Kyrkans presidenters lärdomar
Kapitel 2: Ett personligt vittne om profeten Joseph Smith


Kapitel 2

Ett personligt vittne om profeten Joseph Smith

Profeten Joseph Smith utvaldes av Gud att återupprätta evangeliets fullhet på jorden.

Ur Joseph F Smiths liv

Tidigt i livet fick Joseph F Smith ett vittnesbörd om att profeten Joseph Smith var utvald att återupprätta Jesu Kristi evangelium i denna sista tidshushållning. President Smith minns åratal senare: ”Som barn kände jag profeten Joseph Smith. Som barn har jag hört honom predika det evangelium som Gud anförtrott honom och hans vård. Som barn var jag lika hemtam i hans hem, i hans familj, som under min egen fars tak. Jag har bibehållit det Andens vittnesbörd som jag bibringades som barn och som jag erhöll från min heliga moder – den fasta övertygelsen att Joseph Smith var en Guds profet, att han var inspirerad såsom ingen annan människa i hans generation eller under de föregående århundradena hade varit, att han utvalts av Gud till att lägga grundvalarna för Guds rike.”1

När Joseph F Smith var president godkände han köpet av platser som var viktiga i profeten Joseph Smiths liv och för kyrkans tillväxt, bland annat profetens födelseplats i Sharon i Vermont, fängelset i Carthage i Illinois och Joseph Smith d ä:s gård i Manchester i New York.

President Joseph F Smith sade om profetens verk: ”Jag bär mitt vittnesbörd till er och till världen om att Joseph Smith upprestes genom Guds kraft till att lägga grunden till detta stora verk i de sista dagarna, till att uppenbara evangeliets fullhet för världen i denna tidshushållning, till att återställa Guds prästadöme till världen genom vilket människor kan handla i Faderns och i Sonens och i den Helige Andens namn, så att det kan antagas av Gud. Det sker genom hans auktoritet. Jag bär mitt vittnesbörd om detta. Jag vet att det är sant.”2

Joseph F Smiths lärdomar

Profeten Joseph Smith var Guds utvalda redskap för att återupprätta frälsningens evangelium.

Joseph Smith var Guds utvalda redskap och förlänades hans myndighet att återställa det heliga prästadömet, Guds makt att binda på jorden och i himmelen – prästadömets makt varigenom människorna kan utföra Jesu Kristi evangeliums förordningar för människosläktets frälsning. Genom Joseph Smith har evangeliet om omvändelse, dop i vatten till syndernas förlåtelse och dopet genom den Helige Anden och i eld blivit återställt. Kunskapen om att Jesus är Kristus, Guds enfödde Son, blir uppenbarad genom sanningens Ande. Vi är tacksamma till denne ödmjuke tjänare, som Herren utvalde till att lägga grundvalen till sitt verk för förrättningarna i Guds Sons evangelium. De var då och är fortfarande okända för världen, men genom dem kan vi för tid och all evighet bli förenade som familjer, släktingar, genom det nya och eviga förbundets band.

Vi är tacksamma till profeten Joseph Smith som var ett redskap i Herrens hand, för den kunskap vi äger om arbetet som är nödvändigt att utföra i Guds hus för de levandes frälsning och de dödas återlösning, samt för den eviga föreningen av själar som förenats i detta liv genom Guds kraft, genom det eviga förbundets band. Vi står i tacksamhetsskuld, eller är åtminstone tacksamma, till profeten Joseph Smith, i hans egenskap av redskap i Guds händer, för den kunskap vi nu äger att en människa inte ensam kan bli upphöjd i Guds närhet och till fullo åtnjuta hans härlighet. Avsikten var inte att mannen skulle vara ensam, för mannen är inte i Herren till utan kvinnan, inte heller kvinnan utan mannen.3

Gud lever och Jesus är Kristus, världens Frälsare. Joseph Smith är en Guds profet – levande och inte död. Hans namn kommer aldrig att gå förlorat. Den ängel som besökte honom och som förkunnade Guds budskap för honom, sade honom att hans namn skulle hållas i ära och vanära i hela världen (se JS skrifter 2:33). Denna förutsägelse gjordes i hans ungdom, innan kyrkan organiserades och innan det fanns någon förväntan beträffande det som sedan blivit utfört. Tillkännagivandet gjordes oaktat det då såg omöjligt ut. Men från den dag det uttalades intill denna stund och från och med nu fram till slutscenen, var, är och blir Joseph Smiths, 1800-talets profets, namn förkunnat vida omkring för jordens nationer. Det kommer att hållas i ära eller vanära av världens människor … för han utförde och utför Mästarens verk. Han lade grundvalarna i vår evangelieutdelning till återställelsen av de principer som lärdes ut av Guds Son, han som levde, undervisade, dog och uppstod från de döda för dessa principer.4

Där (Joseph Smiths namn) omtalas som gott är det av dem som haft förmånen att höra det evangelium som kommit till jorden genom honom, och som varit tillräckligt hederliga och ödmjuka för att ta emot detsamma. De talar om honom med en kunskap som de fått genom den Helige Andens inspiration, genom lydnad till de principer som han undervisade om i egenskap av profet och inspirerad man. De lovordar honom, ärar honom samt hedrar minnet av hans namn. De håller honom i ära och älskar honom såsom ingen annan, för de vet att han var det utvalda redskapet i den Allsmäktiges händer till att återställa livets och frälsningens evangelium till dem, till att upplåta deras förstånd om framtiden, till att så att säga lyfta undan evighetens slöja från deras ögon. De som mottagit de principer han förkunnade vet, att principerna inte enbart har att göra med deras egen frälsning, lycka och frid, andligt och timligt, utan också med välfärd, lycka, frälsning och upphöjelse för dem av deras släktingar som dött utan kunskap om sanningen.

Det verk som Joseph Smith var sysselsatt med var inte begränsat enbart till detta liv, utan hänför sig även till det kommande livet och till det liv som har varit. Med andra ord, det avser dem som har levat på jorden, dem som nu lever och dem som skall komma efter oss. Det är inte någonting som hänför sig till människan endast medan hon vistas i köttet, utan till hela det mänskliga släktet från evighet till evighet … Detta är inte begränsat till en by och inte heller till en stad eller en nation, utan sträcker sig till varje nation, släkt, tungomål och folk.5

Jag tycker verkligen att det är underligt att världen visar så extrem illvilja mot Joseph Smith. Han behandlade ingen människa illa. Jag är ett vittne om det, för jag känner till hans liv. Jag har sett honom i köttet och jag har läst om det han har sagt. Jag har läst uppenbarelserna som Herren gav honom. Jag är bekant med hans verk och jag vet att han aldrig behandlade en levande själ illa. Han sårade inte sina medmänniskor utan gjorde mycket för att upphöja dem. Och ändå är det märkliga att människor som är absolut okunniga om honom hyser de bittraste, mest hämndlystna och mest orättfärdiga känslor mot honom som människan kan känna. Jag frågar mig själv: Varför? I regel känner inte människor så inför bedragare eller dem som förespråkar nya, av människor påhittade religiösa organisationer. Men konstigt nog blir de nästan alltid ursinniga när profetens Joseph Smiths namn nämns! Även om detta är underligt ur ett naturligt perspektiv är det dock bara i överensstämmelse med löftet som gavs honom i början av en av de himmelska budbärarna som var sänd att undervisa honom …

Grunden till detta verk som profeten Joseph Smith lade, lades på evig sanning. Verket kan inte kastas omkull. Det är som huset som byggdes på berggrunden. Stormarna kan vindpiska det, regnet kan ösa ner, ovädren kan komma, människornas hjärtan kan uppeggas i vrede och förföljelse mot det, men det står lika fast som de eviga bergen, eftersom det är byggt på sanningen (se Matteus 7:24–25). Ärlighet, dygd, renhet i livet, tro på Herren Jesus Kristus och på hans uppståndelse, lydnad till Guds bud är huvudprinciper i vår tro. Vi vet att läran är sann.6

Joseph Smiths första syn är den största händelsen sedan Frälsarens uppståndelse.

Den största händelse som någonsin har inträffat i världen sedan Guds Sons uppståndelse från graven och hans himmelsfärd, var när Fadern och Sonen kom till pojken Joseph Smith för att bereda vägen för att lägga Guds rikes grundval – inte människans rike – för att det aldrig mera skulle upphöra eller omstörtas. Då jag har accepterat den sanningen, finner jag det lätt att godta varje annan sanning som han förkunnade och tillkännagav … Han undervisade aldrig om en lärosats som inte var sann. Han tillämpade aldrig en lära som han inte var befalld att tillämpa. Han förfäktade aldrig villfarelse. Han blev inte lurad. Han såg. Han hörde. Han gjorde såsom han blev befalld att göra. Därför är Gud ansvarig för de verk som utfördes genom Joseph Smith. Inte Joseph Smith! Herren är ansvarig för det! Inte människan!7

Våren 1820 mottog (Joseph Smith) den första övernaturliga eller himmelska manifestationen. Han var då fjorton år gammal. Vanligtvis förväntar vi oss inte särskilt mycket av en pojke som bara är fjorton år gammal. Det är inte sannolikt att en pojke i den ringa åldern skulle ha kunnat bli utpräglat ond eller gudlös, särskilt eftersom han föddes och uppfostrades på en bondgård, avskild från de stora städernas skadliga laster och fri från kontakt med det förstörande inflytandet från dåligt umgänge. Det är inte sannolikt att han tillbringade många lata stunder under sitt livs arbetsår fram till fjorton års ålder. Hans far var nämligen tvungen att arbeta för sitt uppehälle och förtjänade det ur jorden genom att arbeta med händerna, eftersom han var en fattig man med stor familj att försörja.8

Är det rimligt att anta, att en sådan pojke skulle ha ägnat sig åt avsiktligt bedrägeri, då han enkelt redogjorde för vad han såg och hörde, vad gäller hans andliga manifestationer? Nej, och inte heller kunde det svar som den himmelska budbäraren gav honom ha tänkts ut av ynglingen själv. Joseph Smiths vittnesbörd om sin himmelska uppenbarelse var lika enkelt, rättframt, tydligt och äkta under hans senare år som det varit i hans ungdom. Den trofasthet, det mod och den kärlek som inplantats och som var utmärkande för hans liv under pojkåren, varken vacklade eller förändrades i mogen ålder. Hans visdom kom genom uppenbarelse från Gud till honom.9

De som kritiserar oss säger att det var ett fantasifoster som profeten Joseph såg. Men han uttryckte sig inte så. Han sade att de personer som visade sig för honom var verkliga människor … Vi har fått redogörelsen för Kristi födelse, liv och verk, och det finns ingenting i den berättelsen som ger oss anledning att mer beredvilligt tro den, än profeten Joseph Smiths berättelse. Kristus vandrade omkring och talade med och gav råd till sina vänner, när han kom ned från himmelen för mer än 1900 år sedan. Finns det något skäl till varför han inte skulle kunna komma igen, varför han inte ännu en gång skulle besöka vår jord och tala med människorna i dag? Om det finns det, skulle jag gärna vilja höra det. Det jag vill inskärpa hos er är att Gud är verklig, en person av kött och ben, liksom ni och jag. Kristus är likadan, men den Helige Anden är en person av ande.10

Profeten Joseph Smith översatte Mormons bok genom Guds gåva och kraft.

När (Joseph Smith) var mellan 17 och 18 år gammal, mottog han ytterligare en himmelsk manifestation. Vissa stora och härliga ting uppenbarades då för honom. Under de fyra påföljande åren fick han besök av en himmelsk budbärare … Han påstod att denne person för honom uppenbarade Herrens önskan och vilja, samt visade honom det stora verks beskaffenhet som han som ett redskap i Guds hand skulle bidra till att upprätta på jorden, när tiden var inne. Detta var det arbete som utfördes av ängeln Moroni under de fyra år som inföll mellan 1823 och 1827. År 1827 mottog han av ängeln Moroni de guldplåtar från vilka denna bok (Mormons bok) av honom översattes genom den Allsmäktiges inspiration och med Guds gåva och kraft som givits till honom …

Hade Joseph Smith under de tre år som inföll mellan 1827 och 1830 många tillfällen att bli ond eller fördärvad? Han arbetade då med sina händer för ett knappt uppehälle, undvek sina fiender och försökte undgå att bli gripen av dem som sökte efter att förgöra honom och förhindra utförandet av hans mission, samt kämpade mot oräkneliga hinder och nedslående ekonomiska svårigheter för att fullborda översättningen av denna bok. Jag tror inte att han hade det. När han avslutat översättningen av Mormons bok, var han fortfarande bara en pojke. Då han framställde den boken, visade han emellertid historiska fakta, profetior, uppenbarelser, förutsägelser, vittnesbörd och lärosatser, föreskrifter och principer som den lärda världens makt och visdom inte lyckats uppvisa maken till eller vederlägga. Joseph Smith var en olärd yngling vad gäller världens lärdom. Han fick undervisning av ängeln Moroni. Han erhöll sin bildning ovanifrån, från Gud Allsmäktig, och inte från människogjorda institutioner. Men att beskylla honom för att vara okunnig skulle vara både orättvist och felaktigt. Ingen människa eller sammanslutning av människor ägde större intelligens än han. Inte heller kunde den tidens sammanlagda visdom och skicklighet frambringa någon som utförde något jämförbart. Han var inte okunnig, för han fick undervisning av honom från vilken all intelligens härrör. Han ägde kunskap om Gud, hans lag och om evigheten.11

Mormons bok översattes genom Guds gåva och kraft, med en ung man som redskap. Inte av en lärd man, en skolad man, utan av en oskolad, okonstlad, oskyldig pojke! Och denne oskolade, okonstlade, oskyldige pojke var ingen annan än Joseph Smith. Han hade inte själv den visdom, den intelligens eller de färdigheter som behövdes för att översätta till engelska inristningarna på plåtarna som gömdes av invånarna på denna kontinent för länge sedan. Han påstod aldrig att han med sin egen visdom översatte de gamla skrivtecknen. Tvärtom vidhöll han att han gjorde det genom Guds gåva och kraft som han fått.12

Profeten har gjort mera för människornas frälsning än någon annan människa som någonsin levat, med undantag endast för Jesus.

(Joseph Smith) öppnade i sin ungdom förbindelse med himlarna. Han frambragte Mormons bok som innehåller evangeliets fullhet, samt de uppenbarelser som finns i Läran och förbunden, återställde det heliga prästadömet till människorna, upprättade och organiserade Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga, en organisation som inte har någon motsvarighet i hela världen och som all människans skicklighet och visdom genom tiderna helt naturligt har misslyckats med att uppenbara eller frambringa. Han grundade kolonier i staterna New York, Ohio, Missouri och Illinois, samt utstakade vägen för de heligas insamling till Klippiga bergen. Han sände ut evangeliet till Europa och till havets öar, grundlade staden Kirtland i Ohio och byggde där ett tempel som kostade tiotusentals dollar. Han grundade Nauvoo, mitt under förföljelse, samlade omkring 20 000 människor till Nauvoo med omnejd och påbörjade byggandet av templet där, vilket när det var färdigt hade kostat en miljon dollar. Medan han gjorde allt detta, var han tvungen att kämpa mot den tidens fördomar, mot hänsynslös förföljelse, pöbelvälde, lumpet förtal och baktaleri som hopades mot honom från alla håll utan förbehåll eller gräns. Med ett ord, han gjorde mera på mellan fjorton och tjugo år för människornas frälsning än någon annan människa som någonsin levat, med undantag endast för Jesus (se L&F 135:3). Ändå anklagades han av sina fiender för att vara en slö människa utan värde!

Vart skall vi gå för att finna en annan människa som utfört en tusendel av det goda Joseph Smith åstadkom? … Och ändå hade ingen människa under artonhundratalet, utom Joseph Smith, för världen uppenbarat en stråle av ljus över det heliga prästadömets nycklar och makt eller över evangeliets förordningar, vare sig för de levande eller de döda. Genom Joseph Smith har Gud uppenbarat många ting som varit förborgade sedan världens grundläggning, till uppfyllelse av profetiorna … Detta är i strikt överensstämmelse med avsikterna med och beskaffenheten hos detta stora sista dagars verk som är avsett att fullborda Guds storartade ändamål och planer beträffande tidernas fullhets utdelning.13

Profeten Joseph … blev medlet att enligt Guds kloka förutseende återställa Jesu Kristi eviga evangeliums gamla sanningar, frälsningsplanen, vilken är äldre än det mänskliga släktet. Det är också sant att det som han undervisade om var nytt för människorna på hans tid, emedan de avfallit från sanningen – men evangeliets principer är de äldsta sanningar som existerar. De var nya för Josephs generation, liksom de delvis är för vår, därför att människorna gått vilse, hade kastats vind för våg, svängt hit och dit vid varje nytt vindkast i läran som förslagna, så kallade framstegsvänliga människor fört fram. Detta gjorde profeten Joseph till en återupprättare, inte en förstörare, av gamla sanningar. Det här berättigar oss inte till att avfärda evangeliets enkla, grundläggande principer, och till att löpa efter moderna idéer och föreställningar om läran.14

Jag tillkännager för er i all uppriktighet och av all min själ, att jag av allt mitt hjärta tror på profeten Joseph Smiths gudomliga mission, att jag med varje fiber av min varelse är övertygad om att Gud till jorden uppreste honom, till att återställa Kristi evangelium, vilket förvisso är Guds kraft till frälsning. Jag betygar för er att Joseph Smith var redskapet i Herrens hand vid återställandet av Guds sanning till världen, samt det heliga prästadömet, vilket är hans auktoritet anförtrodd åt människan. Jag vet att detta är sant, och jag vittnar om det inför er. För mig är det allt i allo. Det är mitt liv. Det är mitt ljus. Det är mitt hopp och min glädje. Det ger mig den enda försäkran jag har om upphöjelse, om uppståndelsen från döden tillsammans med dem jag har älskat och vårdat mig om här i livet och med vilka mitt öde i denna värld har varit förenat – hedervärda människor, rena och ödmjuka människor vilka var lydiga mot Gud och hans befallningar. De skämdes inte för Kristi evangelium, inte heller för övertygelsen eller kunskapen om evangeliets sanning. De är människor som gjorts av samma virke som martyrerna, och som i varje ögonblick var villiga att lägga ned sina liv för Kristi skull och om nödvändigt, för evangeliet, vilket de mottagit tillsammans med den Helige Andens vittnesbörd i sina hjärtan. Jag vill bli återförenad med dessa människor när jag slutat mitt lopp här. När min mission är utförd här, hoppas jag få gå in på andra sidan, in i andevärlden där de vistas och bli återförenad med dem. Det är Guds Sons evangelium som ger mig hoppet jag har om detta slutmål, samt om förverkligandet av denna min åstundan. Jag har satsat allt på detta evangelium, och inte gjort det förgäves. Jag vet vem jag litar på. Jag vet att min Förlossare lever och att han skall stå på jorden i de sista dagarna.15

Studieförslag

  • På vilka sätt var profeten Joseph Smith ”ett redskap i Herrens hand”? På vilka sätt har ni välsignats på grund av det som Herren uppenbarade genom profeten Joseph Smith?

  • Varför är det viktigt att ha ett vittnesbörd om att Joseph Smith var en Guds profet i denna tidshushållning?

  • Vilka viktiga sanningar lärde sig Joseph Smith av den första synen? Vilka viktiga sanningar har ni lärt er av den första synen? På vilket sätt är ett vittnesbörd om den första synen en grund för att acceptera andra sanningar i evangeliet?

  • Varför är det viktigt att veta att Mormons bok ”översattes genom Guds gåva och kraft”?

  • På vilka sätt gjorde profeten Joseph Smith mer ”för människornas frälsning än någon annan människa som någonsin levat, med undantag endast för Jesus”?

  • Varför är det viktigt att veta att profeten Joseph Smith var ”en återupprättare, inte en förstörare, av gamla sanningar”?

  • Hur har ni stärkts av umgänget med män, kvinnor eller barn som har starka vittnesbörd och inte ”skämdes … för Kristi evangelium”? Hur kan vi stärka andra genom våra vittnesbörd?

  • Vad gör starkast intryck på er i president Joseph F Smiths vittnesbörd om profeten? Vilket är ert eget vittnesbörd om profeten Joseph Smiths gudomliga uppgift?

Hänvisningar

  1. Se Evangeliets lära, s 416.

  2. Se Evangeliets lära, s 139.

  3. Se Evangeliets lära, s 403–404. Styckeindelning tillagd.

  4. Se Evangeliets lära, s 405.

  5. Se Evangeliets lära, s 405–406.

  6. Proceedings at the Dedication of the Joseph Smith Memorial Monument: At Sharon, Windsor County, Vermont, December 23rd, 1905, s 41–42.

  7. Se Evangeliets lära, s 418.

  8. Se Evangeliets lära, s 406–407.

  9. Se Evangeliets lära, s 412.

  10. Se Evangeliets lära, s 403.

  11. Se Evangeliets lära, s 407–408.

  12. Proceedings at the Dedication of the Joseph Smith Memorial Monument, s 38–39.

  13. Se Evangeliets lära, s 408–409.

  14. Se Evangeliets lära, s 413.

  15. Se Evangeliets lära, s 424.

Bild
Joseph Smith

President Joseph F Smith förkunnade att profeten Joseph Smith var ”Guds utvalda redskap och förlänades hans myndighet att återställa det heliga prästadömet” (se Evangeliets lära, s 403).