Kyrkans presidenters lärdomar
Kapitel 16: Prästadömet, det gudomliga styressättet


Kapitel 16

Prästadömet, det gudomliga styressättet

Det heliga prästadömet är Guds myndighet och kraft som har delegerats till människan för att styra och välsigna hans folk.

Ur Joseph F Smiths liv

Vid 28 års ålder verkade Joseph F Smith som sekreterare till första presidentskapets råd och de tolvs kvorums råd. 1 juli 1866, vid rådets vanliga bönemötes slut sade president Brigham Young till sina bröder: ”Jag känner alltid att det är bäst att göra som den Helige Anden manar mig. Jag avser att ordinera broder Joseph F Smith till apostel och till att bli en av mina rådgivare.” Han bad var och en av bröderna att säga vad de tyckte om kallelsen, och de stödde alla president Young med ”hjärtligt bifall”.

Sedan lade de händerna på Joseph F:s huvud, och president Young sade: ”Broder Joseph F Smith, vi lägger våra händer på ditt huvud i Jesu Kristi namn. I kraft av det heliga prästadömet ordinerar vi dig till apostel i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga och till ett speciellt vittne för jordens länder. Vi beseglar på ditt huvud all den myndighet, kraft och de nycklar som detta heliga apostlaskap innebär. Vi ordinerar dig till rådgivare i kyrkans första presidentskap och Guds rike på jorden. Dessa välsignelser beseglar vi på dig i Jesu Kristi namn och genom det heliga prästadömets myndighet. Amen.”1

Den 8 oktober 1867 inröstades och avskildes Joseph F Smith som medlem i de tolv apostlarnas kvorum under en generalkonferens. Detta var en milstolpe i hans livslånga arbete som medlem i kyrkans styrande prästadömsråd. Under hans drygt femtioåriga verksamhet hade prästadömet och kyrkan i hela världen stora fördelar av hans stora erfarenhet och visdom.

Joseph F Smiths lärdomar

Prästadömet är myndigheten som Gud styr och välsignar sitt folk med.

Det heliga prästadömet är den myndighet som Gud delegerat till människor, varigenom de kan uttala Guds vilja som om änglar vore här för att själva uttala den. Genom prästadömet får människor makt att binda på jorden, så att det är bundet i himmelen och lösa på jorden, så att det är löst i himmelen. Ord som uttalas av människor när de utövar denna makt blir Herrens ord och Guds lag för folket, det blir helig skrift och gudomlig befallning … Prästadömet är den myndighet varigenom Herren Allsmäktig regerar över sitt folk och skall regera över jordens nationer i kommande tider.2

Mycket kan sägas om prästadömets myndighet och rättigheter. Det är den stora styres- och organisationsprincip som Guds folks verksamhet och kraft i alla tider har letts och kommer att ledas genom. Det är den princip varigenom Gud Allsmäktig regerar i hela sitt universum. Det är principen varigenom Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga styrs … Det är myndigheten som Gud har uppenbarat och återupprättat till människobarnen för deras styre och ledning i uppbyggandet av Sion och i evangeliets förkunnande till jordens länder, tills alla människobarn fått privilegiet att höra ljudet av evangeliet och komma till kunskap om sanningen, inte bara här på jorden, utan också i andevärlden.3

Det melkisedekska eller det heliga prästadömet … är den myndighet varigenom enskilda eller de kvorum som utgör kyrkans prästadöme lagenligt kan handla i Herrens namn, eller den drivande, ledande, kontrollerande, styrande eller presiderande makt, rätt och auktoritet, som utövas av gudomen och som anförtrotts människan till hennes undervisning, inträde i kyrkan, andliga och timliga ledning och upphöjelse.4

Herren har på jorden upprättat prästadömet i dess fullhet genom direkt uppenbarelse och befallning från himmelen … Han har instiftat en ordning eller ett styrelseskick bortom människans förmåga och så långt överlägsen människans vishet, kunskap och insikt, att det sannerligen verkar omöjligt för det mänskliga sinnet att utan hjälp av Guds ande förstå det heliga prästadömets skönhet, kraft och väsen. Det förefaller svårt för människorna att fatta prästadömets verkningar, dess rättmätiga myndighet, dess omfång och kraft, och ändå är det lätt att förstå med Andens ljus.5

Hur ofullkomliga de än är, har människorna iklätts denna myndighet, genom vilken de kan tala och handla i Faderns och Sonens namn, och Gud är bunden att respektera och uppfylla det som de säger, om de talar drivna av hans ande när de uppfyller sin plikt som hans tjänare, eftersom de talar genom den myndighet han har givit dem … Allting måste naturligtvis göras i rättfärdighet. Ingen man kan göra något i orättfärdighet som Gud är bunden att respektera. Men när en man som innehar prästadömet gör det som är rättfärdigt är Gud bunden att erkänna det som om han hade gjort det själv.6

Saken är nämligen den att: Herren har upprättat sin kyrka, organiserat sitt prästadöme och givit vissa personer, råd och kvorum myndighet, och det är Guds folks plikt att leva så att de vet att dessa är godtagbara inför honom.7

Även om prästadömet bara ges till män, får både män och kvinnor del av dess välsignelser.

Prästadömet utövades ursprungligen enligt den patriarkaliska ordningen. De som hade det utövade sin makt i första hand med sitt faderskaps rätt. Detta gäller för den store Elohim. Detta första och starkaste anspråk på vår kärlek, vördnad och lydnad grundar sig på att han är Fadern, Skaparen av hela människosläktet … En man som har det heliga prästadömet representerar honom. Men då män på jorden inte kan handla i Guds ställe som hans representanter utan myndighet, är kallelse och ordination en naturlig följd. Ingen man har rätt att själv ta sig denna värdighet, utan han måste kallas av Gud genom de kanaler Gud erkänner och har bemyndigat.8

Den patriarkaliska ordningen är av gudomligt ursprung och kommer att finnas i tid och all evighet … Män, kvinnor och barn bör förstå denna ordning och denna myndighet i Guds folks familjer och försöka göra den till vad Gud avsett den att vara – ett villkor och en förberedelse för hans barns största upphöjelse.9

Den heder eller härlighet eller de privilegier som mannen når genom prästadömet delas och njuts tillsammans med hustrun. Hon är ett med honom i Kristus. All hans ära är hennes ära, hans välsignelser är hennes välsignelser, hans härlighet är hennes härlighet, för de är ett – oskiljaktiga … Som Paulus sade: ”I Herren kan inte kvinnan tänkas utan mannen och inte heller mannen utan kvinnan” (se 1 Kor 11:11). Med andra ord kan mannen inte få ära, härlighet eller upphöjelse utan kvinnan, eller kvinnan utan mannen. De är bara två delar av en helhet … Guds Sons prästadöme ges till mannen så att han kan handla som Kristus och Gud handlar, om han uppnår samma höga värdighet och fullkomning … Medan mannen är den direkta förmånstagaren för prästadömets kraft och ära och är det aktiva medel varigenom det verkar, tar hon del av dess fördelar, välsignelser, kraft, rättigheter och privilegier med honom som komplettering av honom själv … Kraften ges inte till kvinnan för att handla oberoende av mannen. Inte heller ges den till mannen för att handla oberoende av Kristus.10

Kvinnor är ansvariga för sina handlingar precis lika mycket som män är, även om mannen har prästadömets myndighet och alltså ses som huvudet, som ledare … Vidare, när vi talar om männen talar vi om kvinnorna också, för kvinnorna inbegrips bland männen och är en oskiljaktig del av människosläktet.11

Prästadömets nycklar krävs för att kyrkan skall kunna styras.

Prästadömet i allmänhet är myndigheten som människan fått att handla i Guds ställe. Varje man som ordinerats till någon grad inom prästadömet har fått denna myndighet delegerad till sig.

Men det är nödvändigt att varje handling som utförs med denna myndighet görs i rätt tid och på rätt plats, på rätt sätt och enligt rätt ordning. Makten att leda detta arbete utgör prästadömets nycklar. Dessa nycklar innehas i sin helhet av endast en person åt gången, profeten och presidenten för kyrkan. Han kan delegera vilken del som helst av denna makt till någon annan. Då har den personen nycklarna till just det arbetet. Således har presidenten för ett tempel, presidenten för en stav, biskopen för en församling, presidenten för en mission, presidenten för ett kvorum nycklarna för arbetet som utförs i just den enheten eller på den platsen. Hans prästadöme utökas inte genom denna speciella uppgift … Presidenten för ett äldstekvorum har till exempel inte mer prästadöme än någon medlem i detta kvorum. Men han har makten att leda det officiella arbete som utförs inom kvorumets verksamhet, eller med andra ord nycklarna till den delen av verket.12

Presidenten är Guds språkrör, uppenbararen, översättaren, siaren och Guds profet för hela kyrkan. Det är han som innehar nycklarna till detta heliga prästadöme – nycklarna som låser upp dörrarna till Guds tempel och de förordningar i hans hus som frälser de levande och återlöser de döda. Det är han som har den beseglande makten, varigenom människan kan binda på jorden så att det är bundet i himlen, och varigenom män, som på rätt sätt har blivit utnämnda och bemyndigade av honom som har nycklarna, kan lösa på jorden så att det är löst i himlen. Detta är det heliga prästadömets ordning.13

Prästadömet råder genom kärlekens lag.

Herren uppenbarade den stora organisationsprincip som hans kyrka skulle styras enligt, som Herren själv grundlade i sin kyrka, det heliga prästadömets myndighet, det högre prästadömet, apostlaskapet, de sjuttio och äldsterna, och sedan det lägre prästadömet – biskopar, präster, lärare och diakoner. Gud grundlade dessa organisationer i kyrkan för att styra dess medlemmar. Varför? För att förtrycka dem? Nej. För att skada dem? Nej, verkligen inte. Varför? Så att de och deras barn kan få fördelarna av dessa organisationer för undervisning, för uppmaning, för ledning, för uppenbarelse och för inspiration att göra det som Herren kräver av dem, så att de må bli fullkomliga i sina liv.14

Vi styrs av lagar eftersom vi älskar varandra och drivs av långmodighet, kärlek och välvilja. Hela vår organisation bygger på tanken om självkontroll, på principen om att ge och ta och att hellre villigt lida oförrätt än handla orätt. Vårt budskap är frid på jorden och god vilja mot alla människor samt kärlek, barmhärtighet och förlåtelse, som borde vara drivkraften för alla medlemmar i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga. Vår kyrka är en kyrka där lagen råder, men det är lagen om kärlek.15

Ingen människa bör förtryckas. Ingen prästadömsmyndighet kan utövas eller användas med någon grad av orättfärdighet utan att Gud förtörnas. När vi därför har med människor att göra bör vi inte behandla dem fördomsfullt.16

Det finns ingen i ansvarig ställning i kyrkan som kan utföra sin plikt som han borde i någon annan anda än i faderskapets och broderskapets anda mot dem han presiderar över. De som har myndighet bör inte vara härskare eller diktatorer. De bör inte vara godtyckliga. De bör vinna deras hjärtan, förtroende och kärlek som de presiderar över, genom saktmod och oskrymtad kärlek, genom mildhet i anden, genom övertalning, genom ett exempel som är klanderfritt och som är utom räckhåll för orättvis kritik. På så sätt leder de dem på rättfärdighetens stig i sina hjärtans godhet, i sin kärlek till sitt folk, och undervisar dem om frälsningens väg, både genom ord och exempel. De säger till dem: Följ mig, som jag följer vår ledare.17

Ära det heliga prästadömets makt och myndighet.

Vi bör godta och ära det heliga prästadömet som har återställts till jorden i denna tidshushållning genom profeten Joseph. Jag vet att det är rätt eftersom det är tänkt att upprätthålla sanningen och kyrkan och utveckla människor i kunskap, i goda gärningar, i trohet till Herrens syften, och det är nödvändigt för Guds folks ledning på jorden och för vår personliga ledning, våra familjers ledning, våra timliga och andliga angelägenheters ledning, enskilt som i grupp.18

Hedra den kraft och myndighet som vi kallar det heliga prästadömet, som är efter Guds Sons sätt och som förlänats människan av Gud själv. Hedra detta prästadöme. Vad är prästadömet? Det är varken mer eller mindre än gudomlig myndighet som människan fått från Gud. Det är den princip vi bör hedra … Guds Sons prästadöme kan inte utövas med någon grad av orättfärdighet. Inte heller kan dess kraft, dess styrka och dess auktoritet förbli hos den som är fördärvad, som är förrädisk i sin själ gentemot Gud och sina medmänniskor. Det förblir inte i kraft och styrka hos den som inte hedrar det i sitt liv genom att rätta sig efter himmelens krav.19

Hedrar ni detta prästadöme? … Vill ni som bär prästadömet och äger rätt och myndighet från Gud att betjäna i Faderns och i Sonens och i den Helige Andens namn kränka Guds förtroende och kärlek, allas vår Faders förhoppningar? För då han ger er denna nyckel och välsignelse, önskar och förväntar han att ni skall ära ert kall.20

Om ni vill hedra det heliga prästadömet först hos er själva, kommer ni att hedra det hos dem som presiderar över er och dem som verkar i de olika kallelserna i hela kyrkan.21

Det är inte bra att de sista dagars heliga och deras barn lättsinnigt behandlar den heliga auktoritetsprincip som uppenbarats från himlarna i den tidshushållning vi lever i … Prästadömet är heligt, och det måste helgas av folket. Det bör hedras och respekteras av dem, vilka som än innehar det och vilka som än får ansvar i kyrkan. De unga männen och kvinnorna och folket i allmänhet bör följa denna princip och erkänna den som något heligt, något man inte ostraffat leker med eller talar lättsinnigt om. Olydnad mot denna myndighet leder till mörker och avfall. Vi mister alla rättigheter och förmåner som tillhör Guds hus. För det är genom denna myndighet som evangeliets förrättningar utförs i hela världen och på varje helig plats. Utan den kan de inte utföras. Dessutom bör de som innehar denna myndighet hedra den hos sig själva. De bör leva så att de är värdiga den auktoritet och de gåvor de fått.22

Studieförslag

  • Vad är prästadömet? För vilka syften delegerade Herren prästadömsauktoriteten till människan?

  • Hur kan vi börja ”fatta prästadömets verkningar”?

  • På vilka sätt tar Guds män och kvinnor del av prästadömets välsignelser, kraft och privilegier?

  • Hur har prästadömet varit till välsignelse i ert liv? Hur har det varit till välsignelse för er familj?

  • Vad är prästadömets nycklar? Varför ges de? Vem innehar alla prästadömets nycklar? Vem håller nycklarna på församlingsoch stavsnivå?

  • I vilken anda bör prästadömsbärarna utföra sina plikter? (Se L&F 121:45–46.) Vilket inflytande har en prästadömsbärare i hemmet och kyrkan när han visar ”oskrymtad kärlek” och ”mildhet i anden”?

  • Hur kan vi ära och helga prästadömet? På vad sätt kanske vi ”lättsinnigt behandlar” denna heliga auktoritet?

  • Hur kan Frälsarens exempel hjälpa oss att förstå hur vi skall utöva och ära prästadömets myndighet?

Hänvisningar

  1. Life of Joseph F. Smith, sammanst Joseph Fielding Smith (1938), s 227.

  2. Se Evangeliets lära, s 116.

  3. Deseret News: Semi-Weekly, 23 aug 1892, s 6.

  4. Se Evangeliets lära, s 190.

  5. Se Evangeliets lära, s 33–34.

  6. Deseret News: Semi-Weekly, 23 aug 1892, s 6.

  7. Se Evangeliets lära, s 37.

  8. Se Evangeliets lära, s 121–122.

  9. Se Evangeliets lära, s 237.

  10. Brev till Susa Young Gates, 7 juli 1888, i Truth and Courage: The Joseph F Smith Letters, red Joseph Fielding McConkie (odaterad), s 11–12.

  11. I James R Clarks sammanst av Messages of the First Presidency of The Church of Jesus Christ of Latter-day Saints, 6 delar (1965–1975), 5:80.

  12. Se Evangeliets lära, s 136.

  13. Deseret News: Semi-Weekly, 27 apr 1897, s 1.

  14. I Conference Report, okt 1911, s 7.

  15. Se Evangeliets lära, s 118.

  16. Se Evangeliets lära, s 123.

  17. Se Evangeliets lära, s 124–125.

  18. I Conference Report, apr 1912, s 9.

  19. Se Evangeliets lära, s 132.

  20. Se Evangeliets lära, s 136.

  21. Se Evangeliets lära, s 137.

  22. Se Evangeliets lära, s 116.

Bild
Joseph F. Smith

President Joseph F Smith på 1860-talet, medlem i de tolv apostlarnas kvorum och rådgivare till president Brigham Young.