitt hjärta, skall icke hava Anden utan förneka tron.” (L&F 63:16.)7

Liksom många kroppsliga sjukdomar, drar sexuell överträdelse med sig en rad andra olyckor. På samma sätt som de fysiska följderna av dryckenskap är förenade med försämring av vävnader och rubbningar i viktiga kroppsfunktioner, varigenom kroppen görs mottaglig för varje krämpa den kan utsättas för, och motståndskraften samtidigt sänks tills den blir ödesdigert svag, så utsätter okyskheten själen för olika andliga sjukdomar, samt berövar den både motståndskraft och återhämtningsförmåga. Det trolösa släktet på Kristi tid var döva för sanningens röst, och på grund av hjärtats och sinnets fördärvade tillstånd, sökte de efter tecken och föredrog tomma fabler framför frälsningsbudskapet (se Matteus 16:4).8

Okyskhet straffar dessutom inte bara den som överträder. Bestraffningen når ofelbart ut till tredje och fjärde led och gör inte bara överträdaren till vrak, utan drar måhända in mängder av släktingar i direkt nedstigande led, sliter sönder familjeband, krossar föräldrars hjärtan och förorsakar dem den djupaste sorg.9

Kyskhetslagen är livsviktig för män, kvinnor och barn.

Kyskhetslagen är av största betydelse, både för barn och för män och kvinnor. Den är en mycket viktig princip för Guds barn under hela deras liv, från vaggan till graven. Gud har fastställt hårda straff för överträdelse av hans lagar om kyskhet, dygd och renhet. När Guds lag råder bland människor, så utesluts de som inte är absolut rena, obefläckade och obesudlade – såväl män som kvinnor. Vi förväntar oss att kvinnor är rena. Vi förväntar oss att de är fläckfria och utan brist, och det är lika nödvändigt och viktigt för en man att vara ren och dygdig som det är för en kvinna.10

Att vänta med att tjäna Herren tills ungdomens vildhavre har såtts, är klandervärt. … Det är långt bättre att en man sent vänder om från onda vägar än att han framhärdar i synd alla sina livsdagar. Men … ånger och bitterhet blir följden för den som sent i livet omvänder sig från ungdomens dårskaper och synder.11

Det är ett beklagligt faktum att samhället framhärdar i att döma kvinnor hårdare än män, när det gäller sexuell överträdelse. Vilken skugga av ursäkt, för att inte tala om berättigande, står att finna i denna orimliga och fega diskriminering? …

När kvinnan syndar är det oundvikligt att hon måste lida, för att vedergällning kommer är säkert, vare sig den är omedelbar eller försenad. Men om så är, att mannen orättvist pålägger henne följderna av hans överträdelser, står han anklagad för en flerdubbel skuld. Mannen är till stor del ansvarig för överträdelserna av anständighet och dygd, vilka alltför ofta påbördas den i brottet svagare parten …

Vi godtar utan invändning eller inskränkning följande bekräftelse från gudomen, som givits genom en forntida nephitisk profet: ”Ty jag, Herren Gud, har behag i kvinnors kyskhet, och otukt är mig en vederstyggelse, säger Härskarornas Herre.” (MB Jak 2:28.)12

Vi höjer våra röster mot prostitution och mot all slags omoral. Vi är inte här för att utöva någon som helst form av omoral. Sexuell omoral är skändligast av allt i Guds ögon … Därför höjer vi våra röster mot sexuell omoral och mot all slags oanständighet.13

Våra äktenskapslöften är ytterst heliga.

Det legitima umgänget mellan könen är förordnat av Gud, inte bara för släktets fortlevnad, utan också för människonaturens högre och ädlare egenskaper skall kunna utvecklas, vilket endast den kärleksinspirerade gemenskapen mellan man och kvinna kan säkerställa. Skriftens ord talar tydligt om den gudomliga avsikten och Guds befallningar med avseende på könen. Det är inte bra för mannen att vara ensam, och därför har det bestämts att ”en man skall överge sin fader och sin moder och hålla sig till sin hustru, och de skall bli ett kött.” (Se 1 Mos 2:18, 24.)

Budet att äktenskapet skall hållas i ära gäller lika mycket idag som det gjorde när den forntida aposteln uttalade det (se Heb 13:4) …

Sexuella förbindelser är legitima inom äktenskapet, och är ärbara och helgande när syftet med dem är rättmätigt. Men utan äktenskapets band är sexuell tillfredsställelse en förnedrande synd, avskyvärd i Guds åsyn.14

I dag översvämmas den civiliserade världen av en flod av orättfärdighet. En viktig orsak till det är försummelsen av äktenskapet. Det har förlorat sin helgd i de flesta människors ögon. I bästa fall är det ett världsligt kontrakt, men ofta är det en tillfällighet eller en nyck, eller ett medel för att tillfredsställa begär. Och när förbundets heliga natur förbises eller förloras ur sikte, blir brott mot äktenskapslöftena, under nuvarande allmänna moraliska fostran, endast en bagatell, ett obetydligt felsteg.15

Trolöshet mot äktenskapslöftena är en vanlig källa till skilsmässor med de många skadeverkningar som följer därav, inte minst den skam och vanära som olyckliga men oskyldiga barn utsätts för. De hemska följderna av äktenskapsbrott begränsas inte till de felande parterna. Vare sig de är öppet kända, eller delvis dolda under en mantel av skamset hemlighållande, visar sig följderna tydligt i skadligt inflytande. De odödliga andar, som kommer till jorden för att ta sin boning i en fysisk kropp, har rätt till en god börd genom föräldrar som är fria från den sexuella lastens befläckelse.16

Brott mot kyskhetslagen förvärras genom att heliga förbund bryts.

Vi tror att lagen, såsom den är given, är allmän och tillämplig på alla heliga. Men bryts förbund, förutom att det sker en faktisk överträdelse av kyskhetslagen, kommer säkert bestraffningen av denna dubbla synd att på ett motsvarande sätt bli svårare och strängare, antingen i det här livet eller i det kommande.17

Det påstås att det finns fler nyanser av grönt än av någon annan färg. På samma sätt är vi av den uppfattningen att det finns fler nyanser eller grader av synd som är förknippade med ett oanständigt förhållande mellan könen än med några andra missgärningar vi känner till. De inbegriper alla en allvarlig överträdelse – synden mot kyskheten. I åtskilliga fall ökar emellertid denna synd genom att heliga förbund bryts. Därtill kommer ibland även svek, hotelser eller våld.

Hur mycket dessa synder än må fördömas och beklagas, kan vi själva se en skillnad, både i fråga om avsikt och följder, mellan det förlovade unga parets försyndelse, när de i ett obevakat ögonblick oöverlagt faller i överträdelse, och den mans synd som, sedan han besökt heliga platser och ingått heliga förbund, umgås med planer på att beröva sin nästas hustru hennes dygd, antingen genom list eller våld, och fullföljer sin onda avsikt.

Det finns en skillnad mellan dessa missgärningar, inte bara när man bedömer avsikten utan också när man ser på följderna … I (fallet med mannen som ingått förbund) är andra människor inblandade på ett katastrofalt sätt. Familjer splittras, elände påtvingas oskyldiga parter, samhället påverkas … Sammantaget begås oförätter både mot de levande och de döda, liksom mot dem som ännu inte blivit födda, något som ligger utanför överträdarnas förmåga att gottgöra eller rätta till.18

Evangeliet erbjuder hopp för dem som bestämt sig för att vara rena.

Det är endast de ondskefulla och de sant ogudaktiga som inte önskar renhet. De älskar inte renhet och sanning. Jag vet inte om det är möjligt för någon själ att sjunka så djupt att den förlorar all respekt för det som är rent och kyskt, gott och sant och gudalikt. Jag tror att det fortfarande i hjärtat hos de mest fördärvade och ogudaktiga, åtminstone ibland, lever kvar en gnista av den gudomlighet som inplantats i alla Guds söners själar. Människor kan bli så fördärvade att de inte har kvar mer än obetydliga glimtar av den gudomliga inspiration som strävar efter att leda dem mot och älska det goda, men jag tror inte att det finns en själ på jorden som fullständigt förlorat all uppfattning om och beundran för det som är gott och rent när han ser det. Det är svårt att tro att en mänsklig varelse kan bli så lastbar att han förlorar all önskan att också bli ren och god, om det vore möjligt. Men många människor har helt givit sig hän åt ondskan och har kommit till slutsatsen att det inte finns någon möjlighet för dem. Så länge det finns liv finns det hopp, och så länge det finns omvändelse finns det möjlighet till förlåtelse.19

Jesu Kristi evangelium är den gudomligt föreskrivna patentlösningen för de sjukdomar som plågar mänskligheten, och i allra högsta grad för det fruktansvärda lidande som sexuella synder för med sig.20

Sedan vill vi säga till er som har omvänt er från era synder, ni som har blivit begravda med Kristus i dopet, som har upprests från den våta graven till förnyat liv, födda av vatten och Ande, och som har blivit Faderns barn, arvingar till Gud och Jesu Kristi medarvingar – vi säger till er att om ni vill lyda Guds lagar och upphöra med att göra det som är ont, upphöra med att vara oanständiga, upphöra med att vara sexuellt eller på annat sätt omoraliska, sluta upp med att svära, sluta upp med att vara otrogna, och i stället tro på Gud, tro på sanningen och ta emot den, och vara ärliga mot Gud och människor, så kommer ni att upphöjas till himmelen. Gud kommer att sätta er som ledare, lika säkert som att ni lever i enlighet med dessa bud. Alla de som håller Guds bud – oberoende av om det är ni eller något annat folk – kommer att resa sig och inte falla, kommer att leda, inte följa, kommer att gå uppåt och inte nedåt. Gud kommer att upphöja dem och göra dem stora inför jordens nationer, och han kommer att på dem sätta inseglet på sitt godkännande och kalla dem sina egna. Detta är mitt vittnesbörd till er.21

Studieförslag

  • Vad är Herrens kyskhetslag? På vilka sätt ger kyskhet ”styrka och kraft” till människor?

  • Hur kan vi ge näring åt ”personlig renhet och anständiga tankar” inom oss? Hur kan personlig renhet bli till välsignelse för oss själva, våra familjer och hela världen?

  • Varför tror ni att ”endast utgjutandet av oskyldigt blod” är värre än brott mot kyskhetslagen? (Se även Al 39:5.)

  • Vad tror ni ingår i ”raden av andra olyckor” som är förbundna med överträdelser mot kyskhetslagen? På vilka sätt påverkar brott mot kyskhetslagen många fler än bara överträdarna?

  • Vad kan vi göra för att ”höja våra röster mot sexuell omoral och mot all slags oanständighet”?

  • För vilka syften är ”det legitima umgänget mellan könen … förordnat av Gud”?

  • Varför är åsidosättandet av äktenskapets helgd ”en viktig orsak” till att ”den civiliserade världen översvämmas av en flod av orättfärdighet”?

  • På vilket sätt utgör brott mot kyskhetslagen en ”dubbel synd” för dem som ingått heliga förbund med Gud? Vilka följder får denna dubbla synd?

  • Vilket hopp ger Jesu Kristi evangelium dem som har bestämt sig för att rena sig och hålla kyskhetslagen?

Hänvisningar

  1. Life of Joseph F. Smith, sammanst av Joseph Fielding Smith (1938), s 450–451.

  2. Se Evangeliets lära, s 258.

  3. Se Evangeliets lära, s 277.

  4. Se Evangeliets lära, s 227.

  5. Se Evangeliets lära, s 259.

  6. Se Evangeliets lära, s 228.

  7. Se Evangeliets lära, s 256; styckeindelning ändrad.

  8. Se Evangeliets lära, s 256.

  9. Se Evangeliets lära, s 278.

  10. Se Evangeliets lära, s 226.

  11. Se Evangeliets lära, s 278.

  12. Se Evangeliets lära, s 256.

  13. Se Evangeliets lära, s 258.

  14. ”Unchastity the Dominant Evil of the Age”, Improvement Era, juni 1917, s 739.

  15. Se Evangeliets lära, s 227.

  16. Se Evangeliets lära, s 256.

  17. Se Evangeliets lära, s 257.

  18. Se Evangeliets lära, s 257.

  19. Se Evangeliets lära, s 23.

  20. ”Unchastity the Dominant Evil of the Age”, s 743.

  21. Se Evangeliets lära, s 258–259.