Institutt
Leksjon 7 Klassens forberedelsesmateriell: Jesu Kristi styrkende kraft


“Leksjon 7 Klassens forberedelsesmateriell: Jesu Kristi styrkende kraft”, Mormons boks læresetninger – Lærermateriell (2021)

“Leksjon 7 Klassens forberedelsesmateriell”, Mormons boks læresetninger – Lærermateriell

Leksjon 7 Klassens forberedelsesmateriell

Jesu Kristi styrkende kraft

Bilde
His Hand Is Stretched Out Still [Hans hånd er fremdeles utrakt], by Elizabeth Thayer

Reflekter et øyeblikk over tilfeller da du har strevd fysisk, psykisk, følelsesmessig eller åndelig. Tenk også på hvordan du føler deg svak eller utilstrekkelig. President Dallin H. Oaks i Det første presidentskap sa: “På grunn av sin forsoning er Frelseren i stand til å avhjelpe enhver jordisk smerte og lidelse” (“Styrket ved Jesu Kristi forsoning”, Liahona, nov. 2015, 62). Når du studerer mer om Jesu Kristi forsoning, kan du overveie hvordan Herren har hjulpet og vil fortsette å hjelpe deg å utholde lidelser og overvinne svakheter.

Del 1

Hvordan kan Frelseren hjelpe meg med mine lidelser og skrøpeligheter?

President Tad R. Callister, tidligere Søndagsskolens generalpresident, talte om omfanget av Frelserens forsoning på denne måten:

Bilde
President Tad R. Callister

Jesu Kristi forsoning … [gjorde] det mulig for oss å vende tilbake til Guds nærhet, å bli ham mer lik og ha en fylde av glede. Dette ble gjort ved å overvinne fire hindringer:

  1. Fysisk død

  2. Åndelig død forårsaket av Adam og av våre synder

  3. Våre lidelser og skrøpeligheter

  4. Våre svakheter og ufullkommenheter

(“Jesu Kristi forsoning”, Liahona, mai 2019, 85)

I leksjon 6, “Jesu Kristi altomfattende forsoning”, tok vi for oss de to første hindringene. La oss nå overveie hvordan Frelserens forsoning overvinner den tredje og fjerde hindringen.

Rundt år 83 f.Kr. gikk Alma den yngre av som overdommer slik at han kunne forkynne Guds ord over hele landet. I byen Gideon profeterte Alma at Forløseren ville bli født på jorden og bo blant sitt folk, og at han ville oppleve alle jordelivets smerter, lidelser og fristelser.

Bilde
studium-ikon

Studer som forberedelse til klassen

Les Alma 7:11–12, og se etter grunner til at Jesus Kristus påtok seg disse jordiske erfaringene.

Bilde
Christ in Gethsemane [Kristus i Getsemane], av Heinrich Hofmann

Om denne særegne læren i Mormons bok sa presiderende biskop Gérald Caussé:

Bilde
Biskop Gérald Caussé

I tillegg til å bære byrden av våre synder, påtok Kristus seg våre sorger, skrøpeligheter, lidelser og sykdommer og alle plager som er en del av menneskets dødelige tilstand. Det finnes ingen kvaler, ingen smerte eller sorg som han ikke led for oss [se Alma 7:11–12]. (“Et levende vitne om den levende Kristus”, Liahona, mai 2020, 39)

Eldste David A. Bednar i De tolv apostlers quorum har også sagt:

Bilde
Eldste David A. Bednar

I et øyeblikks svakhet roper vi kanskje ut: “Ingen vet hvordan det er. Ingen forstår.” Men Guds Sønn vet og forstår det fullkomment, for han har følt og båret våre individuelle byrder. Og på grunn av sitt altomfattende og evige offer (se Alma 34:14), har han fullkommen empati, og kan rekke ut sin barmhjertighets arm. Han kan strekke seg ut, røre ved oss, helbrede og styrke oss så vi kan bli mer enn vi noensinne kunne blitt, og hjelpe oss å gjøre det vi aldri kunne klart ved bare å stole på vår egen styrke. (“Så de kunne bære sine byrder med letthet”, Liahona, mai 2014, 90)

Bilde
kvinne i dyp ettertanke
Bilde
skriv nedi-ikon

Skriv ned tankene dine

Hvordan hjelper det deg å vite at Frelseren fullt ut forstår alle dine lidelser og skrøpeligheter? Når har du følt ham strekke seg ut til, trøste eller styrke deg når du har opplevd utfordringer i livet?

Del 2

Hvordan kan Frelseren hjelpe meg med mine svakheter og ufullkommenheter?

Som den siste forfatteren i Mormons bok tok Moroni med en forkortelse av Ethers plater, som inneholder historien om jaredittene og Jareds brors skrifter. Moroni undret seg over kraften i det Jareds bror skrev og uttrykte sin bekymring over svakheten han oppfattet i det han selv og andre profeter i Mormons bok skrev.

Bilde
Moroni skriver på gullplater
Bilde
studium-ikon

Studer som forberedelse til klassen

Les Ether 12:23–27, og overvei hva Moroni følte med hensyn til sin utilstrekkelighet. Grunn på hvordan Herrens svar kan være til velsignelse for deg.

Søster Michelle D. Craig, førsterådgiver i Unge kvinners generalpresidentskap, satte våre svakheter og ufullkommenheter i et evig perspektiv og sa:

Bilde
Av Michelle D. Craig

Vi kommer selvfølgelig alle til kort når det gjelder vårt guddommelige potensial, og det er noe sannhet i den kjensgjerning at vi alene ikke er nok. Men evangeliets gode nyhet er at med Guds nåde er vi nok …

Den overraskende sannhet er at våre svakheter kan være til velsignelse når de gjør oss ydmyke og vender oss til Kristus …

Jesu mirakler begynner faktisk ofte med en erkjennelse av en mangel, et behov, en feil eller en utilstrekkelighet. (“Guddommelig utilfredshet”, Liahona, nov. 2018, 54).

Bilde
overvei-ikon

Overvei som forberedelse til klassen

Når har du, med Frelserens hjelp, sett en svakhet bli til en velsignelse i ditt eget liv eller i livet til noen du kjenner?

Del 3

Hvordan kan jeg i større grad innby Herrens nåde i mitt liv?

I sine skrifter vitnet Nephi om at Moses ledet Israels barn ut av fangenskap ved Guds kraft og nåde. Nephi skrev: “Så sant Gud Herren lever, så finnes det ikke noe annet navn gitt under himmelen enn Jesus Kristus … hvorved mennesket kan bli frelst” (2 Nephi 25:20). Nephi lærte sitt folk at bare Jesu Kristi nåde, ikke lydighet mot Moseloven alene, kunne frelse dem. Nåde er “guddommelig hjelp eller styrke, gitt ved Jesu Kristi store barmhjertighet og kjærlighet” (Bible Dictionary, “Grace”).

Bilde
Christ Visits the Nephites [Kristus besøker nephittene], av Minerva K. Teichert
Bilde
studium-ikon

Studer som forberedelse til klassen

Les 2 Nephi 25:23, 29 og se etter din rolle i å innby Herrens nåde i livet ditt.

“Etter at vi har gjort alt vi kan” (2 Nephi 25:23) kan føles overveldende. Overvei hvordan følgende uttalelser av to medlemmer av De tolv apostlers quorum kan hjelpe oss å forstå hva dette betyr.

Bilde
Eldste D. Todd Christofferson

Vi trenger ikke å oppnå noe minimumsnivå av kapasitet eller godhet før Gud vil hjelpe – guddommelig bistand kan bli oss til del hver time av hver dag, uansett hvor vi er på lydighetens vei. Men jeg vet at i tillegg til å ønske hans hjelp, må vi anstrenge oss, omvende oss og velge Gud for at han skal kunne virke i vårt liv slik at det er forenlig med rettferdighet og moralsk handlefrihet. (D. Todd Christofferson, “Fri for evig til å handle på egenhånd”, Liahona, nov. 2014, 19)

Bilde
Eldste Ulisses Soares

Herren [vil] ved sin nåde hjelpe hver enkelt av oss å bære vårt kors og gjøre våre byrder lette … Vær så snill aldri å gi opp etter påfølgende nederlag og anse dere selv som ute av stand til å forsake synder og overvinne avhengighet. Dere har ikke råd til å slutte å prøve og deretter fortsette i svakhet og synd! Forsøk alltid å gjøre deres beste, og vis ved deres gjerninger deres ønske om å rense karet innvendig, slik Frelseren forkynte. Noen ganger kommer løsninger på visse utfordringer etter måneder og år med kontinuerlig innsats. Løftet som finnes i Mormons bok om at “det er ved nåde vi blir frelst etter at vi har gjort alt vi kan” [2 Nephi 25:23], gjelder i disse omstendighetene. Husk at Frelserens nådegave “ikke nødvendigvis er begrenset i tid til ‘etter’ at vi har gjort alt vi kan. Vi kan motta hans nåde før, mens og etter at vi har gjort vår egen innsats” [se Bruce C. Hafen, The Broken Heart: Applying the Atonement to Life’s Experiences (1989), 155–56]. (Ulisses Soares, “Ta vårt kors opp”, Liahona, nov. 2019, 113–14)

Bilde
drøft-ikon

Del det du lærer

Vurder å dele det du har lært om ordene “det er ved nåde vi blir frelst etter at vi har gjort alt vi kan” (2 Nephi 25:23), med en venn eller et familiemedlem. På hvilke andre måter tror du at du kan innby Frelserens styrkende kraft til å hjelpe deg med noen av dine nåværende svakheter eller mangler?