Kirkens præsidenters lærdomme
Kapitel 26: Profeten Elias og gengivelsen af beseglingsnøglerne


Kapitel 26

Profeten Elias og gengivelsen af beseglingsnøglerne

»Hvordan vil Gud komme denne generation til undsætning? Han vil sende profeten Elias.«

Fra Joseph Smiths liv

I foråret 1836, efter tre års arbejde og offer, så de hellige i Kirtland endelig fuldendelsen af deres smukke tempel, det første i denne uddeling. Søndag den 27. marts samledes flere end 900 mennesker i templets sal og forhal til indvielsesmødet. Mange andre samledes til et møde for dem, der ikke var plads til i templet, i et nærliggende klasseværelse, mens andre igen lyttede uden for templets åbne vinduer. Profeten selv hjalp med at anvise plads til de tilstedeværende.

Forsamlingen hørte en tale af Sidney Rigdon, rådgiver i Det Første Præsidentskab, derefter sang de sammen »Vi glædes og frydes« og »Adam-ondi-Ahman«, skrevet af William W. Phelps. Så rejste Joseph Smith sig for at bede indvielsesbønnen, som han havde fået gennem åbenbaring. I bønnen beskrev han mange af de bemærkelsesværdige velsignelser, som bliver udøst over dem, der værdigt indtræder i Guds templer (se L&P 109). Koret sang »Guds Ånd som en ild«, og derefter rejste forsamlingen sig og kom med hosianna-råbet »med en sådan kraft, at det næsten var nok til at løfte taget fra bygningen.«1

»Og lad dit hus blive fyldt,« sagde profeten i indvielsesbønnen, »som af et susende, mægtigt vindstød, af din herlighed« (L&P 109:37). Det blev bogstaveligt talt opfyldt, for mange hellige vidnede om, at himmelske væsener var til stede under indvielsesmødet. Eliza R. Snow erindrede: »Denne indvielsesceremoni kan måske øves, men intet jordisk sprog kan beskrive denne mindeværdige dags himmelske tilkendegivelser. Engle viste sig for nogle, mens guddommeligt nærvær kunne føles af alle tilstedeværende, og hvert hjerte fyldtes med ›en ubeskrivelig, forklaret glæde‹ (se 1 Pet 1:8).«2

Samme aften, da profeten samledes med ca. 400 præstedømmebærere i templet, hørtes »en støj som lyden af en brusende, mægtig vind, der fyldte templet, og hele forsamlingen rejste sig samtidig, påvirket af en usynlig magt.« Ifølge profeten begyndte »mange at tale i tunger og profetere, andre så storslåede syn, og jeg så, at templet var fyldt med engle, hvilken kendsgerning jeg erklærede til forsamlingen.«3

Ved et møde afholdt i templet en uge senere, søndag den 3. april, forekom der usædvanligt betydningsfulde tilkendegivelser. Efter profeten havde hjulpet andre kirkeledere med at omdele nadveren, trak han og Oliver Cowdery sig tilbage til talerstolen bag de sænkede forhæng og knælede i højtidelig bøn. Da de rejste sig efter bønnen, viste Frelseren selv sig for dem og kundgjorde sin godkendelse af templet: »For se, jeg har antaget dette hus, og mit navn skal være her; og jeg skal i barmhjertighed give mig til kende for mit folk i dette hus« (L&P 110:7).

Efter dette syn fik Joseph og Oliver tre særskilte syn, hvori de fordums profeter viste sig for dem for at gengive de præstedømmenøgler, der var nødvendige til Herrens værk i de sidste dage. Profeten Moses viste sig og overdrog dem »nøglerne til at kunne indsamle Israel fra jordens fire dele«. Elias kom og overdrog dem »Abrahams evangeliums uddeling« (Se L&P 110:11-12).

Derefter så Joseph og Oliver profeten Elias i endnu et storslået syn (se L&P 110:13-16). Profeten Elias’ komme var af så stor betydning, at den fordums profet Malakias havde profeteret om det århundreder før, og Frelseren havde gentaget profetien over for nefitterne (se Mal 4:5-6; 3 Ne 25:5-6; 26:1-2). Profeten Elias kom for at overdrage Joseph og Oliver beseglingsnøglerne-magten til i himlen at binde og bekræfte alle ordinancer, der bliver udført på jorden. Gengivelsen af beseglingsmagten var nødvendig for at forberede verden til Frelserens andet komme, for uden det »ville hele jorden blive lagt fuldstændig øde ved hans komme« (JS-H 1:39).

Joseph Smiths lærdomme

Den fordums profet Malakias forudsagde profeten Elias’ komme.

Profeten Joseph Smith sagde følgende om Moronis besøg om aftenen den 21. september 1823, som nedskrevet i JS-H 1:36-39: »[Moroni] citerede først en del af det tredje kapitel af Malakias’ Bog, og han citerede også det fjerde eller sidste kapitel af samme profeti (dansk bibel, Mal 3:19-24), dog med en lille afvigelse i forhold til, hvordan det står i vore bibler. I stedet for at citere det første vers, sådan som det står i vore bøger, citerede han det således:

For se, den dag kommer, der skal brænde som en ovn; og alle de stolte, ja, og alle, der handler ugudeligt, skal brænde op som stubbe, for de, der kommer, skal brænde dem op, siger Hærskarers Herre, så der ikke bliver hverken rod eller gren tilbage af dem.

Og videre citerede han det femte vers således: Se, jeg vil åbenbare jer præstedømmet ved profeten Elias’ hånd, før Herrens store og frygtelige dag kommer.

Han citerede også det næste vers anderledes: Og han skal i børnenes hjerte plante de løfter, der blev givet til fædrene, og børnenes hjerte skal vende sig til deres fædre. Hvis det ikke var således, ville hele jorden blive lagt fuldstændig øde ved hans komme.«4

Profeten Elias viste sig for Joseph Smith og Oliver Cowdery i templet i Kirtland.

Joseph Smith beskrev tilsynekomsten af den fordums profet Elias for ham og Oliver Cowdery den 3. april 1836 i templet i Kirtland, som senere blev nedskrevet i L&P 110:13-16: »Endnu et stort og herligt syn [brød] frem for os, for profeten Elias, som blev taget op til himlen uden at smage døden, stod foran os og sagde:

Se, den tid er til fulde kommet, om hvilken der blev talt ved Malakias’ mund, da han vidnede om, at han [profeten Elias] skulle blive sendt, før Herrens store og frygtelige dag kommer, for at vende fædrenes hjerte til børnene og børnene til fædrene, for at hele jorden ikke skulle blive slået med en forbandelse – derfor bliver nøglerne til denne uddeling overdraget i jeres hænder; og heraf kan I vide, at Herrens store og frygtelige dag er nær, ja, står for døren.«5

Profeten Elias gengav beseglingsnøglerne-magten og myndigheden til i himlen at binde alle ordinancer, der udføres på jorden.

»›Se, jeg sender profeten Elias til jer, før Herrens dag kommer, den store og frygtelige‹ osv. osv. (se Mal 3:23). Hvorfor sende profeten Elias? Fordi han har nøglerne og myndigheden til at udføre alle præstedømmets ordinancer, og [medmindre] den myndighed gives, kan ordinancerne ikke udføres i retfærdighed.«6

Profeten Joseph Smith skrev følgende i et brev til de hellige, som senere blev nedskrevet i L&P 128:8-11: »Se, beskaffenheden af denne ordinance [dåb for de døde] ligger i præstedømmets magt, givet ved åbenbaring fra Jesus Kristus, hvorved det bliver jer tilstedt, at hvad I binder på jorden, skal være bundet i himlen, og hvad I løser på jorden, skal være løst i himlen …

Det kan for nogle synes at være en meget dristig lære, vi taler om – en magt, som optegner eller binder på jorden og binder i himlen. Ikke desto mindre er denne magt altid blevet givet i alle verdens tidsaldre, når som helst Herren har givet en uddeling af præstedømmet til nogen mand ved bogstavelig åbenbaring eller nogen gruppe af mænd. Hvad disse mænd derfor gjorde med myndighed i Herrens navn og gjorde det samvittighedsfuldt og nøjagtigt og på en korrekt og nøjagtig måde optegnede, det blev en lov på jorden og i himlen og kunne ifølge den store Jahves forordning ikke ophæves. Dette er et troværdigt udsagn. Hvem kan høre det?

Og atter, videre fra det foregående, står der i Matt 16:18, 19: Og jeg siger dig, at du er Peter, og på den klippe vil jeg bygge min kirke, og dødsrigets porte skal ikke få magt over den. Jeg vil give dig nøglerne til Himmeriget, og hvad du binder på jorden, skal være bundet i himlene, og hvad du løser på jorden, skal være løst i himlene.

Se, hele sagens vigtige og storslåede hemmelighed, og hele emnets summum bonum, som ligger foran os, ligger i at opnå det hellige præstedømmes magt. For den, der har fået disse nøgler, er der ingen vanskelighed ved at opnå kundskab om kendsgerninger angående menneskenes børns frelse, både såvel for de døde som for de levende.«7

Med beseglingsmagten kan familier besegles for tid og al evighed, og hellige ordinancer kan udføres for de døde.

»Profeten Elias’ ånd, magt og kaldelse går ud på, at I har magt og myndighed til at have nøglen til fylden af Det Melkisedekske Præstedømmes og Guds jordiske riges åbenbaringer, ordinancer, orakler, magter og begavelser og til at modtage, opnå og udføre alle de ordinancer, der hører Guds rige til, ja selv til det at vende fædrenes hjerte til børnene og børnenes hjerte til fædrene, selv de, der er i himlen.

Malakias siger: ›Se, jeg sender profeten Elias til jer, før Herrens dag kommer, den store og frygtelige. Han skal vende fædres hjerte til deres sønner og sønners hjerte til deres fædre, så jeg ikke skal komme og slå landet med forbandelse‹ (Mal 3:23-24).

Se, det jeg er ude efter, er Guds kundskab, og jeg følger min egen kurs for at opnå den. Hvordan skal det forstås i de sidste dage?

I Noas dage ødelagde Gud verden med en vandflod, og han har lovet at ødelægge den ved ild i de sidste dage. Men før det skal finde sted, skal profeten Elias først komme og vende fædrenes hjerte til børnene osv.

Nu kommer vi til sagen. Hvad er profeten Elias’ embede og gerning? Det er et af de største og vigtigste emner, som Gud har åbenbaret. Han sender profeten Elias for at besegle børnene til fædrene og fædrene til børnene.

Var nu dette blot begrænset til de levende at ordne familiestridigheder her på jorden? På ingen måde. Det var noget langt større. Elias! Hvad ville du gøre, hvis du havde været her? Ville du begrænse din gerning til de levende? Nej: Jeg vil henvise jer til skrifterne, hvor emnet bliver belyst: Det vil sige, at uden os kan de ikke fuldkommengøres, ej heller kan vi uden dem- fædrene uden børnene, ej heller børnene uden fædrene (se Hebr 11:40).

Jeg ønsker, at I skal forstå dette emne, for det er vigtigt, og dersom I vil tage imod det, er det profeten Elias’ ånd, at vi forløser vore døde og kæder os sammen med vore forfædre, som er i himlen, og besegler vore døde til at komme frem i den første opstandelse. Her ønsker vi profeten Elias’ magt til at besegle dem, som bor på jorden, til dem, som bor i himlen. Dette er profeten Elias’ magt og nøglerne til Jahves rige …

Og atter: Profeten Elias’ lære eller beseglingsmagt er som følger: Hvis man har magt til at besegle på jorden og i himlen, burde vi være vise. Lad det første, I gør, være at gå hen og på jorden besegle jeres sønner og døtre til jer selv og jer selv til jeres forfædre i evig herlighed.«8

Profeten Elias’ komme var en nødvendig forberedelse til Frelserens andet komme.

»Menneskenes børns hjerte må vendes til fædrene og fædrenes til børnene, levende eller døde, for at forberede dem til Menneskesønnens komme. Hvis profeten Elias ikke var kommet, ville hele jorden blive slået med forbandelse.«9

»Profeten Elias er en forløber, der bereder vejen, og profeten Elias’ ånd og magt skal komme efter med magtens nøgler og bygge templet til slutstenen og sætte Det Melkisedekske Præstedømmes segl på Israels hus og gøre alt rede. Så kommer Messias til sit tempel, hvilket er det sidste af alt … Profeten Elias skulle komme og berede vejen og opbygge riget, før Herrens store dag kommer.«10

»Verden er bestemt til at skulle brænde i de sidste dage. Han vil sende profeten Elias, og han vil åbenbare fædrenes pagter angående børnene og børnenes pagter angående fædrene.«11

»Hvordan vil Gud komme denne generation til undsætning? Han vil sende profeten Elias … Profeten Elias vil åbenbare pagterne for at besegle fædrenes hjerte til børnene og børnenes til fædrene.«12

Forslag til studium og samtale

Tænk over disse forslag, mens du studerer kapitlet eller forbereder dig til at undervise. Du kan finde yderligere hjælp på s. vii-xi.

  • Da Frelseren viste sig i templet i Kirtland, sagde han til Joseph Smith og Oliver Cowdery: »Jeg skal i barmhjertighed give mig til kende for mit folk i dette hus« (s. 305). Hvordan var gengivelsen af beseglingsnøglerne en tilkendegivelse af Herrens barmhjertighed? På hvilke andre måder viser han sig i templet?

  • Studér det tredje og fjerde afsnit på s. 306. Hvad lærer disse to afsnit os om profeten Elias’ mission, som vi ikke kan se ud fra Mal 4:5-6? Hvilke vigtige forskelle er der?

  • Studér forklaringen på beseglingsmagten på s. 307-308. Hvad er beseglingsmagten? Hvorfor er denne magt betydningsfuld for dig og din familie?

  • Læs Joseph Smiths forklaring på profeten Elias’ gerning (s. 308-309). Hvad er profeten Elias’ ånd? Hvorfor var det så vigtigt, at profeten Elias skulle komme og fuldføre sin gerning i disse sidste dage?

  • Hvilke oplevelser har du haft, hvor du har vendt dit hjerte til familiemedlemmer, der er døde? Hvad kan forældre gøre for at hjælpe deres børn til at vende deres hjerte til deres forfædre?

  • Læs afsnittet, der begynder nederst på s. 306 og første afsnit på s. 310. Hvorfor tror du, at jorden ville være blevet »slået med en forbandelse« uden beseglingsmagten?

Skriftstedshenvisninger: Hel 10:4-10; L&P 132:45-46; 138:47-48; Guide til skrifterne, »Elias, profeten«, s. 31.

Noter

  1. Eliza R. Snow, citat fra Edward W. Tullidge, Women of Mormondom, 1877, s. 94.

  2. Eliza R. Snow, citat fra The Women of Mormondom, s. 95.

  3. History of the Church, 2:428; fra »History of the Church« (manuskript), bog B-1, tillæg, s. 3-4, Kirkens arkiver, Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige, Salt Lake City, Utah.

  4. Joseph Smith – Historie 1:36-39.

  5. L&P 110:13-16; andet sæt parenteser som i originalteksten; Joseph Smiths og Oliver Cowderys syn den 3. apr. 1836 i templet i Kirtland, Ohio.

  6. Se Profeten Joseph Smiths lærdomme, s. 204-205, fra en tale forberedt af Joseph Smith og læst ved en kirkekonference afholdt den 5. okt. 1840 i Nauvoo, Illinois.

  7. L&P 128:8-11; et brev fra Joseph Smith til de hellige, 6. sep. 1842, Nauvoo, Illinois.

  8. Se Profeten Joseph Smiths lærdomme, s. 406-407, 110; fra en tale holdt af Joseph Smith den 10. mar. 1844 i Nauvoo, Illinois; nedskrevet af Wilford Woodruff.

  9. Se Profeten Joseph Smiths lærdomme, s. 189; fra en tale holdt af Joseph Smith omkring juli 1839 i Commerce, Illinois; nedskrevet af Willard Richards.

  10. Se Profeten Joseph Smiths lærdomme, s. 410, 411; fra en tale holdt af Joseph Smith den 10. mar. 1844 i Nauvoo, Illinois; nedskrevet af Wilford Woodruff.

  11. Se Profeten Joseph Smiths lærdomme, s. 386; fra en tale holdt af Joseph Smith den 13. aug. 1843 i Nauvoo, Illinois; nedskrevet af Willard Richards.

  12. Se Profeten Joseph Smiths lærdomme, s. 389; fra en tale holdt af Joseph Smith den 27. aug. 1843 i Nauvoo, Illinois; nedskrevet af Willard Richards og William Clayton.

Billede
Elijah appearing to Joseph and Oliver

»Endnu et stort og herligt syn [brød] frem for os, for profeten Elias, som blev taget op til himlen uden at smage døden, stod foran os.«

Billede
family at temple

»Vi [bør] være vise. Lad det første, I gør, være at gå hen og på jorden besegle jeres sønner og døtre til jer selv og jer selv til jeres forfædre i evig herlighed.«