Institutt
Leksjon 10 Klassens forberedelsesmateriell: Omvendelse og tilgivelse


“Leksjon 10 Klassens forberedelsesmateriell: Omvendelse og tilgivelse”, Mormons boks læresetninger – Lærermateriell (2021)

“Leksjon 10 Klassens forberedelsesmateriell”, Mormons boks læresetninger – Lærermateriell

Leksjon 10 Klassens forberedelsesmateriell

Omvendelse og tilgivelse

Bilde
en ung kvinne som grunner

Omvendelse er en del av Jesu Kristi lære. Det er hans gave til dem som ønsker å forandre seg og bli renset for synd. Kan du huske hva du følte en gang du oppriktig ba om unnskyldning for og omvendte deg fra noe? Eldste Richard G. Scott i De tolv apostlers quorum har forklart: “Husk at omvendelse ikke er straff. Det er en håpefylt vei til en mer strålende fremtid” (“Personlig styrke gjennom Jesu Kristi forsoning”, Liahona, nov. 2013, 84). Når du studerer som forberedelse til klassen, skulle du grunne på hvordan Frelserens gave i form av omvendelse og tilgivelse gjør det mulig for deg å lære, vokse og bli mer lik ham.

Del 1

Hvordan kan jeg virkelig omvende meg og motta Herrens tilgivelse for mine synder?

Alma den yngre trodde ikke på sin far Alma den eldres læresetninger. Sammen med kong Mosiahs sønner prøvde Alma den yngre aktivt å ødelegge Frelserens kirke. Mens de holdt på med dette ugudelige arbeidet, viste en Herrens engel seg for dem og advarte Alma og sa at hvis han ikke sluttet med det han gjorde, ville han bli “vist bort” (Mosiah 27:16). Alma ble overveldet av denne opplevelsen og kunne ikke snakke eller røre seg. Mosiahs sønner bar Alma den yngre til faren hans og forklarte hva som hadde skjedd. (Se Mosiah 27:8–20.)

Bilde
His Father Rejoiced [Hans far frydet seg], av Walter Rane
Bilde
studium-ikon

Studer som forberedelse til klassen

Les om Alma den yngres opplevelse i Mosiah 27:35 og Alma 36:12–13, 17–21, 24. Mens du leser, kan du vurdere å markere eller lage en liste over prinsipper om omvendelse og tilgivelse som undervises i disse skriftstedene. Vær forberedt på å dele disse prinsippene i klassen. Husk at Almas opplevelse er mer dramatisk enn det de fleste av oss opplever når vi omvender oss. Vi kan imidlertid likevel lære kraftfulle prinsipper av disse beretningene.

Eldste Jeffrey R. Holland i De tolv apostlers quorum har forklart følgende om Herrens sentrale rolle i vår omvendelse:

Bilde
Eldste Jeffrey R. Holland

Kristus er kraften bak all omvendelse … Alma hadde blitt påvirket av sin fars undervisning, men det er spesielt viktig at den profetien han husket, var den som gjaldt “en Jesus Kristus som skulle komme, en Guds Sønn, som skulle sone for verdens synder.” (Alma 36:17.) Det er dette navnet og det er dette budskapet alle må høre … Uansett hvilke andre behov vi har, vil alt avhenge av den bønnen: “O Jesus, du Guds Sønn, ha barmhjertighet med meg.” Han er beredt til å vise barmhjertighet. Han betalte med sitt eget liv for å gi den. However Long and Hard the Road [1985], 85)

Bilde
overvei-ikon

Overvei som forberedelse til klassen

Velg ett av følgende spørsmål som du ønsker å lære å besvare bedre:

  • Hva vil det egentlig si å omvende seg? Jeg har gått gjennom trinnene, men jeg føler meg ikke annerledes.

  • Hvordan kan jeg finne styrke til virkelig å forandre meg? Jeg er motløs fordi jeg virkelig prøver å gjøre det bedre, men jeg fortsetter bare å gjøre de samme feilene.

  • Hvorfor skal jeg engang prøve å omvende meg? Syndene mine er så alvorlige at jeg ikke kan bli tilgitt.

Grunn på Almas opplevelse og andre beretninger fra Mormons bok som kan bidra til å besvare spørsmålet du valgte. Kom til klassen forberedt på å dele prinsippene og skriftstedene du tror best vil besvare dette spørsmålet.

Del 2

Hvordan er det å ofre et sønderknust hjerte og en angrende ånd til Herren en del av oppriktig omvendelse?

Nephittene etterlevde Moseloven inntil kort tid før Jesus Kristus personlig viste seg for dem. Som en del av Moseloven befalte Frelseren sitt folk å ofre dyr som et symbol på sonofferet han skulle gjøre.

Bilde
Lehi og familien ofrer et brennoffer
Bilde
studium-ikon

Studer som forberedelse til klassen

Da Frelseren talte til nephittene som overlevde ødeleggelsene i forbindelse med hans død, kunngjorde han at han ikke lenger ville godta ofring av dyr. Les 3 Nephi 9:19–20 for å finne det nye offeret Frelseren krevde av sitt folk.

Eldste Bruce D. Porter i De sytti forklarte betydningen av uttrykket “et sønderknust hjerte og en angrende ånd” (3 Nephi 9:20):

Bilde
Eldste Bruce D. Porter

Når vi synder og ønsker tilgivelse, innebærer et sønderknust hjerte og en angrende ånd å oppleve “bedrøvelse etter Guds sinn” som “virker omvendelse” (2 Korinterbrev 7:10). Dette skjer når vårt ønske om å bli renset fra synd er så altoppslukende at vårt hjerte verker av sorg, og vi lengter etter å føle fred med vår Fader i himmelen. De som har et sønderknust hjerte og en angrende ånd, er villige til å gjøre hva som helst Gud ber dem om, uten å nøle og helt uten motvilje. Vi slutter å gjøre ting på vår måte og lærer isteden å gjøre dem på Guds måte. Når vi underkaster oss på denne måten, kan forsoningen tre i kraft og sann omvendelse finne sted” (“Et sønderknust hjerte og en angrende ånd”, Liahona, nov. 2007, 32)

Bilde
en ung kvinne føler sorg for synd
Bilde
overvei-ikon

Overvei som forberedelse til klassen

Hva kan du gjøre for å vise Herren ditt oppriktige ønske om å gi ham et sønderknust hjerte og en angrende ånd?

Del 3

Hvorfor er Frelseren så villig til å tilgi meg for mine synder?

I kong Mosiahs regjeringstid overtalte “mange av den oppvoksende generasjon” (Mosiah 26:1) Kirkens medlemmer til å begå alvorlige synder. Da han var usikker på hvordan han skulle takle denne situasjonen, vendte Alma den eldre seg til Herren for å få veiledning.

Bilde
studium-ikon

Studer som forberedelse til klassen

Les Mosiah 26:22, 30 og se etter hva Alma den eldre lærte om Herrens villighet til å tilgi.

Eldste Dale G. Renlund i De tolv apostlers quorum sa:

Bilde
Eldste Dale G. Renlund

Jesus Kristus kan tilgi fordi han betalte prisen for våre synder [se Jesaja 53:5].

Frelseren velger å tilgi på grunn av sin uforlignelige medfølelse, nåde og kjærlighet.

Frelseren ønsker å tilgi fordi det er en av hans guddommelige egenskaper.

Og, som den gode hyrde han er, gleder han seg når vi velger å omvende oss [se Lukas 15:4–7; Lære og pakter 18:10–13]. (“Omvendelse: Et gledelig valg”, Liahona, nov. 2016, 123; uthevelse tilføyd)

Eldste Neil L. Andersen i De tolv apostlers quorum har også gitt følgende forsikring:

Bilde
Eldste Neil L. Andersen

Jeg undrer meg over Frelserens barmhjertige og kjærlige armer for den som omvender seg, uansett hvor selvisk den oppgitte synden var. Jeg vitner om at Frelseren er i stand til og gjerne vil tilgi våre synder” (“Omvend dere så jeg kan helbrede dere”, Liahona, nov. 2009, 40)

Bilde
overvei-ikon

Overvei som forberedelse til klassen

Hvordan kan det å tro på og akseptere at Jesus Kristus er villig, i stand til og ivrig etter å tilgi dine synder og fjerne din skyld påvirke din tilnærming til omvendelse?