Institutt
Leksjon 26 Klassens forberedelsesmateriell: Etter at din tro er prøvd


“Leksjon 26 Klassens forberedelsesmateriell: Etter at din tro er prøvd”, Mormons boks læresetninger – Lærermateriell (2021)

“Leksjon 26 Klassens forberedelsesmateriell”, Mormons boks læresetninger – Lærermateriell

Leksjon 26 Klassens forberedelsesmateriell

Etter at din tro er prøvd

Bilde
ung mann ser gjennom vindu

Har du noensinne bedt om et mirakel? Søker du et dypere åndelig vitnesbyrd om Jesus Kristus og hans evangelium? Er det noe du håper å motta i ditt liv fra Herren akkurat nå? Tenk på disse håp og ønsker når du studerer mer om tro og hvordan Mormons bok lærer oss å utøve den.

Del 1

Hvordan hjelper det å utøve tro på Jesus Kristus meg å lære og vokse når jeg møter prøvelser?

I Ethers bok skrev Moroni at etter hvert som kriger, opprør og ugudelighet overveldet jaredittenes samfunn, sendte Herren profeten Ether for å forkynne tro, omvendelse og håp til folket.

Bilde
studium-ikon

Studer som forberedelse til klassen

Les Ether 12:3–7, 12, 18, og overvei hvorfor tro på Gud er avgjørende i vår åndelige fremgang.

Fordi Herren elsker oss og ønsker at vi skal ha fremgang, gir han oss muligheter til å prøve vår tro på ham. Eldste Richard G. Scott i De tolv apostlers quorum sa:

Bilde
Eldste Richard G. Scott

Hver gang du prøver din tro – det vil si handler med verdighet på en tilskyndelse – vil du motta bekreftelse fra Ånden. Når du beveger deg til grensen for din forståelse og inn i usikkerhetens uklarhet, vil du ved å utøve tro bli ledet til å finne løsninger som du ellers ikke ville nå frem til. (“Den forandringskraft som ligger i tro og karakter”, Ensign eller Liahona, nov. 2010, 44)

Bilde
ung kvinne ser på solnedgang

Tenk på tilfeller der du har handlet i tro på Herren og mottatt et åndelig vitnesbyrd etterpå. Eldste D. Todd Christofferson i De tolv apostlers quorum forklarte en gang hvordan det å holde seg trofast under en prøvelse hjalp ham å vokse åndelig.

Bilde
Eldste D. Todd Christofferson

Selv om jeg led da, er jeg takknemlig, når jeg nå ser tilbake, for at det ikke var noen rask løsning på mitt problem. Det faktum at jeg var nødt til å be Gud om hjelp nesten daglig i flere år, lærte meg virkelig å be og få svar, og det lærte meg tro på Gud i praksis. Jeg ble kjent med min Frelser og min himmelske Fader på en måte og i en grad som kanskje ikke ville ha skjedd ellers, eller som kunne ha tatt meg mye lengre tid … Jeg lærte å stole fullt og fast på Herren. Jeg lærte å vandre med ham dag for dag. (“Look to God Each Day”, New Era, apr. 2015, 4)

Bilde
overvei-ikon

Overvei som forberedelse til klassen

Hvilke lærdommer har du fått, eller hvilke velsignelser har du mottatt når du har holdt deg trofast i vanskelige tider? Hvordan kan denne type erfaringer hjelpe deg å komme nærmere Jesus Kristus?

Del 2

På hvilke måter kan jeg bli velsignet og styrket ved å utøve tro på Jesus Kristus?

Slik det er nedtegnet i Ether 12:7–22, ga Moroni eksempler på folk som utøvet tro og ble velsignet med mirakler, åpenbaringer, utfrielse, omvendelse og løfter. Da han snakket om Jareds bror, som flyttet fjellet Zerin gjennom Herrens kraft, avsluttet Moroni: “Og hvis han ikke hadde hatt tro, ville det ikke ha flyttet seg. Derfor handler [Herren] etter at menneskene har fått tro” (Ether 12:30).

President Russell M. Nelson har undervist:

Bilde
President Russell M. Nelson

Tro på Jesus Kristus driver oss til å gjøre ting vi ellers ikke ville gjøre. Tro som motiverer oss til handling, gir oss bedre tilgang til hans kraft. (“Vi kan bringe Jesu Kristi kraft inn i vårt liv”, Ensign eller Liahona, mai 2017, 41)

Bilde
studium-ikon

Studer som forberedelse til klassen

Finn et skriftsted eller en beretning i Mormons bok som viser at folk mottar guddommelig hjelp etter at de har utøvet tro på Jesus Kristus. Hvis du ønsker noen eksempler, vurder å lese følgende:

Når du har studert et av disse skriftstedene eller et du har tenkt på, grunn på følgende spørsmål og skriv ned svarene dine. Vær forberedt på å dele din innsikt i klassen.

  1. Hvordan utøvet personen eller folket tro på Jesus Kristus? Hvilke velsignelser og guddommelig kraft sørget Herren for etter at de hadde utøvet tro på ham?

  2. Hvilket prinsipp eller fremgangsmåter kan du lære av denne beretningen? Hvordan kan du anvende dem i ditt liv?

Bilde
Jaredite Barges [Jaredittenes båter], av Gary E. Smith

Eldste L. Whitney Clayton i De syttis presidentskap underviste følgende om å leve ved tro:

Bilde
Eldste L. Whitney Clayton

Gud ber oss om å bære over med ham – stole på ham og følge ham. Han oppfordrer oss: “Protester ikke fordi dere ikke ser.” Han advarer oss mot å forvente enkle svar eller raske løsninger fra himmelen. Ting ordner seg når vi står urokkelig under prøven på vår tro, uansett hvor vanskelig denne prøven kan være å utholde eller hvor lang tid det tar å få svar [se Ether 12:6]. Jeg snakker ikke om “blind lydighet” [se Boyd K. Packer, “Agency and Control”, Ensign, mai 1983, 66–68] men om gjennomtenkt tillit til Herrens fullkomne kjærlighet og tidsplan. (“Hva han sier til dere, det skal dere gjøre”, Ensign eller Liahona, mai 2017, 99)

Bilde
overvei-ikon

Overvei som forberedelse til klassen

Hva kan Herren be deg om å gjøre som vil kreve at du handler i tro? Hvordan kan du vise din tro på ham mens du går fremover.?

Del 3

Hva må jeg gjøre for å få eller styrke mitt personlige vitnesbyrd om Mormons bok?

Etter tilintetgjørelsen av den nephittiske sivilisasjonen, var Moroni overlatt til seg selv for å fullføre Mormons bok. Før han lukket opptegnelsen, ga han noen råd og oppfordringer. Han anmodet fremtidige lesere innstendig om å lese Mormons bok i tro slik at de kunne motta et personlig vitnesbyrd fra Den hellige ånd om at den er sann.

Bilde
Moroni skriver på gullplater
Bilde
studium-ikon

Studer som forberedelse til klassen

Les Moronis innbydelse Moroni 10:3–5, og vurder å markere hvordan vi kan utøve tro på Jesus Kristus og selv kan få vite at Mormons bok er sann.

Bilde
to unge voksne leser Mormons bok

Da han virket som et medlem av De syttis quorum, forklarte eldste Gene R. Cook hvordan det å ta imot Moronis innbydelse er en troshandling:

Bilde
Eldste Gene R. Cook

Legg merke til den spesielle måten vi mottar svar fra Gud: Vi må “[be] av et oppriktig hjerte, med ærlig hensikt og [ha] tro på Kristus” [se Moroni 10:4]. Tenk over hva vil det si å “[ha] tro på Jesus Kristus”. Dette indikerer en viktig sinnstilstand. Å ha tro på Kristus betyr at vi godtar at det finnes en Gud, godtar at ved hans Sønn Jesu Kristi kraft kan Gud besvare vår bønn, og tror at Gud kan åpenbare sannhet til oss. Vi går ut av den nøytrale sone ved å utøve tro på Kristus. Vi handler! Selv om vår tro kan være liten, gjør vi som Alma forkynte: Vi “[utøver] tro i den minste grad, ja, selv om vi ikke kan gjøre mer enn ønske å tro [at Gud kan hjelpe oss], la dette ønske virke i [oss]” (Alma 32:27). (”Moroni’s Promise” [Moronis løfte], Ensign, apr. 1994, 14)

Bilde
skriv ned-ikon

Skriv ned tankene dine

Overvei hvordan Moronis oppfordring og løfte følger mønsteret for å motta et vitnesbyrd etter å ha utøvet tro (se Ether 12:6). Hvilken erfaring har du med å motta et vitnesbyrd om at Mormons bok er sann? Hva kan du gjøre for enten å få ditt eget vitnesbyrd om Mormons bok eller styrke det du allerede har?