Kyrkans presidenters lärdomar
Kapitel 26: Helga sabbatsdagen: Att din glädje må vara fullkomlig


Kapitel 26

Helga sabbatsdagen: Att din glädje må vara fullkomlig

Sabbaten är en dag som Gud avskilt åt oss till att dyrka honom, till att be och till att ägna den Allrahögste vår andakt.

Ur Joseph F Smiths liv

President Joseph F Smith insåg och undervisade om det stora ansvar som sista dagars heliga har att helga sabbatsdagen. Han lärde de heliga att dyrka Herren på sabbaten och använda sin tid till att undervisa och välsigna sina familjer. Han sade: ”Vad mig själv angår vill jag gärna ha förmånen att på sabbatsdagen, mellan kyrkans möten, få slå mig ner i mitt hem tillsammans med min familj och samtala med dem, umgås och lära känna dem bättre. Jag vill ha förmånen att kunna använda så mycket tid som möjligt på sabbatsdagen åt detta, att kunna bekanta mig med mina barn, hålla kontakten med dem, få dem att hålla sig nära skrifterna och att tänka på något annat än det som är roligt, skämtsamt, muntert och liknande.”1

Han undervisade också om följderna av att vanhelga den dag som Herren helgat. Söndagen den 12 juni 1898 sade han i tabernaklet i Salt Lake City: ”När jag kom till det här mötet berättade en av bröderna för mig att när han passerade järnvägsstationen såg han en stor folksamling som var på väg till någon slags allmän nöjesplats … Om några av dessa utger sig för att vara sista dagars heliga är den kurs som de följer idag i strid med Guds lag, i strid med de förbund som de ingått i dopets vatten, och i strid med de förbund som de ingått på de mest heliga platser som sista dagars heliga tillåts beträda. De kränker sabbatsdagen, de vanhedrar en Herrens befallning. De visar sig olydiga mot lagen och de gör det som inte är behagligt i Guds ögon, vilket så småningom leder till något som är till skada för dem, även om det inte leder till att de avfaller.”2

Joseph F Smiths lärdomar

Herren har avskilt och helgat en dag av sju.

Gud avskilde eller utsåg sabbatsdagen till en dag för vila, en dag för dyrkan, en dag för goda gärningar, för ödmjukhet och botfärdighet samt för dyrkan av den Allsmäktige i ande och sanning.3

Det finns en växande tendens överallt i landet att inte bry sig om att helga sabbatsdagen. Befallningen ”Tänk på sabbatsdagen, så att du helgar den”, är lika mycket en gällande lag idag som när den gavs till Israel på berget Sinai (2 Mos 20:8).4

Sabbaten är en dag för vila och andakt, avskild enligt Herrens särskilda befallning åt Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga, och vi skall ära den och helga den. Vi bör också lära våra barn denna princip.5

En dag av sju har Herren avskilt och helgat till en dag för andakt, en dag för högtidliga tankar, en dag för bön och tacksägelse och för att delta i Herrens måltid till åminnelse av honom och hans oförlikneliga försoning. Låt oss lära våra barn att de bör hålla sabbatsdagen helig, för att de tycker om att göra det och för att det är en Guds befallning. Då finner de avkoppling och vila, omväxling och nöje, på ett rättmätigt sätt de andra dagarna … Låt oss inte vanhelga sabbaten.6

Vad skall vi göra på sabbatsdagen?

Hedra sabbatsdagen och håll den helig. Dyrka Herren på sabbatsdagen. Arbeta inte. Gå inte ut och sök fåfängliga nöjen på sabbaten. Vila och förnya sinnet med bön, studier och tankar på livets och frälsningens principer. Detta är legitimt arbete på sabbatsdagen …

Låt människorna bege sig till sina hem och ta detta med sig samt vidarebefordra det till dem i deras familjer som inte är här idag. Tala om för dem att presidentskapet för Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga är emot att sabbatsdagen vanhelgas.7

Att helga sabbatsdagen på rätt sätt är varje sista dagars heligs enkla plikt – och detta inkluderar de unga männen och kvinnorna samt pojkarna och flickorna. Det kan tyckas underligt att det skulle vara nödvändigt att upprepa denna ofta hävdade sanning. Men det tycks finnas vissa människor, och ibland hela samhällen, som försummar denna plikt och därför behöver denna uppmaning.

Vad krävs det av oss att vi gör? Herrens uppenbarelser till profeten Joseph Smith är mycket tydliga i detta ämne, och dessa bör leda oss, ty de är i exakt överensstämmelse med Frälsarens lärdomar. Här är några av de enkla kraven:

Sabbaten är till för att ni skall vila från arbetet.

Sabbaten är en särskild dag för er att dyrka Gud, be och visa nit och iver i er religiösa tro och plikt – att ägna den Allrahögste er andakt.

Sabbaten är en dag då det krävs att ni använder tid och uppmärksamhet till att dyrka Herren, och vare sig ni är på möte, hemma eller någon annanstans är detta den tanke som bör uppta ert sinne.

Sabbatsdagen är en dag då ni tillsammans med era bröder och systrar bör närvara vid de heligas möten, beredda att ta del av Herrens nattvards sakrament efter att först ha bekänt era synder inför Herren och era bröder och systrar samt förlåtit er nästa såsom ni vill att Herren skall förlåta er.

På sabbatsdagen skall ni inte göra något annat än att tillreda er föda i hjärtats enfald, så att er fasta kan vara fullkomlig och er glädje fullständig. Detta är vad Herren kallar fasta och bön (se L&F 59:13–14).

Skälet till att vi förväntas göra detta på sabbatsdagen framställs också tydligt i uppenbarelserna. Det är för att vi mera fullständigt skall kunna hålla oss obefläckade av världen, och i denna avsikt förväntas också de heliga gå till bönehuset och offra sina sakrament på sabbatsdagen (se L&F 59:9) …

Herren har icke behag i människor som känner till allt detta och inte gör därefter.

Människor vilar inte från sitt arbete då de plöjer och sår, fraktar och gräver. De vilar inte då de går omkring i hemmet hela söndagen och utför små sysslor som de varit alltför upptagna för att göra de andra dagarna.

Människor visar inte nit och iver i sin religiösa tro och plikt då de tidigt på söndagsmorgonen skyndar iväg … till dalgångar, till turistorter eller för att besöka vänner eller nöjesetablissemang med hustru och barn. På detta sätt ägnar de inte den Allrahögste sin andakt.

De använder inte sin tid och sin uppmärksamhet till att dyrka Herren då de söker nöjen och avkoppling. Inte heller kan de glädjas åt den anda av förlåtelse och gudsdyrkan som kommer av att ta del av det heliga sakramentet.

Pojkar och unga män fastar inte i hjärtats enfald, så att deras glädje kan vara fullständig, då de använder sabbatsdagen till att hänga vid byns glasstånd eller restaurang, spelar och leker eller åker i vagn, fiskar, skjuter eller ägnar sig åt idrott eller utflykter. Detta är inte det handlingssätt som håller dem obefläckade av världen. I stället berövas de på detta sätt Herrens rika löften och får sorg i stället för glädje och oro och ängslan i stället för den frid som kommer av rättfärdiga gärningar.8

Vi skördar, eller skulle få skörda alla välsignelser, om vi bara ägnade varje timme på sabbaten åt någon uppgift, eller någon sysselsättning, någon form av studier, som utvecklar våra sinnen och gör oss mera fullständigt insatta i våra plikter i kyrkan, i kyrkans lag, i Guds befallningar och i föreskrifterna i Jesu Kristi evangelium …

Min tro är att det är de sista dagars heligas plikt att hedra sabbatsdagen och helga den, på det sätt som Herren har befallt oss att göra. Gå till bönehuset. Lyssna på undervisningen. Bär ditt vittnesbörd om sanningen. Drick av kunskapens och undervisningens källa, som kan öppnas för oss av dem som är inspirerade att ge oss undervisning. Låt oss samla familjen när vi kommer hem. Låt oss sjunga några sånger. Låt oss läsa ett eller två kapitel ur Bibeln, Mormons bok eller Läran och förbunden. Låt oss diskutera de principer inom evangeliet som får oss att göra framsteg i den gudomliga kunskapens skola, och ägna en dag av sju åt detta …

Jag tror att det är en god sak att bildligt ta våra barn under våra vingar, åtminstone en dag i veckan, och undervisa dem om heder och ärlighet, om vördnad för det som är rätt och gudomligt, samt lära dem att respektera ålder och skröplighet och vara vänliga mot främlingen inom våra portar … Vi bör undervisa dem om artighet. Vi bör lära våra pojkar att vara gentlemän, och våra flickor att uppträda som damer. Och när jag talar om en dam eller gentleman, då menar jag en pojke eller flicka, man eller kvinna, som visar prov på äkta blygsamhet, saktmod, mildhet, tålamod, kärlek och vänlighet mot människornas barn …

Det finns mycket vi kan göra på sabbatsdagen mellan mötena för att underhålla, väcka intresse och undervisa våra barn i hemmet … Låt dem vid lämpliga tillfällen ha roligt, men lär dem också det som är av större vikt på sabbatsdagen.9

Lördagskvällen kan med fördel användas som en inledning till Herrens dag.

Det åligger kyrkans medlemmar att planera sitt arbete så att det inte finns någon ursäkt för att beröva Herrens dag dess helighet. Låt i denna avsikt pojkar och flickor få (tid) under veckan, som lämpligen kan användas för rekreation, så att sabbaten kan användas för andlig välfärd och dyrkan. Det är likaså nödvändigt att vi planerar våra nöjen så att de inte inkräktar på vår gudsdyrkan.10

Det är förståndigt att avsätta lördag kväll som en tid för eftertänksam konversation eller nyttig läsning som en inledning till sabbatsdagen.11

Ett nyttigt nutida … bud skulle kunna lyda så här: Arbeta inte ut er och oroa er inte så mycket på lördagen att sabbaten berövas den andakt och den tillbedjan som tillhör den såsom vilodag.

I hemmet avsätts lördagen för städning, extra matlagning och allt slags reparationsarbete som sabbaten anses kräva. I affärslivet är lördagen den dag då man ordnar allt som är oavslutat, klarar upp allting som förbisetts under veckan.

Följderna av det vi gör på veckans sista dag i vår tid visar sig ofta i slöhet och likgiltighet som formar våra känslor och i en total brist på energi som är nästan oförenlig med gudsdyrkans anda. Ingen man eller kvinna, som arbetat ut sig genom överdrivet slit en tidig lördagsmorgon eller en sen lördagskväll, kan på rätt sätt dyrka Gud i anda och sanning.12

Personer som har för vana att vanhelga Herrens dag förlorar Herrens ande.

Du skall hedra sabbatsdagen och hålla den helig. Gör vi det? Är det nödvändigt att göra det? Det är absolut nödvändigt att göra det för att vara i harmoni med Guds bud. Närhelst vi överträder den lagen eller det budet, gör vi oss skyldiga till överträdelse av Guds lag och befallningar. Vad blir resultatet om vi envisas med detta? Våra barn kommer att följa i våra fotspår. De kommer att vanhelga Guds befallning att hålla en av sju dagar helig, och förlorar den anda som ger lydnad till Guds lagar och krav, precis som fadern förlorar den om han framhärdar i att bryta mot befallningarna.13

Personer som har för vana att vanhelga Herrens dag förlorar gemenskapen, och medlemmar i kyrkan som underlåter att komma till offentliga möten och ta del av sakramentet och som inte helgar sabbatsdagen blir svaga i tron, andligt sjuka, förlorar Anden och Guds ynnest. Slutligen går de miste om sin ställning i kyrkan och sin upphöjelse tillsammans med de lydiga och trofasta.14

Herren sade: ”Tänk på sabbatsdagen, så att du helgar den.” Det är Guds lag, inte bara till detta folk, utan till alla människor. Den medlem i kyrkan som inte helgar sabbatsdagen begår en överträdelse. Han förbliver inte i sanningens ord. Han är inte helt och hållet en Kristi lärjunge. Han kommer inte att lära känna sanningen, och sanningen kan inte göra honom fri om han inte känner till den och efterlever den.15

Teatrar och olika offentliga nöjen är nu öppna på sabbatsdagen, i strid mot Herrens uppenbarelser, och de utgör en mäktig faktor i att förgöra tron hos de som deltar i detta. Föräldrarna till Sions ungdomar skall beskydda sina barn från dessa och andra former av ondska, för de kommer att hållas ansvariga om deras barn går vilse på grund av deras försummelse.16

Det är en lika stor plikt för de sista dagars heliga att hedra sabbatsdagen, att sköta de plikter som krävs av dem på sabbaten, som det är för dem att vara ärliga mot sina grannar och på andra sätt leva rättfärdiga liv … Det är också föräldrarnas plikt att sätta ett exempel för sina barn när det gäller att helga sabbatsdagen, hålla bön med familjen och sköta varje plikt de har som sista dagars heliga. Den far och mor som försummar att undervisa sina barn och uppmuntra dem att utföra sina plikter, kommer att ångra sin egen dårskap.17

De som helgar sabbaten åtnjuter stora timliga och andliga välsignelser.

Söndagen är en dag för vila, en omväxling från veckans dagliga sysselsättningar, men den är mer än så. Den är en dag för dyrkan, en dag då människans andliga liv kan berikas. En dag för lättja, en dag för fysisk rekreation är ofta någonting helt annat än den av Gud förordnade dagen för vila. Fysisk utmattning och lättja är oförenliga med en anda av tillbedjan. Ett rätt iakttagande av sabbatens plikter och andaktsövning ger, genom sin omväxling och sin andlighet, den bästa vila som människor kan njuta av på sabbatsdagen. 18

Jag har en uppriktig önskan … att vi skall bli stärkta i vår tro och att vi skall bli bättre sista dagars heliga än vad vi har varit i det förflutna. Detta är en av de främsta orsakerna till att vi kommer samman på sabbatsdagen … Jag är övertygad om att vi har fått en vana att komma till mötena utan att känna oss speciellt ångerfulla. Detta kan låta hårt, och det gäller kanske inte oss alla, men jag är övertygad om att många kommer till mötena håglösa, utan någon särskild avsikt. Jag tror att vi bör komma till mötena för att betyga för Herren att vi minns sabbatsdagen och att vi har för avsikt att lära oss om hans vägar …

Jag tror att alla bör genomsyras av tanken att en del av detta verk är beroende av varje enskild person. Var och en bör inse att han eller hon kommer att få skörda det som sås. Därför bör var och en arbeta med beslutsamhet, och när vi kommer samman bör var och en ha en andäktig inställning och låta sin själ sträcka sig utåt, men inte bara inrikta sig på sig själv, utan på hela kyrkan. Om vi gjorde detta skulle ingen lämna huset för gudsdyrkan utan att uppleva Guds ande.19

Vilket löfte är nu givet till de heliga som helgar sabbaten? Herren förklarar att om de gör detta med glada hjärtan och anleten, tillhör jordens fullhet dem: ”Djuren på marken, fåglarna i luften och allt som klättrar i träden och går på marken, ja, även örterna och det goda, som frambringas av jorden till föda och kläder, till hus och lador, till trädgårdar, blomsterhagar och vinhagar” (L&F 59:16–17).

Allt detta är skapat för att gagna och brukas av människan, för att behaga ögat och glädja hjärtat, för att stärka kroppen och uppliva själen. Allt är lovat dem som håller buden, och bland buden finns detta viktiga bud att helga sabbaten på rätt sätt …

Låt oss leka och koppla av av hjärtans lust under de andra dagarna, men låt oss på sabbaten vila, dyrka Gud, gå till bönehuset, ta del av sakramentet, inta vår föda i hjärtats enfald och ägna Gud vår andakt, så att jordens fullhet kan tillfalla oss och så att vi må ha frid i denna värld och evigt liv i den tillkommande.20

Studieförslag

  • Av vilka anledningar har Herren ”avskilt och utsett” sabbatsdagen? Vad är fördelarna med att ha en dag av vila och gudsdyrkan?

  • Vad innebär det att vila från vårt arbete på sabbaten? Vilka ”legitima uppgifter finns det på sabbatsdagen”? Hur kan vi undervisa vår familj om att helga sabbaten?

  • Vad innebär det att hålla sig ”obefläckad av världen”? Hur kan vi lättare göra detta om vi helgar sabbaten?

  • På vilket sätt hör glädje och fröjd ihop med sabbaten? (Se även L&F 59:13–14.) Hur kan vanhelgande av sabbaten få oss att bli olyckliga, förlora Anden och avfalla?

  • Vilka ansvar har vi som familj på sabbaten? Hur kan vi på sabbaten lära våra barn att visa ”vördnad för det som är rätt och gudomligt”?

  • Hur kan det vi gör på lördagen antingen öka eller minska vår förmåga att helga sabbatsdagen?

  • Vilket är vårt ansvar när vi besöker söndagens möten? Vilka välsignelser får vi när vi känner en sann önskan att dyrka på våra möten?

  • Vilka andliga välsignelser får vi åtnjuta när vi helgar sabbaten? Vilka timliga välsignelser är vi lovade? (Se även L&F 59:9–23.)

Hänvisningar

  1. I James R Clarks sammanst av Messages of the First Presidency of The Church of Jesus Christ of Latter-day Saints, 6 delar (1965–1975), 5:17–18.

  2. Deseret News: Semi-Weekly, 28 jun 1898, s 1.

  3. I Conference Report, apr 1915, s 10.

  4. I Messages of the First Presidency, 4:210.

  5. Se Evangeliets lära, s 201.

  6. Deseret News: Semi-Weekly, 28 jun 1898, s 1.

  7. Deseret News: Semi-Weekly, 5 jul 1898, s 1.

  8. Se Evangeliets lära, s 203–204.

  9. I Messages of the First Presidency, 5:17–18, 20–21.

  10. Se Evangeliets lära, s 205–206.

  11. Se Evangeliets lära, s 202.

  12. Se Evangeliets lära, s 201.

  13. Se Evangeliets lära, s 337.

  14. I Messages of the First Presidency, 3:123.

  15. Deseret News: Semi-Weekly, 21 jan 1896, s 1.

  16. I Messages of the First Presidency, 4:210.

  17. Deseret News: Semi-Weekly, 28 jun 1898, s 1.

  18. Se Evangeliets lära, s 202.

  19. I Brian H Stuys sammanst av Collected Discourses Delivered by President Wilford Woodruff, His Two Counselors, the Twelve Apostles, and Others, 5 delar (1987–1992), 2:364–365. Styckeindelning tillagd.

  20. Se Evangeliets lära, s 204, 205.

Bild
Salt Lake 20th Ward choir

Salt Lakes 20:e församlingskör i början av 1900-talet. President Joseph F Smith ansåg att den musik som framfördes i ”de heligas körer” var en ”behagfull lovprisning av Gud”, och en betydelsefull del av vår gudsdyrkan på sabbatsdagen (Se Evangeliets lära, s 215).