Institutt
Leksjon 4 Klassens forberedelsesmateriell: Gransk Skriftene


“Leksjon 4 Klassens forberedelsesmateriell: Gransk Skriftene”, Mormons boks læresetninger – Lærermateriell (2021)

“Leksjon 4 Klassens forberedelsesmateriell”, Mormons boks læresetninger – Lærermateriell

Leksjon 4 Klassens forberedelsesmateriell

Gransk Skriftene

Bilde
ung person som leser i Skriftene

Eldste Richard G. Scott i De tolv apostlers quorum sa: “Ikke gi etter for Satans løgn om at dere ikke har tid til å studere Skriftene … Å nyte Guds ord hver dag er viktigere enn søvn, skole, arbeid, TV-programmer, videospill eller sosiale medier” (“Gjør utøvelse av tro til din førsteprioritet”, Liahona, nov. 2014, 93). Når du studerer dette materiellet, kan du overveie hvorfor eldste Scott ville at du skulle prioritere skriftstudium så høyt. Vurder hvilken rolle Skriftene for tiden spiller i livet ditt.

Del 1

Hvilken prioritet har Skriftene i livet mitt?

Etter at Lehi og familien hadde reist i villmarken i flere dager, befalte Herren Lehi å sende sønnene sine tilbake til Jerusalem for å hente messingplatene hos Laban. Messingplatene var hellig skrift, sammenlignbar med Det gamle testamente, som inneholdt en opptegnelse om jødene og mange av profetenes skrifter (se 1 Nephi 5:11–16; Veiledning til Skriftene, “Messingplater”, scriptures.ChurchofJesusChrist.org).

Herren visste at disse skriftene ville være avgjørende for Lehis familie og deres etterkommere. Herren befalte til og med Nephi å drepe Laban for å få tak i opptegnelsen, og sa: “Det er bedre at én mann omkommer enn at en hel nasjon skulle synke ned i vantro og gå til grunne” (1 Nephi 4:13).

Da Lehi mottok messingplatene og “studerte dem” (1 Nephi 5:10), “ble han fylt av Ånden og begynte å profetere” (vers 17).

Bilde
Lehi leser messingplater
Bilde
studium-ikon

Studer som forberedelse til klassen

Les 1 Nephi 5:19, 21–22 og se etter hvorfor det var avgjørende at Lehis familie hadde Skriftene med seg da de reiste til det lovede land.

I en kommentar om Skriftenes verdi i hennes eget liv sa president Julie B. Beck, som var Hjelpeforeningens generalpresident:

Bilde
President Julie B. Beck

Jeg har hatt større glede av vanen med daglig skriftstudium som jeg innledet for så mange år siden. Enkelte dager har jeg fått mye tid til å fordype meg i Skriftene. Andre dager grunner jeg over noen få vers. Akkurat som det å spise og puste holder mitt fysiske legeme i gang, gir Skriftene næring og liv til min ånd. Jeg kan nå slutte meg til Nephi og si: “Min sjel fryder seg over Skriftene, og mitt hjerte fordyper seg i dem … Se, min sjel fryder seg over de ting som er av Herren, og mitt hjerte fordyper seg stadig i de ting som jeg har sett og hørt” (2 Nephi 4:15–16). (“Min sjel fryder seg over Skriftene”, Liahona, mai 2004, 109).

Bilde
skriv ned-ikon

Skriv ned tankene dine

Skriv ned noen grunner til at du mener personlig skriftstudium bør være en prioritet i ditt liv.

Del 2

Hvordan kan Skriftene hjelpe meg å bli bedre kjent med Jesus Kristus?

Under sin tjenestegjerning laget Nephi to opptegnelser – Nephis større og mindre plater. Nephis større plater inneholdt Nephis folks verdslige historie. Nephis mindre plater ble laget “i den spesielle hensikt” å bevare en opptegnelse om Nephis folks kirkelige virksomhet (1 Nephi 9:3). Nephi sa at “hele [hans] hensikt” med denne opptegnelsen var å overtale alle mennesker til å komme til Kristus og bli frelst (1 Nephi 6:4).

Da Nephi ga ansvaret for de mindre platene til sin bror Jakob, befalte han Jakob bare å skrive ned det som var “av størst verdi” (Jakobs bok 1:1–2).

Bilde
studium-ikon

Studer som forberedelse til klassen

Les Jakobs bok 1:4, 6–8 og Jakobs bok 4:3–4 og se etter hva Jakob betraktet som “av størst verdi” (Jakobs bok 1:2).

President Russell M. Nelson har sagt at Nephi, Jakob og de andre profetene i Mormons bok har tilføyd sitt vitnesbyrd til profetene i annen hellig skrift. Han forklarte:

Bilde
President Russell M. Nelson

Med en tilsynelatende uendelig rekke av profetiske erklæringer – vitnesbyrd fra ‘alle de hellige profeter’ [Jakobs bok 4:4] “mange tusen år før hans komme” [Helaman 8:18] – er Mormons bok en høytidelig erklæring om at Jesus er Kristus, vår Frelser og Forløser. (“Et vitnesbyrd om Mormons bok”, Liahona, jan. 2000, 82)

Bilde
overvei-ikon

Overvei som forberedelse til klassen

Hva har du lært og følt med hensyn til Jesus Kristus når du har lest Skriftene – spesielt Mormons bok? Hvilke skriftsteder har ført deg nærmere ham?

Del 3

Hvordan kan Skriftene hjelpe meg å løse problemer og ta avgjørelser?

Da Lehi hadde gjort alt han hadde blitt befalt, sørget Herren for et redskap kalt Liahona (se Alma 37:38). Liahona fungerte som et kompass og var en veileder da Lehis familie reiste gjennom villmarken. Den viste også personlige budskap fra Herren. Nephi fant ut at Liahona virket “i forhold til den tro og flid [de] viste” Herrens budskap (1 Nephi 16:28–29).

Bilde
Liahona

Ca. 500 år senere, da Alma overlot til sin sønn Helaman å oppbevare messingplatene og annen hellig skrift, ga han innsikt i hvordan Liahona fungerte.

Bilde
studium-ikon

Studer som forberedelse til klassen

Les og grunn på Almas innsikt i Alma 37:40–41, 43–45 om hvordan Skriftene kan sammenlignes med Liahona.

Mens han var medlem av De sytti, underviste eldste W. Rolfe Kerr:

Bilde
Eldste W. Rolfe Kerr

Kristi ord kan være en Liahona for hver av oss og vise oss veien. La oss ikke være dovne fordi veien er lett. La oss i tro ta til oss Kristi ord slik de er nedskrevet i hellig skrift og som de tales av levende profeter, seere og åpenbarere. La oss med tro og flid nyte Kristi ord, for Kristi ord vil være vår åndelige Liahona som viser oss alt vi skulle gjøre. (“Kristi ord – vår åndelige Liahona”, Liahona, mai 2004, 37)

Bilde
drøft-ikon

Drøft som forberedelse til klassen

Vurder å spørre en venn eller et familiemedlem hvordan Skriftene og levende profeters ord har vært en kilde til veiledning – som en personlig Liahona – i hans eller hennes liv. I løpet av samtalen kan du gjerne fortelle om din egen erfaring med dette.