Institutt
Leksjon 22 Lærermateriell: Vi må beskytte oss mot de siste dagers falske læresetninger


“Leksjon 22 Lærermateriell: Vi må beskytte oss mot de siste dagers falske læresetninger”, Mormons boks læresetninger – Lærermateriell (2021)

“Leksjon 22 Lærermateriell”, Mormons boks læresetninger – Lærermateriell

Leksjon 22 Lærermateriell

Vi må beskytte oss mot de siste dagers falske læresetninger

President Ezra Taft Benson sa at “Mormons bok avslører Kristi fiender [og] tilintetgjør falsk lære” (Læresetninger fra Kirkens presidenter – Ezra Taft Benson [2014], 131). I denne leksjonen vil elevene finne metoder djevelen bruker til å ødelegge tro på Jesus Kristus og hans evangelium. Elevene vil også finne ut hvordan de kan få tilgang til Frelserens hjelp til å styrke seg mot slike metoder.

Undervisningsforslag

Nephi profeterer om falske læresetninger i de siste dager.

Be elevene tenke på en gang de (eller noen de kjenner) ble utsatt for oppfatninger eller læresetninger som undergravde eller utfordret deres tro på Jesus Kristus og hans gjengitte evangelium. Be en eller to elever om kort å fortelle om sine erfaringer.

  • Hvordan tror du Mormons bok kan beskytte oss mot oppfatninger eller læresetninger som kan undergrave vår tro på Jesus Kristus og hans evangelium? (Vurder å gjennomgå uttalelsene av president Benson og president Russell M. Nelson fra del 1 av forberedelsesmateriellet.)

Skriv Falske læresetninger på tavlen. Be elevene gjennomgå 2 Nephi 28:7–9, 20–22, 29–30 og merke seg læresetninger som passer under denne overskriften. Skriv så elevenes svar under overskriften på tavlen.

  • Hva er noen eksempler på disse læresetningene som du har gjenkjent i vår tid? Hvordan prøver disse læresetningene å undergrave tro på Jesus Kristus og hans evangelium?

  • Hva har du gjort for å beskytte deg mot disse falske oppfatningene?

Sherem, Nehor og Korihor prøver å ødelegge troen på Jesus Kristus.

Påpek at blant dem i Mormons bok som forkynte falske læresetninger, var det tre antikrister: Sherem, Nehor og Korihor. Alle forsøkte å ødelegge troen til dem som trodde på Jesus Kristus.

Gi elevene noen minutter til å gjennomgå beretningen de fokuserte på i del 2 av forberedelsesmateriellet. Be elever som ikke studerte en av disse beretningene, om å gjøre det nå.

Når elevene har fått tilstrekkelig tid, kan du be dem danne små grupper sammen med dem som studerte den samme beretningen. Be hver gruppe utpeke ett gruppemedlem som gruppeleder. Gi hver gruppeleder en kopi av det tilhørende utdelingsarket “Hvordan avsløre Satans metoder”.

Hvordan avsløre Satans metoder

Mormons boks læresetninger – Lærermateriell – Leksjon 22

Merknad til leder for drøftingen: Led gruppen i å drøfte følgende spørsmål. Be gruppemedlemmene bruke Skriftene og uttalelsene av Kirkens ledere i del 2 av forberedelsesmateriellet. Oppfordre alle gruppens medlemmer til å delta. Ingen skulle imidlertid føle seg presset til å dele sine tanker med de andre.

  1. Hvilke metoder brukte denne antikristen for å ødelegge folks tro på Jesus Kristus og hans evangelium?

  2. Hva er noen eksempler i vår tid på de falske oppfatningene som forkynnes eller tilnærminger som antikristen i denne beretningen bruker? Hvordan sprer Satan disse oppfatningene i vår tid?

Vær forberedt på å dele én metode og ett eksempel på denne metoden i vår tid med resten av klassen.

Hvordan avsløre Satans metoder

Bilde
lærerens utdelingsark

Når elevene har drøftet spørsmålene på utdelingsarket, kan du be hver gruppeleder skrive en eller flere av Satans metoder på tavlen som gruppen har funnet og drøftet. Oppfordre hver gruppeleder til kort å gi et eksempel på en av disse metodene i vår tid. De kan skrive noen sannheter som ligner på følgende:

  • Satan bruker smiger og talekunst til å lede folk bort fra å utøve tro på Jesus Kristus og følge hans profeter (se Jakobs bok 7:4). (Det kan være nyttig å påpeke at de som angriper vår tro, ofte gjør det med halvsannheter, urovekkende språk, ubalanserte argumenter, feilaktige premisser og fakta tatt ut av sammenheng. Disse argumentene overrasker ofte tilhørerne og høres ganske logiske ut, men er beregnet på å så tvil. [Se Dallin H. Oaks, “Reading Church History” (tale til lærere i Kirkens skoleverk, 16. aug. 1985), 1–27.])

  • Satan bruker løgner blandet med sannhet til å bedra mennesker (se Alma 1:4; se også Jakobs bok 7:7).

  • Satan bruker falske læresetninger til å lokke oss til å se bort fra Gud og bortforklare våre synder (se Alma 1:4; 30:17–18).

  • Satan prøver å avvise folks tro på Jesus Kristus ved å gjøre narr av deres intelligens eller tro (se Alma 30:13–16, 27–28).

Merk: Hvis elevene gir eksempler fra vår tid som kan forårsake misforståelser eller konflikter, må du følge Ånden for å avklare eventuelle uriktige uttalelser og bringe drøftingen tilbake til sannhetene i denne leksjonen.

Når gruppelederne har holdt sin presentasjon, kan du vurdere å spørre:

  • Hva gjorde sterkest inntrykk på deg ved hvordan Jakob, Gideon og Alma reagerte på antikristenes ord og handlinger?

Vurder å skrive følgende ufullstendige utsagn på tavlen: Vi kan overvinne utfordringer mot vår tro på Jesus Kristus og hans evangelium ved å …

Vi kan forbedre vår undervisning og læring

Gjenkjenne og forstå prinsipper og læresetninger. La elevene finne sannheter i Skriftene og profetenes ord. Be dem forklare hvorfor bestemte sannheter skilte seg ut for dem. Be også elevene overveie hva prinsippene og læresetningene lærer dem om vår Herre Jesus Kristus. Dette vil hjelpe dem å forstå viktigheten av sannhetene og føle seg inspirert til å anvende dem.

Be elevene fullføre dette utsagnet ved hjelp av det de har lært av Jakobs, Gideons og Almas ord og handlinger. Elevene kan gjerne fullføre utsagnet på noen av følgende måter:

Be elevene grunne på hvilke av de fullførte utsagnene på tavlen de har opplevd personlig. Be noen elever fortelle hva de vet og føler med hensyn til sitt valgte utsagn.

For å oppmuntre elevene til å handle rettferdig kan du vurdere å vise følgende spørsmål og be elevene reflektere over de spørsmålene de finner mest relevante for sin situasjon. Du kan også be elevene skrive ned tankene og følelsene sine.

  • Finnes det en person, en blogg eller et nettsted jeg følger som undergraver min tro på Jesus Kristus og hans gjengitte evangelium? Når jeg tenker på det jeg har lært og følt i dag, hva bør jeg gjøre for bedre å beskytte min tro mot dem som prøver å undergrave den?

  • Hvem kjenner jeg som strever med sin tro på grunn av innflytelse fra budskap eller personer som motsetter seg Jesus Kristus og hans gjengitte evangelium? Med tanke på det jeg har lært og følt i dag, hva kan jeg si eller gjøre for å hjelpe vedkommende å styrke sin tro?

  • Hvordan kan et mer trofast studium av Mormons bok øke min evne til å motstå personer eller budskap som forsøker å undergrave min tro? Hva kan jeg gjøre for å forbedre min nåværende måte å studere Mormons bok på?

  • Hvordan kan jeg konkret invitere Frelseren til å hjelpe meg å bygge opp eller styrke min tro på ham og hans evangelium?

Til neste gang

Be elevene overveie hva som så langt har vært den vanskeligste prøven på lydighet for dem. Vis dem så et bilde av Frelseren i Getsemane, og be dem studere forberedelsesmateriellet til neste leksjon med sikte på å lære av Jesus Kristus om hvordan de kan stole på og adlyde vår himmelske Faders rettledning.