Institutt
Leksjon 5 Klassens forberedelsesmateriell: Adam og Evas fall og handlefrihetens gave


“Leksjon 5 Klassens forberedelsesmateriell: Adam og Evas fall og handlefrihetens gave”, Mormons boks læresetninger – Lærermateriell (2021)

“Leksjon 5 Klassens forberedelsesmateriell”, Mormons boks læresetninger – Lærermateriell

Leksjon 5 Klassens forberedelsesmateriell

Adam og Evas fall og handlefrihetens gave

Bilde
Leaving the Garden of Eden [Adam og Eva forlater Edens have], av Joseph Brickey

I denne enheten vil du få anledning til å overveie hvordan vår himmelske Faders forløsningsplan gjør det mulig for hans barn å bli frelst fra synd og død. Når du studerer denne leksjonen, kan du overveie hvordan Adam og Evas fall, handlefrihetens gave og Jesu Kristi forsoning er avgjørende for vår himmelske Faders plan for å forløse deg og hjelpe deg å bli mer lik ham. President Ezra Taft Benson sa at “ingen annen bok i verden … forklarer denne livsviktige lære [om fallet og vårt behov for Kristus] på langt nær så godt som Mormons bok” (“Mormons bok og Lære og pakter”, Lys over Norge, juli 1987, 77).

Del 1

Hvorfor er Adam og Evas fall avgjørende for min utvikling?

“Fallet” viser til forholdene i og konsekvensene av jordelivet som kom til Adam og Eva og deres etterkommere fordi Adam og Eva spiste av den forbudte frukten i Edens have. Kort tid før han døde, underviste Lehi sin sønn Jakob om fallet og hvordan det påvirket menneskeheten. (Se 2 Nephi 2.)

Bilde
studium-ikon

Studer som forberedelse til klassen

Les 2 Nephi 2:19–25, og vurder å markere sannhetene som lærer oss hvorfor Adam og Evas fall er en nødvendig del av vår himmelske Faders plan. Du kan også se Mormons bok-videoen “Lehi Teaches How We Might Have Joy (2 Nephi 2:16–28)” [Lehi lærer oss hvordan vi kan ha glede] (3:08).

Bilde
Adam and Eve [Adam og Eva], av Douglas M. Fryer

Legg merke til i 2 Nephi 2:22 at hvis Adam og Eva ikke hadde valgt å overtre, ville de for alltid ha “forblitt i den samme tilstand som de var i etter at de var skapt”. De ville ikke ha utviklet seg eller opplevd sykdom eller død. Dette ville ha forpurret vår himmelske Faders plan for sine barn. Mens han var medlem av De sytti, sa eldste Bruce C. Hafen:

Bilde
Eldste Bruce C. Hafen

Fallet var ingen katastrofe. Det var ikke en feiltagelse eller en ulykke. Det var en veloverveid del av frelsesplanen. Vi er Guds ånds “slekt” [se Apostlenes gjerninger 17:28], sendt til jorden “uskyldige” [se Lære og pakter 93:38] i Adams overtredelse. Faderens plan utsetter oss imidlertid for fristelser og lidelser i denne falne verden, som er prisen å betale for å kunne oppleve ekte glede. Uten å smake det bitre, er det faktisk umulig å forstå det søte [se Lære og pakter 29:39]. Vi trenger jordelivets disiplin og foredling som ‘neste trinn i vår utvikling’ mot å bli som vår Fader. (“Forsoningen: alt for alt”, Liahona, mai 2004, 97)

Eldste Jeffrey R. Holland i De tolv apostlers quorum har forklart noen av virkningene av fallet:

Bilde
Eldste Jeffrey R. Holland

Fysisk død førte til at ånden ble adskilt fra legemet, og åndelig død førte til at både ånden og legemet ble adskilt fra Gud. Som følge av fallet ville alle som ble født inn i jordelivet, gjennomgå disse to formene for død. Men vi må huske at fallet var en grunnleggende del av vår himmelske Faders guddommelige plan. Uten dette ville ikke Adam og Eva ha fått noen barn på jorden, og det ville ikke ha vært noen menneskelig familie til å erfare motsetninger og vekst, handlefrihet og gleden ved oppstandelsen, forløsningen og det evige liv [se 2 Nephi 2:22–27; Moses 5:11]. (Jeffrey R. Holland, Christ and the New Covenant: The Messianic Message of the Book of Mormon (1997), 207)

Bilde
overvei-ikon

Overvei som forberedelse til klassen

Overvei hvordan virkningene av fallet er en vesentlig del av Guds plan for sine barn. Hvordan gir fallet deg anledning til å utvikle deg åndelig og oppleve glede?

Del 2

Hvordan kan riktig bruk av handlefrihet være til velsignelse for meg?

I forbindelse med sin undervisning om fallet drøftet Lehi hvordan valgfrihet er avgjørende for vår fremgang i forløsningsplanen. Han forklarte at følgende forutsetninger er nødvendige for å gjøre handlefrihet mulig. (Studer de tilhørende skriftstedene, og vurder å markere ord og uttrykk som lærer oss om disse forutsetningene for handlefrihet.)

Overvei hvordan det ville påvirke din evne til å velge og utvikle deg hvis en av disse forutsetningene manglet i vår himmelske Faders plan.

President Thomas S. Monson talte om de forskjellige valgene vi tar i dette livet:

Bilde
President Thomas S. Monson

Det går knapt nok en time uten at vi må ta valg av et eller annet slag. Noen er trivielle, andre mer vidtrekkende. Noen vil ikke spille noen rolle i et evig perspektiv, mens andre vil være helt avgjørende. (“Valgets tre komponenter”, Liahona, nov. 2010, 67)

Husk at vår himmelske Fader gir oss veiledning for å hjelpe oss å ta våre valg, spesielt de viktigste. Tenk på hvordan denne veiledningen har kommet til deg.

Bilde
overvei-ikon

Overvei som forberedelse til klassen

Tenk over valgene du har tatt nylig. Hvordan påvirker disse valgene din utvikling?

Del 3

Hvordan kan Jesu Kristi forsoning gi meg ekte frihet?

Etter å ha undervist om nødvendigheten av fallet og handlefriheten i forløsningsplanen, lærte Lehi sine barn at Jesu Kristi forsoning gir Guds barn frihet til å ta evig viktige valg.

Bilde
Divine Redeemer [Guddommelige Forløser], av Simon Dewey
Bilde
studium-ikon

Studer som forberedelse til klassen

Les 2 Nephi 2:26–28, og overvei hvilke valg du har tilgjengelig på grunn av Frelserens sonoffer.

Da han kommenterte forholdet mellom fallet, handlefriheten og Jesu Kristi forsoning, sa eldste Hafen:

Bilde
Eldste Bruce C. Hafen

Adam og Eva lærte stadig av sin ofte ublide erfaring … Men på grunn av [Jesu Kristi forsoning] kunne de lære av sin erfaring uten å bli fordømt. Kristi offer visket ikke bare ut deres valg og sendte dem tilbake til uskyldens Eden. Det ville ha vært en historie uten handling og karakterutvikling. Hans plan er utviklende – linje på linje, trinn for trinn, nåde for nåde.

Så om du har problemer, trenger du ikke anta at det er noe galt med deg. Det å kjempe med problemer er det sentrale i meningen med livet. Når vi nærmer oss Gud, vil han vise oss våre svakheter og gjennom dem gjøre oss klokere og sterkere [se Ether 12:27]. (“Forsoningen – alt for alt”, Liahona, mai 2004, 97).

Bilde
Adam and Eve: Similitude [Adam og Eva: Lignelse], av Walter Rane
Bilde
skriv nedi-ikon

Skriv ned tankene dine

President Boyd K. Packer i De tolv apostlers quorum sa: “Hadde mennesket fått handlefriheten uten forsoningen, ville den ha vært en livsfarlig gave” (“Forsoning, handlefrihet og ansvarlighet”, Lys over Norge, juli 1988, 63). På hvilke måter har Jesu Kristi forsoning gjort det mulig for deg å lære av dine valg? Hva kan du lære av en synd du har begått eller en feil du har gjort?