Institutt
Leksjon 25 Lærermateriell: Bønn og personlig åpenbaring


“Leksjon 25 Lærermateriell: Bønn og personlig åpenbaring”, Mormons boks læresetninger – Lærermateriell (2021)

“Leksjon 25 Lærermateriell”, Mormons boks læresetninger – Lærermateriell

Leksjon 25 Lærermateriell

Bønn og personlig åpenbaring

Herren Jesus Kristus befalte, “[Dere må] alltid be til Faderen i mitt navn” (3 Nephi 18:19). Mormons bok illustrerer viktige prinsipper angående bønn og personlig åpenbaring. Denne leksjonen kan hjelpe elevene å vurdere kvaliteten på sine bønner og finne ut hva de kan gjøre for å forbedre sine bønner. Elevene vil også få muligheten til å overveie hva de kan gjøre for å øke sin evne til å motta personlig åpenbaring.

Undervisningsforslag

Amulek underviser zoramittene om betydningen av bønn.

Merk: Når dere drøfter hvordan dere kan forbedre personlige bønner i denne leksjonen, kan du minne elevene på at enhver innsats for å be er prisverdig. Du kan gjerne forklare at følgende egenvurdering er ment å styrke elevene til å komme nærmere Gud gjennom bønn, ikke å gjøre dem motløse i deres anstrengelser for å be. Egenvurderingen vil bidra til å forberede elevene til å drøfte hva Amulek underviser om bønn i Alma 34:17–28.

Vis følgende utsagn, og be elevene vurdere seg selv for på en skala fra 1 til 5 (1 = helt uenig og 5 = helt enig).

  1. Jeg holder daglig personlig bønn. 

  2. Mine bønner er oppriktige og dyptfølt. 

  3. Jeg ber for mine fysiske og åndelige behov. 

  4. Jeg ber om hjelp for å motstå djevelens fristelser. 

  5. Jeg ber for andre mennesker. 

  6. Jeg arbeider alltid med flid for å ha en bønn i mitt hjerte. 

Oppfordre elevene til å tenke på sine svar når dere drøfter Amuleks læresetninger om bønn.

Velg ett av følgende alternativer:

  1. Vis følgende bilde av en mann som ber på Rameumpton:

    Bilde
    Zoramitt ber på Rameumptom
  2. Vis Mormons bok-videoen “Alma and Amulek Teach about Faith in Jesus Christ (Alma 31–34)” [Alma og Amulek underviser om tro på Jesus Kristus] til tidskode 4:15.

Be elevene kort beskrive zoramittenes tilnærming til bønn og dele hva de mener om denne tilnærmingen.

Minn elevene på at Amulek senere underviste viktige prinsipper om bønn til en ydmyk gruppe zoramitter. Be elever gjennomgå Alma 34:17–28 og identifisere sannheter som kan sammenlignes med våre omstendigheter.

Som en del av denne drøftingen, kan du også be elevene om å dele hvordan de vil omskrive noen av disse versene til et moderne språk som relaterer til deres situasjon (se aktiviteten “Skriv ned tankene dine” i del 1 av forberedelsesmateriellet).

Elevene kan dele sannheter som ligner på følgende: Vår himmelske Fader ønsker at vi skal påkalle ham i bønn til alle tider og på alle steder. Vi skulle be både for våre timelige og åndelige bekymringer. Bønner må være dyptfølte og oppriktige. Vi skulle be privat. Vi skulle be for andre. Vi skulle ikke bare be for andre men også søke å tjene dem.

Vi kan forbedre vår undervisning og læring

Skjelne når du burde roe ned for å lære dypere. Dyp læring gjennomføres i hast. Når du lytter til elevenes kommentarer og følger Den hellige ånds veiledning, kan du skjelne når det er viktig å roe ned og la elevene mer fullstendig granske sine egne tanker, følelser, spørsmål eller bekymringer. Overvei følgende eksempler:

  • Hvis en elev sier at bønn har utgjort en betydelig forskjell for ham eller henne, kan du spørre: “Kan du gi meg et eksempel på hva du mener?”

  • Hvis en elev uttrykker bekymring for at han eller hun føler seg langt borte fra vår himmelske Fader, kan du si: “Dette er en så viktig sak. La oss bruke litt tid som klasse til å dele hva som har hjulpet oss mest til å komme nærmere vår himmelske Fader.”

  • Hvis en elev kommer med en kommentar som viser at han eller hun føler seg plaget av klassedrøftingen, kan du si: “Jeg er ikke sikker på om jeg forstår din bekymring. Kan du fortelle litt mer om hva du tenker og føler?”

(Se Læring og undervisning i evangeliet: En håndbok for lærere og ledere i Seminar og Institutt [2012], 64.)

Når elevene deler prinsipper og sin tidsomskrivning av versene i Alma 34, tenk over hvilke av følgende spørsmål du kan stille for å hjelpe dem å gjøre effektive, rettferdige handlinger.

  • Hvorfor er det viktig å involvere vår himmelske Fader i alle aspekter av vårt liv? Hvilken forskjell kan du se i ditt liv når du engasjerer deg ofte i oppriktig bønn?

  • Hvilke hindringer kan holde deg fra å engasjere deg i oppriktig bønn? Hvordan kan du fjerne disse hindrene?

  • Når har du “ropt” eller “utøst” ditt hjerte til Gud, og hvilken virkning hadde dette? Hvordan kan vi med vilje “la hjertet være fylt og stadig oppløftet i bønn til ham”? (Alma 34:27).

  • Hvorfor er bønn en slik mektig kraft til å overvinne djevelens makt? (Det kan være nyttig å lese 2 Nephi 32:8 og 3 Nephi 18:15, 18.) Hvordan har bønn hjulpet deg til å motstå fristelse?

  • Hvilke velsignelser har du mottatt når du har bedt for og hjulpet andre? Når har du følt andres bønner på dine vegne? Hvem kjenner du som kan trenge din tro, bønner og tjeneste?

Vurder å dele følgende uttalelse av eldste David A. Bednar i De tolv apostlers quorum:

Bilde
Eldste David A. Bednar

Jeg tror vi alle vet at bønn er nødvendig for vår åndelige utvikling og beskyttelse. Men det vi vet, gjenspeiler seg ikke alltid i det vi gjør. Og selv om vi vet at det er viktig å be, kan vi alle bli flinkere til å gi våre personlige bønner og våre familiebønner mer mening og be på en mer effektiv måte. (“Be i tro”, Ensign eller Liahona, mai 2008, 94)

Be elevene om å reflektere over sine svar i egenvurderingen på begynnelsen av leksjonen. Oppfordre dem til å evaluere sin egen personlige innsats og skrive ned hva de kan gjøre for å forbedre sin kommunikasjon med Gud.

Nephi søker og får personlig åpenbaring.

Vis følgende uttalelser av president Julie B. Beck, tidligere generalpresident for Hjelpeforeningen, og president Russell M. Nelson, og be elevene forklare hvorfor de tror disse budskapene om åpenbaring kan være spesielt viktig for unge voksne i dag.

Bilde
President Julie B. Beck

Evnen til å kvalifisere seg til, motta og handle ifølge personlig åpenbaring er den aller viktigste ferdighet vi kan erverve oss i dette liv. (“Over tjenerinner vil jeg utgyte min Ånd i de dager”, Ensign eller Liahona, mai 2010, 11)

Bilde
President Russell M. Nelson

Det har aldri vært mer nødvendig å vite hvordan Ånden taler til deg enn akkurat nå …

Jeg fornyer min bønn til deg om å gjøre alt som skal til for å øke din åndelige kapasitet til å motta personlig åpenbaring. (“Hør Ham”, Ensign eller Liahona, mai 2020, 90)

Skriv følgende ufullstendige utsagn og skriftstedhenvisninger på tavlen:

Be elevene gå sammen to og to eller i små grupper og studere skriftstedene om enten Nephi eller Laman og Lemuel, og deretter fullføre ett av utsagnene på tavlen. Elevene kan for eksempel svare følgende:

Nephi økte sin evne til å motta åpenbaring ved å ønske å kjenne sannheten, stole på det han visste om Gud, utøve tro på Jesus Kristus, omvende seg og flittig søke svar fra Gud.

Laman og Lemuel reduserte sin evne til å motta åpenbaring ved å forherde sitt hjerte, de trodde ikke at Herren ville svare dem, de kranglet med hverandre og unnlot å stille Gud sine spørsmål.

  • Hvordan ble livet til Nephi, Laman og Lemuel påvirket av deres evne til å motta åpenbaring? Hvordan kan det å øke din evne til å motta åpenbaring påvirke ditt liv? (Du kan gjerne be elevene gjennomgå Alma 12:9–10.)

Gi elevene tid til å grunne på og skrive ned sine tanker om følgende spørsmål. Mens de grunner, kan du gjerne vise president Nelsons uttalelse fra del 2 av forberedelsesmateriellet.

  • Hva har du lært i denne leksjonen fra eksemplene til Nephi, Laman og Lemuel om å motta åpenbaring? Hva burde du slutte med eller begynne å gjøre for å øke din åndelige evne til å motta åpenbaring?

Overvei å avslutte denne leksjonen ved å oppfordre en eller to elever til å dele hvordan det å motta åpenbaring har velsignet deres liv.

Til neste gang

Be elevene tenke på en prøvelse de eller noen de kjenner opplever nå. Når de forbereder seg til neste leksjon, oppfordre dem til å identifisere sannheter som kan hjelpe oss å møte våre prøvelser med tro, mot og håp.